Gå til innhold
Hundesonen.no

Har overtatt am.cocker med floker


Tosy
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ny her og er usikker på om jeg poster under riktig emne, men jeg håper noen kan svare meg.

For kort tid siden overtok jeg en amerikansk cocker spaniel med mye floker. Pelsen hennes har vel aldri blitt stelt utenom en helklipp en gang i blant med maskin. Jeg har en liten hund fra før, men hun trenger minimalt med pelsstell i forhold. Så jeg har ingen erfaring med denne type pels!

Jeg gikk til anskaffelse av kammer, klippemaskin og god saks, og har klippet mye av pelsen og kammet  bort store deler av flokene. Likevel finner jeg noen floker tett inntil huden i armkrokene spesielt, og resten av pelsen på buken og beina floker seg stadig igjen. Den er veldig 'ullete'. Jeg børster henne (forsiktig) hver dag, noe hun absolutt ikke er vant til. Hun liker det dårlig, men så får hun sikkert vondt pga flokene.

Jeg lurer på om jeg rett og slett må ta maskinen og klippe bort all pels under buken og kanskje beina 20180127_193536.thumb.jpg.e6b4e0de6ba1152801a2b23d75cc9f22.jpgen gang for alle? Da vil vel den nye pelsen som vokser ut være sunnere og floke seg mindre så lenge jeg steller den hver dag?

Hun vil se veldig rar ut i en periode da.. ?

Hun røyter også en del, men har nå skiftet til bedre fôr (Eukanuba, gikk på Pedigree hos forrige eier) og gir henne Dr Baddaky fiskeolje.

Noen som har noen synspunkt? 

Obs - ikke utstillingshund selvsagt, kun kos og lek!

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tror det er umulig å gre ut flokene ville jeg klippet ned hunden, for dens eget velbehag. Kjøp et godt dekken til den nå i kulden, så den ikke fryser. 
Pass bare på å gre den jevnlig etter klipp, så du ikke får samme problem om 5 uker. 
Bruk gode pelsprodukter, inkl en god balsamspray, det vil gjøre det lettere både for deg og hunden. 
 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jankaa skriver: klipp ned hundene og børst den hver eneste dag (selv om nedklippet) gjør det til en kose stund og gjør hunden vant med det. Bruk balsamspray og lugg minst mulig. Gradvis vil hunden bli mer vant til det og du slipper krige nå i starten når du akkurat har fått henne :) 

Og ja, steller du pelsen hver eneste dag så vil pelsen bli bedre. Kanskje høre med Springer klubben hva slags utstyr de mener du bør ha til hundene og den type pels? Fins kanskje ett norsk springer/cocker forum på FB hvor det er verdt å høre litt hva slags utstyr som er absolutt nødvendig for hverdags hold av pelsen, hvilken sjampo de anbefaler til den type pels osv (dessverre så har ikke alltid dyrebutikker kunnskap om slikt og selger ubrukelige eller ting man ikke trenger om man spør der og ingen har spesial kompetanse på akkurat den type pels.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo håpet at jeg skulle klare å komme gjennom alle flokene, men uansett hvor forsiktig jeg er, får hun nesten panikk når jeg forsøker. De siste er tett inntil huden, og synes at hun bare får nye floker igjen hver dag.

Har gode kammer, saks og klipper som jeg har fått anbefalt av hundefrisør, i tillegg til kvalitetssjampoo og balsam. Men har skjønt at hun ikke bør bades før alle floker er borte. Balsamspray skal jeg skaffe meg. 

Får vel bare klippe henne og fortsette å børste henne hver dag ? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og hyggelig med amerikaner! 

Synd hun har mye floker, og jeg sier som den over, at å barbere ned alt vil være det beste om hun har floker du ikke får ut. 

Min amerikaner blir holdt i "sportsklipp" og klippes derfor hver 5-6 uke for å unngå pels som tover seg :)

En god karde, en kam som har en fin og en grov del og en balsamsprsy er et must - ellers finnes det en amerikansk cocker side på facebook :)

Av shampoo foretrekker jeg, som har sort hund, den med lille topp - husker ikke hva den heter dessverre... Finnes til lys hund også. 

Tror jeg har et bilde av min nedklipt et sted, skal se om jeg finner! 

