Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer Havanais for meg?


Skrullings
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en hund i løpet av året, men føler jeg har lest meg helt blind på raser. Bor i en leilighet som ikke er alt for stor, og vurderer derfor en liten til middels stor hund. Jeg er vokst opp med fuglehunder, og føler jeg er klar for min egen hund nå som jeg har bodd for meg selv en stund. Jeg er ikke alt for aktiv og har derfor sett mye på raser som ikke trenger alt for mye mosjon, men selvfølgelig noen turer i løpet av dagen, mental stimuli og leking. 
Jeg har alltid ønsket meg mops fordi det virker som en rase som passer meg, men har de siste årene lest meg opp på rasen, og har valgt det bort pga helseplager og pustevansker. 
Har også sett på Yorkshire Terrier, Bichon Havanais og Norfolk Terrier, men passer disse som selskapshunder og sofakompiser? Og hvordan er helsen på disse?

Jeg trenger som sagt litt hjelp, så prøver å gi så mye info som jeg kan, så kanskje noen har noe råd :)
Her er det jeg kan tilby det kommende familiemedlemet :

-Tisseturer, samt en lengre tur i løpet av dagen.
-Masse kjærlighet og kos, trenger en kompis jeg kan ligge litt i sofaen med, eller leke inne i leiligheten. 
-Mamma har katter som er vant til (og elsker) hund, og den kommer til å tilbringe en del tid der, så fint om den kanskje ikke er kjent for å jakte på katter? 
-Pelsstell kan jeg fint holde litt på med, men må være mulig å holde den kortklipt. 
-Mental trening, jeg har alltid vært glad i å lære hundene triks, samt en del lek! :D
-Jeg er borte litt i løpet av noen dager  i uken og helgene, 6 timer ish, så det må ikke være helt krise om jeg ikke er hjemme. Men dette går vel mer på oppdragelse? Aldri vær problem med hundene jeg vokste opp med.
-Litt variert mosjon, alltid tisseturer selvfølgelig, men noen dager blir det nok mest kos inne. 

Som sagt er jeg oppvokst med jakthunder, så andre raser har jeg mildt sagt lite erfaring med. 
Lurer også på om det er lurest å gå for tispe eller hannhund da det er første gang jeg har hund alene?
Hvis noen trenger mer info så si ifra, uff føler dette ble alt for langt, men håper at noen har noen ideer ! :D
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i en lang tur om dagen da?Hvor mye tid vil du bruke på hunden i hverdagen?

Alle rasene du har ramset opp vil nok passe fint som selskapshund, men alle hunder fortjener jo trim og stimuli og jeg synes en times god tur (med god mener jeg en tur hvor hunden får bruke seg litt, løpe løs i marka feks, ikke bare rusle rundt i nabolaget i bånd) pr dag er et minimum. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir minst en times god tur en gang iløpet av dagen, og noen turer i bånd rundt nabolaget for å tisse og gjøre fra seg iløpet av dagen. Vi har et fint nabolag og bor rett ved siden av skog, så det blir ikke noe problem med turer! Vi bor også ved en hundepark, så det kan også prøves etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har min første hund nå, en Yorkie tispe. Hun er alt du beskriver i punktene dine.

- TRENGER ikke lange turer, men kan likevel gå toppturer uten problem

- Elsker å ligge på fanget, enten i sofaen, senga osv. Hun liker også å ligge under dyna iløpet av natta, så hun pirker litt på meg så jeg kan løfte dyna og så ruller hun seg inntil meg som en liten kanelbolle <3

- Går fint overens med katten min som er 8 år og litt av ei surtruse å forholde seg til.

- Pelsen må klippes, men du kan jo velge helt selv om den skal være kort eller lang. De må uansett ha klær på ute når det er kjølig.

- Elsker å leke, er veldig lærevillig og VELDIG smart!

