Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg sær og vanskelig?


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å, du fisker etter svar du ønsker?  Nei, du er hverken sær eller vanskelig. Det er bare alle hunderasene som er feil laget. Da kan jeg foreslå Australian cobberdog. De innfrir alle dine krav + no

*Se for seg Quest i kamoklær på fjellet med børsa på ryggen på rypejakt med den hardcore pointeren hun kom over på finn.no*

Denne har vi og det er faktisk den mest irrterende og bråkete i flokken her!  Jeg ville mye heller hatt enda en stor hund i flokken enn den lille bråkebøtta der. Takk og pris var ikke batteriene

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Du får kjøpe deg en puddingborzoi, de passer jo utmerket til beskrivelsen din! :D Nok av de som forsøker avle vekk jaktinnstinkt her i Norden, så bør ikke være et stort problem å få tak i, faktisk.

'Ringe til oppdrettere; Hei, jeg har hørt at du har  sånne puddingborzoier, sånne som du har avlet vekk jaktinstinktet på, har du hvalper nå eller planlegger du hvalper?' Eller bør man ordlegge seg på en mer diskret måte? :P

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men i følge det du har skrevet i ymse tråder på forumet her, så går det ikke bare på atferd/gemytt. Du har krav til utseende, hvor mye pels/hvor lite stell de trenger også, f.eks. Er det ikke derfor du sitter på gjerdet når det kommer til puddel? Du har ønsket deg storpuddel i et par tråder, og nå var det ytret et ønske om schäfer, men de skal ikke trenge noe større med oppdragelse, de må være friske og de skal være hyggelige med alle, ikke ha jaktlyst, men gjerne jage katter? 

Som sagt, jeg får ikke helt tak i hva du egentlig ønsker deg :) 

Nei som sagt, så har jeg selvfølgelig preferanser når det kommer til utseende også :) Dog ganske variable må det sies å være. Ideellt sett ville jeg hatt en hund med normalpels som røytet , som nevnt tidligere er ikke pelsarbeid noen favoritt akkurat.. Men helt umulig er det ikke. Schæfer blandt flere har vært en rase 'i bakhodet' i mange år . Som sagt så liker jeg en hel del temmelige ulike raser, dels basert på eksteriør men også på en del av egenskapene/gemyttet de gjerne har. Problemet er jo at de tildels også besitter en eller to egenskaper som jeg ikke er villig til å 'ta på kjøpet'. Som nevnt tidligere hadde jeg hatt SH for mange år siden allerede, hadde det ikke vært for at 'ha løs' biten mangler. På alle andre områder er dette en rase som tiltaler meg svært meget men for meg er en hund som ikke kan gå løs, rett og  slett ikke aktuell. 

Igjen, mine krav er at hunden kan gå løs, fungerer i blandet flokk, ikke krever aktivisering typ 'bruks' og ikke har en helsestatistikk som gjør en mørkeredd.. :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

'Ringe til oppdrettere; Hei, jeg har hørt at du har  sånne puddingborzoier, sånne som du har avlet vekk jaktinstinktet på, har du hvalper nå eller planlegger du hvalper?' Eller bør man ordlegge seg på en mer diskret måte? :P

Nei som sagt, så har jeg selvfølgelig preferanser når det kommer til utseende også :) Dog ganske variable må det sies å være. Ideellt sett ville jeg hatt en hund med normalpels som røytet , som nevnt tidligere er ikke pelsarbeid noen favoritt akkurat.. Men helt umulig er det ikke. Schæfer blandt flere har vært en rase 'i bakhodet' i mange år . Som sagt så liker jeg en hel del temmelige ulike raser, dels basert på eksteriør men også på en del av egenskapene/gemyttet de gjerne har. Problemet er jo at de tildels også besitter en eller to egenskaper som jeg ikke er villig til å 'ta på kjøpet'. Som nevnt tidligere hadde jeg hatt SH for mange år siden allerede, hadde det ikke vært for at 'ha løs' biten mangler. På alle andre områder er dette en rase som tiltaler meg svært meget men for meg er en hund som ikke kan gå løs, rett og  slett ikke aktuell. 