Edit: Fant ikke noe bilder nedklippet, men her er han nyklipt(og våt) ihvertfall :) 

20597195_1471180636308335_5272971877120770019_n.jpg

B37C716498CF4477873A0F126CA6F0B1.jpg

Endret av Nathalie98
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Som Jankaa skriver: klipp ned hundene og børst den hver eneste dag (selv om nedklippet) gjør det til en kose stund og gjør hunden vant med det. Bruk balsamspray og lugg minst mulig. Gradvis vil hunden bli mer vant til det og du slipper krige nå i starten når du akkurat har fått henne :) 

Og ja, steller du pelsen hver eneste dag så vil pelsen bli bedre. Kanskje høre med Springer klubben hva slags utstyr de mener du bør ha til hundene og den type pels? Fins kanskje ett norsk springer/cocker forum på FB hvor det er verdt å høre litt hva slags utstyr som er absolutt nødvendig for hverdags hold av pelsen, hvilken sjampo de anbefaler til den type pels osv (dessverre så har ikke alltid dyrebutikker kunnskap om slikt og selger ubrukelige eller ting man ikke trenger om man spør der og ingen har spesial kompetanse på akkurat den type pels.)

Ja, har merket at dyrebutikken ikke nødvendigvis vet råd eller har de beste produktene. Lurt å kontakte rasespesifikk klubb, det skal jeg forsøke. Takk ?

Uff ja, akkurat nå er ikke børsting og klipping en kosestund akkurat, så jeg håper det kan endre seg med balsamspray. Har forsøkt med godbiter, men ikke interessert i det akkurat da. Må kanskje finne mer fristende godbiter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall badet med god shampo og balsam før jeg barberte ned, for ellers kan hun ha gjørmeklumper i pelsen som lugger når man klipper - ihvertfall med sånn vær som er nå :) 
Og som sagt, facebookgruppa for amerikansk cocker er fin på erfaring! https://www.facebook.com/groups/931937040201872/ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker på spanielklubben sine sider står det ei liste over hvem som klipper (trimmeliste), de kan sikkert gi deg gode tips. Det blir også arrangert klippekurs. Det finnes også ei side på facebook om pelsstell hos spaniels. 

Du må bli kvitt ulla, da floker det seg mindre. Bruk fx en coatking tilpasset spanielpels (er det 20 tagger tro? Må innrømme at jeg ikke helt husker) Evt en veldig fintanna sprattkam, gjerne med en strikk på for å få dratt med mest mulig. For bikkja sin skyld, så klipper du ned alle flokene først. Så får du jobbe med å holde det flokefritt.

Forsøk å gjøre pelsstell til kos, med masse godbiter og godord og kløing bak øret. Maskinklipp av ryggpels kan endre pelsstrukturen til mer krøllete forresten. 

Bruk en god shampo og balsam. Til engelsk cocker er det flere av oppdretterne som anbefaler KW sin minkoljeshampo (den har lilla kork. @Nathalie98 finnes egen kw til sort hund). Du må også få tørka bikkja skikkelig, siden våt pels floker fortere. Kan være lurt med en blåser, men det bråker og krever tilvenning. 

HundiHuset på Finn er vel der en får rimeligst pelsstellutstyr med litt kvalitet.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

 

Bruk en god shampo og balsam. Til engelsk cocker er det flere av oppdretterne som anbefaler KW sin minkoljeshampo (den har lilla kork. @Nathalie98 finnes egen kw til sort hund). Du må også få tørka bikkja skikkelig, siden våt pels floker fortere. Kan være lurt med en blåser, men det bråker og krever tilvenning. 

 

KW var det ja! Takk, den anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Hei, og hyggelig med amerikaner! 

Synd hun har mye floker, og jeg sier som den over, at å barbere ned alt vil være det beste om hun har floker du ikke får ut. 

Min amerikaner blir holdt i "sportsklipp" og klippes derfor hver 5-6 uke for å unngå pels som tover seg :)

En god karde, en kam som har en fin og en grov del og en balsamsprsy er et must - ellers finnes det en amerikansk cocker side på facebook :)

Av shampoo foretrekker jeg, som har sort hund, den med lille topp - husker ikke hva den heter dessverre... Finnes til lys hund også. 

Tror jeg har et bilde av min nedklipt et sted, skal se om jeg finner! 

