Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund hjemme alene


marirari
 Share

Recommended Posts

Det er 10 år siden jeg sist hadde hannhund i hus, og de to tispene som har vært innom etter det, har vært særs enkle i forhold til å være alene hjemme. I dag fikk jeg fortalt at vår 9 mnd gamle hannhund (jaktgolden) styrer en del når han er alene hjemme. Det bjeffes, sutres og er en del romstering i flere intervaller i løpet av tiden han er alene (5-8 timer). Dette er leietaker sine ord, så jeg vurderer å sette opp et kamera for å se "hvor ille" det egentlig er. Men er det noen her som har vært igjennom perioder med sine unghunder hvor det er litt mer styr når de er alene hjemme, og som går over av seg selv? Evt. hvilke tiltak anbefales? Det må tilføyes at han jeg aldri har hørt noe lyd når vi kommer hjem og han virker alltid rolig og glad, og ikke stresset.

Til informasjon: Han har tilgang til tv-stua vår, hvor det står noen møbler og ellers er det tatt bort alt av ledninger etc som han kan finne på å tygge på. Han har vannskål, seng, et par trygge leker og et tyggebein (vaniljebein). Og så får han alltid en pappeske med tørrfôret sitt inni, gjerne gjemt i noe papir. Dette pleier å være revet i fillebiter, noe jeg syns er helt ok. Det er det han "får lov til" å ødelegge. I forkant får han lufte seg i hagen + 15 min tur. Ellers får han tilstrekkelig med både fysisk og mental trening hver dag, han er generelt veldig rolig inne. Han fikk også veldig gradvis tilvenning over lengre tid.

Er dette bare en naturlig del av det å ha en fjortis i hus? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 30 minutter tur hver morgen (og har unghunden løs et lite stykke) samt at de får frokosten så han må bruke hjernen litt. Innbiller meg at dette gjør at han holder seg roligere igjennom dagen enn hvis jeg bare luftet og dro... Venter også med å dra på jobb til hundene har roet seg ordentlig ned. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger. Har en unghund på snart 11 mnd som også har begynt/blitt mer urolig når alene siste tiden. "Alle" sier det går over, men jeg har en bekymret klump i magen :hmm:  Håper jeg bare hadde glemt hvor mye spilloppper det kan bo i en ung hanhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kjørt på med mer aktivitet på ettermiddag/kveld i tillegg. Om hunden er sliten vil den gjerne bli mer rolig dagen etter også. Jeg kjører på med høy aktivitet og mye søkstrening om dagen, så får jeg heller trappe ned senere når han roer seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg begynte med 30 min tur før jobb nå på tirsdag, hvor han får løpe løs. Og da var det helt stilt frem til vi kom hjem. Leietaker var hjemme tirsdag også, så hun kunne fortelle at det ikke var den samme romsteringen og lyden som dagen før. Så hurra for enkle løsninger! :) 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Pringlen skrev:

Noen er mer fantasifulle enn andre. Så plutselig en dag er de voksne nok til å oppføre seg :) 

Gleder meg til den dagen! I dag hoppa vår over gjerdet i hagen, dvs. slutt på lufting løs i hagen til han slutter å boble over (gjerdet) :jump: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2018 at 10:26 AM, mara skrev:

Følger. Har en unghund på snart 11 mnd som også har begynt/blitt mer urolig når alene siste tiden. "Alle" sier det går over, men jeg har en bekymret klump i magen :hmm:  Håper jeg bare hadde glemt hvor mye spilloppper det kan bo i en ung hanhund. 

Ikke løpetid i nærheten da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2018 at 10:26 AM, mara skrev:

Følger. Har en unghund på snart 11 mnd som også har begynt/blitt mer urolig når alene siste tiden. "Alle" sier det går over, men jeg har en bekymret klump i magen :hmm:  Håper jeg bare hadde glemt hvor mye spilloppper det kan bo i en ung hanhund. 

Har du prøvd mer aktivitet? Min starta å tulle, men jeg økte med en ekstra dag i hundeklubben samt lengre kveldstur så roet det seg med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Krutsi said:

Ikke løpetid i nærheten da? 