 

Eneste jeg kommer på av negativt er at rasen er plaget med å lettere få sopp i ørene, så de må klippes ryddig så det ikke blir for varmt, må gjerne tørkes på varme sommerdager for å unngå fukt, ikke spyles osv. Øredråper kan også være lurt, da de har en tendens til å klø der.

Har også lest at de ikke er SÅ glad i barn, men det kommer vel an på oppdragelse også. Vår jente er redd for barn, men ville aldri funnet på å skadet et. Hun bare går ikke nært :D Kunne ikke vært mer fornøyd med å ha en Yorkie! I tillegg er de jo bare dødsfine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2018 at 10:32 PM, mirrycat skrev:

Jeg har min første hund nå, en Yorkie tispe. Hun er alt du beskriver i punktene dine.

- TRENGER ikke lange turer, men kan likevel gå toppturer uten problem

- Elsker å ligge på fanget, enten i sofaen, senga osv. Hun liker også å ligge under dyna iløpet av natta, så hun pirker litt på meg så jeg kan løfte dyna og så ruller hun seg inntil meg som en liten kanelbolle <3

- Går fint overens med katten min som er 8 år og litt av ei surtruse å forholde seg til.

- Pelsen må klippes, men du kan jo velge helt selv om den skal være kort eller lang. De må uansett ha klær på ute når det er kjølig.

- Elsker å leke, er veldig lærevillig og VELDIG smart!

 

Eneste jeg kommer på av negativt er at rasen er plaget med å lettere få sopp i ørene, så de må klippes ryddig så det ikke blir for varmt, må gjerne tørkes på varme sommerdager for å unngå fukt, ikke spyles osv. Øredråper kan også være lurt, da de har en tendens til å klø der.

Har også lest at de ikke er SÅ glad i barn, men det kommer vel an på oppdragelse også. Vår jente er redd for barn, men ville aldri funnet på å skadet et. Hun bare går ikke nært :D Kunne ikke vært mer fornøyd med å ha en Yorkie! I tillegg er de jo bare dødsfine!

Takk for svar! Hunden din høres veldig ut som noe jeg kunne tenke meg! :D 

Jeg har vurdert Yorkie også, men er redd for at tispene kanskje blir litt i det minste laget? Har sett noen som er veldig små, men det er vel kanskje veldig individuelt? Høres ut som en flott rase med litt futt i seg ! 

Skal på utstilling i helgen, mest for å se på Havanais egentlig, men får gå rundt og få med meg andre raser også! 
Er det noen som kan litt mer om Havanaiser og Yorkie sin helse? Er det noe som rasen er mye utsatt for? Har lest at Havanaiser også har lett for å få sopp, stemmer dette? Er det noe mer jeg skal se etter i linjer hos oppdrettere? Evt HD eller noe andre sykdommer de er lett utsatt for? Litt vanskelig å få info ang sykdom, og oppdrettere er jo ikke alltid like rett frem.. 

Tusen takk for hjelp! Tror forresten jeg skal gå for tispe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bichon havanais - verdens beste sofa og turkompis :) Det er nok desverre blitt en del "rusk" på rasen (helsemessig) fordi den har eksplodert i popularitet. Vær nøye med valg av oppdretter og besøk gjerne denne så du får møtt foreldredyrene :) Det dukker opp blant annet mer og mer allergi på havanais. Generelt mer sykdom enn før. Kjøp derfor valp etter helsetesta foreldre,  og spørr og grav om slekta til hundene. Annen sykdom kan være lever, nyre, hjerte og øyesykdommer. Meld deg inn i gruppa "bichon havanais i norge" på facebook hvis du ikke allerede er medlem der, masse fine bilder og mange havanais-eiere der :D 

Kladder mye på vinteren da (snøklumper) , da er det dress som gjelder - og stell og tørking etter tur. Selv om min er klippet kladder han litt :) Verdens herligste hunder, min er sånn at alle elsker ham og kan passe ham. Lett å hendig størrelse å ha med seg selv om man reiser kollektivt. Liten nok til at mange som er redd hunder ikke er redde de. Og veldig deilig at de ikke røyter selv om det er litt pelsstell på dem (mye hvis man ikke skal klippe de ned). Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, roxie88 skrev:

Jeg har en bichon havanais - verdens beste sofa og turkompis :) Det er nok desverre blitt en del "rusk" på rasen (helsemessig) fordi den har eksplodert i popularitet. Vær nøye med valg av oppdretter og besøk gjerne denne så du får møtt foreldredyrene :) Det dukker opp blant annet mer og mer allergi på havanais. Generelt mer sykdom enn før. Kjøp derfor valp etter helsetesta foreldre,  og spørr og grav om slekta til hundene. Annen sykdom kan være lever, nyre, hjerte og øyesykdommer. Meld deg inn i gruppa "bichon havanais i norge" på facebook hvis du ikke allerede er medlem der, masse fine bilder og mange havanais-eiere der :D 

Kladder mye på vinteren da (snøklumper) , da er det dress som gjelder - og stell og tørking etter tur. Selv om min er klippet kladder han litt :) Verdens herligste hunder, min er sånn at alle elsker ham og kan passe ham. Lett å hendig størrelse å ha med seg selv om man reiser kollektivt. Liten nok til at mange som er redd hunder ikke er redde de. Og veldig deilig at de ikke røyter selv om det er litt pelsstell på dem (mye hvis man ikke skal klippe de ned). Lykke til :) 

Tusen takk for svar! Facebookgruppa ble jeg nettopp med i, hyggelig gruppe! :D
Aaah, blir mer og mer sikker på at rasen er noe for meg! Visste ikke at det var blitt litt dårlige med helsen, da skal jeg være oobs på det! Vet du om det er veldig utbredt med lever, nyre, hjerte og øyesykdommer? Eller er det noe man kan unngå hvis man velger en oppdretter som fokuserer mye på å avle friske hunder? Vet det selvfølgelig er en viss risiko med alle levende vesener, men vet jo at noen raser er mer utsatt... :( 

Ellers, hvordan er det med holdninger til utstilling? Har egentlig ikke tenkt til å holde på med det, kanskje et par ganger som valp, men pga pelsstellet hadde jeg jo egentlig tenkt til å holde den kortklipt.. Har lest på hjemmesiden til et par oppdrettere og det står at de helst vil selge til mennesker som vil drive med utstilling. Har du ellers noe mer tips til når jeg skal velge oppdretter? Tar imot alle tips jeg kan få! 

Beklager for mye spørsmål, men kjenner ingen med erfaring med rasen, så er litt vanskelig å få info! Igjen tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Maria_ skrev:

Tusen takk for svar! Facebookgruppa ble jeg nettopp med i, hyggelig gruppe! :D
Aaah, blir mer og mer sikker på at rasen er noe for meg! Visste ikke at det var blitt litt dårlige med helsen, da skal jeg være oobs på det! Vet du om det er veldig utbredt med lever, nyre, hjerte og øyesykdommer? Eller er det noe man kan unngå hvis man velger en oppdretter som fokuserer mye på å avle friske hunder? Vet det selvfølgelig er en viss risiko med alle levende vesener, men vet jo at noen raser er mer utsatt... :( 

Ellers, hvordan er det med holdninger til utstilling? Har egentlig ikke tenkt til å holde på med det, kanskje et par ganger som valp, men pga pelsstellet hadde jeg jo egentlig tenkt til å holde den kortklipt.. Har lest på hjemmesiden til et par oppdrettere og det står at de helst vil selge til mennesker som vil drive med utstilling. Har du ellers noe mer tips til når jeg skal velge oppdretter? Tar imot alle tips jeg kan få! 

