Gå til innhold
Hundesonen.no

Her serveres hundekjøtt i OL byen


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Her serveres hundekjøtt i OL byen  (ps. ingen stygge bilder i teksten)

Veldig mange er ikke klar over denne industrien. Og om det nevnes blir det fokusert på det å spise kjøttet og at folk reagerer på det å spise hund. Men det mange ikke vet er jo de helt grusomme tortur metodene som blir brukt i denne industrien. Dette er så ille at jeg personlig ikke klarer å gå inn i det. Jeg vil jo gjerne informere flere, men jeg klarer ikke å finne frem info/stoff om dette uten å risikere grusomme bilder og skildringer. Dette er rett og slett for hard kost for meg.  Men alikevel, det er veldig synd at ikke flere er klar over dette. Jeg er sikker på at jo fler som vet jo større motgang vil denne industrien få. Jo mer omstridt det  blir, jo verre blir det.  Her kunne kanskje OL vært en arena til informasjon.

Som man ser i teksten er det jo heldigvis mer tabu for den yngre garde, og det er supert.  Kanskje det da vil bli mindre av det fremover.

Hva tenker du om temaet?

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe særlig verre å spise hund kontra gris? Men det som reageres på er dyrevelferd før slakt og hund er nok enklere å forholde seg til enn de mishandlede svinestrimlene og annet billig kjøtt folk mesker seg med på ferie. Jeg holder meg langt unna kjøtt i utlandet, inkludert Sverige hvis jeg får det til. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er grusomt.. ikke det at de spiser hund, men hvordan de blir behandlet. Hund som spiselig art ligger i en rar mellomfase i Korea.. det er mange som demonstrerer mot det på gatene i Seoul, og det er mange som vil forby det å spise hund. De går ikke under lovene som beskytter feks gris, ku og fjørfe, og det er derfor svjv ingen regulasjoner på hvordan de skal avlives.

De som er mot vil heller ikke at hund skal gå innunder den loven, og argumentet er at det vil legitimere det å spise hund. De vil helst at det skal forbys from the get go. Det sagt, så hadde det jo vært veldig bra om det faktisk hadde vært en lov som beskyttet dem mot brutal behandling.

Forskjellen på Korea kontra Kina, sånn jeg har oppfattet det, er at de ikke tror på at tortur gjør kjøttet bedre. Det er bare visse avlivningsmetoder som regnes som lettere enn andre..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

 

Forskjellen på Korea kontra Kina, sånn jeg har oppfattet det, er at de ikke tror på at tortur gjør kjøttet bedre. Det er bare visse avlivningsmetoder som regnes som lettere enn andre..

Og det er jo det vesentlige. Hvordan blir de faktisk behandlet og avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en annen diskusjon om akkurat samme temaet " Asiatiske tradisjoner mener at torturerte bikkjer er bra for libidoen, og det er derfor viktig at bikkja dør så inhumant som mulig." Hvorvidt det stemmer eller ikke, vet jeg ikke, men om det gjør det er det jo begredelig. Akkurat det å spise kjøttet hund, ser jeg ingen forskjell på som annet kjøtt. I Peru (tror jeg det er, Andesfjellene), spiser de jo marsvin "til hverdags". Det er også kjæledyr for oss. Behandlingen er det avgjørende her, og man har jo sett flust av forferdelige bilder av hvordan kjøtthunder og -katter behandles i visse asiatiske land. Dét burde ikke være greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt så mye på det den siste tiden hvordan hundene blir behandlet nå i tiden før OL. De lever jo under helt grusomme forhold hele tiden, men ser for meg at det (om mulig) er enda verre nå. De er klar over at vestlige ikke er spesielt imponert over denne industrien, så de forsøker å skjule forholdene fra OL glansbildet. 

Hundekjøttindustrien i Asia er så grusom at jeg blir fysisk dårlig av å tenke på det. Millioner av hunder blir torturert på verst tenkelig måte hvert år. I Kina eksisterer det ingen dyrevelferdslov, så ingenting beskytter dyrene. Det verste er ikke det faktum at de spiser hundekjøtt, men måten hundene (og kattene) blir behandlet før de dør. Det er så sykt at jeg har ikke ord. Jeg sliter veldig med å håndtere mengden svinekjøtt som spises i Norge. Det kan vel knapt sammenliknes med tanke på hvordan hundene blir behandlet, men grisene (og de andre produksjonsdyrene) lever under temmelig tarvelige forhold her til lands også, de er intelligente og sosiale dyr. Jeg har sluttet helt å spise svin, men jeg kjenner på meg at jeg vil ikke ha ren samvittighet før jeg klarer å slutte og konsumere produkter fra dyr. Jeg spiser heller ikke kjøtt i utlandet, og kjøper aldri animalske produkter fra utlandet her til lands. Likevel har jeg dårlig samvittighet hver dag. Jeg synes det er vondt å tenke på hvordan produksjonsdyrene har det, og jeg klarer ikke å stå inne for noe av det. Melkekuene som blir tvangsinseminert og fratatt kalvene med én gang for å produsere kjøtt og melk til oss. Det er overgrep. Vi er så hjernevasket at det er greit å spise det vi spiser her, mens når de spiser de høyt elskede kjæledyrene våre freaker vi helt ut. I realiteten er det ikke noe bedre det vi gjør, kanskje bortsett fra at dyrene har det mikroskopisk bedre her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hvor elendig dyreholdet er i mange land, spesielt kjøttindustrien. Det er et stort tema, og det bunner jo i det samme uansett at dyr må behandlet på en etisk og god måte, men akkurat i denne tråden var fokuset på hund.  Og ja det vekker ekstra følelser i oss når det er snakk om dyr vi har som kjæledyr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Og det er jo det vesentlige. Hvordan blir de faktisk behandlet og avlivet?

