Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, februar


mokken
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Pixie skrev:

Jeg er ikke ute etter noe lerret altså... en 43-tommer er såpass liten at de fleste nyere tv-er ikke blir produsert i den størrelsen, de er 49-tommere og oppover. Det det selges mest av er 55.

Jeg vet at mange av dere syns jeg er både, bortskjemt, kravstor og dum, men det hadde vært greit å ikke få høre det hver eneste gang jeg skriver noe her. Livet mitt akkurat nå er tomt og grått, jeg går på jobb og etter jobb er jeg hjemme og ser på tv og dreper kryp, så da velger jeg faktisk å spare opp til jeg har nok penger til en ålreit tv å se på. Jeg er på billig-tv nr to på to måneder nå, og prøver å finne billig-tv nr 3 så jeg kan ha lyd på frem til jeg får spart opp til ny. Ikke alt jeg gjør er bare idioti.

Det finnes da billige og bra TV'er på 32 tommer til en fin pris. El-kjøp selger det (jeg har en slik - den har jeg hatt i mange år, fungerer utmerket og er da mer enn stor nok). Jeg sjekket El-kjøp nå nettopp og de selger da vitterlig masse TV'er som er langt mindre enn 43 tommer. 

sonen2.thumb.jpg.5ceb8e5cfd65f5e39b05866dd4c964a1.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sonen, hils på den nye lille sjokoladepuddingen min 

Da blir det visst ny jobb på meg, lykke-ugla fra @Raksha funker!!! Det har vært en utrolig omstendelig prosess, sånn at jeg etter hvert følte at jeg burde få jobben bare på grunn av oppmøte. Først så

Se på den fine modellen da    

Posted Images

1 time siden, Shokata skrev:

Dagen i dag har vært aldeles nydelig! 
Og morsom!
Jeg fleipa med ei venninne nylig, fordi hun hadde fått tak i flere Kong Safestix, at jeg burde hatt en sånn å daska gubben litt med :D 
Så... i dag fikk HAN (jeg visste den kom) pakke i posten, og jeg filma mens han åpna :D (sto og lata som jeg fikla med mobilen)
Uttrykket var kostelig! :teehe:
"HVA er det her for noe? Dobbeldildo?"

Jeg lo! Masse! 
Og Shiri stakk av med den :lol:
Meget populær leke

X'n kom hjem med en sånn for noen år siden, jeg lurte veeeeldig på hva han egentlig hinta til før jeg innså at den var til bikkja :teehe:

Den lå forøvrig ute i hagen her helt til noen stjal den i fjor sommer.. Lurer på hva den blir brukt til nå...:icon_confused:

  • Like 1
  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:

Sagaen om ballesekken fortsetter! Ah, for en spennende tid å være i live!

Nå krymper den, og istedenfor å være steinhard er den som en halvfull vannballong med løshud. Håper det er bra...

Jeg er overrasket over hvor mye jeg bryr meg om testiklene til bikkja :aww: har omtrent bare tenkt på dem det siste året, og nå selvom de er borte så må jeg tenke på dem da også :lol:

Sjekker minst en gang om dagen at alt står bra til med Casper sine ikke eksisterende testikler, og Melvin sine eksisterende :aww: innser at jeg har blitt hysterisk :lol:

1 time siden, TonjeM skrev:

Da blir det visst ny jobb på meg, lykke-ugla fra @Raksha funker!!! Det har vært en utrolig omstendelig prosess, sånn at jeg etter hvert følte at jeg burde få jobben bare på grunn av oppmøte. Først så søkte jeg på jobben, vel og bra det. Og så ble jeg kalt inn først til et screening-intervju med headhunter-firmaet som skulle håndtere søknadene, så var det et intervju med den potensielt nye sjefen + medarbeider, så fikk jeg et testcase som jeg måtte gjøre for å vise i praksis hva jeg duger til, så måtte jeg dra og vise frem testcaset, deretter var det personlighets- og "evne-test", så var det eget møte med headhunteren som gikk gjennom mine testresultater. Og deretter var det annen gangs intervju - men jeg har visst oppført meg hele veien, så i dag fikk jeg et formelt tilbud til gjennomgang - så neste uke håper jeg å takke ja, og si opp nåværende jobb :blissysmile: Puuh, for en runde det har vært, men jeg er veldig glad, og litt forundret også.. jeg er 58 år men klarte meg allikevel!

OK, jeg mistet en del siteringer her, som jeg skulle ha kommentert, men så er jeg så ego, at jeg ville bare fortelle om meg og mitt, så utsetter alle kommentarer til et senere innlegg!

 

Juhuu!!! Gratulerer! 

