Gå til innhold
Hundesonen.no

Best tannhelse


GrinchenAa
 Share

Recommended Posts

Hei. I dag var jeg innom den lokale dyrebutikken for å høre råd ang at hunden vår ikke lenger vil spise blandingen av Vom og tørrfôr. Hun mente at tørrfôr innholder fiber som hunden ikke tar opp som næring, og inneholder mest karbohydrater som bidrar til plakk og dårlige tenner. Vi betaler egentlig masse penger for noe hunden ikke har nytte av. På FBI hadde de en test av tørrfôr og der var det ingen av fagpersonene som kritiserte dette. Veterinæren selger Royal Canin. Hva skal vi tro? Noen som vet... og ikke bare synser noe om dette?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, GrinchenAa said:

Hei. I dag var jeg innom den lokale dyrebutikken for å høre råd ang at hunden vår ikke lenger vil spise blandingen av Vom og tørrfôr. Hun mente at tørrfôr innholder fiber som hunden ikke tar opp som næring, og inneholder mest karbohydrater som bidrar til plakk og dårlige tenner. Vi betaler egentlig masse penger for noe hunden ikke har nytte av. På FBI hadde de en test av tørrfôr og der var det ingen av fagpersonene som kritiserte dette. Veterinæren selger Royal Canin. Hva skal vi tro? Noen som vet... og ikke bare synser noe om dette?  

Et svar til damen i dyrebutikken er at tørrfor er mye forskjellig. Vel, de fleste er som hun beskriver, med mye karbohydrater (uten at jeg kan gå god for konsekvensene hun skisserer), men feks Orijen har 85% kjøtt.

Når det gjelder den næringsinnholdsdiskusjonen så blir jeg aldri klok. Forskjellige mer eller mindre skolerte eksperter sier veldig mye forskjellig - dog de fleste later til å mene at standard fôr med rundt 30% kjøtt er helt fint for de fleste hunder. Slik som i den testen du nevner. Jeg har heller ikke funnet noe veldig god forskning på området. I alle fall ikke mye.

Jeg har hørt mange begrunnelser for å unngå karbohydrater i hundefôr, men at dette med plakk og dårlige tenner skulle være hovedproblemet var nytt for meg. Det har vært mer snakk om intoleranse overfor diverse korn, allergier, dårlig pelskvalitet, mye og løs avføring, generelt energinivå og sikkert mye mer. Og at ulvens/hundens fordøyelse er det til en kjøtteter.

Da jeg aldri har blitt klok på hva som er fasiten, eller om det finnes en, her så følger jeg bare hva jeg tror. Troen sa meg at hunden, på tross av selektiv avl, fremdeles først og fremst er en kjøtteter og derfor bør få mest mulig kjøtt som utgangspunkt. Råforing er ikke praktisk mulig for meg, og startet derfor med Orijen etter en periode med Eukanuba og mengder med løs avføring. Orijen fungerte bra, men det var ikke før jeg gikk over til et annet for, men "bare" 50% kjøtt at hun ble helt fin i magen. Merket ikke noe forskjell på tennene. Prøving og feiling er vel det de fleste lander på som metode til slutt. Det bør vel inkludere en evaluering av tannhelse ved bytte.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, WelshenNemi said:

Min dyrlege/klinikk sier at siste forskning sier at det ikke utgjør noen forskjell på tannhelsen om de får tørrfor vas rått. Om det stemmer vet jeg ikke.

Det har jeg også hørt, men det er vel mer diskusjonen rundt dette med konsistens - altså at tørrfor renser tennene ved tygging. Det blir noe annet enn diskusjonen rundt karbohydrater og tannhelse. For vått for kan også inneholde mye karbo.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Det har jeg også hørt, men det er vel mer diskusjonen rundt dette med konsistens - altså at tørrfor renser tennene ved tygging. Det blir noe annet enn diskusjonen rundt karbohydrater og tannhelse. For vått for kan også inneholde mye karbo.

Sant det. Min har litt finere tenner på rått, men det kan jo like mye være for hun tygger det mer enn tørt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Min dyrlege/klinikk sier at siste forskning sier at det ikke utgjør noen forskjell på tannhelsen om de får tørrfor vas rått. Om det stemmer vet jeg ikke.

