Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg sær og vanskelig?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo for lenge siden konstantert at omtrent alle de rasene som jeg syns er flotte eksteriørt eller har enkelte 'it'egenskaper jeg liker, har minst en eller to egenskaper jeg ikke liker/tenker er kompatible med mitt hundehold.. :hmm: 

Enten har rasen så stor radius at å ha hunden løs kan by på større eller mindre problemer, den er kjent for å kunne være hund/samkjønnsaggressiv, så hold i blandet flokk( kjønn) kan bli problematisk, har vel utviklet ressursforsvar eller krever en hel del mer aktivisering enn 'bare' turgåing i skauen. 

Skal man  ha hunden til noe helt spesiellt formål ( f.eks jakt/bruks) så forstår jeg jo at man tar de mindre heldige egenskapene med på kjøpet, uten å mukke. Ser man bort fra  disse så kjøper jo folk  likevel raser i fleng som jeg ikke kunne tenkt meg å ha, uansett hvor flotte jeg syns de er eksteriørt.

Jeg vil ha hunder som kan leve i blandet flokk uten problemer( altså ingen adskillelse når man ikke er tilstede) , ikke har ressursforsvar som ender i skader, kan være løse uten å stikke avgårde på jakt etter stort og smått eller krever aktivisering utover turgåeing i skauen, for å være greie innendørs. Uheldigvis så har mange avde rasene som forventet innehar disse egenskapene enten et eksteriør eller helsestatistikk som overhodet ikke tiltaler meg..

Såe..er jeg vanskelig eller er mine 'krav' egentlig helt innafor? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å, du fisker etter svar du ønsker?  Nei, du er hverken sær eller vanskelig. Det er bare alle hunderasene som er feil laget. Da kan jeg foreslå Australian cobberdog. De innfrir alle dine krav + no

*Se for seg Quest i kamoklær på fjellet med børsa på ryggen på rypejakt med den hardcore pointeren hun kom over på finn.no*

Denne har vi og det er faktisk den mest irrterende og bråkete i flokken her!  Jeg ville mye heller hatt enda en stor hund i flokken enn den lille bråkebøtta der. Takk og pris var ikke batteriene

Akkurat nå, QUEST skrev:

Heeeelt feil svar! :D

Å, du fisker etter svar du ønsker? 

Nei, du er hverken sær eller vanskelig. Det er bare alle hunderasene som er feil laget. Da kan jeg foreslå Australian cobberdog. De innfrir alle dine krav + noen du ikke visste at du har :lol:

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du trenger en golden. :D Min jager katter hvis hun er løs da... Men for min del tror alle hunderaser jeg kunne tenke meg har noe jeg ikke er sånn superbegeistret for, men det er for meg så små ting at alt det andre veier opp. (Men ja, du er kanskje litt sær og vanskelig. :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du spør om.. Det finnes helt sikkert en hund som passer de kravene du har listet opp her, men om du da i tillegg har krav til utseende, størrelse osv så er det ikke sikkert det går heller. Ellers må man kanskje justere hvordan man ser på ting? Det er jo forskjell på egenskaper eller ting man kan få selv om det ikke er rasetypisk eller veldig utbredt og rasetrekk som er veldig utbredt. En dårlig hund som ikke står til forventningene uansett hba de måtte være kan man få uansett, og noe jeg tenker man helst bare må ta sjansen på om man skal ha hund, også får man da evt forholde seg til det om det blir feil. Være seg om det betyr omplassering, avliving eller tilrettelegging i hverdagen. Å finne en hund som man liker utseende på, og som ikke har noen utfordringer eller mindre heldige trekk på noe plan er vell heller sjeldent tror jeg, uansett bruksområde eller preferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt mer seriøst: det mangler vel strengt tatt ikke hunder som fyller kravene dine, sånn på individnivå. Selv om rasen KAN være slik eller sånn. Sånn sett må du vel bare kjøpe en bra valp av en rase du liker, etter foreldre du liker, og satse på at det blir bra. Det gjør jo oftest det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Alvorlig?
Finn deg valp av en rase som tiltaler deg, og oppdra den til å fungere i flokken din? DET er den enkle løsningen.
Om du forventer en fiks ferdig hund som du ikke trenger å oppdra og som bare sklir inn i flokken og bare er - vel, plysjdyr fra IKEA er en fin ting - alternativ to er å holde seg til den/de rasene du allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, på meg virker det som om du har fordypet deg så mye i alle helseproblemene hos en del raser at du ikke ser helheten. Og at du muligens glemmer at det er en del du kan gjøre selv, med litt detektivarbeid, for å finne en oppdretter som har friskest mulig individer. Og at du fokuserer på små deler av rasers personlighet, men glemmer helheten. Og glemmer at dette ikke er som å krysse av i bokser for å bestille en eller annen custom vare på internet. Litt vel problemfokusert altså. Litt som hundeverdens svar på Seinfeld og co :P 

