Gå til innhold
Hundesonen.no

Allround fuglehund?


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, lijenta skrev:

De er beryktede kattemordere men det varierer fra umulig til å ha katt i hus til at dem ikke rører husets katt og at du kan rope dem av katte jakten på naboens katt men er du ikke der så blir det en nabokatt mindre. Utover det så er det da mye posetivt med dem 

Hehe.. En tidligere nabo hadde to vorstehere. Denne naboen og kona hadde middagselskap hjemme hos seg. Husets to vorstehere hadde vært på en liten egenbestemt luftetur men kom hjem under middagen. For så å spy opp restene av en katt..:P Tipper det ikke var en direkte apetittvekker  akkurat...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hehe.. En tidligere nabo hadde to vorstehere. Denne naboen og kona hadde middagselskap hjemme hos seg. Husets to vorstehere hadde vært på en liten egenbestemt luftetur men kom hjem under middagen. For så å spy opp restene av en katt..:P Tipper det ikke var en direkte apetittvekker  akkurat...:D

Ja hørtes da ut som noe som kunne skje ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da var det som jeg tenkte. Tenker du det er litt som å spille yatzy i forhold til å kontrollere om man får en kattekiller eller er det gjennomførbart å finne kombinasjoner hvor hundene bak er ok med katter? Jeg har jo store planer om å skaffe katt etterhvert også, men da er jeg rimelig sikker på at den skal komme i hus først i det minste, slik at hunden vokser opp med katt fra dag 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mackenzie said:

Hm, da var det som jeg tenkte. Tenker du det er litt som å spille yatzy i forhold til å kontrollere om man får en kattekiller eller er det gjennomførbart å finne kombinasjoner hvor hundene bak er ok med katter? Jeg har jo store planer om å skaffe katt etterhvert også, men da er jeg rimelig sikker på at den skal komme i hus først i det minste, slik at hunden vokser opp med katt fra dag 1. 

Hunder skiller mellom husets egne katter og "fremmede" katter. Også vorsteh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Tja..med tanke på en tidligere tråd her om emnet, så var det vel litt varierende erfaring når det kom til den biten..:P

Ingen regel uten unntak. Og jeg er nok mer "myndig" enn mange andre hunde-eiere. Så mine gikk kun etter fremmede. De fikk ikke lov å røre kattene til venner av oss heller, og aksepterte det, selv om jeg så at de "klødde"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
18 hours ago, Mackenzie said:

Virker å være rimelig stor enighet om at vorsteh er veien å gå altså. Noen som kan si noe mer om forskjell på korthår og strihår? Jeg vet jo at de egentlig er egne raser og at det i så måte er mer enn hårlaget som skiller, men ser vorstehklubben skriver at "Hvilket hårlag som er å foretrekke er i stor grad opp til den enkeltes smak". Er erfaringen at dette stemmer?

Hørt endel om at vorsteherne kan være ille på piping, en sånn er jeg ikke dritgira på å få i hus må jeg innrømme. Er det ellers noe negative sider man bør være spesielt obs på?

Ellers er jeg enda intressert i å høre mer om spesielt münsterländerne, både grosser og kleiner :) 

Jeg slår et slag for kleiner münsterländer jeg da. Fy søren for en flott rase - går du for skandinavisk oppdrett (gjerne norsk faktisk - det finnes en del gode hunder) så vet du at de jakter fugl. Eksteriørt så er de relativt vakre synes jeg, og de er føyelige, myke, lettlærte og gjennomtrivelige - helt fri for hjernedødt stress uten mål og mening. Ekstremt lite lyd og veldig sunne og friske.
Min bror har en kleiner, og han hadde settere før henne - han går aldri tilbake til setter, og jakter fugler gjorde hun - jeg sier gjorde, for hun er vel snart tretten år gammel, men fortsatt henger hun med på lange joggeturer og er i super form. Herlig hund.
 

