Gå til innhold
Hundesonen.no

Undersøkelser i forbindelse med valpekjøp.


Midas
 Share

Recommended Posts


Når dere skal kjøpe valp og har bestemt dere for rase, hvilke undersøkelser gjør dere og på hvilke arenaer? 
Jeg står imellom to-tre raser nå, og har henvendt meg til endel mennesker som har erfaring med både bruk og hold av rasene og oppdrettere. Jeg opplever at folk er forholdsvis ærlige, men hvordan går jeg frem for å finne ut mer om linjer enn det som står i dogweb? Jeg drar på besøk til aktuelle oppdrettere og spør og graver om hundene, men jeg vil også gjerne vite litt om søsken til foreldredyr og tidligere avkom. Helseundersøkelser som er påkrevd er greit å få tilgang til, men jeg kunne tenke meg å vite mer om mentalitet og bruksegenskaper på disse hundene og. Er det hysteri å holde på sånn når man i realiteten "bare" skal ha en godt brukende familiehund/hobbykonkurransehund? Har dere en sjekkliste dere går etter? Tar dere kontakt med eierne av de ulike hundene som er i slekt med mor/far eller snakker dere bare med oppdretter av kullet? Hva hvis far er utenlandsk? 

Jeg følger magefølelsen en del, men jeg vil gjerne ha fakta på bordet, og vet at folk ikke alltid er 100% ærlig om ting som kan være lenger bak i linjer av ulike problemer. Hvordan avdekker jeg dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, Midas skrev:

Skal sjekke det ut. 

Er det sånn at om hunder er MH beskrevet så kommer det automatisk inn på dog web?

MH på dogweb er relativt nytt, så eldre hunder kan ha gått MH uten at resultatet er lagt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder avlet til selskap er dessverre ganske vanskelige å orientere seg i. :hmm: De fleste deltar verken på utstillinger, prøver eller andre hunderelaterte aktiviteter, og det gjør det jo vanskelig å få møtt dem. Få helsetester og stiller opp på mentaltest. Bruksegenskaper er det umulig å danne seg et godt bilde av om man ikke får sett det i praksis.

MH utført i nyere tid kommer opp i Dogweb. I SKK Hunddata har de lagt inn mentaltester i mange år, så den kan det være greit å kikke i. Mange i Norge tester hundene sine i Sverige.

Selv prøver jeg helst å hilse på flest mulig hunder av lignende linjer, særlig tidligere avkom, helsøsken og besteforeldre. Når jeg er på et arrangement eller treffer interessante hunder i forbindelse med annet, prater jeg med de som har hunder av linjer jeg er interessert i. Hundefolk er stort sett pratesalige og liker å snakke om sine hunder selv om de ikke kjenner deg. 
:) Da får jeg både sett hvordan hundene er og høre hva eierne forteller. Det gir litt mer informasjon om helsestatus og mentalitet utenom det jeg finner i databasene og får fortalt fra oppdretter.
Dette er ikke alltid realistisk å få til når man er helt ny i en rase eller bor lite sentralt, men vil likevel anbefale å se etter valp fra linjer du har vært borti på andre arenaer enn kun hjemme hos oppdretter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, CrazyTerrierLady skrev:

Hunder avlet til selskap er dessverre ganske vanskelige å orientere seg i. :hmm: De fleste deltar verken på utstillinger, prøver eller andre hunderelaterte aktiviteter, og det gjør det jo vanskelig å få møtt dem. Få helsetester og stiller opp på mentaltest. Bruksegenskaper er det umulig å danne seg et godt bilde av om man ikke får sett det i praksis.

MH utført i nyere tid kommer opp i Dogweb. I SKK Hunddata har de lagt inn mentaltester i mange år, så den kan det være greit å kikke i. Mange i Norge tester hundene sine i Sverige.

Selv prøver jeg helst å hilse på flest mulig hunder av lignende linjer, særlig tidligere avkom, helsøsken og besteforeldre. Når jeg er på et arrangement eller treffer interessante hunder i forbindelse med annet, prater jeg med de som har hunder av linjer jeg er interessert i. Hundefolk er stort sett pratesalige og liker å snakke om sine hunder selv om de ikke kjenner deg. 
:) Da får jeg både sett hvordan hundene er og høre hva eierne forteller. Det gir litt mer informasjon om helsestatus og mentalitet utenom det jeg finner i databasene og får fortalt fra oppdretter.
Dette er ikke alltid realistisk å få til når man er helt ny i en rase eller bor lite sentralt, men vil likevel anbefale å se etter valp fra linjer du har vært borti på andre arenaer enn kun hjemme hos oppdretter.

Det er vel egentlig raser som kan brukes til mye, men som ikke blir så mye målbart brukt. Har sjekket det jeg kan på dogweb. Det er et kull som muligens kan være aktuelt i 2018, og den tispa har et kull fra før som ble født i 2017. Avkommene er ikke røntget da det er for tidlig, men ved parring vil de være røntget. Uansett er ikke HD/AD et problem på de linjene. Kjenner jeg kunne tenke meg at det var litt lenger mellom de to kullene, så man får sett skikkelig hvordan det første kullet utvikler seg. Jeg skal prøve å få truffet noen av disse avkommene. Jeg har mulighet til å treffe de som bor i omegn her, og vil prøve å komme i kontakt med flere som har valp fra det første kullet. Det skal jo selvsagt brukes en annen far til det kommende kullet, og det er ikke en som er fra Norge, men jeg vet hvem eier er på fb så jeg kan jo kontakte henne og be om mer info om far og eventuelle avkom. Jeg vet så lite om han så jeg vet ikke om han har avkom fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få til å møte noen av hundene fra oppdrettet om de bor i nærheten eller er innen rimelig avstand. Ut over det har jeg igrunnen bare dogweb, jungeltelegrafen og oppdretters ord. Det går også an å ta kontakt med tidligere valpekjøpere og høre hvordan de opplever hunden fra gitt oppdretter selv om du ikke har mulighet til å møte dem. De oppdretterne jeg har endt med å kjøpe valp fra har vært mer enn villig til å gi kontaktinfo videre hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...