Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôrvert for kommende førerhund/servicehund


Guest Lizamor
 Share

Recommended Posts

Guest Lizamor

Noen som har vært og vil dele erfaringer med meg? Jeg og familien har meldt oss på infokurs hos Veiviseren hundeskole, og er i utgangspunktet veldig innstilt på å gjøre en slik jobb - da vi ikke kan forplikte oss til egen hund blir det et slags kompromiss.. barna (11 og 13) er i fyr og flamme og helt klare på at å ha valp i 1-1,5 år er HELT ok kontra å ikke få hund i det hele tatt. 

 

Så altså, erfaringer? Har fått med meg det helt basic som ikke å kaste ball og pinner, draleker etc. 

Hvordan er møtesituasjoner? Får man et dekken el.l til valpen så man slipper å forklare for alle som ønsker å hilse? For hvem vil ikke hilse på en herlig valp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de synes noe er bedre enn ingenting, men hva gjør dere når dere må levere fra dere et familiemedlem gjennom de to siste årene? Regner med at Veiviseren har god info på å tenke gjennom dette, men jeg tenker at særlig hvis dere ikke har erfaring med hund fra før så kan dette bli tøft. Men fortell gjerne mer om hvordan det går her!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster var forvert for førerhund. Den startet trening da den var litt over året, og fikk deretter raskt hjem hos en blind. 

Kan ikke huske at det var andre regler enn at man var nøye på foring, og at valpen ikke fikk løpe etter pinner som du er inne på. Hun fikk ikke dekken, men fikk et merke i halsbåndet som ga hunden adgang på steder der førerhund er tillatt (offentlige bygninger osv). 

 

Omtrent på samme tid tok vi over en lab som ikke egnet seg, og var returnert til kennelen. Den var for matvrak til å bli førerhund, faktisk i så stor grad at jeg i ettertid lurer på hvor bra livskvalitet den hadde...Lot seg distrahere av ALT som kunne spises. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
1 time siden, simira skrev:

Klart de synes noe er bedre enn ingenting, men hva gjør dere når dere må levere fra dere et familiemedlem gjennom de to siste årene? Regner med at Veiviseren har god info på å tenke gjennom dette, men jeg tenker at særlig hvis dere ikke har erfaring med hund fra før så kan dette bli tøft. Men fortell gjerne mer om hvordan det går her!

Ja, jeg regner med å måtte svare på dette til hvert menneske jeg treffer med en slik valp, så jeg får vel bare begynne å øve meg først som sist.

Det blir sikkert tøft, ingen kan vel forberede seg 100% eller vite hvordan man vil reagere når den tid kommer. Men vi har veldig lyst, og har snakket en god del om det. Og det er en god følelse å kunne bidra til at noen får en servicehund. 

Dessuten tror jeg det blir et flott prosjekt for familien - og noe som bringer barna tettere sammen og oss alle mer ut og i aktivitet. Få barna vekk fra skjermene. Bare det er verdt mye.

Så det er vel begrunnelsen så langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er vel innstilt på at en valp man er forvert på som man veit skal bli førerhund blir borte etter et år, halvannet? Man veit det når man får hunden, og man veit at den - forhåpentligvis - vil gjøre livet til en blind mye friere og selvstendig. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man alltid skal fokusere på den biten, hvor leit det blir når den forhåpentligvis blir utdannet til førerhund. Kan man ikke heller være litt positiv og klappe folk litt på skuldra for at de orker å ta den jobben det er med å sosialsiere, miljøtrene og oppdra en hund som gjør en viktig jobb for samfunnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Etter hva ejg husker kan det være begrensninger i forhold til leking.  JA i forhold til at den skal bli fører hund så er det ikke så lurt å drive på med leker som girer dem opp og får fokuset vekk fra fører som jo ikke ser. Den trenger god sosialisering på mange miljøer som jo tar tid. Hunden bir fra et år til to hos dere. Ja det er mange som stryker på prøven og dere har blitt glad i hunden også kommer tilbudet om å kjøpe ut hunden som egentlig er den perfekte familiehunden. DA er det i hvertfall veldig vanskelig for meg å kunne si nei

