Gå til innhold
Hundesonen.no

Merittering av tispe vs hannhund før avl


mushi
 Share

Recommended Posts

Når jeg ser en kombinasjon på finn (og her inne forøvering) er tispen alltid den som er mest sparsomt merritert enten på utstilling eller annet. Hvorfor er det sånn at det ofte kun er hannhunden som har høye utmerkelser, mens tispa knapt har vært innom en utstillingsring/konkurranse?

(Har du ett oppdrett hvor du likestiller hannhund og tispe i meritteringer er ikke dette så relevant for spørsmålet...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konkurranser så diskrimineres tilfeller i en del tilfeller fordi de ikke kan stille med løpetid overalt, i tillegg til at løpetiden kan gjøre det vanskeligere å trene noen tisper. Det gjør nok at en del velger hannhund av de som konkurrerer mest aktivt. Vil anta at det er en medvirkende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

I konkurranser så diskrimineres tilfeller i en del tilfeller fordi de ikke kan stille med løpetid overalt, i tillegg til at løpetiden kan gjøre det vanskeligere å trene noen tisper. Det gjør nok at en del velger hannhund av de som konkurrerer mest aktivt. Vil anta at det er en medvirkende faktor.

Men har man en hund med noenlunde bruksegenskaper bør den jo vise at den kan? Det å fungere under trening i hundeklubben sier ikke mye om hvordan hunden er i en annen setting. I de høyere klassene kan man stille med løpetid. En hund har løpetid 2 mndr i året. Da er det 10 man kan konkurrere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Men har man en hund med noenlunde bruksegenskaper bør den jo vise at den kan? Det å fungere under trening i hundeklubben sier ikke mye om hvordan hunden er i en annen setting. I de høyere klassene kan man stille med løpetid. En hund har løpetid 2 mndr i året. Da er det 10 man kan konkurrere i.

Mjoa, men poenget mitt er at de som virkelig ønsker å konkurrere nok gjerne vil konkurrere velger hund uten restriksjoner. Så er det også en del tisper som blir preget ut over akkurat når de løper. Jeg bare sier at det nok er en medvirkende årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få komme med et innspill her? For dette finner jeg ganske interessant OG relevant.
Dette med å ikke konkurrere med tisper fordi de blir preget av løp/innbilt...
Hvorfor bruker man sånne tisper i avl? Som er såpass hormonelle at de ikke fungerer deler av året
(og løper de hyppig i tillegg, så er de vel nesten aldri "normale")?
Hyppige løp og plager rundt dette er jo absolutt arvelig. Det forsvinner ikke nødvendigvis fordi hannhunden som brukes konkurrerer i høye klasser...

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver jo ikke jeg med oppdrett, men jeg synes det er like viktig - og morsomt/interessant - å merittere tispene mine som det er/har vært å merittere hannhunden jeg har. Det ville jeg gjort om jeg drev oppdrett også selvsagt. Men jeg ser jo at oppdrettere som har mange hunder ikke rekker å merittere tispene sine mer enn tilstrekkelig til å oppfylle avlskravene til raseklubben. 

Jeg ser jo veldig mange (innen min rase i hvert fall), som skryter av at hunden TRENES i... ett eller annet... men det er sjelden jeg ser at de konkurrerer og faktisk dokumenterer at bikkja kan og har evner. Under trening har man jo en tendens til at man gjerne hjelper hunden litt ubevisst og legger forholdene til rette for å lykkes - noe man ikke får gjort i konkurranse. Ergo MÅ man ut i konkurranse for å bevise for meg at bikkja duger. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Vi får ikke konkurrere eller trene med løpetisper... Endel velger vel kanskje å parre tispa relativt tidlig? Og velger en hanne som er eldre og har rukket mere? 

