Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva fórer du med og hva koster det?


Karianski
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Pedigree og Friskies er med litt for moro skyld bare for å se prisforskjellen egentlig. Vi har heller ikke prøvd alle fôrtypene, men bruker mest Robur eller Acana, eventuelt kombinert med Provit fross

Fin oversikt, men V&H kan en jo få mye billigere om en legger til rette for det. 50 kroner kiloet er jo idiotisk høyt sammenlignet med 13.25 - som er kilosprisen jeg betaler når jeg kjøper tyvekil

Selvfølgelig gjør enhver det som passer best for seg, sin lommebok, sin fryseboks og sin tidsplan. Men det blir likevel feil å framstille det som at kilosprisen på vom er fast, når den faktisk er veld

Posted Images

Acana Classic Dog Praire Poultry. 829,- for 17kg - ca 48,80 kr/kg. Hun er 22kg og får 250g daglig. Altså ca 12,20kr pr dag, 370,- pr mnd, 4450,- pr år. Ser jo det blir penger av det, men synes det er rimelig for et fôr av OK kvalitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

hundematkost.thumb.PNG.5e4a43cd9e91d8ec33e50f72ef64983e.PNG

Pedigree og Friskies er med litt for moro skyld bare for å se prisforskjellen egentlig. Vi har heller ikke prøvd alle fôrtypene, men bruker mest Robur eller Acana, eventuelt kombinert med Provit frossenfôr.

Fin oversikt, men V&H kan en jo få mye billigere om en legger til rette for det. 50 kroner kiloet er jo idiotisk høyt sammenlignet med 13.25 - som er kilosprisen jeg betaler når jeg kjøper tyvekilosblokk. Så skjønner jeg at ikke alle har stor fryseplass, men femkilospølser er jo også billigere, og bør få plass i de flestes fryseboks. 

Jeg synes i hvert fall at forskjellen i kilosprisen på halvkilospølse og tyvekilosblokk er altfor stor til at jeg ikke tar den ti minutter lange jobben med å dele opp ei blokk i uka. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SFX said:

Fin oversikt, men V&H kan en jo få mye billigere om en legger til rette for det. 50 kroner kiloet er jo idiotisk høyt sammenlignet med 13.25 - som er kilosprisen jeg betaler når jeg kjøper tyvekilosblokk. Så skjønner jeg at ikke alle har stor fryseplass, men femkilospølser er jo også billigere, og bør få plass i de flestes fryseboks. 

Jeg synes i hvert fall at forskjellen i kilosprisen på halvkilospølse og tyvekilosblokk er altfor stor til at jeg ikke tar den ti minutter lange jobben med å dele opp ei blokk i uka. 

Dette er prisen for kilospølser, som Dyresjappa har en god pris på når man kjøper 20 kg om gangen, etter at Vom satte opp prisene sine i fjor. Blokkene orker vi ikke å styre med. Men sjekket for å oppdatere prisene nå, de har gått ned litt igjen, 690 for 15 kg. Vi bruker mye mer enn 10 min på å tine, dele opp, porsjonere, fryse og rydde opp 20 kg blokk, så det betaler vi gladelig for så lenge vi bruker Vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Dette er prisen for kilospølser, som Dyresjappa har en god pris på når man kjøper 20 kg om gangen, etter at Vom satte opp prisene sine i fjor. Blokkene orker vi ikke å styre med. Men sjekket for å oppdatere prisene nå, de har gått ned litt igjen, 690 for 15 kg. Vi bruker mye mer enn 10 min på å tine, dele opp, porsjonere, fryse og rydde opp 20 kg blokk, så det betaler vi gladelig for så lenge vi bruker Vom.

