Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper og tur


Gro og Sienna
 Share

Recommended Posts

Valpen min er 6 mnd akkurat nå. Har hatt en hund før henne, og er litt usikker på dette med tur og valper. Har gått lite turer med henne, men ho har fått gått mykje laus og springe og herje i skog og snøen.

Det eg lurer på er om det er No greit å ta henne med på 1-timers tur laus, der dei styrer seg sjølv på turene? Vil ikkje overbelaste henne, så må spørre for sikkerhets skyld :-) 

 

Ho har vert med på turer fra ho har vert liten, men tatt det i hennes tempo og har ikkje gått langt, eller noke på asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0

Jeg hadde ikke kvidd meg for en times tur i rolig tempo med løs hund som er 6 mnd gammel. Men jeg ville kanskje ha begynt med kortere turer om du ikke har gått noe særlig med hunden tidligere. Alle unge, hunder, hester og barn, trenger aktivitet for å bli holdbare, for at ben og sener skal klare de oppgavene de skal som voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Gro og Sienna skrev:

Valpen min er 6 mnd akkurat nå. Har hatt en hund før henne, og er litt usikker på dette med tur og valper. Har gått lite turer med henne, men ho har fått gått mykje laus og springe og herje i skog og snøen.

Det eg lurer på er om det er No greit å ta henne med på 1-timers tur laus, der dei styrer seg sjølv på turene? Vil ikkje overbelaste henne, så må spørre for sikkerhets skyld :-) 

 

Ho har vert med på turer fra ho har vert liten, men tatt det i hennes tempo og har ikkje gått langt, eller noke på asfalt. 

Enig med Pringlen, 1 time tur er ingenting for en hund på 6 mnd :). Blaze var med på to timer i skogen fra han 3-4 mnd gammel. Da gikk vi i hans tempo og jeg bar han av og til hvis han ble sliten. Dette med valper og mosjon er litt overdrevet til tider synes jeg, så bare ta henne med deg på tur med god samvittighet du :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi frøken på 3 måneder går såpass lange turer nå, og har null problem med det - så ville ikke hatt noe skrupler med å la en på 6 mnd gå 1 time (eller mer for den del). Jeg begrenser kun mosjon i form av jogging, sykling og annet som blir statisk og hvor valpen ikke styrer tempo sjøl - og har med sekk om vi skal være ute veldig lenge til små valper (skjer ikke på vinteren hehe, men jeg har hatt vårvalper/sommervalper hvor det er mer aktuelt). Så jeg stemmer i med resten, bare å ta henne med ut på tur og kos dere. :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er berre redd for å gjere "feil" om en kan si det slik, det ligger både HD og AD på linjene hennes, så har prøvd å skåne henne, ho er ikkje heilt uvant til tur, har for det meste sprunget løs og kost seg masse slik. Eg målte idag kor langt eg gjekk, og det vart vel rundt en 3,5 km på meg,  så eg gjekk ikkje så langt sjølv. Har en hund med belastningsskader fra før av pga eg var altfor dum og kunne altfor lite når eg fekk ho, og tok henne med på litt for mykje for tidlig... Så derfor blir en kanskje litt ekstra forsiktig og hønemor for den som er genetisk disponibel for sykdom også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har alltid tatt mine med på tur og 6 måneder så er det hele dager dem kan være på tur. Det jeg har gjort for å forebygge skader er et godt for og variert turer i naturen og å holde hunden slank i oppveksten. Det er jo viktig at dem bygger muskler og gjerne de små rundt leddene også Og er dem i god form er jeg sikker på at dem bærer en HD eller en AD bedre enn om dem ikke er i så god form

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, lijenta said:

Jeg har alltid tatt mine med på tur og 6 måneder så er det hele dager dem kan være på tur. Det jeg har gjort for å forebygge skader er et godt for og variert turer i naturen og å holde hunden slank i oppveksten. Det er jo viktig at dem bygger muskler og gjerne de små rundt leddene også Og er dem i god form er jeg sikker på at dem bærer en HD eller en AD bedre enn om dem ikke er i så god form