Jeg skal ikke påstå at det er tilfelle men mange ganger får jeg litt inntrykk at tispas manglende meriteringer , enten det er av den ene eller den andre sorten, 'veies' opp med en godt meritert hannhund. Når det er sagt..utstillingsmeriteringer gir nødvendigvis slett ikke noe bilde av hva slags kvaliteter den aktuelle hunden har å by på i avlen. Det er nå egentlig og opprinnelig et bilde på hva foreldrene til den aktuelle hunden 'presterte'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Vi får ikke konkurrere eller trene med løpetisper... Endel velger vel kanskje å parre tispa relativt tidlig? Og velger en hanne som er eldre og har rukket mere? 

Da tenker jeg at man bør vente med å avle på tispen. Hvis hun ikke viser at hun duger i *noe* før hun går i avl, er det vel strengt talt ikke avlsmaterale? Hunden bør klare noen venstresvinger som minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Da tenker jeg at man bør vente med å avle på tispen. Hvis hun ikke viser at hun duger i *noe* før hun går i avl, er det vel strengt talt ikke avlsmaterale? Hunden bør klare noen venstresvinger som minimum.

Ja, det er så , nå tenkte jeg hunder med lange rekker av titler. Hannhund eiere er kanskje ikke så kritiske i hva de sier ja til av parringer heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være stor forskjell på konkurransen innad i kjønnene hvis man ser på utstilling.. 

feks på whippet, så er det vesentlig enklere å nå opp med en god hannhund enn ei god tispe, fordi det er så veldig mange som stiller tisper og kvaliteten er generelt god.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del handler det om mulighet til å merritere min tispe. Å gå i høyeste klasse gjeting krever erfaring, kunnskap, tid og ikke minst gode, jevne treningsmuligheter, her skårter det spesielt på den siste. Det som dog er viktigst er at hunden fungerer i det daglige arbeidet, og det gjør hun virkelig. Så selv om vi ikke trasker prøver hver helg klasse 3, så har hun tre godkjente prøver i klasse 1 (hvorav en fylkesmestertittel) og startet klasse 2, det gjør henne ikke til noen dårlig hund.

Når det kom til stykket å velge hanne, så var det enklere å få oversikt over hunder og linjer når de har konkurrert litt, jeg falt for linjene ved å titte på prøver, jeg falt for hunden ved å se han arbeide hjemme selv. Samtidig vil valpekjøperne gjerne kjøpe noe de kjenner til, og det er enklere å finne blant de som er merritert.

Innen min rase er det ganske stor butikk å gjøre på hannhunder i avl, klart når de har alt fra 10-50 kull etter seg. Men de drevne har likevell godt om gode avlstisper, og de fleste like merritert, i flere tilfeller enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er gjerne ikke jeg i den katagorien når jeg har tisper som er langt over gjennomsnittet merittert enn hannhundene :lol: (har brukt flere upremierte hannhunder også i den alderen de ble brukt).

MEN en av årsakene til at gjerne tisper har færre meritter enn en hannhund, spesielt ett første kull, er jo ofte at man ønsker bruke en eldre hannhund som har produsert bra før på en tispe man gjerne ikke har hele oversikten på enda ved 3-4 år. Det er gjerne ikke så mange grener man kan dokumentere "super hund" på ved alder 3-4 år (eller 2-3 år som gjerne mange tar første kullet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

Kan jeg få komme med et innspill her? For dette finner jeg ganske interessant OG relevant.
Dette med å ikke konkurrere med tisper fordi de blir preget av løp/innbilt...
Hvorfor bruker man sånne tisper i avl? Som er såpass hormonelle at de ikke fungerer deler av året
(og løper de hyppig i tillegg, så er de vel nesten aldri "normale")?
Hyppige løp og plager rundt dette er jo absolutt arvelig. Det forsvinner ikke nødvendigvis fordi hannhunden som brukes konkurrerer i høye klasser...

Helt enig. I mine øyne er det i beste fall en tullete unnskyldning.

Har heller inntrykk av at mange oppdrettere/tispeeiere ikke gidder å meritere tispa si. Det er jo bare å velge en godt premiert hanhund, og vips, så er kullet etter "høyt premierte foreldre" :innocent:

Med det sagt: ingen seriøse oppdrettere innen mine raser avler på umeriterte tisper. Det er jakthunder, og det er vel så viktig at tispa beviser sine egenskaper, som hannen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

Nå er gjerne ikke jeg i den katagorien når jeg har tisper som er langt over gjennomsnittet merittert enn hannhundene :lol: (har brukt flere upremierte hannhunder også i den alderen de ble brukt).

