Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din hunds HD-indeks?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Just now, Mira2.0 said:

Opplys meg: hva sier indekstallet? 

I artikkelen det er linket en link til i startinnlegget står det: 

Indeksen vil være et godt verktøy for å sikre en best mulig avlsmessig framgang dersom hunder som brukes i avl har høyest mulig indeks, siden disse har høyest sannsynlighet for å få HD-frie avkom. Samtidig er det viktig å huske på at HD-status bare er en mange viktige egenskaper!

En mer utfyllende artikkel om HD-indeks kommer i Hundesport nr 1/18. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Nico har 106 i hd-index ? Føler det er en bra index for en dalmis.

100 er snittet for din rase, slik at alt over er bedre enn gjennomsnittet for din rase. 106 i indeks på en dalmatiner kan derfor ikke sammenlignes med 106 i indeks på en annen rase, fordi gjennomsnittet naturlig nok vil være forskjellig. Så strengt talt så er alt over 100 bra, fordi det er bedre enn snittet, og det er et definert mål i avlsarbeid å forbedre rasesnittet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Det hadde vært interessant om folk skrev hva som var snittet på rasen også. For kun indexen i seg selv er jo litt mindre interessant om man ikke vet hva snittet for rasen ligger på. 

Uhm? Snittet er jo alltid 100 uavhengig av rase?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sprettballen said:

Ups :blink: Så det nå, jeg trodde det var forskjellige tall, utover hvor god indeks hver rase hadde, at gjennomsnittet da også var forskjellig. My bad!

110* på staff og 110 på malle vil dermed bety to helt ulike ting, fordi staff er en rase med kun 53,4% fritt, mens mallen har 96,5% fritt.

En staff med 110 i indeks vil kunne ha endel hunder i slekta med HD, og likevel ha en god indeks, mens en malle må ha en så å si fri slekt for å få 110 i indeks. Så alt er relativt. Når 46,6% av de røntgede de siste 10 årene har HD, kan det ligge "dårlig an" og likevel være bedre enn snittet.

Komisk nok ser det ut til at staff ikke har fått indeks en gang...

*tilfeldig valgt høyt indekstall for å eksemplifisere

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tuvane said:

Ikke noen indeks på langhår, gitt... Mor har 100, far har 102, så det slår vel sikkert ikke feil om han hadde fått 101 i indeks, dersom de hadde beregnet indeks på langhår. :P

Etter en nærmere titt, ser jeg at normalhårede kullsøsken (hanner) har 104 i indeks, så da er det vel mer sannsynlig med 104 enn 101.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hunden sin i SKK som får opp HD-indeks der? Vet svenskene har litt annerledes utregning, hvor de deriblant regner med hvilken klinikk hunden røntges på.

Måtte sjekke Floss’ far har, 113 var slett ikke værst. Lyns far som har 114 her i Norge har 95 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Er det noen som har hunden sin i SKK som får opp HD-indeks der? Vet svenskene har litt annerledes utregning, hvor de deriblant regner med hvilken klinikk hunden røntges på.

Måtte sjekke Floss’ far har, 113 var slett ikke værst :) 

Turbo tolleren min (som er død) har HD-indeks i SKK, han har 95 og har en søster med E hofter. En annen søster har 96 og en tredje har 88, jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Turb said:

Turbo tolleren min (som er død) har HD-indeks i SKK, han har 95 og har en søster med E hofter. En annen søster har 96 og en tredje har 88, jeg forstår ikke helt hvordan det fungerer...

Har de avkom, så er vel det med i beregninga også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Har de avkom, så er vel det med i beregninga også? 

Nei ingen av de har avkom og mor har et kull som er eldre enn dette. Far har mange kull før dette, men ingen etter... Ble 4 stk med polyartrit i kullet så ingen ble avlet videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turb skrev:

Nei ingen av de har avkom og mor har et kull som er eldre enn dette. Far har mange kull før dette, men ingen etter... Ble 4 stk med polyartrit i kullet så ingen ble avlet videre på.

I Sverige tar de høyde for klinikk, ellers så har vell hundens alder, kjønn osv også noe å si. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seeko sin er på 122.

Mor 128 og far 106.

 

Aniu er enda ikke røntget da hun er for ung men mor har 108, men noen av søsken bor utenlands og har ikke resultat i dogweb.

Far er importsæd så ligger ikke inne info om hoftene hans i dogweb selv om han var røntga.

 

Har også oppdaga en hund i rasen vår som er røntga med B. der står det ingen indekstall. noen som kan svare meg hvorfor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wildlife said:

Har også oppdaga en hund i rasen vår som er røntga med B. der står det ingen indekstall. noen som kan svare meg hvorfor?

Hvis hunden ikke har indeks, så er det sannsynligvis ikke nok informasjon å beregne indeks ut i fra (dvs nok røntgede slektninger med registrerte HD-resultater på dogweb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...