Gå til innhold
Hundesonen.no

Stimulering på vinteren


Ingvildmn
 Share

Recommended Posts

En valp på tre måneder har ikke så stor batterikapasitet, hvorfor kan dere ikke gå ut i hvert fall litt? Kle på valpen så ikke den bare magen blir kald, og lek litt i snøen, gå miljøtreningstur i gågata, kjør til et kjøpesenter og se litt på livet der, tren kontakt og grunnleggende hverdagsdressur på stuegulvet, benytt anledningen til å jobbe med håndtering som kloklipp og pelsstell, gi ham hjerneutfordringer som godbiter i en brusflaske med kork, etc - men det går an å være litt ute også. 

Jeg ville gått ut med min valp i det været, men ikke gått like langt som vanlig, fulgt med på om den frøs, sørget for at den var i bevegelse, og ikke fikk ligge rolig i kulda. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, SFX skrev:

En valp på tre måneder har ikke så stor batterikapasitet, hvorfor kan dere ikke gå ut i hvert fall litt? Kle på valpen så ikke den bare magen blir kald, og lek litt i snøen, gå miljøtreningstur i gågata, kjør til et kjøpesenter og se litt på livet der, tren kontakt og grunnleggende hverdagsdressur på stuegulvet, benytt anledningen til å jobbe med håndtering som kloklipp og pelsstell, gi ham hjerneutfordringer som godbiter i en brusflaske med kork, etc - men det går an å være litt ute også. 

Jeg ville gått ut med min valp i det været, men ikke gått like langt som vanlig, fulgt med på om den frøs, sørget for at den var i bevegelse, og ikke fikk ligge rolig i kulda. 

Grunnen til at vi ikke kan gå ut er så enkel som at han begynner å fryse på potene med en gang vi går ut for å gå på do. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker og en dress og/eller et godt dekken så klarer han seg nok fint en stund. Høøks har billige dekken/dresser, eller man kan prøve å få tak i noe brukt så man slipper å bruke så alt for mye penger på noe hunden vokser utav etter denne vinteren. ?

 

Ellers er det selvsagt mulig å gjøre ting inne og, men jeg vil tro at en valp i den alderen setter pris på å få ut mer eller mindre daglig iallefall. Selv med aktivitet inne. 

Man kan søke etter godbiter/leke, trene triks/lydighet, balanseøvelser, gjerne med balanseball, smeller/noseworklignende søk m.m. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg en bjørnetjeneste om du ikke tar med valpen ut i den alderen. Sosialisering og miljøtrening er helt essensielt for valpen i den alderen. Det er det som er vanskelig med vintervalper når det er kaldt. Du må prøve å få til å møte på nye hunder flere ganger i uken og oppsøke nye miljø flere ganger i uken. Vær kreativ!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Du gjør deg en bjørnetjeneste om du ikke tar med valpen ut i den alderen. Sosialisering og miljøtrening er helt essensielt for valpen i den alderen. Det er det som er vanskelig med vintervalper når det er kaldt. Du må prøve å få til å møte på nye hunder flere ganger i uken og oppsøke nye miljø flere ganger i uken. Vær kreativ!

Hvem sier at vi ikke møter nye hunder selv om vi ikke går tur? Sosialiseringen er ikke en del av problemet med kulda, det klarer vi helt fint å gjøre uansett. Problemet er mer utløp av energi! Synes du er snar med å trekke konklusjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke svare på annet enn det du gir informasjon om, men sosialisering er i hvert fall for meg mangefasettert, og handler ikke nødvendigvis først og fremst om å hilse på og leke med andre hunder. Jeg synes det er vel så viktig at de lærer seg å passere andre hunder - altså gå rolig forbi dem på gata/i skogen, og unngår å bygge opp en forventning om at alle hunder en treffer er potensielle lekekamerater. Det er for mange som opplever utagering og passeringsproblem når de får unghund i hus, og en hadde trolig tjent på å legge et godt grunnlag når valpen var valp. Men jeg vet som sagt ikke annet enn det du sier om at hunden treffer andre hunder, blir sosialisert, men ikke er mye ute på tur, så beklager om jeg drar feil konklusjon.