Sportsklippen er den som er aktuell for oss også, og hun har vel den allerede. Vil gjerne se bilde av din! ? Forsøker å finne videoer der en kan lære å klippe sportsklipp på nett, men finner kun utstillingsklippen. Har lært litt derfra om pote- og øreklipping, men jeg ser på resultatet at jeg må øve meg en del på det... ?

På bildet er børstene jeg fikk med henne av tidligere eier, men iflg hundefrisøren jeg snakket med, var disse ubrukelige for henne. Hun fant en grov- og en finkam til meg. 

15173965644841574773426.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,

Haha, å overta en hund på sparket var en del mer jobb og en brattere læringskurve enn først antatt! ? Hunden skulle avlives uka etter dersom de ikke fant ny eier..

Ryggen er grei, den har jeg ikke tenkt å bruke maskin på. Hun har ikke store floker i pelsen lenger, men det er noen klumper tett inntil huden i 'armkrokene' og så blir det stadig nye 'småfloker' i pelsen på 'brystet' og på beina. De lugger og er vanskelige å komme gjennom uten at hunden får vondt. Pelsen er kritt hvit der det gjelder og jeg skylder henne dersom hun har blitt skitten på tur, så jeg tror ikke det er gjørme og skitt i pelsen egentlig. 

Ser at jeg trenger mer utstyr! Skal sjekke ut coatking/sprattkam og KW sjampoo/balsam. ?

Har skjønt at selebruk også kan skape floker, men hun drar i båndet og jeg ønsker ikke å bruke halsbåndet på tur.

Så flott med så mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

De børstene ville jeg bare kasta i søpla. Spratts har noen fine spanielkammer, sikkert noen andre her som vet hvilke(t) nummer som er best å bruke til am.cocker (jeg har 73 til cavalieren som jeg bruker bak ørene og i armhulene).

Nei da, bruker ikke disse børstene etter frisøren ga meg beskjed om at de var ubrukelige. Ha grov- og finkam som hun anbefalte, og så trodde hun at jeg kunne holde ryggen glatt med en type furminator-kam i blant..? 

Skal klippe henne ned på mage, hals og bein og sjekke produktene dere nevner. Så får jeg prøve og se om jeg finner noen skikkelig fristende godbiter som motiverer mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tosy skrev:

Nei da, bruker ikke disse børstene etter frisøren ga meg beskjed om at de var ubrukelige. Ha grov- og finkam som hun anbefalte, og så trodde hun at jeg kunne holde ryggen glatt med en type furminator-kam i blant..? 

Skal klippe henne ned på mage, hals og bein og sjekke produktene dere nevner. Så får jeg prøve og se om jeg finner noen skikkelig fristende godbiter som motiverer mer ?

Ikke furminator, den ødelegger pelsen! Coat-king kan brukes innimellom, men du kommer veldig langt med en fintanna kam )og noen ganger ei effileringssaks). 

Jeg hadde skrevet et langt innlegg, men så *poff* forsvant det. 

Seler lager floker, noen mer enn andre. Den Sonen har sagt floker minst er vel Non-Stop sin kombisele. Godt fornøyd med den til cockeren min. Han er veldig glad i vann og myrhull, i tillegg bor vi på vestlandet så han er mye våt. Ergo gode forhold for floker. 

Husk å klippe kort på innsida ørene, så det holder seg fint og tørt der. 

Hvis du sender ei melding med ca hvor i landet du bor, kan det være jeg kan tipse om flinke folk du kan spør om hjelp. Hundefrisører er dessverre ofte ikke så flinke på spanielpels. Det finnes selvsagt unntak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får sende tilbake furminatoren jeg har bestilt da ? Og heller bestille coat king. Jeg føler jeg får bort mye ved hjelp av den fintannede kammen. Det sitter en del hår igjen i kammen når jeg børster.

Skal sjekke ut den selen. Ørene er kortklipte inni ja, det gjorde vi med en gang. Potene er også kortklipte, men der trenger jeg litt øvelse for å få de fine ?

Vi bor i Lindesnes ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tosy skrev:

Ok, får sende tilbake furminatoren jeg har bestilt da ? Og heller bestille coat king. Jeg føler jeg får bort mye ved hjelp av den fintannede kammen. Det sitter en del hår igjen i kammen når jeg børster.

