Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur eller ikke bur


Recommended Posts

Jeg har skjønt det sånn at bur er et mye diskutert tema blant hundeeiere.

Å bruke bur for å gjøre hverdagen enklere for oss mennesker skjønner jeg godt at det reageres på, men jeg lurer på om noen har noen innspill eller tanker rundt burbruk for hundens skyld?

 

Vil et bur, utelukkende brukt som et sted hunden kan trekke seg tilbake når den selv ønsker, være positivt? En trygg hule som er bare hundens og hvor ingen andre har tilgang? Eller et det unødvendig?

(Tenker spesielt i barnefamilier, men mye folk på besøk, at det kan være godt for hunden å ha en trygg base?)

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Colargol skrev:

 

 

Vil et bur, utelukkende brukt som et sted hunden kan trekke seg tilbake når den selv ønsker, være positivt? En trygg hule som er bare hundens og hvor ingen andre har tilgang? Eller et det unødvendig?

(Tenker spesielt i barnefamilier, men mye folk på besøk, at det kan være godt for hunden å ha en trygg base?)

 

 

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Ja, det kaller man gjerne en hundeseng :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det kan være enklere for barn å forstå at når hunden sover "der"(enten det da er en bestemt pute eller kanskje også bur), så skal den være i fred. Selvfølgelig bør hunden får være i fred uansett hvor den sover, men barn er barn. Kanskje spesielt små barn vil det muligens være enklere. Jeg vet ikke. Jeg har ikke barn.

Sånn som det er hos oss nå, med to voksne, så ser jeg ikke poenget med å bruke bur som "en trygg hule", fordi vi som voksne har ingen problemer med å la hundene være i fred når de slapper av, og da skal de føle seg trygge og kunne slappe av hvor som helst. 

Vi har ett bur stående framme som brukes kort noen ganger på den yngste hunden fordi hun fort blir plagsom og hun finner på så utrolig mye tull når vi er opptatt av andre ting. Så hun er gjerne der akkurat mens vi spiser middag eller noe sånt. Ellers har vi avsperra rom med barnegrinder, så vi bruker ikke buret så mye egentlig. Når hun blir voksen så er nok ikke bur noe vi trenger i det hele tatt. De er ikke i bur om natten eller når de er alene hjemme. Buret står med døren åpen og en god seng inni sånn til vanlig, og da hender det de legger seg der av og til. Men det er mer fordi det er en behagelig seng som ligger der, mer enn buret i seg selv. Ligger det bare noen tepper der inne, så velger de andre steder å ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hunder er ikke hamstre, eller hi-dyr - de har ikke bruk for "huler". Hundedyr bruker kun huler for å få valper i, eller hvis de er veldig syke, å gjemme seg i for å dø..  Hunden skal ha en plass den får være i fred, ingen grunn til at det skal være et bur. Og stortsett ønsker hunden bare å få lov å være sammen med familien sin. Bur er for hvis man har en hund med skade som må ha begrenset bevegelsesfrihet en stund, for å kjøres trygt i bil - og kanskje, (under tvil), om man har hannhund og tispe og tispa har løpetid og man må skille dem. Utover det er ikke bur nødvendig og bør ikke brukes i mine øyne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Colargol skrev:

Vil et bur, utelukkende brukt som et sted hunden kan trekke seg tilbake når den selv ønsker, være positivt? En trygg hule som er bare hundens og hvor ingen andre har tilgang? Eller et det unødvendig?

Men hvorfor bur? Styggere møbel skal man lete lenge etter, og døra skal jo uansett være åpen (håper jeg) så hvorfor ikke en pen hundeseng istedet?

Dette "trygg hule"-opplegget har jeg forsåvidt heller aldri skjønt, er det vanlig at hunder er så usikre at de trenger sånt?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart bur kan være positivt. Mange bruker buret kun slik at hunden skal ha et sted å trekke seg tilbake på, noe jeg ikke ser noe problem med i det hele tatt. Man kan bruke andre ting også men å bruke bur ser jeg ikke noe problem med. Også hvis hunden er skadet såpass at den må holdes veldig iro i en periode - null problem. Greit at hunden også er tilvent bur på en eller annen måte hvis man da engang måtte ty til det andre steder enn i bilen.

Jeg har hatt hundehold med og uten bur, foretrekker definitivt uten bur. Men å ha et bur som hunden kan bruke som den vil ser jeg ikke noe problem med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner du burdøra og bruker det som en friplass/hundeseng så er jo ikke det noe problem :). Sånn ellers synes jeg bur kun skal brukes ved skadet hund eller hos hund som er under aktiv trening for å kunne fungere uten buret pga diverse mentale brister/mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er helt grei bruk av bur, men det er jo et stygt møbel.