 

------

Glemte jo helt å skrive det jeg skulle fortelle :aww:

Nå står det en ny pavlova i ovnen, nåde den katt eller hund som ødelegger denne :aww: Nåde meg om jeg ikke er i stand til å plassere kakebunnen på et trygt sted! Hytte med fingeren mot meg selv!

 

Endret av Snoffe
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
15 minutter siden, Pixie skrev:

Jeg er ikke ute etter noe lerret altså... en 43-tommer er såpass liten at de fleste nyere tv-er ikke blir produsert i den størrelsen, de er 49-tommere og oppover. Det det selges mest av er 55.

Jeg vet at mange av dere syns jeg er både, bortskjemt, kravstor og dum, men det hadde vært greit å ikke få høre det hver eneste gang jeg skriver noe her. Livet mitt akkurat nå er tomt og grått, jeg går på jobb og etter jobb er jeg hjemme og ser på tv og dreper kryp, så da velger jeg faktisk å spare opp til jeg har nok penger til en ålreit tv å se på. Jeg er på billig-tv nr to på to måneder nå, og prøver å finne billig-tv nr 3 så jeg kan ha lyd på frem til jeg får spart opp til ny. Ikke alt jeg gjør er bare idioti.

Syntes i grunnen du tenker mer rett nå. JA du ønsker deg stor bra tv. Og klarer å innse at du må spare til den. JA det kan ta et år det kan ta to år men imens må du klare deg med noe som ikke er så bra. Og det virker som du har innsett det. For noen er stor og bra tv like viktig som det er for meg å ha hund og da er det veldig viktig

Jeg ser stor forskjell på den tvn jeg kjøpte billig for mange år siden ja ca 15 år siden og kvaliteten på en ny. Jeg klarer meg med den gamle tvn men kobler gjerne på eksterne høyttalere for å få bedre lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

Jeg er overrasket over hvor mye jeg bryr meg om testiklene til bikkja :aww: har omtrent bare tenkt på dem det siste året, og nå selvom de er borte så må jeg tenke på dem da også :lol:

Sjekker minst en gang om dagen at alt står bra til med Casper sine ikke eksisterende testikler, og Melvin sine eksisterende :aww: innser at jeg har blitt hysterisk :lol:

 

 

------

 

?? mulig det grenser litt til hysteri ja... og jeg kommer vel til å bli akkurat lik ? Jeg tenkte svært lite over dem før, men nå har de jo blitt altoppslukende..Eller iallefall tomrommet etter dem. 

Nå har jeg lagt meg og Casper står midt på gulvet og ser lei seg ut med bildekk på :/ Han har ikke prøvd å være bortpå såret en eneste gang, men kan ikke ta sjansen om natten. Dakar.

Håper aldri jeg må kastrere hund igjen, skjønner ikke de som velger å gjøre det "bare fordi"...  operasjoner er aldri noe kult!

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

?? mulig det grenser litt til hysteri ja... og jeg kommer vel til å bli akkurat lik ? Jeg tenkte svært lite over dem før, men nå har de jo blitt altoppslukende..Eller iallefall tomrommet etter dem. 

Nå har jeg lagt meg og Casper står midt på gulvet og ser lei seg ut med bildekk på :/ Han har ikke prøvd å være bortpå såret en eneste gang, men kan ikke ta sjansen om natten. Dakar.

Håper aldri jeg må kastrere hund igjen, skjønner ikke de som velger å gjøre det "bare fordi"...  operasjoner er aldri noe kult!

Jeg brydde meg ikke jeg heller. Før januar 2017 når han fikk prostata problemer, etter det har det opptatt meg alt for mye med tanke på at jeg ikke har egne baller :aww::lol:

Kan heller ikke fatte og begripe at man lar hundene sine gå igjennom operasjoner bare fordi. Er helt forferdelig å la hunden sin gå igjennom noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om den engelske (?) nettsiden hvor man kan kjøpe til ala puter, skilt, kopper osv. med forskjellige hunderaser på heter? At man kan velge for eks. "golden retriever" eller "setter" også har de et utvalgt produkter til den rasen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, *Kat84* skrev:

Ja, jeg er helt enig. Men oppdretter vil det, siden de er helt sikker på at resultatet her er feil, og at bildene sikkert er dårlige. 
Så de ville ha all informasjon, pluss originale bilder på CD. 
Så nå får de det. Det kommer vel av at både far og bestefar har ganske mange avkom etter seg, og at det ligger en stolthet der i å ikke avle frem C hofter. 
Det ble også nevnt at antakelig var det norske systemet alt for strengt i forhold til diagnostisering. Så lenge det bare er en liten C og ikke forkalkninger når han snart er 3 år så er det godt nok for min del. Han er helt upåvirket, og kommer mest sannsynlig til å fortsatt være det. 