 

 

Det er da så mange raser å velge mellom. Spesielt i kategorien relativt enkel og omgjengelig hund. Med helse man kan forvente av en hund. Med gemytt som ... eh ... ja, en hund. Med store individuelle forskjeller og muligheter til å påvirke noe hvordan de blir til slutt. Om du ikke finner en som passer, og mener at det ikke er dine forventninger eller oppfatninger som er litt feiljustert, så tror jeg jeg ville vurdert muligheten for at du kanskje egentlig ikke liker hunder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må gå i deg selv og fire litt på noen av kravene - hva er absolutte for at den skal fungere for deg og hva er egentlig bare ting som du ønsker deg i en perfekt verden. Feks så kan man ideellt ønske seg en hund som er under 50 cm i mankehøyde, men utelukker du da alle raser som har 55 som høyeste mål? Er det krise om hunden ikke er korthåret for hverdagen din, eller kan hunden passe helt fint inn i din flokk selv om den kommer med krøller eller lengre pels? 

Jeg synes du har litt for steile krav og at det ikke virker helt som om du vet hva du vil ha. Den perfekte hunden finnes ikke, det er alltid kompromisser som må til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, 2ne skrev:

Jeg får aldri helt tak i hva det er du ønsker deg. Veit du det selv? 

For ja, noen av kravene dine fremstår som en anelse urealstiske :P 

Hm..jeg har muligens formulert meg for uklart,det  tar jeg på min kappe :) Jeg syns jo ikke selv at jeg har spesiellt store eller mange krav men jeg er veldig klar på hva jeg ønsker og hva jeg IKKE vil ha..og nå tenker jeg først og fremst på adferd/gemytt. 

17 timer siden, Pringlen skrev:

Å, du fisker etter svar du ønsker? 

Nei, du er hverken sær eller vanskelig. Det er bare alle hunderasene som er feil laget. Da kan jeg foreslå Australian cobberdog. De innfrir alle dine krav + noen du ikke visste at du har :lol:

 Nei, men jeg kunne jo ikke la sjansen gå fra meg :ahappy: Shit..at jeg ikke har tenkt på AC før altså, de er vel helt problemfrie omtrent og 100% friske, husker jeg ikke helt feil..:P

17 timer siden, Piglet skrev:

Høres ut som du trenger en golden. :D Min jager katter hvis hun er løs da... Men for min del tror alle hunderaser jeg kunne tenke meg har noe jeg ikke er sånn superbegeistret for, men det er for meg så små ting at alt det andre veier opp. (Men ja, du er kanskje litt sær og vanskelig. :P)

Faktisk har jeg vært innom tanken.. :ahappy: Kattejaging er ikkno problem, her oppfordres de til å jage katter.  Sær og vanskelig jeg?? Kan jeg virkelig ikke tro.. :D

16 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg skulle til å foreslå cavalier, men så ødela du alt med helsestatistikk :P Så da foreslår jeg løwchen.

Har fKtisk veldig sans for cavalier , dog litt små , da jeg hadde en noe større rase i tankene denne gang og som du sier, helsebiten.. :/  Løwchen ..eh nei.. Basert ene og alene på klippen dog, godt mulig de er trivelige hunder. 