Hvis hunden har mye energi, så vil uansett hjernevirksomhet bare hjelpe deg så langt, de har også behov for å bruke seg fysisk. Det er også viktig at en valp i vekst får bygge muskler gradvis mens de vokser, så de får en sunn utvikling og en kropp som er i stand til å håndtere sin gradvis økte vekt og størrelse. Langvarig passivitet er ikke å anbefale, selv om noen mener at det forebygger skader og leddproblem på hund. Jeg er dypt uenig i det.

Kan du ikke si litt om hvordan en gjennomsnittlig dag for valpen er i disse kuldetider, så er det lettere å komme med innspill, siden vi ikke vet alt som valpen får oppleve og være med på?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig dag består av en til to timer alene i buret på morgenen. Så vekselsvis inne og ute på gårdstunet i ca. 6 timer. Så kommer kvelden og temperaturen synker nå nærmere -30. Da blir det eneste en kort tur på ca. 100 meter etter veien. Utenom dette er det en del lek ute på gårdsplassen hjemme. Valpen virker ikke stresset på noen mulig måte, men bare at han har veldig mye energi han må få ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ingvildmn skrev:

En vanlig dag består av en til to timer alene i buret på morgenen. Så vekselsvis inne og ute på gårdstunet i ca. 6 timer. Så kommer kvelden og temperaturen synker nå nærmere -30. Da blir det eneste en kort tur på ca. 100 meter etter veien. Utenom dette er det en del lek ute på gårdsplassen hjemme. Valpen virker ikke stresset på noen mulig måte, men bare at han har veldig mye energi han må få ut. 

Valper HAR mye energi, men det er også fort gjort å tømme batteriene så de trenger ladepause. Hva om de timene i bur erstattes med en tyggeleke eller et bein? Det er snart tannfelling på gang, så det er godt å få gnage på noe, og å jobbe med noe som det er også å bruke litt energi.

Forstår jeg deg rett som at valpen er hjemme hos dere hele dagen, unntatt 100 meter bortetter veien? 

Gi valpen flere opplevelser, la ham møte verden både for å bli trygg og sliten. Gå en lengre tur mens det enda er litt varmere på dagen. Sjekk om det er en hundeklubb i nærheten som har hall eller annet inneområde, så du kan komme innom for miljøtrening - tren på sitt og kontakt, sitt og ignorer omgivelsene, det er kjempekrevende for valper - men også viktig lærdom. Det er jobb å ha valp, og du må ta deg tid til å gi valpen det den trenger og det den fortjener. Oppsøk ulike miljø for å gå tur, eller stå rolig og se på omgivelsene. Tren hverdagslydighet på stuegulvet når det er som kaldest. Begynn med søksøvelser - du har en lagotto, de har nese. 

Hvis valpen har energi til overs, så vil det etter hvert få utløp i enten stress (som du nevner selv) eller destruktiv atferd. Valpen vil bare få bedre batterikapasitet og mer energi framover, så det er fornuftig å legge inn gode rutiner for valpen nå.

I det du skisserer over så ser jeg ingenting av det jeg mener er miljøtrening og sosialisering, ingen hjerneaktivitet, og egentlig ingen fysisk fostring.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SFX skrev:

Valper HAR mye energi, men det er også fort gjort å tømme batteriene så de trenger ladepause. Hva om de timene i bur erstattes med en tyggeleke eller et bein? Det er snart tannfelling på gang, så det er godt å få gnage på noe, og å jobbe med noe som det er også å bruke litt energi.

Forstår jeg deg rett som at valpen er hjemme hos dere hele dagen, unntatt 100 meter bortetter veien? 

Gi valpen flere opplevelser, la ham møte verden både for å bli trygg og sliten. Gå en lengre tur mens det enda er litt varmere på dagen. Sjekk om det er en hundeklubb i nærheten som har hall eller annet inneområde, så du kan komme innom for miljøtrening - tren på sitt og kontakt, sitt og ignorer omgivelsene, det er kjempekrevende for valper - men også viktig lærdom. Det er jobb å ha valp, og du må ta deg tid til å gi valpen det den trenger og det den fortjener. Oppsøk ulike miljø for å gå tur, eller stå rolig og se på omgivelsene. Tren hverdagslydighet på stuegulvet når det er som kaldest. Begynn med søksøvelser - du har en lagotto, de har nese. 