Nå har jeg ikke veldig stor kunnskap om det, men jeg har lest at det blir brukt en del strøm og kvelning...

Heldigvis, de koreanerne jeg har møtt og snakket med angående temaet er veldig negativ mtp hund som kjøtt. Det ligger mer i tradisjoner og overtro.

wikipedia skriver:

 A 2007 survey by the Korean Ministry of Agriculture showed that 59% of Koreans aged under 30 would not eat dog. Some 62% of the same age group said they regard dogs as pets, not food. Many young Koreans think those who eat dog are anachronists.

Det skjer en utvikling, og det er bra!

 

Jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til dette, hverken i utlandet eller i Norge :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Nå har jeg ikke veldig stor kunnskap om det, men jeg har lest at det blir brukt en del strøm og kvelning...

Heldigvis, de koreanerne jeg har møtt og snakket med angående temaet er veldig negativ mtp hund som kjøtt. Det ligger mer i tradisjoner og overtro.

wikipedia skriver:

 A 2007 survey by the Korean Ministry of Agriculture showed that 59% of Koreans aged under 30 would not eat dog. Some 62% of the same age group said they regard dogs as pets, not food. Many young Koreans think those who eat dog are anachronists.

Det skjer en utvikling, og det er bra!

 

Jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til dette, hverken i utlandet eller i Norge :) 

Strøm og kvelning er jo tross alt milevis fra levende flåing, koking og annen tortur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Strøm og kvelning er jo tross alt milevis fra levende flåing, koking og annen tortur...

Helt enig. Det er ikke i nærheten av godt nok, men det er noe. Igjen, jeg har ikke veldig mye kunnskap om det, utenom at jeg har lest lutt og snakket med vanlige, yngre koreanere om det, så det kan absolutt være verre ting som skjer enn det jeg har hørt.. Men jeg tror litt av forskjellen virkelig ligger i den troen til Kina om at kjøttet smaker bedre når dyret er torturert - det har jeg aldri hørt knyttet til Korea (heldigvis). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OL kunne vært en arena til informasjon, men det tror jeg er litt urealistisk. OL arrangeres i land med store utfordringer både på den ene og andre måten uten at det blir ett tema som det fokuseres veldig på. OL skal vise landet fra sin beste side og problemene blir dyttet under teppet de dagene det pågår. Når WDS arrangeres i Kina så sier det ganske mye om hvor mye engasjement det er for dyrevelferd i store organisasjoner. Det er en tragedie, og når ikke engang FCI bryr seg, så kan man ikke forvente at idrettsorganisasjoner skal bry seg. Jeg tror det er problematisk for de som spiser hundekjøtt å ta hylekoret på alvor når vi også spiser kjøtt. At det er måten dyrene blir behandlet på og avlivet på som er problemet kommer ikke tydelig nok frem. Det er en rekke organisasjoner som jobber for å avskaffe hundekjøttindustrien, men det virker ikke som det er snakk om å bedre kårene for dyrene. De vil ha slutt på det. For de som driver med det er det livsgrunnlaget deres, de har kanskje blitt oppfostret med det, og det er ikke bare å slutte for at alle andre synes så synd på hundene. Så selv om det beste hadde vært avskaffelse så burde det kanskje vært mer fokus på opplæring på bedre håndtering av dyrene og lovgivning. Det blir jo litt dobbeltmoralsk å komme fra vesten og spise den og den typen kjøtt fordi vi er opplært til at det er greit, og så skal vi belære de om at det er feil å spise det de spiser, fordi det ikke følger våre normer. Det er gjort mye godt arbeid for å hjelpe de som driver med dette over i andre yrker, men det er en holdningsendring som må gjøres og det virker som det er håp når en ser på statistikk rundt yngre folk og hundekjøtt. Det er jo årlige redningsaksjoner for å redde hunder under Yulin (selv om det resten av året er minst like ille), og ærlig talt så hadde det beste vært å bare ta med seg avlivningsvæske og avlivd så mange som mulig. Det er oppløftende å høre at de i Korea ikke har samme syn på at torturerte dyr smaker bedre, og at de kanskje blir avlivet på en mer human måte, men levevilkårene deres er nok ganske like. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...