Kan det være en greie "der nede"? Når Birk ble avlest med e hofter her så holdt jo oppdretterne til pappa'n hans i Belgia på å besvime. I all sin tid hadde de kun et avkom med c og resten var fritt. De ba om å få tilsendt bildene sånn at deres avleser kunne se på de. Der nede fikk bildene resultat c/b. :huh:

3 timer siden, TonjeM skrev:

Da blir det visst ny jobb på meg, lykke-ugla fra @Raksha funker!!! Det har vært en utrolig omstendelig prosess, sånn at jeg etter hvert følte at jeg burde få jobben bare på grunn av oppmøte. Først så søkte jeg på jobben, vel og bra det. Og så ble jeg kalt inn først til et screening-intervju med headhunter-firmaet som skulle håndtere søknadene, så var det et intervju med den potensielt nye sjefen + medarbeider, så fikk jeg et testcase som jeg måtte gjøre for å vise i praksis hva jeg duger til, så måtte jeg dra og vise frem testcaset, deretter var det personlighets- og "evne-test", så var det eget møte med headhunteren som gikk gjennom mine testresultater. Og deretter var det annen gangs intervju - men jeg har visst oppført meg hele veien, så i dag fikk jeg et formelt tilbud til gjennomgang - så neste uke håper jeg å takke ja, og si opp nåværende jobb :blissysmile: Puuh, for en runde det har vært, men jeg er veldig glad, og litt forundret også.. jeg er 58 år men klarte meg allikevel!

OK, jeg mistet en del siteringer her, som jeg skulle ha kommentert, men så er jeg så ego, at jeg ville bare fortelle om meg og mitt, så utsetter alle kommentarer til et senere innlegg!

Fy søren så bra! Gratulerer :D

 

 

...er jeg skrekkelig rastløs etter bare 4 dager sykmeldt. 10 igjen. Juhu... :aww:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pixie said:

Aw man, høyttaleren på tv-en har tatt kvelden! Får høy durelyd så lenge lyden er på, den er såpass irriterende at jeg nå kjører stumfilm det meste av tiden... dette er en liten tv eksen hadde på soverommet, den er ikke så mye brukt men er noen år gammel. Jeg skulle jo egentlig overta hans "gamle" stue-tv når han kjøpte ny, men han ombestemte seg og satte opp den store på soverommet. Så nå har jeg da for andre gang fått tildelt en liten tv med feil på, den første måtte slås av og få pause etter ca 90 minutter pga forvrengt lyd... har ikke sjans til å få kjøpt ny billigtv før i slutten av neste mnd:|

Jeg har ikke hatt tv på årevis. Det er utrolig deilig! Masse tid til å bruke på mer fornuftige ting :D

 

Åå hele sonen, kryss fingrene for at Ymsr kommer hjem til uka!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Fant ikke igjen quoten, men det jeg skulle si var: @Perfect Image, så kult med "Inn på gården"! Da har du også en strålende unnskyldning til å skaffe deg alle de dyrene du ikke allerede har, du må jo vise fram geit, esel, gås og lama til skolebarna! Jeg kommer på besøk! :D

Ja, utrolig morsomt :D Og nettopp. Nå kan ikke samboer si noe på noe :lol: Neida, han er utrolig samarbeidsvillig men ser vi at dette er noe vi vil drive med videre så løser det opp mye tid til muligheten til flere dyreslag, siden man også skal ha tid til dem og sånt. Ikke bare stå til pynt :lol: 

11 timer siden, AnnikenK skrev:

Og alpakka. Man må ikke glemme alpakka :wub:

 

 

13439E8D-AA0B-4121-9AA8-B513E6B8B373.jpeg

JA! Alpakka står høyt opp på ønskelisten, sammen med ender :aww: Det blir nok det etterhvert med tid og stunder.

11 timer siden, QUEST skrev:

Vi har vært innom på tanken for kalvene er seriøst driiitsøte og samboer tilbydde som 30 års gave :aww: Men de norske verneverdige rasene som er truet trenger "oss" mer, så det blir noe norskt isteden ved siden av flokken vi allerede har.