Igjen, mine krav er at hunden kan gå løs, fungerer i blandet flokk, ikke krever aktivisering typ 'bruks' og ikke har en helsestatistikk som gjør en mørkeredd.. :/ 

Og på de så ryker schäfer og storpuddel på hva da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det gjør vel igrunnen de fleste hunderaser, når det kommer til stykket. Da alle har noe i større eller mindre grad. 

Sant nok men igjen kommer det an på hyppigheten av 'stryk' og hva slags type 'stryk' det er snakk om. 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, en del individer. Så der er man igjen inne på rase kontra individ...

Riktig men da må man nesten gå for en voksen hund i 'tvilsomme' raser .

Akkurat nå, mara skrev:

Hva var feil med saluki?

Feil blir vel ikke helt riktig og si men det er noe variabelt med gemyttet der også. Igjen, så måtte det i så fall bli en voksen hund. 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Og på de så ryker schäfer og storpuddel på hva da? 

Storpuddel 'ryker' ikke på annet enn pelsen for så vidt. Schæfer på helse og 'omgjengelighet' . Når det er sagt, ingen av rasene er fullstendig uaktuelle og det er jo uansett ikke snakk om at jeg skal ha en hund av rase X nå eller til neste år, vi snakker om år frem i tid men jeg liker å undersøke i god tid i forveien :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nææ, jeg skjønner egentlig ikke problemet. Kjøp den bikkja du vil ha. Den tilpasser seg, og det gjør du også...

*Se for seg Quest i kamoklær på fjellet med børsa på ryggen på rypejakt med den hardcore pointeren hun kom over på finn.no*

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nææ, jeg skjønner egentlig ikke problemet. Kjøp den bikkja du vil ha. Den tilpasser seg, og det gjør du også...

I så fall går jeg for SH og så får vi håpe at den 'tilpasser' seg å gå løs i motsatt fall bør jeg kanskje begynne å spare til eventuelle erstatningskrav allerede nå..:P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

I så fall må du gå for voksen hund UANSETT rase. For brudne kar finnes i absolutt alle. Skal man basere hundekjøp på krisemaksimering, så blir alt vanskelig :)

Pfft..nå er det du som er vanskelig her :D Men fra spøk til alvor, klart man kan være uheldig uansett hva slags rase man går for men jeg vil nå likevel anse sjansen for å få en samkjønnsaggressiv staff for større enn en samkjønnsaggressiv whippet f.eks. 

Uheldigvis så har oppdrettere /skapere av raser hatt helt feil prioriteringer.. De burde satset på de egenskapene jeg ønsker i de rasene jeg syns er pene..:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

*Se for seg Quest i kamoklær på fjellet med børsa på ryggen på rypejakt med den hardcore pointeren hun kom over på finn.no*

Ja, ville vært galt??

Akkurat nå, QUEST skrev:

I så fall går jeg for SH og så får vi håpe at den 'tilpasser' seg å gå løs i motsatt fall bør jeg kanskje begynne å spare til eventuelle erstatningskrav allerede nå..:P

Nei, sh synes jeg du bør vurdere. Kickbike og 2 sh, så er du i mål. Alle kan lære seg at hunder kan være i bånd. Gjerd inn hagen, og mosjoner bikkjene med trekk. Ny hobby, samtidig som du koser deg sammen med bikkjene. Vinn vinn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sprettballen skrev:

Det gjør vel igrunnen de fleste hunderaser, når det kommer til stykket. Da alle har noe i større eller mindre grad. 

Joda. Men i.fht til antall, så er ikke jeg videre imponert, ihvertfall. Kjenner vel ikke til en eneste uten allergi/redsler/ymse helseissues.