Jeg kommer til å bruke bur når jeg får løpetid i heimen - jeg vil ikke ha tjuvparing, så derfor blir det fengsel i tre uker - dog bytter jeg på hvem som er innelåst og ikke. Jeg har ikke noen andre muligheter - mangler plassen liksom - og denne hannhundsjelen jeg har nå er hakket med foretaksom og løsningsorientert enn tidligere tervhanner jeg har hatt, så jeg ser for meg at han ikke nødvendigvis mener grinda til gangen er nok stengsel om dama lukter godt. I alle fall ikke når de er alene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Belgerpia said:

Det er helt grei bruk av bur, men det er jo et stygt møbel.

Jeg kommer til å bruke bur når jeg får løpetid i heimen - jeg vil ikke ha tjuvparing, så derfor blir det fengsel i tre uker - dog bytter jeg på hvem som er innelåst og ikke. Jeg har ikke noen andre muligheter - mangler plassen liksom - og denne hannhundsjelen jeg har nå er hakket med foretaksom og løsningsorientert enn tidligere tervhanner jeg har hatt, så jeg ser for meg at han ikke nødvendigvis mener grinda til gangen er nok stengsel om dama lukter godt. I alle fall ikke når de er alene :) 

Erfaring på forumet her har vel vist at selv bur ikke er nok der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur når vi fòrer, så her står det alltid 1-2 bur fremme.
Hos oss er det ingen av hundene som har spesielt stor glede av disse burene utover når de spiser. 
Her har hundesengene samme/bedre funksjon enn burene som fristed,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bur på hytta, der det er allergikere, begrenset plass og behov for å skille dyr. Vi bruker bur når vi har vaskehjelp og ikke har noen separate rom å ha hundene på, det samme med håndtverkere. Og når Odin bor hos mamma og pappa (1 mnd i året), siden det ikke er noe fornuftig sted for ham å være uten tilgang til vindu som han står og bjeffer ut av. Og når de får tyggeting, siden Odin ellers bare går rundt og passer på sin uten å spise den, og det smeller om Kovu noen gang får tak i den. De får også med bur når de er til pass hos noen som ikke tillater hund i sofa/seng og ikke nødvendigvis har egnet rom de kan være alene i ellers.

Og alltid i bil, såklart.

Nå skal det sies at reelt sett så tilbringer hundene kanskje 10 netter eller så og noen timer på dagtid i bur i året. Jeg ser ingen grunn til å bruke det om man kan greie seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
34 minutes ago, simira said:

Erfaring på forumet her har vel vist at selv bur ikke er nok der...

Vel - jeg har hatt tispe og hannhund siden 1992 - i perioder flere av hver - bur er brukt når påkrevd, og selv hannhunder som har gått i avl har ikke prøvd den varianten. Oppdretteren til terven min har heller aldri opplevd tjuvparing gjennom gitter, hverken på hundegård eller bur - så jeg tenker at det nok helst vil gå bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Belgerpia said:

Vel - jeg har hatt tispe og hannhund siden 1992 - i perioder flere av hver - bur er brukt når påkrevd, og selv hannhunder som har gått i avl har ikke prøvd den varianten. Oppdretteren til terven min har heller aldri opplevd tjuvparing gjennom gitter, hverken på hundegård eller bur - så jeg tenker at det nok helst vil gå bra. :)

Oppdretteren til Tommy opplevde det to ganger på samme tispe. Hun ville pares, hun :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Oppdretteren til Tommy opplevde det to ganger på samme tispe. Hun ville pares, hun :P 

Jeg greier fortsatt ikke for mitt bare liv og med min villeste fantasi å forstå hvordan det er fysisk mulig å få det til. Jeg skulle gjerne ha sett bevis på hvordan de får det til. Siden hundene må være temmelig tett på hverandre for å greie det, mener jeg... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg greier fortsatt ikke for mitt bare liv og med min villeste fantasi å forstå hvordan det er fysisk mulig å få det til. Jeg skulle gjerne ha sett bevis på hvordan de får det til. Siden hundene må være temmelig tett på hverandre for å greie det, mener jeg... 

Jeg 'ser' hvordan det kan være mulig faktisk :) Hvis buret ikke er så høyt at hannhunden ikke rekker opp over det , eller kan få framlabbene inn i buret, så burde det la seg gjøre ja. Tisper er mange ganger meget ivrige og hjelpsomme selv, når det kommer til den saken.:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Jeg greier fortsatt ikke for mitt bare liv og med min villeste fantasi å forstå hvordan det er fysisk mulig å få det til. Jeg skulle gjerne ha sett bevis på hvordan de får det til. Siden hundene må være temmelig tett på hverandre for å greie det, mener jeg... 