Ønsker dere lykke til og dere vil lære mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, 2ne said:

Man er vel innstilt på at en valp man er forvert på som man veit skal bli førerhund blir borte etter et år, halvannet? Man veit det når man får hunden, og man veit at den - forhåpentligvis - vil gjøre livet til en blind mye friere og selvstendig. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man alltid skal fokusere på den biten, hvor leit det blir når den forhåpentligvis blir utdannet til førerhund. Kan man ikke heller være litt positiv og klappe folk litt på skuldra for at de orker å ta den jobben det er med å sosialsiere, miljøtrene og oppdra en hund som gjør en viktig jobb for samfunnet? 

For all del, all respekt for de som vil ta den jobben! Det er en viktig og stor innsats!

Og jeg er som sagt sikker på at Veiviseren har innspill rundt tanker og spørsmål om dette, for jeg er helt sikker på at det er mange som fort kan slite med den delen med å gi fra seg hunden de har lagt så mye arbeid i. Men jeg håper også at tanken om at den vil hjelpe en person til å få et mye bedre liv vil gjøre det enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som barn var det grusomt når førerhundvalpen vår dro, endte med at mamma kjøpte hund et halvt år etterpå for jeg var lei meg hele tiden etter labben dro. 

Er en bra jobb man gjør men selvom mamma sa hele tiden og jeg viste hun skulle dra så gjorde det ikke noe lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det du faktisk spør om da ( :P ) så regner jeg med dere vil få en instruks på hvordan dere skal gjøre det med valpen i møtesituasjoner. Går ut ifra at det er ganske strikte retningslinjer på hvordan valpen skal sosialiseres og håndtere møtende hunder og sånn så den ikke får store forventninger til å møte andre hunder senere. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere vurderer å bli fórvert for kommende førerhund/servicehund. Uten slike som dere er det mange brukere som ikke får den friheten som en hund faktisk gir dem. 

Jeg har ikke vært det selv, men kjenner flere som har vært det, i tillegg til at jeg kjenner et par førerhundbrukere. Så jeg har plukket opp litt hva de mener og tenker.

Et problem er fórverter som tillater hunder å ligge i møblement. For en førerhundbruker som har med seg hunden stort sett over alt, er det greit at hunden er vant til å ikke ligge i møblement slik at man slipper avlære hunden dette. En annen ting er de som faller for fristelsen til å lære hunden kunster av ulike slag. Sitte bamse, rulle rundt osv. Søtt, kos og moro, men skaper ekstra arbeide for trener i tillegg til at det er "urettferdig" mot hunden som har fått belønning for en ting og nå kun vil bli ignorert når den tilbyr adferden. 

Også viktig å være rigid på dette med hilsing. Det er ikke lett, for selv om man selv ikke lar hunden hilse, er det fort at noen slipper hunder bort til hunden, eller vil hilse på søte vovven. Dersom skolen ikke sender med dekken, kan dere bestille det fra noen som lager slikt.

Det er et par forum på Facebook som dere kan melde dere inn i og stille samme spørsmål. Da vil dere også kunne få svar fra førerhund og-servicehund brukere. Facebook Førerhundforum f.eks

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
5 timer siden, 2ne skrev:

Man er vel innstilt på at en valp man er forvert på som man veit skal bli førerhund blir borte etter et år, halvannet? Man veit det når man får hunden, og man veit at den - forhåpentligvis - vil gjøre livet til en blind mye friere og selvstendig. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man alltid skal fokusere på den biten, hvor leit det blir når den forhåpentligvis blir utdannet til førerhund. Kan man ikke heller være litt positiv og klappe folk litt på skuldra for at de orker å ta den jobben det er med å sosialsiere, miljøtrene og oppdra en hund som gjør en viktig jobb for samfunnet? 

Takk, håper flere deler det fokuset. ?