Hvis valpen har energi til overs, så vil det etter hvert få utløp i enten stress (som du nevner selv) eller destruktiv atferd. Valpen vil bare få bedre batterikapasitet og mer energi framover, så det er fornuftig å legge inn gode rutiner for valpen nå.

I det du skisserer over så ser jeg ingenting av det jeg mener er miljøtrening og sosialisering, ingen hjerneaktivitet, og egentlig ingen fysisk fostring.

Timene i bur er grunnet at vi er på jobb, og de som passer valpen ikke har mulighet for det akkurat da. Det er snakk om ett par timer i løpet av dagen. 

Tyggeleke og bein har han tilgjengelig til en hver tid uansett så lenge han ikke er alene (tida tar vi beinet bort). 

Nei, valpen er mye på gård hvor han er ute med andre hunder, mennesker og det som måtte finnes av ulike kjøretøy. 

Vet ikke hvor du bor, men her nordpå blir det ikke varmere på dagtid, heller kaldere. Har heller ikke noen form for hall vi kan bruke, bortsett fra et potetlager som vi allerede bruker. Søksøvelser gjør vi også så den er grei. 

Hva legger du i miljøtrening om jeg kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvildmn skrev:

Timene i bur er grunnet at vi er på jobb, og de som passer valpen ikke har mulighet for det akkurat da. Det er snakk om ett par timer i løpet av dagen. 

OK, du sa ikke noe annet enn at han startet dagen med et par timer i bur uten å gi kontekst, vi kan som sagt ikke svare på annet enn informasjonen du gir oss.

10 minutter siden, Ingvildmn skrev:

Tyggeleke og bein har han tilgjengelig til en hver tid uansett så lenge han ikke er alene (tida tar vi beinet bort). 

Bein og tyggeleker kan være alternativ til en valp som kjeder seg, det var derfor jeg nevnte det - og om det er tyggesaker en må jobbe litt med og som blir en utfordring, så er det enda bedre. Det er en av flere ting en kan gjøre, derfor jeg foreslo det, siden jeg ikke kjenner deg eller aner noe mer om ditt hundehold enn det du har skrevet her.

10 minutter siden, Ingvildmn skrev:

Nei, valpen er mye på gård hvor han er ute med andre hunder, mennesker og det som måtte finnes av ulike kjøretøy. 

Da får han jo en del stimuli gjennom dagen, men om han fremdeles har energi til overs så er det det mest åpenbare svaret på at han ikke får nok.

10 minutter siden, Ingvildmn skrev:

Vet ikke hvor du bor, men her nordpå blir det ikke varmere på dagtid, heller kaldere. Har heller ikke noen form for hall vi kan bruke, bortsett fra et potetlager som vi allerede bruker. Søksøvelser gjør vi også så den er grei. 

Du sa selv at det kunne være 20 grader på dagen og 30 mot kvelden, det var det jeg mente med å gå tur på dagen når det er varmere - og igjen, det er et forsøk på å hjelpe deg når jeg kommer med forslag, vi kan ikke vite hva du allerede gjør når du ikke sier noe om det. 

10 minutter siden, Ingvildmn skrev:

Hva legger du i miljøtrening om jeg kan spørre?

Selvfølgelig kan du spørre, var det ikke derfor du kom hit?

