Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retriever


Colargol
 Share

Recommended Posts

Vi ønsker oss veldig en hund, og har begynt å lete etter en god oppdretter for oss. Men å finne en god oppdretter er virkelig ingen enkel sak, så jeg spør her:

er det noen som kjenner til gode oppdrettere av Golden Retriever i Trøndelag eller omegn? Evt kjenner til oppdrettere vi bør styre unna?

Send meg gjerne en pm om du ikke vil svare i full offentlighet.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være veldig vanskelig å finne oppdretter det klaffer med, spesielt om man ikke bor på det sentrale Østlandet og primært ønsker å kjøpe relativt lokalt. Noe som det er gode grunner til å gjøre - lettere å stikke innom for en prat/sjekke forholdene og kortere reise med valpen, blant annet. Jeg hadde det kravet selv, og her oppe i nord er det enda lengre mellom oppdretterne. Det ble veldig vanskelig, men hadde fryktelig flaks så det ordnet seg. Poenget mitt er: se så langt hjemmefra som dere kan! Det kan gjøre alt veldig mye enklere. Og det er en fare for at man begynner å se gjennom fingrene på en del ting om man har få valg. Man har jo så lyst på den hunden! Med 4-5 timer i bil så er dere jo langt nede på Østlandet (om Trondheim er utgangspunktet) og det er jo der folk bor :) Selv Oslo er vel innen rekkevidde med bil på en veldig slitsom dag. Men klart, blir det bomtur så er det bittert.

Enig i at valpelista til retrieverklubben er et godt utgangspunkt. Akkurat nå er det bare et eneste kull der av en eller annen grunn. Det er jo ikke automatikk i at kull havner der, oppdretterne må betale, så om de vet de får solgt via andre kanaler er det ikke sikkert de gidder å sette seg opp der (?)

Et alternativ er å gå inn på oppdretterlista. De som er oppført der skal i prinsippet følge klubbens krav til avl. Der finner du kontaktinfo så får du bare høre rundt. En del har hjemmesider, og da er det jo enkelt å sjekke. Et tips kan være å også søke på kennelnavnet i facebook da noen oppdrettere som ikke har egen nettside kan ha en fb-side/gruppe.

Til sist er det nok ingen dum ide å kontakte retrieverklubben sin avdeling der du bor. Det er vel en for Nord-Trøndelag og en for Trondheim og omegn i alle fall. De er helt sikkert behjelpelige med å gi deg tips om oppdretter. Vil anbefale å møte opp på en klubbkveld og snakke med litt forskjelige folk, så er du ikke bare prisgitt den som evt svarer deg på epost eller telefon. En del lokale avdelinger har dessuten egen fb-side hvor du også kan spørre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...