Gå til innhold
Hundesonen.no

Fire bur og treningsutstyr i en touran?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

I løpet av året øker flokken sannsynligvis med en hund til. En stor hund(+/- 30 kg). Pr. nå kjører jeg en touran varebil, og hvis det er mulig, vil jeg helst ikke bytte bil. Men er åpen for at jeg muligens må over til kassebil. I bilen må jeg få plass til nevnte stor hund, to whippeter og en dansk-svensk gårdshund. Per. i dag deler whipsene et hercules dobbeltbur og dsgen har et hercules enkeltbur. De burene må nok byttes ut regner jeg med, for nå er igrunnen bilen full. Jeg tenker likevel at det kanskje finnes andre måter å dele opp bilen for å utnytte plassen bedre, slik at jeg kan få inn 4 bur og likevel ha plass til noe treningsutstyr(leker, godbiter, noe lydighetsutstyr, gjerne campingstolen min og et stoffbur). 

Er det noen som har noen ide til hvordan jeg kan løse det? Eller må jeg kjøpe ny bil? Tenker at siden jeg må bytte ut burene, så blir det en spesiallaget løsning av noe slag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen løsning, men jeg har tre store hunder, hvert bur er 50 cm bredt og 1 m langt og ca 70 cm høyt, og det tar hele plassen i bilen, burene går akkurat inn i bilen. Eneste plassen jeg har til utstyr/lagring er eventuelt oppå burene :) Det ene buret står på tvers langs skilleveggen og det andre buret (dobbeltbur) står på langs i bilen :) Spennende å se hva slags løsning du kommer fram til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tonjek skrev:

Min første tanke var å bygge i høyden med hver del tilpasset hver hund, med så varierte størrelser på hundene blir det kanskje rene Frankensteinburet, og dermed vanskelig å selge igjen senere emoji28.png

Det er ikke såå stor forskjell på de tre små da, to på 12 kg og en på 10 ish. De kan vel ca samme burstørrelse. Kanskje jeg skal høre med Kelamannen om han har en løsning til meg. Evt. så får jeg krype til korset å kjøpe ny bil -.- 

Kanskje det går an å kjøpe et dobbeltbur til whipsene, ett enkeltbur til den store og et enkeltbur til dsgen(evt. beholde det jeg har). Men da må nok ett i høyden uansett...hmmm...Arg...4 var et teit tall. Mye som går med 3, men jeg får ikke fire bur på en flate tror jeg. I såfall må noen puttes i samme bur, og det har jeg ikke så lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke såå stor forskjell på de tre små da, to på 12 kg og en på 10 ish. De kan vel ca samme burstørrelse. Kanskje jeg skal høre med Kelamannen om han har en løsning til meg. Evt. så får jeg krype til korset å kjøpe ny bil -.- 
Kanskje det går an å kjøpe et dobbeltbur til whipsene, ett enkeltbur til den store og et enkeltbur til dsgen(evt. beholde det jeg har). Men da må nok ett i høyden uansett...hmmm...Arg...4 var et teit tall. Mye som går med 3, men jeg får ikke fire bur på en flate tror jeg. I såfall må noen puttes i samme bur, og det har jeg ikke så lyst til.


Nei, men stor forskjell på de tre og den siste [emoji1] Kjenner jo mange som har dobbelt dobbeltbur, altså et bur med to båser i bredden og to i høyden. Men det er jo lettere hvis hundene har litt jevnere størrelser. Nå husker jeg ikke i farta hvor god takhøyde det er i Touran, men kan det være plass til den minste over den største, og en whippet over den andre?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tonjek skrev:

Nei, men stor forskjell på de tre og den siste emoji1.png Kjenner jo mange som har dobbelt dobbeltbur, altså et bur med to båser i bredden og to i høyden. Men det er jo lettere hvis hundene har litt jevnere størrelser. Nå husker jeg ikke i farta hvor god takhøyde det er i Touran, men kan det være plass til den minste over den største, og en whippet over den andre?