Miljøtrening og sosialisering for meg er å eksponere valpen i mest mulig kontrollerte og trygge former for ulike miljø, slik at den får generalisert positive opplevelser og sanker erfaringer som danner grunnlag for å bli en stødig og miljøsterk hund. Jeg personlig trenger en hund som fungerer i ulike settinger og situasjoner, og som ikke trenger tid på å bli varm i trøya ved miljøskifte. Derfor lar jeg mine valper og unghunder være med på mye forskjellig. For meg er det for innskrenket at min valp kun oppholder seg på gårdsplassen, selv om det skjer mye forskjellig der. Jeg ville med en valp tenkt på samme måte som jeg gjør når jeg har et valpekull og starter sosialiseringen der, og tatt de med i ulike situasjoner så de får flest mulige førstegangsopplevelser mens de enda er unge og mottagelige. Jeg ville tatt de med på byturer, kjørt kollektivt om det var en del av den kommende hverdagen, kjørt bil, tatt med valpen på hundeklubben, besøkt venner med valpen. Jeg ville sørget for at valpen opplevde ulike typer underlag (eksempelvis skog, grus, snø, gulvbelegg, kunstgress, whatever), ulike typer lydbilder (eksempelvis gågate, skogens ro, trafikkstøy fra vei, forbi en barneskole), ulike typer mennesker (eksempelvis barn, voksne, menn med skjegg, rullestolbruker), ulike typer dyr. Også videre. Jeg ville trent på å være rolig i ulike situasjoner, at ikke alt må være action og fest. Jeg ville trent på å passere andre hunder og å gå pent i bånd, samt annen viktig hverdagsoppførsel. Jeg ville tatt med valpen til ulike arenaer som vil bli en del av dens hverdag, jeg ville trent håndtering. Jeg ville gått turer i sunt terreng for å trene motorikk, koordinasjon og kondisjon. Jeg ville hatt rolige dager, så ikke valpen forventer at det må skje noe hver eneste dag. 

Jeg har i utgangspunktet et aktivt hundeliv, slik at mye av dette får jeg "gratis" ved at valpen innlemmes i mine rutiner fra første dag, og blir med på alt mulig rart. Men om jeg ikke var aktiv med hund på jevnlig basis, og hadde et mer "ordinært familiehund-hundehold", så ville jeg sørget for å legge ned mye arbeid i sosialisering, miljøtrening, håndtering og passering den første tiden.

Jeg sier ikke at det ikke er verdifullt det valpen din opplever på gården dere bor på, og at den får mange inntrykk og impulser derfra. Men siden du ser at valpen har overskuddsenergi og det ikke virker som om valpen er mye utenfor gårdsplassen, så er min anbefaling å investere tid i å la valpen møte verden nå, før den kommer i spøkelsesalder eller før den får tenåringsnykker. Jeg forstår det er kaldt, det er drawbacket med vintervalp, men du har fått flere forslag til hva du kan gjøre for å løse dette og alternative aktiviteter.

Lykke til!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

OK, du sa ikke noe annet enn at han startet dagen med et par timer i bur uten å gi kontekst, vi kan som sagt ikke svare på annet enn informasjonen du gir oss.

Bein og tyggeleker kan være alternativ til en valp som kjeder seg, det var derfor jeg nevnte det - og om det er tyggesaker en må jobbe litt med og som blir en utfordring, så er det enda bedre. Det er en av flere ting en kan gjøre, derfor jeg foreslo det, siden jeg ikke kjenner deg eller aner noe mer om ditt hundehold enn det du har skrevet her.

Da får han jo en del stimuli gjennom dagen, men om han fremdeles har energi til overs så er det det mest åpenbare svaret på at han ikke får nok.

Du sa selv at det kunne være 20 grader på dagen og 30 mot kvelden, det var det jeg mente med å gå tur på dagen når det er varmere - og igjen, det er et forsøk på å hjelpe deg når jeg kommer med forslag, vi kan ikke vite hva du allerede gjør når du ikke sier noe om det. 

Selvfølgelig kan du spørre, var det ikke derfor du kom hit?

