Gå til innhold
Hundesonen.no

Diskusjoner / Retningslinjer i AN og generelt


Recommended Posts

Just now, Kangerlussuaq said:

Når du trykker like på et personangrep som er en løgn om meg og mitt hundehold, hva annet forventer du fra meg? Blomster?

Jeg leser ingenting om deg i det innlegget? Er det personangrep så får du rapportere det. Jeg liker det pinglen skriver om å snakke generelt om ting. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gi noe tilsvar til dette, men så slo det meg at det faktisk er relevant for tråden å gjøre det. Om enn kanskje ikke på forventet vis. Svaret er, slik jeg ser det, et go

Ja! Så lenge det ikke er en diskusjonstråd, så absolutt ja.. hunden er jo kjøpt.. hva skal Evt eier gjøre? Avlive en valp?  Og generelt; folkeskikk og respekt for andre burde gå foran det aller m

Hundediskusjoner har lite i AN og gjøre i alle fall, og bør skilles ut i egen tråd om det oppstår. For det hender jo at man kommenterer noe og så blir det en egen diskusjon av det, og greit nok det, m

Posted Images

Just now, Kangerlussuaq said:

Når du trykker like på et personangrep som er en løgn om meg og mitt hundehold, hva annet forventer du fra meg? Blomster?

Du opplever tydelig slike innlegg som personangrep. På akkurat samme måte opplever en del andre, med raser du så sterkt føler for å uttale deg om, dine innlegg som personangrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Jeg leser ingenting om deg i det innlegget? Er det personangrep så får du rapportere det. Jeg liker det pinglen skriver om å snakke generelt om ting. 

Pringlen snakker kun om meg i den posten, noe annet er å spille dum. Vi er voksne mennesker, og om du ikke forstår at Pringlen snakker om meg i den posten så er det iallefall tid for deg å forstå det nå som det er forklart for deg. Pringlen lyver om meg og mitt hundehold i posten, det er kun designet som et angrep på meg - og du trykket like på det. Om du synes "det å snakke generelt om ting" var så viktig å trykke like på var Sprettballens innlegg det riktige. Ikke Pringlens, for å si det "mildt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Hvis du ikke vet noe om min hund, hvorfor trykker du da "liker" på denne posten som utelukkende er Pringlens bitching om meg og mine valg om min hund? Trykker du like på måfå? :P 

5a74d1dcf354e_ScreenShot2018-02-02at21_43_38.thumb.png.b430a375d3c704c250f54c0efdb74a7d.png

Jeg vet ikke hvem Pringlen evt. skulle sikte til når h*n ikke skriver noe om det. Jeg er bare enig i at man ikke trenger å kommentere folk sine valg der og da, med mindre de spør om råd, men heller ha en generell diskusjon om temaet. Jeg får ikke med meg alt som skrives på forumet her, og hvert fall ikke AN, da jeg sjeldent leser der inne. Jeg har ikke fått med meg at du har skrevet noe om din hund sin helsetilstand. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Du opplever tydelig slike innlegg som personangrep. På akkurat samme måte opplever en del andre, med raser du så sterkt føler for å uttale deg om, dine innlegg som personangrep. 

Det er en hel melkevei forskjell på at Pringlen har surna på meg over tid siden jeg har stilt henne til veggen i forhold til hennes (positive) holdninger til hetsjakt og diverse andre relativt uetiske former for jakt - og at hun derfor bruker alle mulighetene i verden hun har til å fremme løgner om meg og mine valg jeg har gjort etter at hunden min brakk beinet under en elvekrysning. VERSUS: å kjøpe en deformert hund med viten og vilje, og kommentere at en deformert hund som man ser med egne øyne er deformert, med viten og vilje, er søt. Det er med viten og vilje som er det essensielle - og som gjør at folk skal tåle kritikk for deres valg. Jeg har ikke med viten og vilje brukket beinet til hunden min. Det er lettere absurd at det skal måtte forklares...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Nå roer vi oss litt ned og sporer tilbake til tema.
Moderator mushi.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Men tema er vel hva som skal modereres. Og da må man vite og ha innsikt i noe om hvordan innlegg forstås i henhold til kontekst. Som er hva jeg med fler prøver å få frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mushi locked this emne
  • mushi unlocked this emne