 

Dagen idag har seriøst FLØYET bort :P Først hadde vi verdens hyggeligste valpebesøk som tok med seg vesle fine tric frøknen hjem. Vi fikk besøk av @Frida og fuglehundene og i det hun skulle dra fikk vi en skikkelig fin kalvefrøken. Rakk innom butikken, vi spiste middag/kveldsmat, litt kosetid med unger før jeg begynte å fore og ordne dyr mens samboer strødde. Hjem og skulle BARE legge meg bittelitt ned  på sengen før jeg skiftet og opps, sovnet til nå :P Kjempelurt :aww: Nå skal jeg ta med meg hundene på en liten nattrunde så de har fått noe tur idag de også, litt dårlig samvittighet der idag :aww:
Endel å ordne imorgen, både besøk, og  vi skal i bursdagfest og holde bursdagsfest selv på søndag så har endel jobb foran meg :P
Først innom kalven, se til der også hundene så spise litt godis selv om det er midt på natten :aww: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kaja skrev:

Jeg har ikke hatt tv på årevis. Det er utrolig deilig! Masse tid til å bruke på mer fornuftige ting :D

 

Åå hele sonen, kryss fingrene for at Ymsr kommer hjem til uka!

Jeg irriterer meg skikkelig over tvn her hjemme! Så mye døtid :P Vi skal flytte den opp, og si opp tvkanaler. Jeg vil at terskelen her hjemme skal være høyere for å sette på tv'n! 
Også har vi forøvrig vår andre arvetv :P Jeg gidder ikke å legge masse penger i sånt ass.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mat, oppskrifter eller noe sånt. Når det står f.eks 5 dl makaroni i en oppskrift, og senere i oppskriften står det: kok makaroni som anvist. Er det da 5 dl ferdig makaroni eller ukokt makaroni? det må jo være ukokt? Jeg syntes bare det ble absurd mye og helt feil i forhold til alt annet :sleep: *hilsen hun som brenner vann* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Paranomia skrev:

Jeg kan ikke mat, oppskrifter eller noe sånt. Når det står f.eks 5 dl makaroni i en oppskrift, og senere i oppskriften står det: kok makaroni som anvist. Er det da 5 dl ferdig makaroni eller ukokt makaroni? det må jo være ukokt? Jeg syntes bare det ble absurd mye og helt feil i forhold til alt annet :sleep: *hilsen hun som brenner vann* 

ukokt :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en samsung smart tv, 32" for 5 år siden, til underkant av 3000. Helt supert bilde altså, og jeg er egentlig og litt sånn at når det gjelder teknologi så vil jeg ha litt bra ting. Tv-kanaler har jeg ikke hatt på snart 10 år og det er null savn. Men smart-tv er et must da, eller, kanskje ikke nå lenger, er bare å bruke chromecast.

Men ikke noe galt i å ville ha en dyrere tv og kanaler da, og skjermen har man jo i årevis ? . 4000 er jo ikke akkurat en voldsom sum for en tv. Jeg har bittelitt lyst på ett hakk større da, men stua mi er ikke sååå stor og vil ikke at den skal dominere helt. Så da trekker jeg den bare nærmere sofaen når jeg føler meg nærsynt... (noe jeg ikke er da) ☺

Jepps. Klokka er 06.44 på en lørdag og jeg får visst ikke sove lenger. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go morgen sonen:)

Her er det 7 kalde, sola står opp, og jeg føler meg gammal og stiv. Snart skal vi ut på feltsøk og annet morro- håper det blir varmere til den tid.

Ang baller- glad jeg ikke har hannhund.

Ang tv- jeg hadde en 37tommer som jeg synes var så stor og fin. Så fikk jeg låne en 55- og herregud det var heftig. Det var veldig mye føltes det som- men etter noen uker er jeg vant til det. Og når jeg kommer til mine foreldre som har 37- så er jo det pittelite.

Men en helt grei tv koster ikke mye.

Hva annet har dere diskutert- JO Grattis med JOBB:)

Nå skal jeg fyre opp i stua, og slippe bikkja inn fra garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lola Pagola skrev:

Håper aldri jeg må kastrere hund igjen, skjønner ikke de som velger å gjøre det "bare fordi"...  operasjoner er aldri noe kult!

 

9 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg brydde meg ikke jeg heller. Før januar 2017 når han fikk prostata problemer, etter det har det opptatt meg alt for mye med tanke på at jeg ikke har egne baller :aww::lol:

Kan heller ikke fatte og begripe at man lar hundene sine gå igjennom operasjoner bare fordi. Er helt forferdelig å la hunden sin gå igjennom noe sånt. 

