Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhund


Nea
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvilken rase.    Veeel, hvis jeg strekker gjeterhundbegrepet til å bety FCI gruppe 1 så svarer jeg tsjekkoslovakisk ulvehund. Fordi de er vakre og ligner på ulven. 

Murder, bloody murder!

Collie LH , enten sobel eller tricolour.    @Siri; jeg forstår godt at den franske karen med tsjekker ble sur.. Det er jo helt åpenbart at de som arrangerte denne testen hadde et alltfor sne

Posted Images

4 hours ago, Katharina said:

Hvit gjeterhund er en gjeter det. :) De går under gruppe 1 hund, gjeterhunder.

Jepp, absolutt! Jeg mente bare at det vel per i dag er rimelig få av dem som brukes til gjeting i dag - i likhet med opphavet Schæferen. Men det gjelder jo flere av gjeterrasene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, tillien said:

Jepp, absolutt! Jeg mente bare at det vel per i dag er rimelig få av dem som brukes til gjeting i dag - i likhet med opphavet Schæferen. Men det gjelder jo flere av gjeterrasene.

Fylogenetiske nylige studier har vist at Schäferhund er nærmere beslektet med molossere (av vokterhundtypen) enn de fårehundene den vanligvis klassifiseres sammen med (jfr. FCIs gruppe 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Fylogenetiske nylige studier har vist at Schäferhund er nærmere beslektet med molossere (av vokterhundtypen) enn de fårehundene den vanligvis klassifiseres sammen med (jfr. FCIs gruppe 1).

Ja det stemmer og det forklarer kanskje hvorfor vi ikke tenker på den som en typisk gjeterhund i dag (som BC, kelpie, aussie osv). Den var kanskje mer tenkt til å forsvare mot rovdyr enn å holde en flokk samlet? Men gruppeinndelingen er jo basert på bruksområde (evt opprinnelig bruksområde) og ikke genetikk, så både den og hvit gjeterhund er vel gjetere enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tillien said:

Ja det stemmer og det forklarer kanskje hvorfor vi ikke tenker på den som en typisk gjeterhund i dag (som BC, kelpie, aussie osv). Den var kanskje mer tenkt til å forsvare mot rovdyr enn å holde en flokk samlet? Men gruppeinndelingen er jo basert på bruksområde (evt opprinnelig bruksområde) og ikke genetikk, så både den og hvit gjeterhund er vel gjetere enn så lenge.

Schæfer har aldri vært brukt til gjeting. 
Så den FCI-inndelingen er ikke helt logisk okke som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 minutter siden, enna skrev:

Schæfer har aldri vært brukt til gjeting. 
Så den FCI-inndelingen er ikke helt logisk okke som. 

Gruppa heter jo bruks-, hyrde- og gjeterhunder - så sånn sett hører de jo inn i den gruppen, men som du sier: de ble ikke avlet fram som gjeterhund i utgangspunktet :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Dette vil sikkert komme som et sjokk på noen, men jeg ville så klart hatt beauceron. :P 

De har også en type gjeterstil som jeg oppfatter som lite stressende og ubehagelig for sauene/kveget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja siden jeg har en Schipperke så bør jeg jo si den men jeg liker godt BOrder Collien jeg begge har vært brukt til gjeting da. Men schipperken var det å gjete Gjess og fangerotter som var hovedoppgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, enna said:

Schæfer har aldri vært brukt til gjeting. 

Hmmm ... Aldri? Schæfer betyr jo bokstavlig talt gjeter. Noe den engelske oversettelsen german shepherd også gjør. Og hvert eneste søk jeg gjør om schæferens historie bekrefter at det var utgangspunktet. Riktignok ikke en gjeter slik vi tenker BC, feks, men like fullt en hund som var tenkt å gjøre gjeteroppgaver så som å passe på flokken. Og ja, den fant raskt andre bruksområder.