Miljøtrening og sosialisering for meg er å eksponere valpen i mest mulig kontrollerte og trygge former for ulike miljø, slik at den får generalisert positive opplevelser og sanker erfaringer som danner grunnlag for å bli en stødig og miljøsterk hund. Jeg personlig trenger en hund som fungerer i ulike settinger og situasjoner, og som ikke trenger tid på å bli varm i trøya ved miljøskifte. Derfor lar jeg mine valper og unghunder være med på mye forskjellig. For meg er det for innskrenket at min valp kun oppholder seg på gårdsplassen, selv om det skjer mye forskjellig der. Jeg ville med en valp tenkt på samme måte som jeg gjør når jeg har et valpekull og starter sosialiseringen der, og tatt de med i ulike situasjoner så de får flest mulige førstegangsopplevelser mens de enda er unge og mottagelige. Jeg ville tatt de med på byturer, kjørt kollektivt om det var en del av den kommende hverdagen, kjørt bil, tatt med valpen på hundeklubben, besøkt venner med valpen. Jeg ville sørget for at valpen opplevde ulike typer underlag (eksempelvis skog, grus, snø, gulvbelegg, kunstgress, whatever), ulike typer lydbilder (eksempelvis gågate, skogens ro, trafikkstøy fra vei, forbi en barneskole), ulike typer mennesker (eksempelvis barn, voksne, menn med skjegg, rullestolbruker), ulike typer dyr. Også videre. Jeg ville trent på å være rolig i ulike situasjoner, at ikke alt må være action og fest. Jeg ville trent på å passere andre hunder og å gå pent i bånd, samt annen viktig hverdagsoppførsel. Jeg ville tatt med valpen til ulike arenaer som vil bli en del av dens hverdag, jeg ville trent håndtering. Jeg ville gått turer i sunt terreng for å trene motorikk, koordinasjon og kondisjon. Jeg ville hatt rolige dager, så ikke valpen forventer at det må skje noe hver eneste dag. 

Jeg har i utgangspunktet et aktivt hundeliv, slik at mye av dette får jeg "gratis" ved at valpen innlemmes i mine rutiner fra første dag, og blir med på alt mulig rart. Men om jeg ikke var aktiv med hund på jevnlig basis, og hadde et mer "ordinært familiehund-hundehold", så ville jeg sørget for å legge ned mye arbeid i sosialisering, miljøtrening, håndtering og passering den første tiden.

Jeg sier ikke at det ikke er verdifullt det valpen din opplever på gården dere bor på, og at den får mange inntrykk og impulser derfra. Men siden du ser at valpen har overskuddsenergi og det ikke virker som om valpen er mye utenfor gårdsplassen, så er min anbefaling å investere tid i å la valpen møte verden nå, før den kommer i spøkelsesalder eller før den får tenåringsnykker. Jeg forstår det er kaldt, det er drawbacket med vintervalp, men du har fått flere forslag til hva du kan gjøre for å løse dette og alternative aktiviteter.

Lykke til!

Takk for svar! 

Med tanke på at vi bor ho ender er vinter og snø på denne tiden, og i tillegg tre timer unna nærmeste by og storgate - blindet slik jeg ser det være en del ulikheter med en hund som bor i by og i bygd. 

Men til tross for kulda tar vi selvfølgelig hunden med oss når vi drar rundt. Så det er ikke snakk om at valpen «bare» får være på gårdsplassen. Han er med både i traktor, scooter og bil. Til venner og til butikken. Etter veien og i skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvildmn skrev:

Takk for svar! 

Med tanke på at vi bor ho ender er vinter og snø på denne tiden, og i tillegg tre timer unna nærmeste by og storgate - blindet slik jeg ser det være en del ulikheter med en hund som bor i by og i bygd. 

Men til tross for kulda tar vi selvfølgelig hunden med oss når vi drar rundt. Så det er ikke snakk om at valpen «bare» får være på gårdsplassen. Han er med både i traktor, scooter og bil. Til venner og til butikken. Etter veien og i skogen. 

Jeg bor på bygda selv, type 80 innbyggere her - men jeg har bare fire mil til nærmeste by, kombinert med at jeg trener, konkurrerer og stiller mine hunder aktivt, så de har vært på storbyferie i Budapest og teltferie i Lofoten, og en god del midt i mellom. En må jo legge opp til at hunden kan fungere i den hverdagen en forventer at den skal ha i løpet av sitt liv, og det er ingen fasit på hva det er, men jeg tenker også at det er bedre å legge ned mer tid enn nødvendig på miljøtrening enn å oppdage om fem år at hunden er folkesky - satt på spissen.

Som sagt høres det jo ut som om valpen får være med på mye, du kommer med mer informasjon for hvert innlegg. Energioverskuddet kan være at den trenger en god tur hvor valpen primært bruker kroppen. Det kan være at den enda ikke har slått seg helt til ro hos dere, og derfor er litt overveldet og dermed litt stresset, og dermed trenger mer ro. Det kan hende det er en meget aktiv valp som trenger mer strukturert hjerneaktivisering. Det er vanskelig å si noe uten å kjenne valpen, vi kan bare drive med idémyldring og forslag ut fra det du skisserer. 