Snoffe; du har tydeligvis en ehem...'interessant' fascinasjon for baller..:P

 

Snoffe og Lola; jeg vet ikke helt hva dere mener med 'bare fordi'? Operasjoner er aldri kult, uansett. Jeg skal ikke uttale meg om andres holdninger til kastreringer og hvor lett de eventuellt tar på det eller ikke. For egen del er det absolutt ikke noe jeg gjør med  lett hjerte, tvert om. Det er et stort inngrep og nå snakker jeg ikke om selve operasjonen, mine har hatt bemerkelsesverdig lite reaksjon på akkurat den men å fjerne kjønnskjertlene på et dyr, enten det er hann eller hunn, er stort og etisk diskutabelt..

Når det er sagt, noen ganger er kastrering valget mellom 'være eller ikke være' og jeg tror at de fleste ville velge kastrering foran død eller svært begrenset liv. Det finnes hannhunder som markerer så voldsomt innendørs at det er enten eller..Enten er det bur 24/7 eller enveis tur til veterinær, hvis adferden ikke stopper/reduseres. Jeg har ikke selv kastrert av den grunn men jeg har overtatt en som ble kastrert av samme grunn og jeg vet om andre som det har vært enten eller, eiere ville ikke ha hannhund som pisset ned ALT, den kom i kontakt med. 

Omplasseringshunder; det finnes mange omplasseringshunder som leter etter nye hjem. Det er dessverre slik at slett ikke alle som er interessert i omplasseringshunder er 'snille, gode og egnede', det kan jeg underskrive på! Jeg har hentet omplasserings hund fra folk som  var 'såå glade i dyr og snille med dem', vel det var svært langt fra sannheten..

Jeg har som sagt en del omplasseringshunder og jeg har begge kjønn. For min del er det ikke aktuellt å la hundene ligge i bur/stenge dem inn på annet rom, ved løpetid. Jeg kjenner mine hunder og noe slikt ville være en påkjenning og veldig utrivelig for dem. 

Så da kan man spørre seg, hva er verst/best? Å forbli ukastrert i mulig ikke så bra hjem/ tilbringe lange tider i bur/innestengt på rom eller å bli kastrert? Ingen av valgene er ideelle men jeg tror ( jeg påstår ikke) at kastrering muligens er best i slike tilfeller. 

Som tidligere nevnt, jeg ville IKKE kjøpt en hannhvalp med den tanke at jeg skulle få den kastrert, hvis mulig vil jeg helst unngå kastreringer. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

 

Snoffe; du har tydeligvis en ehem...'interessant' fascinasjon for baller..:P

 

Snoffe og Lola; jeg vet ikke helt hva dere mener med 'bare fordi'? Operasjoner er aldri kult, uansett. Jeg skal ikke uttale meg om andres holdninger til kastreringer og hvor lett de eventuellt tar på det eller ikke. For egen del er det absolutt ikke noe jeg gjør med  lett hjerte, tvert om. Det er et stort inngrep og nå snakker jeg ikke om selve operasjonen, mine har hatt bemerkelsesverdig lite reaksjon på akkurat den men å fjerne kjønnskjertlene på et dyr, enten det er hann eller hunn, er stort og etisk diskutabelt..

Når det er sagt, noen ganger er kastrering valget mellom 'være eller ikke være' og jeg tror at de fleste ville velge kastrering foran død eller svært begrenset liv. Det finnes hannhunder som markerer så voldsomt innendørs at det er enten eller..Enten er det bur 24/7 eller enveis tur til veterinær, hvis adferden ikke stopper/reduseres. Jeg har ikke selv kastrert av den grunn men jeg har overtatt en som ble kastrert av samme grunn og jeg vet om andre som det har vært enten eller, eiere ville ikke ha hannhund som pisset ned ALT, den kom i kontakt med. 

Omplasseringshunder; det finnes mange omplasseringshunder som leter etter nye hjem. Det er dessverre slik at slett ikke alle som er interessert i omplasseringshunder er 'snille, gode og egnede', det kan jeg underskrive på! Jeg har hentet omplasserings hund fra folk som  var 'såå glade i dyr og snille med dem', vel det var svært langt fra sannheten..

Jeg har som sagt en del omplasseringshunder og jeg har begge kjønn. For min del er det ikke aktuellt å la hundene ligge i bur/stenge dem inn på annet rom, ved løpetid. Jeg kjenner mine hunder og noe slikt ville være en påkjenning og veldig utrivelig for dem. 

Så da kan man spørre seg, hva er verst/best? Å forbli ukastrert i mulig ikke så bra hjem/ tilbringe lange tider i bur/innestengt på rom eller å bli kastrert? Ingen av valgene er ideelle men jeg tror ( jeg påstår ikke) at kastrering muligens er best i slike tilfeller. 

Som tidligere nevnt, jeg ville IKKE kjøpt en hannhvalp med den tanke at jeg skulle få den kastrert, hvis mulig vil jeg helst unngå kastreringer. 