Tja..vi bor ganske usentralt men hvem vet. Han har nettopp fått sansen for den slags :P

2 hours ago, mushi said:

Har du prøvd mer aktivitet? Min starta å tulle, men jeg økte med en ekstra dag i hundeklubben samt lengre kveldstur så roet det seg med en gang. 

Har ikke mulighet for større aktivititet på kveld, da jeg er alene med barn. Mental trening blir han uansett ikke sliten av, han slutter før han blir sliten. Men hardere fysisk trening på dagtid kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mulighet for større aktivititet på kveld, da jeg er alene med barn. Mental trening blir han uansett ikke sliten av, han slutter før han blir sliten. Men hardere fysisk trening på dagtid kanskje? 
Jeg villa ha prøvd hardere trening på dagtid ja! Jeg går i dyp snø med mine et stykke hvis den lille er helt umulig. Hvilke typer mental trening har du prøvd? Høres rart ut at hunden ikke blir sliten av det.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Jeg villa ha prøvd hardere trening på dagtid ja! Jeg går i dyp snø med mine et stykke hvis den lille er helt umulig. Hvilke typer mental trening har du prøvd? Høres rart ut at hunden ikke blir sliten av det.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
 

Vet det høres rart ut, haha. Han er lite utholdende i mental trening er vel mer riktig å si. Han blir veldig fort ferdig. Det er nok delvis rasetypisk, delvis fordi jeg ikke har fokusert voldsomt på det. Vi trener med klikker (triks, lydighetsøvelser, har gått kurs med han). Når jeg går fra han har han aktivitetsball med godbiter i, i tillegg til tygg og leker. 

Det som gjør han mest sliten er kontrollert, fysisk trening (typ løpe-/skitur) kombinert med miljøtrening. Ellers har han alltid et ekstra gir :P Dog er han enkel, rolig og ukomplisert - dette er kun et problem når jeg er på jobb. 

Tar alle råd til meg, takk for det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det høres rart ut, haha. Han er lite utholdende i mental trening er vel mer riktig å si. Han blir veldig fort ferdig. Det er nok delvis rasetypisk, delvis fordi jeg ikke har fokusert voldsomt på det. Vi trener med klikker (triks, lydighetsøvelser, har gått kurs med han). Når jeg går fra han har han aktivitetsball med godbiter i, i tillegg til tygg og leker. 
Det som gjør han mest sliten er kontrollert, fysisk trening (typ løpe-/skitur) kombinert med miljøtrening. Ellers har han alltid et ekstra gir [emoji14] Dog er han enkel, rolig og ukomplisert - dette er kun et problem når jeg er på jobb. 
Tar alle råd til meg, takk for det [emoji4]
Prøv korte økter på kveldstid eller morgen. Jeg har god erfaring med søksøvelser h or jeg kaster godbiter som belønning (jakt på maten = moro). Liker hunden leker kan han søke etter det eller mat i stua eller kjelleren. Tren triks litt mer ukontrollert enn med klikker. Jeg gir frokosten i en snusematte. Da må de jobbe litt før jeg drar :)

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mara skrev:

Vet det høres rart ut, haha. Han er lite utholdende i mental trening er vel mer riktig å si. Han blir veldig fort ferdig. Det er nok delvis rasetypisk, delvis fordi jeg ikke har fokusert voldsomt på det. Vi trener med klikker (triks, lydighetsøvelser, har gått kurs med han). Når jeg går fra han har han aktivitetsball med godbiter i, i tillegg til tygg og leker. 

Det som gjør han mest sliten er kontrollert, fysisk trening (typ løpe-/skitur) kombinert med miljøtrening. Ellers har han alltid et ekstra gir :P Dog er han enkel, rolig og ukomplisert - dette er kun et problem når jeg er på jobb. 

Tar alle råd til meg, takk for det :)

Er han redd for å være alene, eller bare fantasifull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pringlen said:

Er han redd for å være alene, eller bare fantasifull?

Han virker ikke redd, nei. Men hvordan vet man det 100 % sikkert? Jeg vet han sover og spiser når alene, og jeg vet han er rolig når jeg kommer og når jeg går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mara skrev:

Han virker ikke redd, nei. Men hvordan vet man det 100 % sikkert? Jeg vet han sover og spiser når alene, og jeg vet han er rolig når jeg kommer og når jeg går. 