8 minutter siden, QUEST skrev:

'Ringe til oppdrettere; Hei, jeg har hørt at du har  sånne puddingborzoier, sånne som du har avlet vekk jaktinstinktet på, har du hvalper nå eller planlegger du hvalper?' Eller bør man ordlegge seg på en mer diskret måte? :P

 

Planlegges en hel haug valper av pene puddinger i år, faktisk.. Så kanskje omformulere til "ikke-rasetypiske"? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, ville vært galt??

Nå liker jeg pointere faktisk mange pene og trivelige hunder i rasen, sånn rent bortsett fra siklinga da.. Menne jakt er jeg mer usikker på for egen del..folk vaser jo rundt på plasser de ikke bør være til stadighet later det til, som f.eks foran en ladning..

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, sh synes jeg du bør vurdere. Kickbike og 2 sh, så er du i mål. Alle kan lære seg at hunder kan være i bånd. Gjerd inn hagen, og mosjoner bikkjene med trekk. Ny hobby, samtidig som du koser deg sammen med bikkjene. Vinn vinn.

Med fare for å bli bli ugjenkallelig stemplet som sær og vanskelig; Nei, nei og atter nei.. Hagen er forresten inngjerda men ikke med to meter høyt gjerde :ahappy:

 

@Mumle Mu; Hm..mulig jeg tar helt feil nå men det aner meg at 'ikke-rasetypiske ' muligens ikke ville fallt i helt god jord  hos en hel del oppdrettere? :P Uansett hvor sant det måtte være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Nei, der kan du se: sær og vanskelig... (man trenger ikke 2m gjerde for bikkjer, selv om de har jaktlyst)

Ehm..hm..* trøster meg med at det er bedre å være sær enn A-4.. * :P

Akkurat nå, Mumle Mu skrev:

Ssssshhh... :P

'Ringer til oppdretter; ' Hei , jeg vil gjerne ha en borzoi uten så mye jaktlyst. Jeg ble anbefalt å ringe til deg av Mumle Mu på Hundesonen, du kjenner kanskje hen ? Hen sa at du avlet på slike ikke-rasetypiske  russere som jeg er  ute etter' :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ehm..hm..* trøster meg med at det er bedre å være sær enn A-4.. * :P

'Ringer til oppdretter; ' Hei , jeg vil gjerne ha en borzoi uten så mye jaktlyst. Jeg ble anbefalt å ringe til deg av Mumle Mu på Hundesonen, du kjenner kanskje hen ? Hen sa at du avlet på slike ikke-rasetypiske  russere som jeg er  ute etter' 

:D:D Det går faktisk helt fint! De vet akkurat hva jeg mener, vi har hatt noen heftige krangler om "tsarens tid er over", for å si det sånn!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig du beskriver ganske mange raser i den ønskelista di, og især er det jo mange i gruppe 1 som ville passet dersom du bare bruker litt tid på å finne den rette. Og som flere sier, det er "bare" å forme hunden som du vil, så lenge grunnmuren er på plass. 
(det finnes jo skruller i alle raser og linjer, men nå tar jeg utgangspunkt i et normalt skrudd sammen individ)
Tenker mest at du må finne det rette individet, og ikke nødvendigvis den rette rasen.

F.eks på den lista di så beskriver du mine hunder, de jager ikke, de stikker ikke av, de har radius på ti meter, maks. De går godt sammen innad i sin flokk, og henter jeg min mors hund så innlemmes hun med en gang. Aldri noe knuffing. 
På treff kan vi slippe 15-20 sheltier i alle aldre og begge kjønn uten problemer. 
Lyd er rasen litt beryktet for, men det er både linjebetinget og oppdragelse med i bildet her.
Om pels er et problem så er det "bare" å gjøre som foreldrene mine har gjort med sine to siste sheltier, de har skaffet seg voksne hunder med meget lettstelt pels, jeg kommer på besøk annenhver måned og tar et vers på bikkja, og det er sikkert ikke strengt nødvendig. Kloklipp og litt poteklipp må man jo gjøre på de fleste hunder uansett:P