Mulig det er noen nyanser i definisjoner som gjør seg gjeldende her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tillien skrev:

Hmmm ... Aldri? Schæfer betyr jo bokstavlig talt gjeter. Noe den engelske oversettelsen german shepherd også gjør. Og hvert eneste søk jeg gjør om schæferens historie bekrefter at det var utgangspunktet. Riktignok ikke en gjeter slik vi tenker BC, feks, men like fullt en hund som var tenkt å gjøre gjeteroppgaver så som å passe på flokken. Og ja, den fant raskt andre bruksområder.

Mulig det er noen nyanser i definisjoner som gjør seg gjeldende her.

Dette står om opprinnelsen (Wikipedia - jeg aner ikke om dette er 100% korrekt): 

Rasen oppsto etter kryssavl mellom det man trodde var ulike tyske fårehunder og collie, utført av rittmester Max Von Stephanitz på siste halvdel av 1800-tallet. Han ønsket å skape en dugelig brukshundrase, noe han må kunne sies å ha lykkes med. Moderne forskning med DNA har imidlertid vist at fårehunder ikke kan ha dominert avlsarbeidet Stephanitz utførte, for schäferhundens nærmeste slektninger er beviselig molossere (Heidi G. Parker m.fl.[2], 2004). Schäferhundens nærmeste slektninger er raser som newfoundlandshund og fransk bulldog. Også bullmastiff, rottweiler og flere andre molossere er forholdsvis nære slektninger, mens fårehundslinjene er svært beskjedne (trolig collie og/eller en belgisk fårehundvariant som tervueren og/eller malinois).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Siri said:

Dette står om opprinnelsen (Wikipedia - jeg aner ikke om dette er 100% korrekt): 

Rasen oppsto etter kryssavl mellom det man trodde var ulike tyske fårehunder og collie, utført av rittmester Max Von Stephanitz på siste halvdel av 1800-tallet. Han ønsket å skape en dugelig brukshundrase, noe han må kunne sies å ha lykkes med. Moderne forskning med DNA har imidlertid vist at fårehunder ikke kan ha dominert avlsarbeidet Stephanitz utførte, for schäferhundens nærmeste slektninger er beviselig molossere (Heidi G. Parker m.fl.[2], 2004). Schäferhundens nærmeste slektninger er raser som newfoundlandshund og fransk bulldog. Også bullmastiff, rottweiler og flere andre molossere er forholdsvis nære slektninger, mens fårehundslinjene er svært beskjedne (trolig collie og/eller en belgisk fårehundvariant som tervueren og/eller malinois).

Ja her står det mest om opphavet og det er vi enige om. Det er evt bare opprinnelig tenkt bruksområde vi diskuterer litt rundt. Samtidig kuttet du første setningen i det avsnittet der: «Navnet schäferhund stammer fra det tyske ordet schäfer, som betyr sauegjeter.»

Men hvis vi ser på engelske wikipedia finner vi:

Quote

As part of the Herding Group, German Shepherds are working dogs developed originally for herding sheep.

...

German Shepherds are still used for herding and tending sheep grazing in meadows next to gardens and crop fields. They are expected to patrol the boundaries to keep sheep from trespassing and damaging the crops. In Germany and other places these skills are tested in utility dog trials also known as HGH (Herdengebrauchshund) herding utility dog trials

Men nå er vi vel litt i ferd med å kuppe tråden med små detaljer her. Poenget mitt var bare at genetikk ikke er utgangspunktet for klassifisering i gruppe (bruk eller opprinnelig tiltenkt bruk er) og at jeg betvilte utsagnet om at en hund med navn som bokstavlig talt betyr «gjeter» aldri har blitt brukt som gjeterhund. Vi er helt enige om at Schæferen ikke først og fremst er en praktiserende gjeterhund i dag (på langt nær!) og at den har et annet opphav enn dagens typiske gjeterhunder.

Endret av tillito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

29 minutter siden, tillien skrev:

Ja her står det mest om opphavet og det er vi enige om. Det er evt bare opprinnelig tenkt bruksområde vi diskuterer litt rundt. Samtidig kuttet du første setningen i det avsnittet der: «Navnet schäferhund stammer fra det tyske ordet schäfer, som betyr sauegjeter.»