 

Ja, det kan gå trooor jeg. Bare så irriterende har jeg har ei som ikke liker bilkjøring. Aner ikke hvordan hun vil reagere på å bytte burplass :P Det må hun jo uansett. Spørs om hun ikke hadde blitt enda mindre fornøyd om hun måtte være i kassebil som bråker i tillegg. Hun får sitte framme en del, men når vi har passasjer så er det litt tungvindt. Dessuten må de jo ha bur på kurs etc. om vi ikke vil ha kupeen full av sand og skit. 

Det kan jo gå, sånn som det er nå å kjøpe et dobbeltbur i høyden, kanskje. Spørs om det kanskje blir for lavt da for de. De er nok nærmere 50 cm i manken liksom. Det er ikke så mye plass igjen bak dobbeltburet, men det kan jo så klart løses med å selge hercules og kjøpe et som er firkanta i stedet for skrått. Da får man jo utnytta plassen bedre. Hmm...sende mail til kelamannen og høre, kanskje han har en ide. Ellers så blir det kassebil. Tre-seter hadde igrunnen vært fint, for da kunne jo Blitz sittet framme for det meste. Jeg tror IKKE en kassebil faller i smak for henne :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan gå trooor jeg. Bare så irriterende har jeg har ei som ikke liker bilkjøring. Aner ikke hvordan hun vil reagere på å bytte burplass [emoji14] Det må hun jo uansett. Spørs om hun ikke hadde blitt enda mindre fornøyd om hun måtte være i kassebil som bråker i tillegg. Hun får sitte framme en del, men når vi har passasjer så er det litt tungvindt. Dessuten må de jo ha bur på kurs etc. om vi ikke vil ha kupeen full av sand og skit. 
Det kan jo gå, sånn som det er nå å kjøpe et dobbeltbur i høyden, kanskje. Spørs om det kanskje blir for lavt da for de. De er nok nærmere 50 cm i manken liksom. Det er ikke så mye plass igjen bak dobbeltburet, men det kan jo så klart løses med å selge hercules og kjøpe et som er firkanta i stedet for skrått. Da får man jo utnytta plassen bedre. Hmm...sende mail til kelamannen og høre, kanskje han har en ide. Ellers så blir det kassebil. Tre-seter hadde igrunnen vært fint, for da kunne jo Blitz sittet framme for det meste. Jeg tror IKKE en kassebil faller i smak for henne [emoji14] 

Ikke bare-bare med 4 hunder og ikke så stor bil [emoji1] Får bare måle og se hva det kan være plass til.
Jeg har 3-seters kassebil, og plenty av plass. Og jeg må si at det er vanvittig deilig [emoji14] Har bare to hunder selv, men på stevner har vi fort vært 3 personer og 10 hunder, og fortsatt hatt det romslig. Ulempen er at det er skillevegg og uisolert, så det bråker nok mer bak der enn i personbiler, og det er kaldt om vinteren (men også kaldere om sommeren, noe som er grunnen til at skilleveggen har fått være). Mine ser dog ikke ut til å bry seg, og av de hundene jeg har hatt med meg på tur er det vel bare én hittil som har gitt utrykk for at det har vært ubehagelig å sitte baki der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt storhund+en wipps mot bakluka med passende fordelt bredde og 1m langt bur. Eventuelt den ene delen kortere enn den andre for å lage litt plass bak til ting. Så hadde jeg satset på en wipps+DSG i hver sin høyde bak mot skilleveggen der takhøyden er høyest. Vet ikke hvor dypt burene til de minste burde være, men 70-75 holder kanskje? Om du da plasserer det litt strategisk kan du få litt plass ved ene sidedøren til å ha med litt småting uten å måtte ha det oppå burene.