Jeg mener de som kjøper hannhund, og kastrerer bare fordi det er en hannhund, om du skjønner. Mulig det er mer utbredt i andre land. Familien i Danmark kjøpte hannhund, og det var aldri er alternativ å la ham være intakt. Tenkte ikke på deg da jeg skrev innlegget i det hele tatt :)

Har fått spørsmål flere ganger fra folk faktisk, "åh er han ikke kastrert?", akkurat som det er rart å ha en intakt hannhund. Det er slike holdninger jeg synes er merkelige. Folk som kastrerer nærmest rutinemessig uten at det finnes en god grunn for det.

Endret av Lola Pagola
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

 

Snoffe; du har tydeligvis en ehem...'interessant' fascinasjon for baller..:P

 

Snoffe og Lola; jeg vet ikke helt hva dere mener med 'bare fordi'? Operasjoner er aldri kult, uansett. Jeg skal ikke uttale meg om andres holdninger til kastreringer og hvor lett de eventuellt tar på det eller ikke. For egen del er det absolutt ikke noe jeg gjør med  lett hjerte, tvert om. Det er et stort inngrep og nå snakker jeg ikke om selve operasjonen, mine har hatt bemerkelsesverdig lite reaksjon på akkurat den men å fjerne kjønnskjertlene på et dyr, enten det er hann eller hunn, er stort og etisk diskutabelt..

Når det er sagt, noen ganger er kastrering valget mellom 'være eller ikke være' og jeg tror at de fleste ville velge kastrering foran død eller svært begrenset liv. Det finnes hannhunder som markerer så voldsomt innendørs at det er enten eller..Enten er det bur 24/7 eller enveis tur til veterinær, hvis adferden ikke stopper/reduseres. Jeg har ikke selv kastrert av den grunn men jeg har overtatt en som ble kastrert av samme grunn og jeg vet om andre som det har vært enten eller, eiere ville ikke ha hannhund som pisset ned ALT, den kom i kontakt med. 

Omplasseringshunder; det finnes mange omplasseringshunder som leter etter nye hjem. Det er dessverre slik at slett ikke alle som er interessert i omplasseringshunder er 'snille, gode og egnede', det kan jeg underskrive på! Jeg har hentet omplasserings hund fra folk som  var 'såå glade i dyr og snille med dem', vel det var svært langt fra sannheten..

Jeg har som sagt en del omplasseringshunder og jeg har begge kjønn. For min del er det ikke aktuellt å la hundene ligge i bur/stenge dem inn på annet rom, ved løpetid. Jeg kjenner mine hunder og noe slikt ville være en påkjenning og veldig utrivelig for dem. 

Så da kan man spørre seg, hva er verst/best? Å forbli ukastrert i mulig ikke så bra hjem/ tilbringe lange tider i bur/innestengt på rom eller å bli kastrert? Ingen av valgene er ideelle men jeg tror ( jeg påstår ikke) at kastrering muligens er best i slike tilfeller. 

Som tidligere nevnt, jeg ville IKKE kjøpt en hannhvalp med den tanke at jeg skulle få den kastrert, hvis mulig vil jeg helst unngå kastreringer. 

Jeg viste ikke jeg kunne få en så stor fascinasjon for testikler, heldigvis bare bikkjene mine sine testikler :aww:

For min del så tenker jeg på de som kastrerer fordi hunden ikke skal gå i avl eller på utstilling. De som kastrerer fordi det er en enkel utvei, og fordi de har en hannhund. Har også møtt de som kastrerer fordi bikkja har overbitt eller haleknekk. 

Det er jeg ikke tilhenger av.

Casper (whippeten) ble kastrert fordi han i januar 2017 (da var han 1 år og 10 mnd) fikk forstørret prostata med betennelse og masse cyster. Ville ikke kastrere da, så ble kjemisk kastrering med en lang antibiotikakur. Den kjemiskekastreringen gikk ut i juni/juli, og i slutten av november fikk han pånytt forstørret prostata med betennelse og masse cyster (2 år og 9 mnd). Da hadde jeg sagt siden første gangen at hvis han fikk det igjen så kom ballene til å ryke, med godkjenning fra 4 forskjellige dyrleger på 3 forskjellige dyrlegekontor.

Litt av grunnen til at jeg ikke ville fortsette med kjemiskkastrering var at han ble så innmari tynn av det. Den store hannhunden min som bør ligge på 17.5-18 kg, veide bare 14 kg frem til alt drite gikk ut av kroppen hans. 