Og uansett hvordan dere bor, så gjentar jeg gjerne punktet mitt om håndteringstrening og passeringstrening, for erfaringsmessig er det mange som begynner for sent med det. Du ønsker å ha en hund som aksepterer kloklipp, pelsstell, sjekk av tenner og ører, også videre. Gjør dette jevnlig med valpen, så den blir vandt til at jupp, av og til må den bade, eller blåses tørr, eller klippe pels mellom tærne, og det er ingen krise. Passeringstrening er også alfa og omega for å ha et hyggelig hundehold på tur, med mindre du bor et sted der en aldri passerer verken menneske eller dyr.

Jeg antar du også har kontakt med oppdretter, og får innspill derfra. Når en valp flytter ut fra meg så forsøker jeg i hvert fall å fortelle valpekjøper om hva slags dager de har hatt hos meg og hva de har vært vant til, samt å si noe om den valpens personlighet i forhold til om den er aktiv eller bedagelig, også videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SFX skrev:

Jeg ville tatt med valpen til ulike arenaer som vil bli en del av dens hverdag

Jeg tenker at det er lurt å ta valpen med på mye forskjellig som man ikke nødvendigvis ser for seg at kommer til å bli en del av hverdagen også, ettersom ingen kan spå fremtiden og livet kan endre seg ganske drastisk på de 10-15 årene hunden lever. Ganske trasig å måtte gi fra seg hunden fordi man plutselig må flytte og den ikke takler bymiljø, for eksempel.

At man bor i bygda synes ikke jeg er en unnskyldning for noe som helst, har man først skaffet seg en hund må man nesten ta den jobben miljøtrening er. Det er en ganske grunnleggende del av et godt hundehold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg tenker at det er lurt å ta valpen med på mye forskjellig som man ikke nødvendigvis ser for seg at kommer til å bli en del av hverdagen også, ettersom ingen kan spå fremtiden og livet kan endre seg ganske drastisk på de 10-15 årene hunden lever. Ganske trasig å måtte gi fra seg hunden fordi man plutselig må flytte og den ikke takler bymiljø, for eksempel.

At man bor i bygda synes ikke jeg er en unnskyldning for noe som helst, har man først skaffet seg en hund må man nesten ta den jobben miljøtrening er. Det er en ganske grunnleggende del av et godt hundehold.

Selvfølgelig er det en fordel også å inkludere miljø en ikke ser for seg at blir valpens eget i framtiden - men om en valp har fått god miljøtrening og har lært seg å generalisere, så vil slike overganger gå lettere for en voksen hund. Og hvis en bor tre timer unna en by, så har jeg forståelse for at en ikke kjører dit for å gå tur i gågata, henge foran kjøpesenter, ta trikk eller andre ting som ikke skjer hjemme. Fordi en godt miljøtrenet valp med en normal psyke vil som voksen ha utviklet trygghet og generalisert tillit til å håndtere miljøskifter bedre enn en som bare har ruslet i hagen hele livet. 

Så svarte jeg jo også litt ut fra eget perspektiv, hvor mine hunder er med på så veldig mye forskjellig at jeg får miljøtreningen gratis - men om en "vanlig hundeeier" får valp bør en i det minste tenke på hva slags hundeliv en ønsker seg. Nylig var det jo en tråd fra noen som skulle importere valp og var usikker på om den ville være trygg rundt rullestol (mener jeg det var) - og selv om den valpen ikke ser en rullestol i hjemlandet før den får komme til Norge fire måneder gammel, så skal nye ting ikke være så skummelt om den har fått en trygg og god sosialisering fram til da. Det er miljøskiftene mer enn miljøene som skaper miljøtrening. En valp som opplever fem ulike inngjerdete hager er ikke miljøtrent, men om den har vært på fem vidt forskjellige steder så har den fått startet miljøtrening. Da jeg bodde i Oslo og jobbet i sentrum, så kjørte jeg trikk, t-bane, tog og buss med valpen fordi det var slik vi forflyttet oss. Jeg har ikke sett noe behov for å dra til Oslo og kjøre trikk med senere valper, selv om jeg kan komme til å besøke Oslo uten bil en gang. Men de blir eksponert for liv og miljøer, og skaper dermed en trygghet som gjør at det for eksempel ikke var noe problem for dem å bli med meg inn i en sånn svevende gondolbane-sak i Østerrike. De hadde ikke sett det før, men de var vant til at nye ting er helt greit. Den ene satte seg inntil meg for å få kos, og den andre sto med frambeina i setet og logret mens han tittet ut av vinduet. Verre var det ikke, selv om jeg ikke hadde brukt valpetiden på det :P 