6 hours ago, MonicaT said:

Om det er lenge til du skal ha hund så har du god tid til å sjekke ut.
Jeg kjenner ei dyktig dame som har både Weimaraner og vorsther - kan sende deg hennes kontaktinfo om du vil. Så kan du høre litt med henne om hennes erfaring med disse to rasene. Spesielt Weiamaraner om du er intr i de.

Har selv breton og de blir kanskje litt små? De er gode jakthunder, mye hund i liten kropp. Trekker villig på ski, men når de veier 12-20kg så er kraften litt deretter. Men de er ihvertfall veldig ivrig. Vi pleier å fleipe med at du kan få medlemskap i trekkhundklubben når du kjøper breton, det er klin umulig å gå pent i bånd :P 


 

Kanskje kjenner vi samma dama - i så fall så er hun rimelig klar på at weimiser er for spesielt interesserte. De er langt skarpere enn andre fuglehunder, og faktisk en relativt krevende rase. Men vakre er de.

Jeg liker strihårsvorsteh jeg da - og om TS er interessert, og vi kjenner samma dama - så har hun i så fall ei tispe med vedlikeholdsfri pels som sikkert skal ha kull om ikke så plutselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Jeg slår et slag for kleiner münsterländer jeg da. Fy søren for en flott rase - går du for skandinavisk oppdrett (gjerne norsk faktisk - det finnes en del gode hunder) så vet du at de jakter fugl. Eksteriørt så er de relativt vakre synes jeg, og de er føyelige, myke, lettlærte og gjennomtrivelige - helt fri for hjernedødt stress uten mål og mening. Ekstremt lite lyd og veldig sunne og friske.
Min bror har en kleiner, og han hadde settere før henne - han går aldri tilbake til setter, og jakter fugler gjorde hun - jeg sier gjorde, for hun er vel snart tretten år gammel, men fortsatt henger hun med på lange joggeturer og er i super form. Herlig hund.
 

Kanskje kjenner vi samma dama - i så fall så er hun rimelig klar på at weimiser er for spesielt interesserte. De er langt skarpere enn andre fuglehunder, og faktisk en relativt krevende rase. Men vakre er de.

Jeg liker strihårsvorsteh jeg da - og om TS er interessert, og vi kjenner samma dama - så har hun i så fall ei tispe med vedlikeholdsfri pels som sikkert skal ha kull om ikke så plutselig :)

Den er veldig flott denne tispa til hun du (og jeg) kjenner.  Veldig flott bygd, og som du sier; vedlikeholdsfri pels.  Jaktpremiert, og topp utstillingspremiert.  En utmerket hund!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

Kanskje kjenner vi samma dama - i så fall så er hun rimelig klar på at weimiser er for spesielt interesserte. De er langt skarpere enn andre fuglehunder, og faktisk en relativt krevende rase. Men vakre er de.

Jeg liker strihårsvorsteh jeg da - og om TS er interessert, og vi kjenner samma dama - så har hun i så fall ei tispe med vedlikeholdsfri pels som sikkert skal ha kull om ikke så plutselig :)

Samme dame ja :) Og jeg regner med at hun kan komme med noen fordeler/ulemper med Weimaraner og sv kullet vil nok bli bra. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vorsteh stiller i en annen klasse enn mallene :) Foruten piping og kattemord høres det jo egentlig veldig bra ut, og hvis det er ting som til en viss grad kan unngås ved å velge rette linjer så høres det faktisk ut som det er mulig å få en vorsteh som oppfyller så og si alt jeg ønsker. Da kan jeg leve med at de ikke er så pene :P Hehe neida, jeg syntes jo faktisk ikke sheltien var så veldig pen heller i begynnelsen, så det går seg nok til. 

Da tar jeg nok fort kontakt med hun dere snakker om, sånn etterhvert. Greit å få sondert terrenget litt i forhold til oppdrettere og linjer osv tidlig syns jeg. Det er jo en evig jungel kan det virke som til tider, og spesielt nå når jeg beveger meg så utenfor hva jeg kjenner og kan..

Har ikke helt slått fra meg kleiner enda heller, men kjenner litt på det usikkerhetsmomentet med en såpass liten rase. Hmm, godt jeg har goood tid enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...