 

Edit: mulig det er bedre med to lange dobbeltbur? Tenker da wippsene på ene siden i bur som totalt er 150cm langt og 45cm(holder det i bredde) bredt. Hvis en da deler det i lengden så hvert bur blir 45x75cm så får kanskje den store plass i 55cmx1m og sistemann i 55x50? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Polfarer skrev:

Jeg hadde tenkt storhund+en wipps mot bakluka med passende fordelt bredde og 1m langt bur. Eventuelt den ene delen kortere enn den andre for å lage litt plass bak til ting. Så hadde jeg satset på en wipps+DSG i hver sin høyde bak mot skilleveggen der takhøyden er høyest. Vet ikke hvor dypt burene til de minste burde være, men 70-75 holder kanskje? Om du da plasserer det litt strategisk kan du få litt plass ved ene sidedøren til å ha med litt småting uten å måtte ha det oppå burene.

Ah, det var lurt! Det har jeg ikke tenkt på at går. Stor hund trenger jo ikke hele bredden egentlig, så lenge det er langt nok. Så kan de to andre ha dobbeltbur bak. Det går jo an å ha karmer på toppen av burene muligens, slik at det går an å ha noen lave kasser på toppen kanskje? Evt. bare feste de i burene med stropper om jeg bruker trådkurver. Jeg _må_ ikke ha plass til masse treningsutstyr, men litt må jeg ha. Dybden til dsg+whippet tenger vel ikke være mer enn en 60cm kanskje? Whipsene er ca 50 cm i ryggen og DSGen noe mindre. 

22 minutter siden, Polfarer skrev:

 

Edit: mulig det er bedre med to lange dobbeltbur? Tenker da wippsene på ene siden i bur som totalt er 150cm langt og 45cm(holder det i bredde) bredt. Hvis en da deler det i lengden så hvert bur blir 45x75cm så får kanskje den store plass i 55cmx1m og sistemann i 55x50? 

Muligens, men lurer på om det blir verre å få solgt igjen, om en skulle bytte bil/hunder what ever. Prøver å tenke litt på det også. At det skal være greit å få solgt om jeg ikke kan bruke det mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sprettballen skrev:

Ah, det var lurt! Det har jeg ikke tenkt på at går. Stor hund trenger jo ikke hele bredden egentlig, så lenge det er langt nok. Så kan de to andre ha dobbeltbur bak. Det går jo an å ha karmer på toppen av burene muligens, slik at det går an å ha noen lave kasser på toppen kanskje? Evt. bare feste de i burene med stropper om jeg bruker trådkurver. Jeg _må_ ikke ha plass til masse treningsutstyr, men litt må jeg ha. Dybden til dsg+whippet tenger vel ikke være mer enn en 60cm kanskje? Whipsene er ca 50 cm i ryggen og DSGen noe mindre. 

Muligens, men lurer på om det blir verre å få solgt igjen, om en skulle bytte bil/hunder what ever. Prøver å tenke litt på det også. At det skal være greit å få solgt om jeg ikke kan bruke det mer. 

Da er jo en annen løsning også whippetene med bur i lengden og stor hund ved siden mot luka  eller mot sidedør også DSG på toppen mot skilleveggen. Da kan du plutselig ha ca 55x50 cm fri plass foran eller bak det ene buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Da er jo en annen løsning også whippetene med bur i lengden og stor hund ved siden mot luka  eller mot sidedør også DSG på toppen mot skilleveggen. Da kan du plutselig ha ca 55x50 cm fri plass foran eller bak det ene buret.

Ja, det kunne også funka. Tenke tenke. Sendte en mail til Kelamannen med problemstillingen, så få se hva han svarer :) Kanskje han også vet om noe lurt.