16 timer siden, vivere skrev:

En i tjukkeste slekta har ei tollertispe som er pen. Det må da være bortimot perfekt? Aner ikke noe om tollere men spiller det noen rolle :P

Tollere har noe varierende gemytt må det være lov å si.. 

16 timer siden, Malamuten skrev:

Spørs hva du spør om.. Det finnes helt sikkert en hund som passer de kravene du har listet opp her, men om du da i tillegg har krav til utseende, størrelse osv så er det ikke sikkert det går heller. Ellers må man kanskje justere hvordan man ser på ting? Det er jo forskjell på egenskaper eller ting man kan få selv om det ikke er rasetypisk eller veldig utbredt og rasetrekk som er veldig utbredt. En dårlig hund som ikke står til forventningene uansett hba de måtte være kan man få uansett, og noe jeg tenker man helst bare må ta sjansen på om man skal ha hund, også får man da evt forholde seg til det om det blir feil. Være seg om det betyr omplassering, avliving eller tilrettelegging i hverdagen. Å finne en hund som man liker utseende på, og som ikke har noen utfordringer eller mindre heldige trekk på noe plan er vell heller sjeldent tror jeg, uansett bruksområde eller preferanse.

Selv om jeg har åpenbare favoritter når det kommer til raser på rent eksteriørnivå så er jeg ganske variabel der men jeg skal jo heller ikke legge skjul på,at det er raser som tiltaler meg særs  lite når det kommer til eksteriøret..  Jeg ville nok ikke gått for en valp av en slik rase i første omgang men hadde det vært snakk om en mindre pen omplasseringshund med egenskaper/gemytt jeg likte godt, så kunne jeg faktisk godt tatt hunden. Enkelt sagt, jeg vil jo gjerne ha en hund jeg finner tiltalende eksteriørt men det viktigste er tross alt det som er 'inni' hunden. 

Selvsagt kan man være uheldig med et individ i den mest 'passende' rase men det er jo forskjell på det og å håpe på å få en grei hund i en rase der det forekommer mye rart..

15 timer siden, Pringlen skrev:

Sånn litt mer seriøst: det mangler vel strengt tatt ikke hunder som fyller kravene dine, sånn på individnivå. Selv om rasen KAN være slik eller sånn. Sånn sett må du vel bare kjøpe en bra valp av en rase du liker, etter foreldre du liker, og satse på at det blir bra. Det gjør jo oftest det!

Helt klart, på individnivå ville det nok finnes hunder som passet utmerket i veldig mange raser :) Men da må jeg i så fall gå for en voksen hund. Å sjanse på en valp i en av de mer 'suspekte' rasene, har jeg ikke lyst til. Hverken for egen eller hundens del. 

15 timer siden, Belgerpia skrev:

Alvorlig?
Finn deg valp av en rase som tiltaler deg, og oppdra den til å fungere i flokken din? DET er den enkle løsningen.
Om du forventer en fiks ferdig hund som du ikke trenger å oppdra og som bare sklir inn i flokken og bare er - vel, plysjdyr fra IKEA er en fin ting - alternativ to er å holde seg til den/de rasene du allerede har.

Hadde det bare vært så enkelt så hadde jeg kjøpt de jeg likte utseendet/andre egenskaper på .. Nå er det vel en del viktige egenskaper ( for meg) som ikke lar seg 'oppdra' bort.. Jeg forventer selvsagt ikke en fiks ferdig hund men en hund med fravær ( forhåpentligvis) av egenskaper som ikke er kompatible med min måte og ha hund på. 

14 timer siden, Poter skrev:

Jeg skjønner heller ikke helt hva det er du ønsker deg?

Kort sagt, en hund som uten problemer fungerer i flokk med begge kjønn ( hjemme, egne hunder) også når jeg ikke er hjemme og 'passer på'. Bur/grinder/stenge på eget rom er helt uaktuellt for meg. 