MEN en av årsakene til at gjerne tisper har færre meritter enn en hannhund, spesielt ett første kull, er jo ofte at man ønsker bruke en eldre hannhund som har produsert bra før på en tispe man gjerne ikke har hele oversikten på enda ved 3-4 år. Det er gjerne ikke så mange grener man kan dokumentere "super hund" på ved alder 3-4 år (eller 2-3 år som gjerne mange tar første kullet).

For meg personlig er det viktigere at en oppdretter legger sjela si i å gjøre sitt ytterste for å få frem (i riktig rekkefølge) friske hunder som aller helst kan brukes til det de er tiltenkt. WOW-faktoren utseendemessig kommer litt lengre bak.
All den tid en del raser i hovedsak bare viser til utstillingsresultater er jeg faktisk vanvittig mye mer imponert over alle de som bruker hundene sine til noe... annet :) 
Jeg skjønner også at det tar tid å få til ting, slik at merittene kanskje kommer litt senere enn første kull, men noen gjør jo ikke en skit med hunden uansett (ikke før kull to eller tre heller, og kjører de full spiker med fem kull, så trenger fremdeles ikke tispa være merittert).
Det er nok betraktelig mer av dette blant selskapsraser...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pringlen skrev:

Og så er det jo ikke uvanlig for selskapsraser, at det er viktig at tispa får klemt ut første kull så fort hun runder to år... For raser som skal vise fram egenskapene sine først, er det i praksis ikke mulig for de fleste :)

...og fryktelig mange hanner brukes når de har bikka ett år, og gjennomført påkrevde helseundersøkelse. 
I de fleste tilfeller går jo dette bra (ifht avkommene og hvordan de blir), men jeg har aldri hatt en hund som har vært voksen ved ett års alder...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Shokata skrev:

...og fryktelig mange hanner brukes når de har bikka ett år, og gjennomført påkrevde helseundersøkelse. 
I de fleste tilfeller går jo dette bra (ifht avkommene og hvordan de blir), men jeg har aldri hatt en hund som har vært voksen ved ett års alder...

Unge hanner som viser seg tidlig fram, kan være spennende det. MEN, om man bruker unge hanner generasjon etter generasjon, så vet man fint lite om det som ligger bak. Hvis bestefaren er 3-4 år gammel, hva vet man egentlig om helse og holdbarhet da? Synes Svenska taxklubben har en fin regel der. Ingen hunder, hverken tispe eller hann, skal avles på før fylte tre år. Dermed er foreldregenerasjonen deres til en hver tid minst 6 år gammel.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Unge hanner som viser seg tidlig fram, kan være spennende det. MEN, om man bruker unge hanner generasjon etter generasjon, så vet man fint lite om det som ligger bak. Hvis bestefaren er 3-4 år gammel, hva vet man egentlig om helse og holdbarhet da? Synes Svenska taxklubben har en fin regel der. Ingen hunder, hverken tispe eller hann, skal avles på før fylte tre år. Dermed er foreldregenerasjonen deres til en hver tid minst 6 år gammel.

Altså, jeg mener ikke at det er direkte feil å bruke purunge hanner, jeg bare skjønner ikke at man vet mer enn sånn ca hva man har. 
Og som sagt, så går det som oftest bra :)
Med hanner er det jo litt enklere enn med tisper, siden luka for avl ikke lukkes på samme måte (gitt at hannen produserer sperm som er brukanes). 

Tommelen opp for svenskene i dette tilfellet.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Shokata skrev:

Altså, jeg mener ikke at det er direkte feil å bruke purunge hanner, jeg bare skjønner ikke at man vet mer enn sånn ca hva man har. 
Og som sagt, så går det som oftest bra :)
Med hanner er det jo litt enklere enn med tisper, siden luka for avl ikke lukkes på samme måte (gitt at hannen produserer sperm som er brukanes). 