Beklager for mye spørsmål, men kjenner ingen med erfaring med rasen, så er litt vanskelig å få info! Igjen tusen takk for svar! :D

Nei altså jeg tror ikke det er sykdommer som er veldig utbredte, jeg bare vet min oppdretter har nevnt det på sin hjemmeside at det har dukket opp tilfeller av det etter at rasen ble mer og mer populær :) En jeg kjenner måtte nettopp avlive sin havanais, den var da 16 år gammel og det er ikke uvanlig at de blir så gamle :) Helsetester som jeg tror havanaisklubben krever er øyelysning, patellalukasjon, hjertet (skal ikke ha bilyd) hvis jeg husker rett. Jeg ville valgt en oppdretter som fokuserer på å avle friske hunder ja og jeg ville vært litt kritisk når jeg valgte oppdretter :) Hvis en oppdretter kun har avlet perfekte individer og aldri hørt om noe rusk på noen av linjene sine så ville jeg vært mer skeptisk enn hvis oppdretter er ærlig om ting h*n vet som har dukket opp, hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

Jeg tror det er mer og mer vanlig å selge valper til de som ikke vil stille ut også :) Er jo ikke bestandig alle valpene i ett kull er like lovende til det så sålenge man er ærlig om hva man vil med valpen så finner du deg valp selv om du ikke er ihuga utstillingsentusiast. Men kanskje du blir det ;) Jeg hadde planer om å stille ut min og ha han langpelsa - etter ca ett år ga jeg opp de planene og klippa han kort. Det var både jeg og hunden fornøyd med :D 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, roxie88 skrev:

Nei altså jeg tror ikke det er sykdommer som er veldig utbredte, jeg bare vet min oppdretter har nevnt det på sin hjemmeside at det har dukket opp tilfeller av det etter at rasen ble mer og mer populær :) En jeg kjenner måtte nettopp avlive sin havanais, den var da 16 år gammel og det er ikke uvanlig at de blir så gamle :) Helsetester som jeg tror havanaisklubben krever er øyelysning, patellalukasjon, hjertet (skal ikke ha bilyd) hvis jeg husker rett. Jeg ville valgt en oppdretter som fokuserer på å avle friske hunder ja og jeg ville vært litt kritisk når jeg valgte oppdretter :) Hvis en oppdretter kun har avlet perfekte individer og aldri hørt om noe rusk på noen av linjene sine så ville jeg vært mer skeptisk enn hvis oppdretter er ærlig om ting h*n vet som har dukket opp, hvis du skjønner hva jeg mener :)

 

Jeg tror det er mer og mer vanlig å selge valper til de som ikke vil stille ut også :) Er jo ikke bestandig alle valpene i ett kull er like lovende til det så sålenge man er ærlig om hva man vil med valpen så finner du deg valp selv om du ikke er ihuga utstillingsentusiast. Men kanskje du blir det ;) Jeg hadde planer om å stille ut min og ha han langpelsa - etter ca ett år ga jeg opp de planene og klippa han kort. Det var både jeg og hunden fornøyd med :D 

 

Å så bra å høre at det ikke er veldig utbredt! Da satser jeg på å finne en bra oppdretter som har fokus på bra helse! Hihi, vi får se om det blir utstilling på meg, kan jo være veldig gøy har jeg hørt, og min mor har nok et lite ønske om å stille ut min fremtidige hund, vi får se! :D 

Tusen takk for gode råd! Føler jeg kan litt mer nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har hatt havanais og kjenner flere godt. Det er svært selskapelige raser som fortjener eier(e) som tilbringer veldig mye tid med dem og lar de være tett på deg, de fotfølger deg over alt, krever veldig mye pelsstell (varierer litt utifra hårlag), men generelt enkle hunder som ikke behøver mye fysisk eller psykisk stimulanse (men som alle raser skal de selvsagt gå turer og fortjener å oppleve forskjellige miljøer, samt er glade i å trene litt med eieren sin).  

Ellers er det også andre bichon-raser som alle har likhetstrekk som man kan sjekke ut: bichon frise, løwchen, bolognese, malteser, bolonka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...