Kanskje vi bare skal ta ut alt som er i bilen og bare la de gå løse baki der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig litt for trøtt til å svare konstruktivt på noe, men ville bare anbefale å vurdere å enten kjøpe to like dobbeltbur eller ett dobbeltbur + to enkeltbur, evt 4 enkeltbur. Det gjør det lettere å ommøblere/selge senere, enn ett rart 4-hundsbur :)
Selv har jeg ett dobbelt, ett stort enkelt og et lite enkelt oppå der igjen - fungerer supert til vårt bruk, og kan lett ommøbleres ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jankaa skrev:

Jeg er egentlig litt for trøtt til å svare konstruktivt på noe, men ville bare anbefale å vurdere å enten kjøpe to like dobbeltbur eller ett dobbeltbur + to enkeltbur, evt 4 enkeltbur. Det gjør det lettere å ommøblere/selge senere, enn ett rart 4-hundsbur :)
Selv har jeg ett dobbelt, ett stort enkelt og et lite enkelt oppå der igjen - fungerer supert til vårt bruk, og kan lett ommøbleres ved behov. 

Det er uansett ikke aktuelt å ha et 4-bur, hehe :) Jeg tenker enten to dobbeltbur eller et dobbeltbur og to enkelt. 

18 minutter siden, tonjek skrev:


60 cm dybde på 50 cm hund må vel bli veldig knapt? Da må de jo ligge konstant i krøll? Er jo hals, hode og frambein i tillegg til de 50 cm i ryggen.

Hmm, ja, du har sikkert rett i det ja :P Hunder har mer enn bare ryggen mener du? :lol:

41 minutter siden, Kristiin skrev:

Det første jeg tenker er kelabur. Med to dobbeltbur i høyden mot bakluka. Der det ene buret nederst er litt høyere (for stor hund) så det på toppen blir litt lavere (for liten hund/dsg) :)

Tror du får utnyttet mest plass da :)

 

Jeg tror ikke jeg får to bur oppå hverandre ved luka egentlig. Tror det blir for høyt. Kommer litt an på da, men hadde ikke fått inn et bur på toppen slik det er nå. Er noe bedre plass bak mot gitterveggen, men det er ikke så veldig høyt under taket i bilen. 

 

En annen ting med bilen som er teit, er at gulvet skråner fra gittervegg til bakluke, slik at det egentlig blir en terskel ved bakluka. Det har jeg nå løst ved å lage en plattform. Men tenker at om man kan greie å få regulerbare bein til burene(går det med f.eks. kela, evt. andre løsninger?) så kan jeg jo få utnytta høyden litt mer muligens? Må ha stillbare bein, ellers blir buret stående skjevt siden gulvet er skrått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er løsningen vår i en touran varebil. Et dobbeltbur som tar omtrent halve plassen baki bilen. Skilleveggen i buret er løsnet og forskjøvet mot ene siden. Ble egentlig tilpasset en boxer og mellompuddel. Vi får plass til 3 hunder(typ mellompuddel) i store delen og èn hund i den minste delen. 

Du kunne kanskje brukt noe lignende til 3 mellomstore hunder? Også et enkeltbur til en stor hund. Vår plan når vi får oss en stor hund er forsåvidt bare å ha hunden løs mellom skilleveggen og dobbeltburet, dersom alle hundene må være med og buret er fullt av småhundene :)

IMG_0382.JPG(1).JPG

IMG_7176.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde 4 hunder synes jeg beste løsning var å ha ETT stort dobbeltbur (med skillevegg, så jeg også kunne ha alle fire hundene sammen). Da ble det igjen litt bagasjeplass og mulighet til å sette inn et ekstra løst bur bak dobbeltburet.

Et dobbeltbur på totalt  110 cm (bredde) x 120 cm(dybde) eller noe sånt burde gi nok plass til alle fire hundene. Siden du har en stor hund kan det være greit å skeivfordele litt, slik at hvert bur er f.eks 50x120 + 60x120. Evt to enkeltbur. Da vil hundene legge seg bak hverandre. Hundene har bedre muligheter til å strekke seg og bytte stilling hvis de er to sammen enn om de må være alene i halvparten så store bur.