Men hvis vi ser på engelske wikipedia finner vi:

Men nå er vi vel litt i ferd med å kuppe tråden med små detaljer her. Poenget mitt var bare at genetikk ikke er utgangspunktet for klassifisering i gruppe (bruk eller opprinnelig tiltenkt bruk er) og at jeg betvilte utsagnet om at en hund med navn som bokstavlig talt betyr «gjeter» aldri har blitt brukt som gjeterhund. Vi er helt enige om at Schæferen ikke først og fremst er en praktiserende gjeterhund i dag (på langt nær!) og at den har et annet opphav enn dagens typiske gjeterhunder.

Mitt poeng var hva målet til rasens skaper var: "Han ønsket å skape en dugelig brukshundrase" ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Men det var fortsatt ikke DERFOR rasen ble skapt. 

Vel, hvis du baserer deg utelukkende på den lille setningen fra wikipedia Norge så kan det se slik ut. Men det synes jeg blir litt snevert. Hvis du leser andre steder (inkludert det lille jeg siterte fra engelsk wikipedia), så er ikke historien så enkel. Nå skal ikke jeg påstå at jeg har den fulle oversikten da kildene er litt uklare og ofte gjør et lite hopp fra der de snakker om gjeterhund og gjeteregenskaper til politi, militærhund og generell brukshund. Og ingen av oss vet vel helt hva hovedskaperen (Stephanitz) tenkte. Men denne siden fyller ut noen huller i historien. Uten at jeg kan gå god for alt. Det stemmer imidlertid godt overens med totalen jeg klarer å trekke ut fra andre kilder. Vil fremheve følgende avsnitt:

Quote

 

Throughout the late 19th century, von Stephanitz was breeding dogs, experimenting and learning. In 1899, von Stephanitz attended a dog show and it was there that he purchased Horand von Grafrath. It was at this time the Verein was established and Horand became the first entry in the newly founded stud book, becoming the first registered German Shepherd. 

It was Horand's shepherd qualities that impressed von Stephanitz the most. He was a medium sized dog with beautiful lines, he was active and had a zest for living. He was obedient, bold, protective and energetic. But most of all it was his mental soundness that was emphasized.

...

[Om raseklubbens og rasens utvikling utover 1900-tallet]:

One of the early crises that developed was a lessening need for a herding dog. The time came when railroads transported stock and when sheep raising declined. Again, it was Capt. Max von Stephanitz's keen sense which lead him to promote the German Shepherd as a police dog and this work has developed into a great source of service to mankind by this herding dog.

Altså, Stephanitz «rebranded» gjeterhunden til en mer allround hund (noe den alt hadde egenskapene til) da dens nytte som gjeterhund begynte å utspille sin rolle. Slik jeg leser det. Så får andre lese det som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, enna skrev:

Schæfer har aldri vært brukt til gjeting. 
Så den FCI-inndelingen er ikke helt logisk okke som. 

Det stemmer ikke helt. Schäfer er både en vakthund og gjeterhund. Den er avlet både til å gjete, samt å beskytte saueflokken. Schäfer betyr jo som kjent "gjeter" på tysk. 

Dette står på schäferhund klubbens hjemmeside:
"Schäferhunden oppstod i Tyskland mot slutten av 1800-tallet. Den stammer fra en rekke ulike hunder som ble benyttet som vakthunder for bolig og storfe av ulike slag. Gjennom avlsarbeid ble schäferhunden gradvis mer tilpasset å gjete sauer. Schäferhund fikk navnet av den logiske grunn at «schäfer» betyr «gjeter» på tysk."

Det er fremdeles schäfere i dag som innehar gjeteregenskaper og som brukes i gjeting av sauer, selv om den gjengse schäfer i dag ikke bør slippes i en saueflokk sånn uten videre. 

Red: Ehm...og sånn går det når man ikke leser alle svarene i tråden før man skriver selv :P 

Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...