 

5 timer siden, simira skrev:

For all del, all respekt for de som vil ta den jobben! Det er en viktig og stor innsats!

Og jeg er som sagt sikker på at Veiviseren har innspill rundt tanker og spørsmål om dette, for jeg er helt sikker på at det er mange som fort kan slite med den delen med å gi fra seg hunden de har lagt så mye arbeid i. Men jeg håper også at tanken om at den vil hjelpe en person til å få et mye bedre liv vil gjøre det enklere.

Veiviseren tar opp dette allerede i søknadsskjemaet, og er vel dem som vet mest om temaet. 

Jeg vil likevel høre fra andre med førstehåndserfaring og håper det finnes noen her. 

 

5 timer siden, Anette skrev:

Som barn var det grusomt når førerhundvalpen vår dro, endte med at mamma kjøpte hund et halvt år etterpå for jeg var lei meg hele tiden etter labben dro. 

Er en bra jobb man gjør men selvom mamma sa hele tiden og jeg viste hun skulle dra så gjorde det ikke noe lettere. 

Forstår det. Men for vår del kan vi ikke forplikte oss til 10-15 år fremover. Sånn er det bare. Barn må lære å takle fordeler og ulemper her i verden og vi foreldrene er bevisst på begge sider. 

 

3 timer siden, Justisia skrev:

Så flott at dere vurderer å bli fórvert for kommende førerhund/servicehund. Uten slike som dere er det mange brukere som ikke får den friheten som en hund faktisk gir dem. 

Jeg har ikke vært det selv, men kjenner flere som har vært det, i tillegg til at jeg kjenner et par førerhundbrukere. Så jeg har plukket opp litt hva de mener og tenker.

Et problem er fórverter som tillater hunder å ligge i møblement. For en førerhundbruker som har med seg hunden stort sett over alt, er det greit at hunden er vant til å ikke ligge i møblement slik at man slipper avlære hunden dette. En annen ting er de som faller for fristelsen til å lære hunden kunster av ulike slag. Sitte bamse, rulle rundt osv. Søtt, kos og moro, men skaper ekstra arbeide for trener i tillegg til at det er "urettferdig" mot hunden som har fått belønning for en ting og nå kun vil bli ignorert når den tilbyr adferden. 

Også viktig å være rigid på dette med hilsing. Det er ikke lett, for selv om man selv ikke lar hunden hilse, er det fort at noen slipper hunder bort til hunden, eller vil hilse på søte vovven. Dersom skolen ikke sender med dekken, kan dere bestille det fra noen som lager slikt.

Det er et par forum på Facebook som dere kan melde dere inn i og stille samme spørsmål. Da vil dere også kunne få svar fra førerhund og-servicehund brukere. Facebook Førerhundforum f.eks

Jepp!

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor

Ok, har ikke brukt dette forumet før så takk for tips. Men jeg har foreløpig svart én og én, og derfor brukt sitér-knappen. For meg ser det ikke lenger oversiktlig ut at svarene nå ligger lengre ned og ikke under innlegget jeg svarer på. Jeg er på mobil, kanskje det ser annerledes ut på andre enheter? Sorry, men jeg forstår visst ikke hva jeg har gjort feil..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
6 timer siden, lijenta skrev:

Etter hva ejg husker kan det være begrensninger i forhold til leking.  JA i forhold til at den skal bli fører hund så er det ikke så lurt å drive på med leker som girer dem opp og får fokuset vekk fra fører som jo ikke ser. Den trenger god sosialisering på mange miljøer som jo tar tid. Hunden bir fra et år til to hos dere. Ja det er mange som stryker på prøven og dere har blitt glad i hunden også kommer tilbudet om å kjøpe ut hunden som egentlig er den perfekte familiehunden. DA er det i hvertfall veldig vanskelig for meg å kunne si nei

Ønsker dere lykke til og dere vil lære mye

Ok, jeg respekterer og forstår veldig godt at mange ville hatt vanskeligheter med å gjøre dette. Men det hadde vært fint om det ikke ble hovedtemaet. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...