Er heilt enig i at dei må få turer og jo bedre form hunden er jo bedre holder kroppen seg. Ho er fin og slank, kjenner ribbeina tydelig, og ho har fått springa masse laus og kose seg, men aldri gått noko særlig lange tura, ho har fått vert ute og springe oppimot 1 time i skog og mark, vert med laus når eg har gått oppvarmingsrunda på ski med den voksne (1 km i veldig rolige tempo), ho har vert mykje ute i ulendt terreng osv, men no går eg også lengre, og da må ho holde følge,  er det eg tenker mest på. Hunden er godt muskelsatt for alderen og har ikkje blitt begrensa i den grad, men mest på tur. Har dratt i skogen og tent bål, og da har ho vert med, tatt nesten to timer å brenne bål, men ho har gått og sprunge rundt oss osv.:-) så ho er ikkje uvant med å bruke kroppen sin, den har ho fått brukt mykje, men formulerte meg kanskje litt feil i spørsmålet mitt øverst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Gro og Sienna skrev:

Er heilt enig i at dei må få turer og jo bedre form hunden er jo bedre holder kroppen seg. Ho er fin og slank, kjenner ribbeina tydelig, og ho har fått springa masse laus og kose seg, men aldri gått noko særlig lange tura, ho har fått vert ute og springe oppimot 1 time i skog og mark, vert med laus når eg har gått oppvarmingsrunda på ski med den voksne (1 km i veldig rolige tempo), ho har vert mykje ute i ulendt terreng osv, men no går eg også lengre, og da må ho holde følge,  er det eg tenker mest på. Hunden er godt muskelsatt for alderen og har ikkje blitt begrensa i den grad, men mest på tur. Har dratt i skogen og tent bål, og da har ho vert med, tatt nesten to timer å brenne bål, men ho har gått og sprunge rundt oss osv.:-) så ho er ikkje uvant med å bruke kroppen sin, den har ho fått brukt mykje, men formulerte meg kanskje litt feil i spørsmålet mitt øverst :-)

Det er bra hun får brukt musklene men du 1 km i veldig rolig tempo. Nå kjenner jeg ikke til styrken til din men jeg har ingen problem med å ta med hunden på en time i løssnø så hvert skritt må jobbes med i den alderen. Men da har jeg tatt det gradvis og bygd det opp så hunden er bare lykkelig sliten etter turen. 

Men er du redd for HD OG Ad så tren litt av de triksene som tar tak i musklene rundt leddene. Det gir enda bedre stabilitet. Små økter om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gro og Sienna said:

Valpen min er 6 mnd akkurat nå. Har hatt en hund før henne, og er litt usikker på dette med tur og valper. Har gått lite turer med henne, men ho har fått gått mykje laus og springe og herje i skog og snøen.

Det eg lurer på er om det er No greit å ta henne med på 1-timers tur laus, der dei styrer seg sjølv på turene? Vil ikkje overbelaste henne, så må spørre for sikkerhets skyld :-) 

 

Ho har vert med på turer fra ho har vert liten, men tatt det i hennes tempo og har ikkje gått langt, eller noke på asfalt. 

her har vi og alltid jobbet oss gradvis opp på normal turlengde fra 8 uker til 3-4 mnd. 4 mnd pluss så har jeg ingen problem med 2 timers tur, spesielt ikke om valpen får gå løs og styre selv. 6 mnd så begynner vi gjerne litt lett med trekk/sykkel osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En terv fra linjer med HD og AA? Du har hatt skikkelig uflaks du da :hmm:

Mine belgere har vært med på alt fra de er små av, de eneste hensynene jeg har tatt er at vi legger inn hvilepauser og går litt saktere. Jeg har ikke begrensa de fysisk, særlig ikke når de har blitt 6 mnd gamle, da er de med på turer som de voksne. 