Høres jo ikke redd ut da. Det er jo bra, for da er det nok bare tidsspørsmål før han er voksen nok i hodet til å oppføre seg :)

Yngste støveren har jeg ikke giddet å ha løs alene inne fram til nå (1,5 år) hun var ute fram til det ble kaldt, og så har hun vært med i bilen. Fordi jeg ikke gidder å komme hjem til hundre varianter av konfetti :P Nå, derimot, ødelegges ingenting. Sånn var haldenstøveren også. Gnagde i seg alt, fram til det plutselig en dag var bråstopp på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Høres jo ikke redd ut da. Det er jo bra, for da er det nok bare tidsspørsmål før han er voksen nok i hodet til å oppføre seg :)

Yngste støveren har jeg ikke giddet å ha løs alene inne fram til nå (1,5 år) hun var ute fram til det ble kaldt, og så har hun vært med i bilen. Fordi jeg ikke gidder å komme hjem til hundre varianter av konfetti :P Nå, derimot, ødelegges ingenting. Sånn var haldenstøveren også. Gnagde i seg alt, fram til det plutselig en dag var bråstopp på det. 

Dette blir jeg veldig glad for å lese - takk for nytt håp :innocent: Han er ikke ekstremt destruktiv altså, men det er alltid litt spennende å komme hjem. Hvor er sofaputene, er det nytt hull et sted, hvor mange deler vedkubbe ligger på gulvet, osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mara skrev:

Dette blir jeg veldig glad for å lese - takk for nytt håp :innocent: Han er ikke ekstremt destruktiv altså, men det er alltid litt spennende å komme hjem. Hvor er sofaputene, er det nytt hull et sted, hvor mange deler vedkubbe ligger på gulvet, osv.. 

Spenning i hverdagen :lol: Men det GÅR OVER. Det er jeg sikker på. Særlig når det ikke er værre. Husker dobermannen min, han spiste hele sofaer. Det gikk over :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla her på 11 mnd spiser også sofa?Jeg rydder unna det meste men,noe blir jo stående da som sofaen! Sånn egentlig er hun så trøtt som på bilde 3 alene hjemme har alltid ødelagt endel men,eskalerte helt klart masse i forbindelse med innbildt svangerskapet hun fikk på julaften.Hun er jo en ekte B hund og er alene fra 05.50-12,40 så de fleste timene er hun trøtt. Men,våkner nok til i 10-11 tiden og da blir det kjedelig. Hun har heldigvis vinduet sitt som hun ligger i følger med på livet i gata da❤️I går var første gang på flere mnd jeg kom hjem og ingenting var ødelagt! ??Var nok tilfeldig men,hun kommer jo til slutte engang da ?

3FB18694-6291-413F-A2C4-D7F5177E21DB.jpeg

63778648-9D65-4C14-B44F-577DA0D42E3D.jpeg

6D27B2F8-6EA9-4F53-B12B-5F411800003F.jpeg

image.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe gøy ??Nei sofaen er 7 år gamel hun gjorde en grundig jobb! Ingen vits kjøpe ny enda så vi sitter på en barne madrass i den nå ?Som jeg såklart fjerner når hun skal være alene. Mange har nok puttet hun i bur men,det vil jeg ikke. Det er jo typisk unghund pøbel streker ??Hun har ikke seperqsjons angst altså hjemme alene treningen gikk over all forventning! Tok det veldig gradvis hun var 7 mnd da startet være alene i 7 timer. Hun er jo litt heldig med tanken på at jeg jobber så tidlig også blir jo masse aktivitet klokka 1. Hun er veeeldig hjemmekjær en skikkelig utypisk setter som måtte bli 8 mnd før hun syntes tur var gøy. Jeg må enda strø godbiter i gangen min og i yttergangen for få hun ut for hver tur da,til søstra mi løper hun til kjellerstua da ser det er snakk om tur ?Når kommer seg ut går det fint! Hun er ikke syk jeg lurte jo litt på det men,etter en runde med mage og tarmkatarr i uka her tok vi røntgen og blødprøve alt var fint hun er bare litt snodig og verdens roligste setter ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...