Sier slett ikke at du skal skaffe deg sheltie, det var bare et eksempel på at det er mange raser som kunne passet deg:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ganzie skrev:

Synes egentlig du beskriver ganske mange raser i den ønskelista di, og især er det jo mange i gruppe 1 som ville passet dersom du bare bruker litt tid på å finne den rette. Og som flere sier, det er "bare" å forme hunden som du vil, så lenge grunnmuren er på plass. 
(det finnes jo skruller i alle raser og linjer, men nå tar jeg utgangspunkt i et normalt skrudd sammen individ)
Tenker mest at du må finne det rette individet, og ikke nødvendigvis den rette rasen.

F.eks på den lista di så beskriver du mine hunder, de jager ikke, de stikker ikke av, de har radius på ti meter, maks. De går godt sammen innad i sin flokk, og henter jeg min mors hund så innlemmes hun med en gang. Aldri noe knuffing. 
På treff kan vi slippe 15-20 sheltier i alle aldre og begge kjønn uten problemer. 
Lyd er rasen litt beryktet for, men det er både linjebetinget og oppdragelse med i bildet her.
Om pels er et problem så er det "bare" å gjøre som foreldrene mine har gjort med sine to siste sheltier, de har skaffet seg voksne hunder med meget lettstelt pels, jeg kommer på besøk annenhver måned og tar et vers på bikkja, og det er sikkert ikke strengt nødvendig. Kloklipp og litt poteklipp må man jo gjøre på de fleste hunder uansett:P

Sier slett ikke at du skal skaffe deg sheltie, det var bare et eksempel på at det er mange raser som kunne passet deg:)

Sheltie er trivelige og pene hunder . Hadde det ikke vært for at jeg ønsket en større hund denne gang, så hadde de vært aktuelle. :) Når det gjelder pelstell så bør jeg presisere at røyteraser ikke er et problem, støvsuger har jeg. Det er klipping, napping og bading og denslags  som ikke er helt min greie.. 

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Langhåra vorsteh da? De er jo veldig pene og visstnok ubrukelige på jakt :P

Ehm..piper de? Og nå må alle med vorsteh lukke øya; Jeg syns ærlig talt ikke de fremstår som så innmari smarte..:ustol:

 

Men angående jakt..jeg forventer jo selvsagt ikke en hund som er fullstendig blottet for jaktinstinkt/lyst men det er jaktlyst og jaktlyst.. Raser som maner at en kilometer ellr to eller flere..er helt grei radius på tur eller setter nesa i bakken eller tar overvær så snart de kommer ut, er ikke helt det jeg ser for meg ..

En salgstekst jeg så på finn illustrerer dette godt; Det var bare å sette peiler på hunden, åpne ytterdøra og så dro hunden på jakt, alldeles av seg selv..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Ehm..piper de? Og nå må alle med vorsteh lukke øya; Jeg syns ærlig talt ikke de fremstår som så innmari smarte..:ustol:

Var det også et krav nå :lol: Nei, hva med en eller annen form for halvdau spaniel og en god saks? De har som regel ikke spesielt stor radius, det må vel være perfekt :P Trenger ikke å klippe pent, bare stuss behenget litt så har du en finfn sportsfrisyre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, QUEST said:

Storpuddel 'ryker' ikke på annet enn pelsen for så vidt. Schæfer på helse og 'omgjengelighet' . Når det er sagt, ingen av rasene er fullstendig uaktuelle og det er jo uansett ikke snakk om at jeg skal ha en hund av rase X nå eller til neste år, vi snakker om år frem i tid men jeg liker å undersøke i god tid i forveien :) 

Det er sikkert greit at det er snakk om år frem i tid, selv om du fremstilte kravene dine som ganske få og enkle i begynnelsen, så drypper det stadig inn noe.. Ikke pelsstell, ikke piping, ikke dumme, det er vel bare de siste innleggene? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...