Om man kjenner rasen sin, og linjer og vet hvordan man gjør research, så ser jeg faktisk ikke problemet med å bruke unge hanner heller. Det kommer sjelden overraskelser når man kjenner linjene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Siri skrev:

Nå driver jo ikke jeg med oppdrett, men jeg synes det er like viktig - og morsomt/interessant - å merittere tispene mine som det er/har vært å merittere hannhunden jeg har. Det ville jeg gjort om jeg drev oppdrett også selvsagt. Men jeg ser jo at oppdrettere som har mange hunder ikke rekker å merittere tispene sine mer enn tilstrekkelig til å oppfylle avlskravene til raseklubben. 

Jeg ser jo veldig mange (innen min rase i hvert fall), som skryter av at hunden TRENES i... ett eller annet... men det er sjelden jeg ser at de konkurrerer og faktisk dokumenterer at bikkja kan og har evner. Under trening har man jo en tendens til at man gjerne hjelper hunden litt ubevisst og legger forholdene til rette for å lykkes - noe man ikke får gjort i konkurranse. Ergo MÅ man ut i konkurranse for å bevise for meg at bikkja duger. 

Det er et godt poeng, kan man vell fort skryte på seg litt ekstra ferdigheter av det også. Men tror jeg kunne nøyd meg med å få se filmer fra treningene til hunden også. Da ser man jo både hva hunden har og hvor mye eier hjelper til. 

 

..forøvrig tenker jeg også at hannhundene skal jo bli valgt, mens tispene(eierne) skal velge. 

Hvem velger en umerittert hannhund fremfor en god merittert?

Når du har en tispe, uavhengig av meritter har du jo stort valgfrihet ifh til valg av hannhund. Så fremt de sier ja.

 

For min del om jeg skulle hadd kull, hadde nok merittene til min tispe vært viktig også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kristiin skrev:

Det er et godt poeng, kan man vell fort skryte på seg litt ekstra ferdigheter av det også. Men tror jeg kunne nøyd meg med å få se filmer fra treningene til hunden også. Da ser man jo både hva hunden har og hvor mye eier hjelper til. 

Så har man dem som er flinke til å redigere videoer da :lol: Men neida, en god video av hunden i arbeid er også greit selvsagt :) Jeg hadde jo ønsket at alle hadde video av hundenes MH'er f eks - man går fort glipp av nyansene bare ved å lese MH-skjemaet. 

12 minutter siden, Kristiin skrev:

Hvem velger en umerittert hannhund fremfor en god merittert?

Når du har en tispe, uavhengig av meritter har du jo stort valgfrihet ifh til valg av hannhund. Så fremt de sier ja.

Det er faktisk en del som bruker umeritterte hannhunder, men som da tar hensyn til hva som ligger bak hannhunden og håper at den har arvet sine foreldres potensiale :). Men igjen gjelder det selvsagt å kjenne linjene godt og gjøre en kvalifisert vurdering av hva man kan forvente eller håpe på. Uansett er det jo risikosport å drive oppdrett. Selv en gjentakelse av samme kombinasjon kan jo gi dårligere avkom enn fra første kombinasjon f eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, Line skrev:

I konkurranser så diskrimineres tilfeller i en del tilfeller fordi de ikke kan stille med løpetid overalt, i tillegg til at løpetiden kan gjøre det vanskeligere å trene noen tisper. Det gjør nok at en del velger hannhund av de som konkurrerer mest aktivt. Vil anta at det er en medvirkende faktor.

Hvis tispa ikke kan trenes pga løpetid, så bør hun ikke brukes i avl. Akkurat som at en hannhund ikke bør avles på om han ikke kan jobbe rundt ei tispe med løpetid.