Mulig touranen kun har plass til bur med bredde på 100cm? Har ikke touran selv men husker at jeg synes bilen ble for liten til mitt bruk  med fire hunder. Jeg har idag et dobbeltbur på 120x100cm, skeivfordelt til 50x100 og 70x100 og det gir veldig god plass til 3 hunder  (bcx2 + labrador). Kan fint ha en medium hund til inn i hver del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det buret jeg har nå er 96,5 cm bredt og 83,5 dypt, men siden det skrår opp, så blir det smalere for hundene siden de må ligge på en haug med madrasser og tepper(fordi whippet) :P I praksis vil jeg tippe de har ca. 70-75cm dybde. Dette er dobbeltburet som whipsene deler. Jeg synes ikke de kan ha noe mindre plass hver enn det de har i det buret. Jeg vil tro at 100cm bredde også skal gå, såvidt jeg husker så er det litt å gå på. Lurer på om det var 100 cm, evt. enda litt til, når jeg målte da jeg kjøpte bilen. 

Et tredelt bur tror jeg nok blir for lite. Da får de ikke mer enn 33 cm bredde hver, det er litt i minste laget vil jeg tro? 

Det er uaktuelt å ha to hunder i samme bur. Jeg vil ha separate bur til hver pga. sikkerhet ved bråstopp eller kollisjon. 

Stor hund løs bak dobbeltbur kunne funka om jeg ikke skulle hatt med meg treningsutstyr. Jeg tviler på at det går så bra om den har tilgang til leker og godbiter der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ha et dobbeltbur bakerst mot bakluka til whippetene, og to enkeltbur foran inntil skilleveggen, et stort til schäferen, og et lite til dgsen? Det lille kan du jo enten ha en romslig hylle oppå, eller ha det med høye ben så du får oppbevaring under? Og eventuelt blir det kanskje noe plass mellom dobbeltburet og de andre to til ting og tang?

Hvis bilen din er som denne her, er det jo nok høyde til å bygge opp alle burene med ben og ha skuffer/esker under til ting og tang :)  Ville definitivt valgt Kela hvertfall, for maksimal utnyttelse av plassen.

aaatoran.jpg

Noe ala det her? Ser etterpå at det kanskje ikke er plass til noe dødplass mellom burene, men får du bygget litt opp kan du få mye ting under i lave esker :) Viktigste er vel uansett at hundene får nok plass. Men siden dgsen er så liten får du jo en god del oppbevaringsplass mulig oppå eller under den. Under høres mest praktisk ut.

bagasjerom.png.4e7d38e43ece7187c45ed1f17e45bb98.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Orca skrev:

Kan du ikke ha et dobbeltbur bakerst mot bakluka til whippetene, og to enkeltbur foran inntil skilleveggen, et stort til schäferen, og et lite til dgsen? Det lille kan du jo enten ha en romslig hylle oppå, eller ha det med høye ben så du får oppbevaring under? Og eventuelt blir det kanskje noe plass mellom dobbeltburet og de andre to til ting og tang?

Hvis bilen din er som denne her, er det jo nok høyde til å bygge opp alle burene med ben og ha skuffer/esker under til ting og tang :)  Ville definitivt valgt Kela hvertfall, for maksimal utnyttelse av plassen.

aaatoran.jpg

Noe ala det her? Ser etterpå at det kanskje ikke er plass til noe dødplass mellom burene, men får du bygget litt opp kan du få mye ting under i lave esker :) Viktigste er vel uansett at hundene får nok plass. Men siden dgsen er så liten får du jo en god del oppbevaringsplass mulig oppå eller under den. Under høres mest praktisk ut.

bagasjerom.png.4e7d38e43ece7187c45ed1f17e45bb98.png

Bilen min (som ikke er en touran) er innredet slik, minus bur D til daglig. Det setter vi evt inn når det trengs. Veldig fornøyd med bur både bak og på siden. Begge har oppbevaringsplass oppå, men til en større bil, som dette, er sikkert oppbygde bur flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...