Jump to content
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tror det kan være litt delt og litt avhengig av type hunder. Er det en endeløs etterspørsel etter en gitt type hund, og en endeløs rekke uinformerte valpekjøpere, så fungerer jo det jeg beskriver dårlig. Men for noen raser (spesielt retrieverene som jeg følger mest)  mener jeg å se at de med uregistrerte kull legger seg alt fra klart under til opp mot prisen til seriøse oppdrettere. Jeg tror heller ikke at folk generelt sett er så dumme at de ikke noterer seg at det er forskjell på oppdrettere. At det er åpenbart at noen følger noen retningslinjer, mens andre ikke gjør det. De ville også helt klart notert seg om de som fulgte retningslinjene også hadde en lavere pris enn de som ikke gjorde det og da muligens begynt å tenke seg om. Det blir selvsagt bare synsing fra min side, men jeg tror det ville hatt en begrensende effekt på prisgaloppen. Og jada, useriøse kan tjene godt på lavere priser også, men det er åpenbart at flere vil tiltrekkes avl hvor man kan ta 25-30 000,- pr valp kontra 10 000,-. Den største utfordringen er jo «raser» (les mer eller mindre eksotiske blandinger) som ikke er regulert i utgangspunktet. Ingen raseklubb, NKK helt ute av bildet. Der vil det jo bli vill vest uansett. Nei, ikke enkelt det der.
    • I motsetning til?? Prøvde vel å si omtrent det samme 😜  
    • Kjenner ingen spanske noe særlig (men mange portiser), men mitt inntrykk er at det er noe helt annet, mye mer nerver og lyd. Virker som om spansk og lagotto (italiensk vannhund) har mer tilfelles. 
    • Vel, realiteten er at useriøse oppdrettere (og særlig blandingsoppdrettere) tjener fett uansett om de selger for 10 000,- eller 22 000,- per snute. Det har alltid vært penger å tjene på populære raser og blandinger, bare man er kynisk nok. Derimot kan du ikke drive stort og selge valper for mange hundre tusen i så mange år før du får skatteetaten på nakken, særlig nå i dag som kontantbetaling blir mindre og mindre vanlig. Om det du driver med er skattepliktig eller ansees som hobbyvirksomhet avhenger av driftens mulighet til å gå med overskudd over tid. De som tjener best er nok de som får få nok kull til å gå under skatteetatens radar, men mange nok til at det fungerer som en biinntekt. 
    • Før i tider var hund en utgiftspost. I dag kan man tjene godt på de. Jeg vet om opprettere som lever kun av avl. Når man avler frem sånn omtrent 50 valper i året, og med dagens priser, så er det mye å tjene. Det er jo skattefritt. Og blander man raser (lager seg noen design-valper) så slipper man også stå til ansvar hvis valpen ikke er rasetypisk o.l. Dumme, dumme valpekjøpere 😕
  • Nylig opprettede emner