Selvfølgelig gjør enhver det som passer best for seg, sin lommebok, sin fryseboks og sin tidsplan. Men det blir likevel feil å framstille det som at kilosprisen på vom er fast, når den faktisk er veldig variabel. Om jeg hadde kjøpt pølser til den prisen du har i oversikten, ville jeg brukt 14.600 kroner i året. Med kilosprisen jeg får - i en vanlig hundebutikk, ved kun å kjøpe ei blokk, bruker jeg 3.869 i året. Det er nesten 11.000 kroner spart. Jeg setter ei blokk i kjøkkenvasken over natta, og deler opp i bokser dagen etter. Det tar ti minutter, kanskje 15 om det har vært ekstra kaldt på kjøkkenet, og jeg trenger vanligvis bare å gjøre det hver tiende dag. Det er verdt 11.000 kroner. Lett.

På samme måte som at en er prisbevisst i dagligvarebutikken og bruker apper og rabattkort for å spare 15 prosent på frukt og grønt, så har en også alternativ i hundematverdenen. Noen fôrprodusenter har 3 for 2-tilbud, noen butikker har hver åttende sekk gratis-klippekort, noen har oppdretteravtaler, og hundemat kommer i ulike størrelsesforpakninger - tørrfôr kan også kjøpes i enkilossekk, men jeg antar det ikke er den kilosprisen du har brukt i oversikten.

Jeg forstår at oversikten er tilrettelagt for dine private behov, men når den presenteres i et offentlig forum som dette så er det greit med en fotnote om hva som ligger til grunn for utregningen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, SFX said:

Selvfølgelig gjør enhver det som passer best for seg, sin lommebok, sin fryseboks og sin tidsplan. Men det blir likevel feil å framstille det som at kilosprisen på vom er fast, når den faktisk er veldig variabel. Om jeg hadde kjøpt pølser til den prisen du har i oversikten, ville jeg brukt 14.600 kroner i året. Med kilosprisen jeg får - i en vanlig hundebutikk, ved kun å kjøpe ei blokk, bruker jeg 3.869 i året. Det er nesten 11.000 kroner spart. Jeg setter ei blokk i kjøkkenvasken over natta, og deler opp i bokser dagen etter. Det tar ti minutter, kanskje 15 om det har vært ekstra kaldt på kjøkkenet, og jeg trenger vanligvis bare å gjøre det hver tiende dag. Det er verdt 11.000 kroner. Lett.

På samme måte som at en er prisbevisst i dagligvarebutikken og bruker apper og rabattkort for å spare 15 prosent på frukt og grønt, så har en også alternativ i hundematverdenen. Noen fôrprodusenter har 3 for 2-tilbud, noen butikker har hver åttende sekk gratis-klippekort, noen har oppdretteravtaler, og hundemat kommer i ulike størrelsesforpakninger - tørrfôr kan også kjøpes i enkilossekk, men jeg antar det ikke er den kilosprisen du har brukt i oversikten.

Jeg forstår at oversikten er tilrettelagt for dine private behov, men når den presenteres i et offentlig forum som dette så er det greit med en fotnote om hva som ligger til grunn for utregningen. 

Som jeg sa innledningsvis så er dette prisene på de produktene VI kjøper/vurderer fra VÅR forhandler.Jeg kan selvfølgelig ikke stille noen garanti for at samtlige forhandlere i landet tar de samme prisene eller at alle andre velger de samme produktene, det må jo hver enkelt fnine ut av selv. Dette er så mye som JEG bruker på å fôre mine hunder, andre kan jeg ikke svare for. Poenget her var å vise frem utregningen min og priseksempler på det som det spørres etter i startinnlegget, hva de fôrene vi bruker her i huset koster å fôre med for oss.