Så må en selvfølgelig også huske på at noen valper kan en miljøtrene til en blir blå, men om de ikke har en god mental utrustning og genetisk disposisjon, så blir de aldri så trygge, utadvendte og stabile som en hadde ønsket. Og motsatt, noen hunder er så fryktelig trygge i sitt eget skinn at de ikke trenger like mye. Men det vet en ikke alltid når valpen er i nytt hus, så jeg vil alltid miljøtrene en ny valp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som vi aldri tar valpen med noen steder. Men slik er det rett og slett ikke. Valpen er med på alt vi har mulighet til. Det var altså ikke miljøtrening jeg trengte tips til, men aktiviseringsdelen av det å ha valp. Vår valp kommer aldri til å kjøre trikk for eksempel, da vi verken har det eller kollektivtraffikk her vi bor. 

Valpen er med til venner, på butikken, etter veien og i skogen. Den har fått møte det aller meste som er her oppe. Jeg har aldri sagt at vi kun er hjemme og på gårdsplassen hos oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvildmn skrev:

Du får det til å høres ut som vi aldri tar valpen med noen steder. Men slik er det rett og slett ikke. Valpen er med på alt vi har mulighet til. Det var altså ikke miljøtrening jeg trengte tips til, men aktiviseringsdelen av det å ha valp. Vår valp kommer aldri til å kjøre trikk for eksempel, da vi verken har det eller kollektivtraffikk her vi bor. 

Valpen er med til venner, på butikken, etter veien og i skogen. Den har fått møte det aller meste som er her oppe. Jeg har aldri sagt at vi kun er hjemme og på gårdsplassen hos oss!

Vi kan bare svare ut fra det du skriver, og du har framstilt det som at valpen for det meste er på gårdsplassen og opplever gårdslivet der, beklager om jeg har misforstått, men da har du også vært utydelig på hva valpen er med på - jeg spurte rett ut hvordan en gjennomsnittlig dag så ut for valpen, og du svarte dette:

 

En vanlig dag består av en til to timer alene i buret på morgenen. Så vekselsvis inne og ute på gårdstunet i ca. 6 timer. Så kommer kvelden og temperaturen synker nå nærmere -30. Da blir det eneste en kort tur på ca. 100 meter etter veien. Utenom dette er det en del lek ute på gårdsplassen hjemme. Valpen virker ikke stresset på noen mulig måte, men bare at han har veldig mye energi han må få ut. 

Du sier at valpen trenger mer aktivisering, men du sier også at den ikke kan være ute på grunn av kulda. Du får svar som tilrettelegger for å ha hund ute når det er for kaldt, og du får tips til miljøtrening/sosialisering/hjerneaktivitet for å kompensere for mindre fysisk fostring.

Hva slags svar er du ute etter?

Hvis du ikke vil gå lengre turer med valpen eller bruke så mye tid utendørs i kulda, som jeg tror ville vært en måte å få brukt en annen type energi, så har du virkelig ikke så mange andre alternativ enn økt miljøtrening i nye miljøer fordi valpen blir mer sliten av det enn å leke på gårdsplassen, eller å trene lydighet/hjernetrim innendørs. 

Hvis vi ikke forstår hva du spør om, så må du nesten forsøke å formulere deg annerledes eller utdype hva du trenger svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i at valpen har mye energi som den trenger å få ut? Ut fra hva den får opplevd gjennom dagen, så virker det som om den kanskje får i overkant mye inntrykk og stimuli - og at overskuddsenergi kanskje er mer at valpen er overtrøtt og blir bøllefrø pga det? Det er ikke så uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...