Og jeg må si at jeg reagerte på at tråden ble stengt. Veldig. For så langt jeg kunne lese ble ingen her "angrepet", men en del prøver å forklare hvorfor ikke alt bør skrives og kommenteres i alle tråder alltid. Ved å amputere diskusjonen på denne måten - stenge tråden - hindrer man bare at forumet får utvikle seg i positiv retning. Noen ganger må man ta "en oppvask", og gjennom en frustrasjonsfase før ting blir klarere for alle. Og forhåpentligvis bedre. 
Så skuffende at moderering foregår på denne måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Og jeg må si at jeg reagerte på at tråden ble stengt. Veldig. For så langt jeg kunne lese ble ingen her "angrepet", men en del prøver å forklare hvorfor ikke alt bør skrives og kommenteres i alle tråder alltid. Ved å amputere diskusjonen på denne måten - stenge tråden - hindrer man bare at forumet får utvikle seg i positiv retning. Noen ganger må man ta "en oppvask", og gjennom en frustrasjonsfase før ting blir klarere for alle. Og forhåpentligvis bedre. 
Så skuffende at moderering foregår på denne måten. 

Tråden ble stengt fordi det ikke var en moderator her og overvåket den. Med tanke på hvordan denne tråden sparker i øst og vest, så syns jeg ikke det er så rart. 

Jeg sliter litt med å se hensikten med tråden. Jeg tipper at dere ikke mener vi skal komme til en enighet om hvordan ting skal være? Det bør være rimelig opplagt, både på hvordan stemninga på forumet har vært den siste tiden, antall rapporteringer og 4 sider med "diskusjon" her at det ikke kommer til å bli en enighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer @enna. Tråden er kun åpen når en av oss kan følge med. 

Vi er klar over at det har vært mye dårlig stemning, men det er ikke så enkelt å moderere alt heller. 
For å sette det litt på spissen. 

Modererer vi - så er det for mye 
Modererer vi ikke - så er det for lite 
Stenger vi - så er det riktig
Stenger vi ikke - så er det feil
osv. 

Vi er også individer, vi moderatorene.
Og når eier av forumet er utilgjengelig for tiden så er det ikke så enkelt for oss.

Hensikten med tråden er å finne ut hvordan vi skal løse den dårlige stemningen som har vært i det siste, 
på en måte de aller fleste vil være fornøyde med. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krutsi said:

Jeg synes det at man kan gjøre en policy at de som gjentagende ikke klarer å oppføre seg, får advarsler og Evt timeout enten fra forumet eller div underforum, Evt tråder.. 

Ja, det tror jeg alle er enige i. 
Men hvordan skal man moderere slikt? Alle har forskjellige smertegrense. Hvor går grensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaja skrev:

Ja, det tror jeg alle er enige i. 
Men hvordan skal man moderere slikt? Alle har forskjellige smertegrense. Hvor går grensa?

Og hva med de som kaster bensin på bålet om og om igjen. Fyrer oppunder selv om de vet hvilken vei diskusjonen kommer til å ta ved å svare på den måten. Er det da bare den som eksploderer som skal ta straffen?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaja skrev:

Ja, det tror jeg alle er enige i. 
Men hvordan skal man moderere slikt? Alle har forskjellige smertegrense. Hvor går grensa?

Nei, det er jo alltid like vanskelig.. men ejg synes at når man begynner med personangrep, «forfølgelse» av personer, stadig blanding imellom trådene, ikke holde seg til sak, men fokusere på person, så burde jo grensen være nådd.. 

for jeg må si det st jeg synes det er drøyt når man ikke kan si at en hund er søt eller har lekker kropp, uten at det skal komme drøye innlegg om det enten i tråden eller i andre tråder.. 

Og feks mtp det mushi sier, så får man gi advarsler til begge parter.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:flowers: Til moderatorteamet - for dette er IKKE enkelt, I know. 

 Det finnes nok ingen rett og gal løsning her, det er nok dere som moderatorer som må ta det kjipe valget med å sette en strek og definere om dere syns dere moderer nok eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Kaja said:

Det stemmer @enna. Tråden er kun åpen når en av oss kan følge med. 

Vi er klar over at det har vært mye dårlig stemning, men det er ikke så enkelt å moderere alt heller. 
For å sette det litt på spissen. 

Modererer vi - så er det for mye 
Modererer vi ikke - så er det for lite 
Stenger vi - så er det riktig
Stenger vi ikke - så er det feil
osv. 

Vi er også individer, vi moderatorene.
Og når eier av forumet er utilgjengelig for tiden så er det ikke så enkelt for oss.

