Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstremt matlei hund. Tips?


leolover
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en liten hund på snart 13 år som er ekstremt matlei. De første årene i livet sitt så spiste han som en "vanlig" hund (tørrfor og våtfor), men han ble stadig vanskeligere i matveien (i etterpåklokskapens navn, så har vi nok bidratt til det litt selv også) og i dag står jeg her med kyllingfilet i den ene hånden og entrecote i den andre og han vil ikke ha noe av det.. 

Inntil de siste ukene så har rent kjøtt vært greit, men nå er han lei det også.. Jeg var hos veterinæren i går og det var ingenting fysisk galt med han (annet enn at han eldes). Men han er ved god helse til å være 13 år; lite smerter og ingen sykdommer. 

 

Jeg trenger tydeligvis å pimpe opp maten hans - kravstor herremann som han er. Og jeg lurer i anledningen på om det er noen som har noen tips til noe som kan pirre smaksløkene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, leolover skrev:

Hei.

Jeg har en liten hund på snart 13 år som er ekstremt matlei. De første årene i livet sitt så spiste han som en "vanlig" hund (tørrfor og våtfor), men han ble stadig vanskeligere i matveien (i etterpåklokskapens navn, så har vi nok bidratt til det litt selv også) og i dag står jeg her med kyllingfilet i den ene hånden og entrecote i den andre og han vil ikke ha noe av det.. 

Inntil de siste ukene så har rent kjøtt vært greit, men nå er han lei det også.. Jeg var hos veterinæren i går og det var ingenting fysisk galt med han (annet enn at han eldes). Men han er ved god helse til å være 13 år; lite smerter og ingen sykdommer. 

 

Jeg trenger tydeligvis å pimpe opp maten hans - kravstor herremann som han er. Og jeg lurer i anledningen på om det er noen som har noen tips til noe som kan pirre smaksløkene hans?

Er dere sikker på at det ikke er noe galt med tennene hans? Det behøver ikke nødvendigvis være foran i munnen, det kan være langt bak. Tannsmerter kan absolutt medvirke til manglende matlyst. At en hund  som tidligere spiste helt greit har endret seg veldig, tyder på at noe er galt, et eller annet sted.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Er dere sikker på at det ikke er noe galt med tennene hans? Det behøver ikke nødvendigvis være foran i munnen, det kan være langt bak. Tannsmerter kan absolutt medvirke til manglende matlyst. At en hund  som tidligere spiste helt greit har endret seg veldig, tyder på at noe er galt, et eller annet sted.  

Jo, det kunne det jo vært, men jeg var hos veterinæren i romjulen og trakk tenner og tok tannstein samt at veterinæren i går så på tennene, så det er nok ikke der det ligger... :hmm:

 

..og han har fortsatt de fleste tennene i behold slik at han kan tygge. De som er der sitter godt.. Ingen vondt lukt fra munnen..

Endret av leolover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, leolover skrev:

Jo, det kunne det jo vært, men jeg var hos veterinæren i romjulen og trakk tenner og tok tannstein samt at veterinæren i går så på tennene, så det er nok ikke der det ligger... :hmm:

 

..og han har fortsatt de fleste tennene i behold slik at han kan tygge. De som er der sitter godt.. Ingen vondt lukt fra munnen..

Hvordan er holdet? Har han blitt tynnere enn tidliger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide han i går og da veide han 2,9kg. Det er egentlig perfekt vekt for han. Han har i det siste hatt litt jojo-vekt (svinger mellom 2,6 og 2,9kg), men det er fordi jeg sliter med å få han til å spise da.. Den ene dagen så er han helt med på mat (da gjerne gjennom lek) og kan spise to-tre mål om dagen, mens den neste dagen så vil han ikke ha det jeg tilbyr uansett hva det er.. 

Hvis han får det samme to dager på rad, så kan man banne på at han ikke skal ha det andre dagen. Og det må være helt ferskt. ..blir dyrt å holde ferskt kjøtt daglig til en hund som spiser rundt 100-150g om dagen.. Nå er det rundt 30 timer siden han spiste sist.. Han har to typer tørrfor tilgjengelig (som byttes annenhver dag, siden han jo aldri spiser det), og det var nettopp kjøtt her til han (som jeg har tatt bort igjen nå). 