Det er min erfaring også. For å rense tennene trenger de noe å tygge på. Margbein er genialt. Men alt av tyggeting bidrar, om de får det regelmessig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, WelshenNemi skrev:

Min dyrlege/klinikk sier at siste forskning sier at det ikke utgjør noen forskjell på tannhelsen om de får tørrfor vas rått. Om det stemmer vet jeg ikke.

Min erfaring også. Mine hunder har hatt like fine tenner enten de har fått bare tørrfôr eller bare V&H - eller en blanding. Det med tannhelse har mye mer med arvelige faktorer å gjøre, enn hva de faktisk spiser. Men har hunden dårlig utgangspunkt mht tannhelse, så tror jeg kanskje fôret kan ha noe å si. Uansett har de fleste hunder godt av å gnage på bein og andre tyggeting :) Tenker jeg da... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, GrinchenAa skrev:

Hei. I dag var jeg innom den lokale dyrebutikken for å høre råd ang at hunden vår ikke lenger vil spise blandingen av Vom og tørrfôr. Hun mente at tørrfôr innholder fiber som hunden ikke tar opp som næring, og inneholder mest karbohydrater som bidrar til plakk og dårlige tenner. Vi betaler egentlig masse penger for noe hunden ikke har nytte av. 

Det er min oppfatning også. Min hund har ikke verdens beste tannhelse i utgangspunktet, men det blir betydelig verre når hun får tørrfor. Min erfaring er at det som fungerer aller best mtp. tenner er frosset råfor (Vom eller Mush).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tannhelse i hovedsak er genetisk. Selvfølgelig kan man påvirke det litt, men så lenge hunden får ordentlig fôr så er jeg ikke sikker på om akkurat det spiller så sterkt inn. Om hunden har dårlig tannhelse hjelper det nok best å pusse og/eller gi den tyggeting som renser tennene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min måtte fjerne tannstein og trekke tenner hvert år da jeg fikk henne, da spiste hun vanlig tørrfôr. Men etter noen år byttet jeg til et fôr med større kuler som skulle rense tennene, og etter det har hun ikke hatt tannproblemer (det er 4 år siden nå).

Det virker ikke helt tilfeldig for meg ihvertfall. Men det gjaldt kun denne tørrfôrtypen da.

Jeg tester det samme fôret på hunden nå, blandet med vom. Håper det har samme effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Da er det fortsatt ulike teorier der ute. Enkelte "hundehviskere" er så bråsikre, mens andre fagfolk sier at man får se an. Jeg kjenner ikke historikken til denne hundens gener på tannhelse, men oppdretter sendte med fôr fra Royal Canin, og det er det samme foret som veterinæren i Norge og Sverige selger. De er ikke like bastante. Finnes det spesialister på tenner for dyr mon tro?

Det er dyrt med Vom 100% og sist vi prøvde ble hun rar i magen. De mente vi måtte gi det tid, men det hadde vi også gjort.

Problemet mitt er at hun nesten ikke vil ha mat hvis vi blander, men det er også noe som varierer, apetitten altså. Ja, ja, jeg skjønner ihvertfall at det kan gå bra uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GrinchenAa skrev:

Hmm.. Da er det fortsatt ulike teorier der ute. Enkelte "hundehviskere" er så bråsikre, mens andre fagfolk sier at man får se an. Jeg kjenner ikke historikken til denne hundens gener på tannhelse, men oppdretter sendte med fôr fra Royal Canin, og det er det samme foret som veterinæren i Norge og Sverige selger. De er ikke like bastante. Finnes det spesialister på tenner for dyr mon tro?

Det er dyrt med Vom 100% og sist vi prøvde ble hun rar i magen. De mente vi måtte gi det tid, men det hadde vi også gjort.

Problemet mitt er at hun nesten ikke vil ha mat hvis vi blander, men det er også noe som varierer, apetitten altså. Ja, ja, jeg skjønner ihvertfall at det kan gå bra uansett.

 

Hvilke typer tørrfor har du prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannhelse handler vel mye om gener, men jeg er ikke i tvil om at fóret også spiller en vesentlig rolle.

Hannhunden min får ganske mye plakk/begynnende tannstein på selv relativt kort tid på tørrfór. På tint råfór er det vesentlig mindre, nesten ikke-eksisterende. På frossent råfór blir det ingenting, og i tillegg fjernet det alt som dannet seg etter en periode på tørrfór.

Hvordan det ville vært på yngste vet jeg ikke, hun er råfóret fra 8 ukers alder. Men hennes mamma (som fóres tørrfór) får ganske heftig med tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...