Om vi velger å kjøpe 20-kilosblokker er kilosprisen ca halvparten, altså 20 i stedet for 46. For oss som halvfôrer på VOM i perioder så utgjør det veldig lite i forhold til arbeidet vi opplever det er med de store blokkene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat byttet for å få ett for med litt mer kalorier (fikk ikke tak på høyenergi av det han har gått på, også fikk vi tak på det jeg opprinnelig ville sette han på). Nå regner jeg på den dyreste hunden jeg har, 18kg (vil ha han opp på 19-20) og 18 mnd gammel gutteslamp som forbrenner mat som en vedovn:

Robur Active Performance 12 kg (33/20 1630 KJ pr 100 gram) 250 gram for dagen: kr 12,89 pr dag.                                           (noen ganger får han ett ekstra måltid om vi er veldig aktiv, da på ca 100 gram mer så det blir 350 gram for dagen)

Mush Vaisto Svart 10 kg, blokker (14/20,7 1028 KJ pr 246 gram) 246 gram for dagen: kr 11,97

 

Totalt: ca 25 kr dagen på den som spiser for øyeblikket alt det jeg klarer dytte i han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hills VetEssentials Canine Adult Mini (7kg sekker) og vom taste.

Hvis jeg regner fra fullpris blir det 5,8 kr dagen/176 kr måneden.

Men jeg kjøper ofte på tilbud og basert på de siste kjøpene ble det 2,9 kr dagen/88 kr måneden.

Veldig greit med mini-hund ser jeg :)

Mila veier 3,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder liksom ikke å regne så nøye på sånt, men her går det vel sånn ca 12-15 kg tørrfôr på to hunder pr måned (hunder på hhv 40 og 32 kg). Pr tiden får hundene Brit Care Show Dog Champion med laks og sild - koster rundt 700 kr for 12 kg (litt avhengig av hvor man kjøper). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Siri skrev:

Jeg gidder liksom ikke å regne så nøye på sånt, men her går det vel sånn ca 12-15 kg tørrfôr på to hunder pr måned (hunder på hhv 40 og 32 kg). Pr tiden får hundene Brit Care Show Dog Champion med laks og sild - koster rundt 700 kr for 12 kg (litt avhengig av hvor man kjøper). 

Oi, det var lite! Jeg fôrer på samme (pluss noe MUSH) og går vel ca en sekk på en måned på en hund på 25 kg. Og nå har han blitt så tynn at jeg måtte bestille en sekk med rc 4300 for å få han litt opp i vekt. Men er kjempefornøyd med Brit Care sånn ellers. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilje skrev:

Oi, det var lite! Jeg fôrer på samme (pluss noe MUSH) og går vel ca en sekk på en måned på en hund på 25 kg. Og nå har han blitt så tynn at jeg måtte bestille en sekk med rc 4300 for å få han litt opp i vekt. Men er kjempefornøyd med Brit Care sånn ellers. :) 

Ja, de spiser meg ikke ut av huset akkurat :P Tror de utnytter fôret godt, for de er ikke engang tynne (men jeg skal vel ikke skryte på oss at vi er superdupertrimmere heller for tida). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det normalt 16-17 kg vom i mnd +/- litt avhengig av aktivitet. Det er 540 gram om dagen, 28 kg pr kg, så cirka 15-16 kr om dagen. 

Med mush spiser hun for 28 kr dagen cirka. 

Tørrfôr husker jeg ikke hva jeg brukte på Lita, men amerikaneren spiser 3 kg i måneden cirka av rc senior mini akkurat nå - så det er omtrent 67 kr kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fores det med vom og hundemat. Jeg kjøper pølsene på 500 g (er det vel), så får han en halv sånn hver dag. Fungerer helt ypperlig og jeg er superfornøyd med foret :D Han får noe middagsrester innimellom, hvis jeg vet han tåler det. Så får han kruskakli på toppen av vommen, sånn at det er lettere å få det ut på andre siden :) 

Betaler vel rundt 200,- for 10 sånne pølser på dyrebutikken :) Så han er ikke akkurat dyr i drift, når det kommer til mat :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg forer med Norwegian Polar hundemat. 450kr for 20kg blokk. Minuset er at man må ha fryseplass til det. Ellers er det av alt jeg har forsøkt det beste foret som eksisterer. Det lukter leverpostei, alle hunder jeg har vært borti som er småspist hiver det i seg som det var deres siste måltid, pelsen er blank og fin, fast og fin avføring, pene klør og en meget fornøyd hund. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...