Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilvenning av voksen omplasseringshund - byliv


ToneW
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og samboeren min har hatt en omplasseringhund nå i ca. ett år. En blanding av husky og pointer - altså en veldig aktiv hund. Han kommer fra et hjem der eiern har vært veldig glad i han, men ikke gitt nok mosjon, og vi tror heller ikke hun har vært flink å venne han til byliv eller trafikk o.l når han var valp. Dette har nok ikke vi heller vært alt for flink til etter vi overtok han da vi bor i et område med massa skog og mark og fjelltopper rundt oss. Så vi har for det meste gått turer i skogen, eller på fjellet. Og ellers de faste rutene i nabolaget. Han var 1,5 år når vi fikk han og blir snart 3. 

Problemet er når vi skal gå med han der det er biltrafikk, eller i sentrum der det skjer mye rundt han. Masse lyder med folk, biler, anleggsarbeid o.l. Eller plasser han bare ikke har vært før. Han blir kjempestresset, og vil trekke, og går i ring rundt seg selv, og piper. 

 

Han vil helst gå på topptur der han får ha på seg trekksela og trekke, og jobbe hardt. Så det skal nevnes a han er ikke veldig flink til å gå i bånd ellers heller. 

 

Men spørsmålet mitt er da hva vi kan gjøre for å gjøre det mer behagelig for han (og oss) og gå helt vanlige turer med han hvor som helst i byen? Er det for sent å venne han til dette? Trenger helt konkrete råd. Er det lurt å gå med han i kort bånd nært inntil meg slik at han ikke han svanse rundt, men at han føler at jeg tar kontroll over situasjonen? Burde vi sette oss en plass og bare observere trafikken? Tar imot alle tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen av tingene du kan gjøre er å lære han på plass eller fot. E grei plass for hunden å være er venstre kne når det er mye i rundt som han treger å forholde seg til. Det blir også en jobb så han kan bli mer fornøyd av å gå på den måten enn å få lov til å lese alle avisene. Du kan også lære inn en kommando gå bak. Den er grei både der det er trangt og i nedoverbakker i naturen. 

Det du lærer inn skal han lykkes med så begynn inne på stua flytt det ut på gårdsplassen også gradvis videre inn der han sliter. Ikke forvent at han lykkes mer enn i små økter i starten der han sliter. Du får også en ekstra jobb siden han er av de to rasene. Men lær han endel lydighetsøvelser som dere kan bruke for å kontrolere nr han syntes det blir for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hunden, men kanskje dere kan starte litt i utkanten av byen, der det er litt trafikk og folk men kanskje ikke for overdøvende. Ta det litt gradvis. Og gjør det litt ofte en periode. Jeg vil også tro at det er en fordel å begrense bevegelsene litt om han begynner å stresse seg opp ja, min erfaring tilsier iallefall at det sjeldent fører noe positivt med seg. Om det er vanskelig å bære gå tur så forsøk å sitte i en park eller ta det som en treningsøkt og hold hunden opptatt med andre ting, kontakt, hopp opp på ting, lydighetsøvelser, triks, hva som helst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...