Man ønsker jo muskler rundt ledd med plager, sånn at musklene støtter opp for de leddene, så jeg ville jo gått mest mulig tur i ulendt terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå måtte jeg sjekke statistikken på kullet og foreldrene, og det er litt mer HD og AA enn snittet for rasen, men det er ikke voldsomt mye, og jeg vil ikke si at det er noe som skulle tilsi at du bør begrense unghunden. Nå mine er 6 mnd gamle, så begrenser jeg dem ikke i det hele tatt når det kommer til gåturer. De får gå turer på lik linje med voksne hunder. Sykling, ski, kløving osv begrenser jeg dem selvfølgelig fortsatt på (selv om vi såvidt begynner med trekk i den alderen). Husk at en eventuell diagnose på albuer eller hofter ikke betyr at de ikke skal trenes/belastes. Da trenger de musklene enda mer enn en hund uten diagnose (og jeg vil påstå at hunden er frisk sålenge den ikke viser symptomer, uansett hva bildene måtte vise). Jeg syns ikke på noen måte at en times tur er mye for en terv på 6 mnd. Kanskje heller tvert i mot. Men når du øker, så må du selvfølgelig gjøre det gradvis. At vi sier at du kan gå mye mer med en 6 mnd gammel hund betyr ikke at du bør gjøre et voldsomt hopp i aktivitetsmengde. Det bør gå gradvis, men mer pga muskler og fysisk form enn alder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31.1.2018 at 5:13 PM, Snusmumrikk said:

Nå måtte jeg sjekke statistikken på kullet og foreldrene, og det er litt mer HD og AA enn snittet for rasen, men det er ikke voldsomt mye, og jeg vil ikke si at det er noe som skulle tilsi at du bør begrense unghunden. Nå mine er 6 mnd gamle, så begrenser jeg dem ikke i det hele tatt når det kommer til gåturer. De får gå turer på lik linje med voksne hunder. Sykling, ski, kløving osv begrenser jeg dem selvfølgelig fortsatt på (selv om vi såvidt begynner med trekk i den alderen). Husk at en eventuell diagnose på albuer eller hofter ikke betyr at de ikke skal trenes/belastes. Da trenger de musklene enda mer enn en hund uten diagnose (og jeg vil påstå at hunden er frisk sålenge den ikke viser symptomer, uansett hva bildene måtte vise). Jeg syns ikke på noen måte at en times tur er mye for en terv på 6 mnd. Kanskje heller tvert i mot. Men når du øker, så må du selvfølgelig gjøre det gradvis. At vi sier at du kan gå mye mer med en 6 mnd gammel hund betyr ikke at du bør gjøre et voldsomt hopp i aktivitetsmengde. Det bør gå gradvis, men mer pga muskler og fysisk form enn alder :) 

Husker vi snakket om dette for en del år siden også. Det er ikkje så veldig mykje ad og HD på linjene nei, men det er der. Og eg visste jo om dette, var mentaliteten eg var ute etter i dette kullet. Men er jo født usikker, så må spørre tre ganger ekstra før eg begynner å tru at det går greit...Ho har fått gått mykje ute, laus, men stort sett åleine eller sammens med Sienna. Er redd for overbelastninger, men er vel egentlig ikkje noko eg treng å være redd for, har tatt det vledig gradvis på turene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder på seks måneder er med på de samme turene som de voksne her hos meg. Ivrig har vært med på turer med de voksne siden han kom hit, i begynnelsen en dag eller to i uka, og nå er han med hver dag. Jeg går litt kortere turer enn vanlig, men vi er ute i ca 1,5 time. Da tar vi det i hans tempo. Han løper løs store deler av turene. Han er nå 3,5 mnd. Kan tenke meg vi går ca 5 km hver dag nå, vanligvis går jeg ca 7-10 km. Egentlig går han en del mer enn det i løpet av dagen, for jeg lufter han to-tre ganger i løpet av arbeidsdagen, og da er vi ute og rusler i ca 20 min hver gang (har mulighet til å ta med eleven ut på tur med oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...