Hvordan føles det egentlig, å ha dårligere fantasi enn en horny hund? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine trives godt med å ha et åpent bur tilgjengelig de kan legge seg i, selv om de har hundesenger og tre sofa tilgjengelig :) 

Det står et i gangen ved kjøkkeninngangen og et på soverommet mitt med pledd over, alle tre bruker dem på rundgang. Keo liker å trekke seg litt unna valpen av og til, da er det en fin løsning for han. Ellers så er buret i gangen litt borte fra alt som skjer i huset, uten å være helt bortgjemt og avglemt, noe valpen ser ut til å foretrekke i enkelte tilfeller. Men det tar plass om man har lite rom til overs, det har heldigvis ikke vi noe problem med.

De mest praktiske bruksområdene er selvsagt å kunne sette ting og klær oppå. Ellers så stenges det bare ved trening på stuegulvet, da jeg ikke orker hyper matvrak-valp oppi de andres trening når hun må vente tur :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg 'ser' hvordan det kan være mulig faktisk :) Hvis buret ikke er så høyt at hannhunden ikke rekker opp over det , eller kan få framlabbene inn i buret, så burde det la seg gjøre ja. Tisper er mange ganger meget ivrige og hjelpsomme selv, når det kommer til den saken.:ahappy:

Jeg greier fortsatt ikke å se for meg hvordan det er praktisk mulig, samme hvor mye tispa trøkker seg opp i et hjørne og hannhunden trer seg inn mot buret :P

32 minutter siden, 2ne skrev:

Hvordan føles det egentlig, å ha dårligere fantasi enn en horny hund? :P 

Tja... jeg vil vel heller tro jeg har dårligere fantasi enn oppdrettere/hundeeiere som ikke vil vedgå at de har vært litt sløve med å skille løpetisper og hannhunder. Det er jo en beleilig bortforklaring, er det ikke? Jeg har ennå tilgode å se noen greie å dokumentere akrobatikken :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Tja... jeg vil vel heller tro jeg har dårligere fantasi enn oppdrettere/hundeeiere som ikke vil vedgå at de har vært litt sløve med å skille løpetisper og hannhunder. Det er jo en beleilig bortforklaring, er det ikke? Jeg har ennå tilgode å se noen greie å dokumentere akrobatikken :D 

Vel. Vi snakker om alaska huskyer, så all verdens av frihet har de ikke uansett :) Jeg syns det er sløvt at ei tispe klarer samme stuntet med den samme hannen 2 ganger (og en annen hann), men når de innrømmer såpass sløvhet, så ser jeg ikke helt hva motivasjonen for å juge om resterende sløvhet skulle være. 

Men for all del, jeg lærer jo på sonen hver dag nå at folk juger og har skjulte motiver, så hvorfor ikke? At jeg så hvordan hundene var oppstallet er revnende likegyldig, jeg juger og har skjulte motiver jeg og ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Vel. Vi snakker om alaska huskyer, så all verdens av frihet har de ikke uansett :) Jeg syns det er sløvt at ei tispe klarer samme stuntet med den samme hannen 2 ganger (og en annen hann), men når de innrømmer såpass sløvhet, så ser jeg ikke helt hva motivasjonen for å juge om resterende sløvhet skulle være. 

Men for all del, jeg lærer jo på sonen hver dag nå at folk juger og har skjulte motiver, så hvorfor ikke? At jeg så hvordan hundene var oppstallet er revnende likegyldig, jeg juger og har skjulte motiver jeg og ;) 

Tja... eier innrømmet at de hadde tjuvparet og unnskyldte det med at... Det er jo unnskyldningen som er interessant her. At du så hvordan hundene var oppstallet betyr jo ikke at du så hvordan de paret seg? Men du må gjerne tegne og forklare. Inntil noen kommer opp med bildebevis, evt video, av noen som parer gjennom netting/bur whatever, så tviler jeg nok på at det er tilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Tja... eier innrømmet at de hadde tjuvparet og unnskyldte det med at... Det er jo unnskyldningen som er interessant her. At du så hvordan hundene var oppstallet betyr jo ikke at du så hvordan de paret seg? Men du må gjerne tegne og forklare. Inntil noen kommer opp med bildebevis, evt video, av noen som parer gjennom netting/bur whatever, så tviler jeg nok på at det er tilfelle. 

Jeg driter egentlig i hva du tror og ikke, for å være helt ærlig :P Jeg veit hvordan hundene sto oppstallet, jeg veit hva slags stell de fikk og hvor ofte de var løse og i hvilken forbindelse de var det, så jeg ser ikke helt at når man først innrømmer tjuvparing - hvilket han gjorde, for skulle han planlagt kull ville han neppe brukt en av de dårligste hannene i løpegården sin på en av de beste tispene, men rein logikk er jo også tåpelig - hvorfor man skal finne på en utrolig historie for å fremstille seg selv i et bedre lys. Men som sagt, i forhold til resten av sonenbrukerne, så er jeg jo herlig naiv når det kommer til det å mistenke folk for skjulte motiver og lettvinte forhold til sannhet, så hva veit vel jeg, menneske-elsker som jeg er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...