Jeg tror det er så enkelt som at mange oppdrettere er mer interessert i det å drive oppdrett, enn de er i å trene hund. Det er lang fra alle som faktisk har så god kunnskap om å trene hund også. Og da er det vanskelig å få resultater på egen hund, men om hunden er fra gode linjer får man ofte bruke den hannhunden man vil, og meritter er viktig for å få solgt valpene. Med en godt meritert far har de "bevist" at det er gode hunder. Du ser ofte at oppdretter skriver om tispas fantastiske bruksegenskaper, men hun har ikke blitt konkurrert med av forskjellige grunner. Da tenker jeg at oppdretter egentlig ikke er interessert i å faktisk trene hund, oppdretter er interessert i å drive oppdrett (eller får ikke til å trene hund skikkelig selv). Jeg kan godt kjøpe valp etter en umeritert tispe (eller hannhund for den saks skyld), men da må jeg selv kjenne slekta godt og ha sett dem i trening. Jeg tar ikke oppdretters ord for at tispa er en fantastisk brukshund, for folk som ikke selv trener aktivt og konkurrerer legger noe helt annet i begrepet god brukshund, enn folk som konkurrerer ;) Det samme tror jeg gjelder en del i utstilling. I tillegg har oppdretter kjøpt ei tispe for å avle på. Oppdretter kan ikke velge og vrake i tisper når de er klare for avl. De må ta den de har, eller vrake planene om valper. Om tispa da innfrir kravene, så brukes hun, selv om hun ikke har oppnådd veldig mye resultatmessig. Valgfriheten er mye større når tispeeier skal velge hannhund. Der kan oppdretter velge på øverste hylle. Hadde oppdretter selv måttet kjøpe hannhunden også som valp, så hadde det nok vært mer jevn meritering mellom tispe og hannhund i kullene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristiin said:

Hvem velger en umerittert hannhund fremfor en god merittert?

Når du har en tispe, uavhengig av meritter har du jo stort valgfrihet ifh til valg av hannhund. Så fremt de sier ja.

Jeg gjorde det på siste kullet. Det er så enkelt som at jeg ikke parer med hundens titler, men hunden og hundene i stamtavla. Det er mer enn bare meritter å ta hensyn til - de kommer langt ned på lista i forhold til helse, gemytt, og trenbarhet.

Men nå konkurrerer ikke jeg med hundene da, annet enn venstresvinger :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kristiin said:

Hvem velger en umerittert hannhund fremfor en god merittert?

Når du har en tispe, uavhengig av meritter har du jo stort valgfrihet ifh til valg av hannhund. Så fremt de sier ja.

Jeg har gjort det, og ikke var han ung heller. Han er øyelyst og HD røntget og det er det. Men han er en trivelig kar, dog litt for reservert for utstillingsringen. Pent bygd og jobber bra. Har forfedre som har mer enn gode nok meritter, men klart jeg hadde kanskje ikke visst om hans eksistens engang om det ikke var for at jeg har vært aktiv i rasen i veldig mange år. 
Har også brukt 2 hanner på hhv 6 og 7 år som ikke hadde kull tidligere (begge disser er godt meritert på utstillinger riktignok) og jeg har brukt en som har vært innom 2 utstillinger og ellers er en familiehund. 
Dette er overhodet ikke fordi jeg ikke kan bruke hunder med laaaaange tittelrekker (det har forøvrig 7-åringen som nå er 8), men fordi jeg leiter etter de hundene som passer best til hva jeg ønsker å oppnå. 
En gang i fremtiden håper jeg på å bruke 2 hanner hvorav en er "Europakjent" og en annen er "mestvinnende" i sitt land. Men tiden får vise om jeg kommer så langt. Gutta er ikke pur unge og jeg har ingen planer om å bruke noen av dem i år :)
Så langt har jeg ikke fått nei av noen, og noen har tilbudt - uten at jeg har spurt - å la meg låne deres hann(er). 

Nå synes jeg jo tispa er like viktig som hannen riktignok. Mine egne tisper som har gått i avl har kanskje ikke allverden å vise til - 2 er  NUCH og ytterligere 2 er fullcertet. Ingen har startet noen løp pr idag. Alle er helsesjekket så klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...