 

Har forøvrig aldri tenkt på noen andre enn at jeg har et inntrykk av at folk i Storbritannia og USA kastrert over en lav sko. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, QUEST skrev:

 

Snoffe; du har tydeligvis en ehem...'interessant' fascinasjon for baller..:P

 

Snoffe og Lola; jeg vet ikke helt hva dere mener med 'bare fordi'? Operasjoner er aldri kult, uansett. Jeg skal ikke uttale meg om andres holdninger til kastreringer og hvor lett de eventuellt tar på det eller ikke. For egen del er det absolutt ikke noe jeg gjør med  lett hjerte, tvert om. Det er et stort inngrep og nå snakker jeg ikke om selve operasjonen, mine har hatt bemerkelsesverdig lite reaksjon på akkurat den men å fjerne kjønnskjertlene på et dyr, enten det er hann eller hunn, er stort og etisk diskutabelt..

Når det er sagt, noen ganger er kastrering valget mellom 'være eller ikke være' og jeg tror at de fleste ville velge kastrering foran død eller svært begrenset liv. Det finnes hannhunder som markerer så voldsomt innendørs at det er enten eller..Enten er det bur 24/7 eller enveis tur til veterinær, hvis adferden ikke stopper/reduseres. Jeg har ikke selv kastrert av den grunn men jeg har overtatt en som ble kastrert av samme grunn og jeg vet om andre som det har vært enten eller, eiere ville ikke ha hannhund som pisset ned ALT, den kom i kontakt med. 

Omplasseringshunder; det finnes mange omplasseringshunder som leter etter nye hjem. Det er dessverre slik at slett ikke alle som er interessert i omplasseringshunder er 'snille, gode og egnede', det kan jeg underskrive på! Jeg har hentet omplasserings hund fra folk som  var 'såå glade i dyr og snille med dem', vel det var svært langt fra sannheten..

Jeg har som sagt en del omplasseringshunder og jeg har begge kjønn. For min del er det ikke aktuellt å la hundene ligge i bur/stenge dem inn på annet rom, ved løpetid. Jeg kjenner mine hunder og noe slikt ville være en påkjenning og veldig utrivelig for dem. 

Så da kan man spørre seg, hva er verst/best? Å forbli ukastrert i mulig ikke så bra hjem/ tilbringe lange tider i bur/innestengt på rom eller å bli kastrert? Ingen av valgene er ideelle men jeg tror ( jeg påstår ikke) at kastrering muligens er best i slike tilfeller. 

Som tidligere nevnt, jeg ville IKKE kjøpt en hannhvalp med den tanke at jeg skulle få den kastrert, hvis mulig vil jeg helst unngå kastreringer. 

Jeg signerer den. 

Hvis ikke hundepasserne får ut fingeren og kjøper seg nytt hus /leilighet hvor det er lov å ha hund innen rimelig tid lever ballene til Toddy farlig. Jeg kan ikke ha de i samme hus når Nico har løpetid av flere årsaker . En av de er at Toddy bryter seg ut av alt eller ofrer liv, helse, vegger og dører i forsøket. En annen er at Nico ikke takler nærværet hans og rett og slett går inn for å skade han , sannsynligvis mye fordi han er som han er når hun løper..

Dette er grunnen til at jeg IKKE skulle ha hannhund når jeg har tispe og attpåtil fikk jeg den kåteste hannbikkja jeg noensinne har møtt. 

Men alternativt ville han vært død. 

Jeg har virkelig ikke lyst til å kasterere fordi han er usikker med fremmede hunder og dette er jeg redd kan bli verre.  

Å kasterere Nico er også oppe til vurdering fordi hun er såpass innbilt , men det er et enda større og skumlere inngrep. 

 

Endret av Mud
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvilket dyr er dette? 

F2F1F99A-E12C-4102-AB41-B32C26659CBE.thumb.jpeg.f44a4ef655195fec149b41b71e78add1.jpeg

B5C22DFD-665B-4FB7-A652-5CD214D23896.thumb.jpeg.1b14f94129975382f8fc90a58442b463.jpeg

Kjenner jeg kan for lite om dyrespor :aww: Har flere ganger lagt merke til svære potespor i skogholtet, men disse har jeg ikke sett før. Gøy med nysnø og tidlig tur i skogen - vi har sett masse dyrespor, og terven gikk tidvis med øra på stilk og stirret inn i skauen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
9 timer siden, mokken skrev:

Kan det være en greie "der nede"? Når Birk ble avlest med e hofter her så holdt jo oppdretterne til pappa'n hans i Belgia på å besvime. I all sin tid hadde de kun et avkom med c og resten var fritt. De ba om å få tilsendt bildene sånn at deres avleser kunne se på de. Der nede fikk bildene resultat c/b. :huh:

 

Å hjelpes :o  
Det er jo helt vilt... Min veterinær lo som sagt bare. Det er flere ganger i uka folk reiser langt for å få tatt røntgen hos ham, så at det skulle vært noe galt med verken bedøvelse eller bilder var bare en måte å skyve ansvar unna linjene var hans mening :P 

Og jeg som valgte rasen blant annet for helse da. Jeg vil påstå min skuffelse var større enn at deres ene avkom av noen hundre etter denne hannen har en C uten forkalkninger. :aww: 
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle være nødt til å vurdere oppdrettere etter hvordan bilder avleses i hvert enkelt land, men jeg ser jo nå at det vil være en faktor ved neste import. Heldigvis er det lenge til. :P 
Med mindre avlen her til lands blir bedre da. 

1 time siden, Debbie skrev:

Ang baller- glad jeg ikke har hannhund.

 

Ikke bare ballene i seg selv som kan være utfordrende. Når villdyret plutselig våkner i en alder av 2 år og blir helt gjøk rundt tispelukter, og faktisk stresser seg til dårlig mage rundt mange lukter på tur er også en liten utfordring. 
Men heller det fremfor sprengkåte tisper som bitcher mot alle de ser under løpetid. Og risikoen for innbilt, livmorbetennelse, og slafsinga under løpetid, og risikoen for at de ikke er spesielt renslige underveis :P 
Har hatt en tispe, og det holdt for min del. :P 

Jeg våknet til feberånde, hvisking, og snufsing. Gubben er blitt sjuk,  så da er det bare til å stålsette seg. Da blir garantert jeg også sjuk, og det kunne ikke passet dårligere enn akkurat nå. Får bare krysse fingre for at jeg får kommet meg på jobb på tirsdag. Etter det kan jeg bli sjuk. Så lenge jeg er frisk til søndag igjen. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Pixie said:

Neste mnd var nok litt vel optimistisk, det tar meg nok mange måneder å legge av nok til den. Så frem til da blir det 500kronerstv her. Jeg er nok litt utstyrsnerd og ,som mange her har påpekt, altfor kravstor. Så jeg vil nok gjerne spare opp til jeg kan kjøpe ny tv med 4K som kan vare mange år, selv om det blir billigste modell.

Og gratulerer så mye til @TonjeM!

Ser ikke problemet med å være utsyrsnerd - det er jo prioriteringer. Er mye vi bruker penger på som ikke du bruker penger liksom. 

12 hours ago, Siri said:

FYTTERAKKER'N altså så kult!!! Heia kjerringer, sier jeg bare :D Gratulerer så mye!!!! 

Selv om jeg hadde hatt 4000 + å bruke på TV, så hadde jeg nok ikke lagt i så mye når jeg vet at man da får en utmerket TV som varer i mange år til langt under den prisen... bare ikke så stor skjerm. Man trenger jo ikke et lerret av en TV på stua si liksom heller :aww: 

Selvsagt er det din feil :lol: 

Tja hadde nok kanskje brukt 4000,- om jeg hadde det som kunne brukes på sånt, men ikke før den tvn vi har tar kvelden. Helt uten at jeg har satt meg inn i dagenMen det er liksom ikke noe vi prioriterer pr i dag. Syns tvn vi har nå som er 42" er stor og god nok. 

Husker da jeg kjøpte ny tv, den gang det var digre tjukke tver, den jeg hadde ramlet i gulvet og døde, og på hybel uten internett så var tv litt "nødvendig" syntes jeg. Da gikk jeg inn på elkjøp og sa jeg skulle ha den billigste de hadde - da kom mannen trekkende med en 29" tv og jeg holdt på å få sjokk, på totalt 26kvm hybel så kjentes ikke det så skrekkelig aktuelt :lol:  Fikk en mindre tv og dyrere tv da. Ingen i dag som kjøper seg under 30" frivillig omtrent. :lol: 

Her brukes tv mye, men har klart meg uten tvkanaler, funka det og. Så er mest vane. Er jo irriterende lite fornuftig å se på denne teite boksen :lol: Den dagen vi må betale for kanalene selv, så ryker dem. Da blir det bare netflix ol. Nå deler vi med svigers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, *Kat84* skrev:


Men heller det fremfor sprengkåte tisper som bitcher mot alle de ser under løpetid. Og risikoen for innbilt, livmorbetennelse, og slafsinga under løpetid, og risikoen for at de ikke er spesielt renslige underveis :P 
Har hatt en tispe, og det holdt for min del. :P 

 

Så enig! Er så deilig å slippe løpetid og alt som følger med!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur. 
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...