Hensikten med tråden er å finne ut hvordan vi skal løse den dårlige stemningen som har vært i det siste, 
på en måte de aller fleste vil være fornøyde med. 

Dere kan ikke løse den dårlige stemningen som har vært i det siste på en måte de aller fleste vil være fornøyde med. Dere må sette en grense og holde dere til den. At eier er utilgjengelig har ikke noe med det å gjøre egentlig, han er ikke spesielt engasjert i forumet, han veit ikke hva som foregår her, det er det dere som veit. Da er det nesten dere som må bestemme hva som er greit og ikke. 

11 minutes ago, Shokata said:

Jeg vil tro at det aller vanskeligste vil bli å passe på at ingen blir skvist/mobba ut...

Den streken er passert for en stund tilbake, vel. Det er flere her som sier de ikke vil diskutere fordi de veit hvordan tråder ender opp, og de orker ikke den runden hver gang. Det er flere som har slutta å være her fordi de ikke orker disse rundene hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en tid for alt. Og av og til passer det ikke å poste aggressive innlegg om påstått dyremishandling, åpenbart rettet mot enkeltpersoner. Det er utrolig lite fruktbart egentlig. Men allikevel skjer det med jevne mellomrom. Husker et medlem her som passet en liten valp av rase x og postet bilder. Kort tid etter ble det laget en tråd om "Søt tortur" av et annet medlem. Det er så utrolig dårlig stil. Det blir ikke dratt ned på personnivå, det starter på personnivå. De fleste her er oppriktig glad i hunder og dyr, og når man da ser egne tråder hvor man kategoriseres som empatiløse torturister, så vil noen føle seg personlig angrepet. Sånn er det. 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg vet ikke hvem Pringlen evt. skulle sikte til når h*n ikke skriver noe om det. Jeg er bare enig i at man ikke trenger å kommentere folk sine valg der og da, med mindre de spør om råd, men heller ha en generell diskusjon om temaet. Jeg får ikke med meg alt som skrives på forumet her, og hvert fall ikke AN, da jeg sjeldent leser der inne. Jeg har ikke fått med meg at du har skrevet noe om din hund sin helsetilstand. 

Nei, det var ikke adressert til noen spesiell. Kommer i farta på flere eksempler opp gjennom årene, de fleste ikke faste brukere. Men slik forumet er akkurat nå, sirkler visst absolutt alt rundt en person. Det blir utrolig slitsomt, merkelig at folk ikke gidder mer liksom :(

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Nei, det var ikke adressert til noen spesiell. Kommer i farta på flere eksempler opp gjennom årene, de fleste ikke faste brukere. Men slik forumet er akkurat nå, sirkler visst absolutt alt rundt en person. Det blir utrolig slitsomt, merkelig at folk ikke gidder mer liksom :(

Hvem er det forumet sirkler rundt? Deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, mushi said:

Og hva med de som kaster bensin på bålet om og om igjen. Fyrer oppunder selv om de vet hvilken vei diskusjonen kommer til å ta ved å svare på den måten. Er det da bare den som eksploderer som skal ta straffen?

Advarsler kan gis til alle, men det må jo virkelig være lov til å kalle en hund søt eller poste et bilde av en valp uten at noen skal ta av i hundreoghelvete. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kaja said:

Det stemmer @enna. Tråden er kun åpen når en av oss kan følge med. 

Vi er klar over at det har vært mye dårlig stemning, men det er ikke så enkelt å moderere alt heller. 
For å sette det litt på spissen. 

Modererer vi - så er det for mye 
Modererer vi ikke - så er det for lite 
Stenger vi - så er det riktig
Stenger vi ikke - så er det feil
osv. 

Vi er også individer, vi moderatorene.
Og når eier av forumet er utilgjengelig for tiden så er det ikke så enkelt for oss.

Hensikten med tråden er å finne ut hvordan vi skal løse den dårlige stemningen som har vært i det siste, 
på en måte de aller fleste vil være fornøyde med. 

 

Jeg forstår at moderering er vanskelig. Jeg tror det omtrent er umulig. Ift "dårlig stemning" så har jeg ikke vært så engasjert at jeg har fått det med meg. 
Der finnes en ignoreringsknapp som kan brukes om man ikke greier å la være å føle seg truffet. Og man kan la være å gå inn i diskusjoner med brukere man vet man er i klinsj med. 
Og når folk er så ulike og har så ulik oppfatning av "ords innhold", ev hva som står "mellom linjene", så blir det i praksis umulig å komme med en løsning som de fleste er fornøyd med. Tror nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...