Skal sjekke ut den selen. Ørene er kortklipte inni ja, det gjorde vi med en gang. Potene er også kortklipte, men der trenger jeg litt øvelse for å få de fine ?

Vi bor i Lindesnes ?

 

http://agder.spaniels.org/ De har årsmøte på Sørlandets dyreklinikk 7. februar. Lurer på om det er ca Travparken i Kristiansand? 

Det er ei på Boen på Tveit, rett ved Kjevik, som trimmer (klipper) amerikaner (samt ei i Egersund). Ta kontakt med henne. Evt hør med styret i Agder om de skal ha kurs i hverdagsstell i år. De hadde i fjor ser jeg på sidene deres. 

Akkurat nå, Tosy skrev:

Coat king - brukes den på den krøllete pelsen på mage/bein/bryst/hals eller/og på den glatte pelsen på rygg?

Den tar ull. Kan brukes over det meste av hunden. Kanskje ikke på magen, der er huden litt tynnere. Foran på halsen klipper du med maskin i en trekant ned til brystbeinet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tosy skrev:

Sportsklippen er den som er aktuell for oss også, og hun har vel den allerede. Vil gjerne se bilde av din! ? Forsøker å finne videoer der en kan lære å klippe sportsklipp på nett, men finner kun utstillingsklippen. Har lært litt derfra om pote- og øreklipping, men jeg ser på resultatet at jeg må øve meg en del på det... ?

På bildet er børstene jeg fikk med henne av tidligere eier, men iflg hundefrisøren jeg snakket med, var disse ubrukelige for henne. Hun fant en grov- og en finkam til meg. 

De børstene ville jeg kastet... 

Kan ta bilde etterpå av det jeg har på min, men må finne det frem først :) Men en god saks og en BRA klippemaskin trengs, ellers dør de fort...
Har en del bilder av underveisklipp et sted også, kan prøve å finne, og legge ved litt forklaring - må bare finne utstyret...

16 minutter siden, Tosy skrev:

Nathalie98, nydelig hund forresten, slik klipp jeg tenker når vi har blitt kvitt flokene!

Takk :)  Vi barberer ned en gang i året på hele kroppen, da pelsen blir bedre av det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kammene bruker jeg nå- den grove valgte frisøren ut for meg og de fine kjøpte jeg på dyrebutikken. Den ene er visst loppekam ? Kunne sikkert hatt bedre finkammer, men synes de funker greit. Saksa hjalp frisøren meg med. Kunne ikke kjøpe den dyreste, men denne kostet vel 800 kr.

20180131_140444.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg og opplevd, ikke noe gøy :hmm: Vi overtok en omplasserings-dvergschnauzer som hun var full av tover under hele magen og beina stakkar. Fikk beskjed om at de hadde nok kommet over hvertfall et år uten stell, og at det var ikke noe poeng i å prøve å gre de ut med mindre vi skulle bruke henne til utstilling og derfor ikke ville få henne klipt. Nå var hun allerede maskinklipt av forrige eier så pelsen var jo da "ødelagt" fra før, men veldig myk og god :wub: Så vi endte med å få henne klipt ned i "sportsklipp" hos ei proff i byen som napper/klipper en haug med schnauzere og heller være flinke å børste jevnlig mens pelsen vokste ut igjen :) Hun var ikke fan av pelsstell, tydelig ikke vandt til det, men det ordnet seg fint etter hvert heldigvis. Pelsen ble aldri sånn som den "skal" være siden hun ble klipt med maskin, men for oss som skulle ha en familiehund og bestevenn fungerte det helt supert. Ekstra myk og verdens aller beste hund, savner henne veldig. :heart:IMG_1303.thumb.JPG.3ec9aafc13189f9b023c68de4a1bb73a.JPG

Hvis jeg var deg så ville jeg nok levert henne inn til noen som hadde erfaring og fått dem til å klippe henne ned og heller begynt selv med vedlikehold etter det, bare for å få en litt myk start  :)  eller så kan du selvsagt prøve å klippe selv, men ville uansett fått ut de flokene fortest mulig, det kan umulig være noe godt å gå rundt med for dem. Blir ofte veldig tett og varmt under floker som er så nærme huden, så om man ikke gjør noe så kan de få hudproblemer av å gå sånn over tid.

Masse lykke til hvertfall, og gratulerer med ny hund :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...