Har prøvd alt som selges på dyrebutikker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han noe interesse for å lete etter mat? Blir det mer spennende for han å spise om han må finne maten ute for eksempel? Hvis det fortsetter sånn at han ikke vil ha biff eller annet rent kjøtt så tror jeg kanskje at jeg ville tatt han med til en annen veterinær bare for å dobbelsjekke om det kan være noe som gjør at han ikke vil spise. Ellers ville jeg prøvd å gjøre spisingen mer interessant for han. Eventuelt gi han fra hånden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Midas. Mange gode tips her. Hvis han ikke vil spise så prøver jeg alltid å gi han maten gjennom lek. Både gjennom å trene på det han kan av lydighet, og også gjennom at jeg gjemmer små matbiter rundt i huset eller i gresset ute som han kan leite etter. Som regel har det gjort susen dersom jeg har hatt kjøtt å tilby han, men nå de siste ukene så har interessen vært varierende.. Han har også flere sånne hodebryleker, og de synes han er kjempemorsomme, men hvis maten ikke er spennende nok, så gidder han ikke de heller..

Når det gjelder å spise fra hånden min, så er det også noe som tidvis synes å motivere matlysten, men heller ikke dette har gjort susen.. Men ja, det er nok noe i det du sier om at jeg må prøve å gjøre det til en litt mer spennende greie dette med mat.. Jeg skal surfe litt rundt og se om jeg ikke kan motbevise det gamle ordtaket med gamle hunder og nye triks..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
31 minutter siden, leolover skrev:

Jeg veide han i går og da veide han 2,9kg. Det er egentlig perfekt vekt for han. Han har i det siste hatt litt jojo-vekt (svinger mellom 2,6 og 2,9kg), men det er fordi jeg sliter med å få han til å spise da.. Den ene dagen så er han helt med på mat (da gjerne gjennom lek) og kan spise to-tre mål om dagen, mens den neste dagen så vil han ikke ha det jeg tilbyr uansett hva det er.. 

Hvis han får det samme to dager på rad, så kan man banne på at han ikke skal ha det andre dagen. Og det må være helt ferskt. ..blir dyrt å holde ferskt kjøtt daglig til en hund som spiser rundt 100-150g om dagen.. Nå er det rundt 30 timer siden han spiste sist.. Han har to typer tørrfor tilgjengelig (som byttes annenhver dag, siden han jo aldri spiser det), og det var nettopp kjøtt her til han (som jeg har tatt bort igjen nå). 

Har prøvd alt som selges på dyrebutikker.. 

Men når han spiser, spiser han jo utrolig godt. Min som veier ca 6 kg spiser 80-100 gram vom og hundemat og endel godbiter da.  Så ut fra san jeg forstår dette spiser han for noen dager av gange når han først spiser. Det er Schipperke jeg har og en oppdretter av rasen som også forer på vom og hundemat forer tispene på ca 40 gram om dagen men de veier bare ca 4kg  de får også godbiter da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2018 at 2:13 PM, lijenta skrev:

Men når han spiser, spiser han jo utrolig godt. Min som veier ca 6 kg spiser 80-100 gram vom og hundemat og endel godbiter da.  Så ut fra san jeg forstår dette spiser han for noen dager av gange når han først spiser. Det er Schipperke jeg har og en oppdretter av rasen som også forer på vom og hundemat forer tispene på ca 40 gram om dagen men de veier bare ca 4kg  de får også godbiter da

Hmmm... Ja, det har jeg tenkt litt på selv også. Det var nok litt i overkant ivrig å si 150g; han spiser nok inntil 100g pr. dag. Men det er jo altså som hovedregel slik at han gjør det hver dag (altså opp igjennom livet sitt har han i snitt spist 100 g kjøtt per dag). Han er jo på ingen måte overvektig, og jeg tenker at det kan skyldes at rent kjøtt ikke er like næringsrikt som div fôrtyper som er tilsatt diverse næringsstoffer (for dersom han spiser tørrfor så spiser han mye mindre).

MEN: jeg kan jo oppdatere med å si at jeg har kjørt en hard linje noen dager her nå, og de to siste dagene har matlysten økt. Han har fått tilbud om hundemat eller ingen mat, og etter noen dager valgte han hundemat :D  Jeg har kjøpt Alpha Spirit våtför og nå har han spist det i to dager. Jeg bruker også en annen hund som motivator; dersom han nå ikke spiser dette selv, så tar jo den andre hunden det. 

 

Alt i alt, så ser det lyst ut :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...