Hunden må kunne være løs uten å stikke av så fort sjansen byr seg, fordi den jakter og det med 'mening' Alle raser har vel mer eller mindre jaktinstinkt men det ER stor forskjell.. En hund som må være i bånd på tur, er helt uaktuellt for min del. Eller som ikke kan gå løs i hagen . Siden jeg ikke har interesse for jakt/bruks/osv så er det ikke ønskelig med en rase som krever vesentlig mer enn 'bare' skauturer. Både for min og hundens del :) 

13 timer siden, tillien skrev:

Helt ærlig, på meg virker det som om du har fordypet deg så mye i alle helseproblemene hos en del raser at du ikke ser helheten. Og at du muligens glemmer at det er en del du kan gjøre selv, med litt detektivarbeid, for å finne en oppdretter som har friskest mulig individer. Og at du fokuserer på små deler av rasers personlighet, men glemmer helheten. Og glemmer at dette ikke er som å krysse av i bokser for å bestille en eller annen custom vare på internet. Litt vel problemfokusert altså. Litt som hundeverdens svar på Seinfeld og co :P 

 

 

Det er da så mange raser å velge mellom. Spesielt i kategorien relativt enkel og omgjengelig hund. Med helse man kan forvente av en hund. Med gemytt som ... eh ... ja, en hund. Med store individuelle forskjeller og muligheter til å påvirke noe hvordan de blir til slutt. Om du ikke finner en som passer, og mener at det ikke er dine forventninger eller oppfatninger som er litt feiljustert, så tror jeg jeg ville vurdert muligheten for at du kanskje egentlig ikke liker hunder :P 

 

13 timer siden, enna skrev:

Faktisk så har jeg opptil flere av dennes 'søster-raser' Helt klart har de mange av de egenskapene jeg ønsker men med fare for å fremstå som vrang og vanskelig..Selv om jeg liker rolige og avbalanserte hunder, så blir disse i overkant rolige.. Rett frem litt kjedelige om jeg skal være ærlig..:P

13 timer siden, Turb skrev:

Jeg tenker at du må gå i deg selv og fire litt på noen av kravene - hva er absolutte for at den skal fungere for deg og hva er egentlig bare ting som du ønsker deg i en perfekt verden. Feks så kan man ideellt ønske seg en hund som er under 50 cm i mankehøyde, men utelukker du da alle raser som har 55 som høyeste mål? Er det krise om hunden ikke er korthåret for hverdagen din, eller kan hunden passe helt fint inn i din flokk selv om den kommer med krøller eller lengre pels? 

Jeg synes du har litt for steile krav og at det ikke virker helt som om du vet hva du vil ha. Den perfekte hunden finnes ikke, det er alltid kompromisser som må til. 

 

10 timer siden, yurij skrev:

Det er veldig kjekt å være uten hund en stund også :)   Hva med engelsk setter eller noe liknende? De plager sjeldent noen selv om de har stor radius? 

 

 

 

Og nå ble jeg sur..for selv med gjevnlig 'innsending' av svar, så,ble jeg logget ut av sonen og resten av svarene forsvant ut i det blå..:mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det virket som du egentlig hadde litt sansen for schäfer i den forrige tråden, så kanskje det er en rase å kikke litt nøyere på? Utstillingslinjer, that is. De kan man helt fint bare aktivisere fysisk, det er jo det de fleste gjør likevel. Man må jo være obs på helse og gemytt, men det finnes definitivt oppdrettere som har fokus på begge deler. Flere utstillingsoppdrettere har levert hunder både til tjeneste og familiehunder. 

Ellers er jo en del av dine "kriterier" noe jeg tenker går på oppdragelse. Schäfer vil nok i så måte kreve litt tettere oppfølging i valpe/unghundperioden enn en del andre raser. Med tanke på hva som bor i de og hvordan de fort kan oppføre seg om de får lov til å bestemme selv og følge sine impulser. Det er likevel ikke noe rakettforskning å oppdra en schäfer til å bli en fin familiehund, du må bare være klar over det og heller fokusere på forebygging fra valpeben av. I så måte er mine hovedpunkter: grundig sosialisering med mange forskjellige(greie) hunder og folk, trene passering fra dag 1 for å unngå hund som prater i bånd og strikte regler om at bølling i lek med andre hunder er no-go. Det er jo en smart rase. De lærer fort når de bare skjønner hvordan verden skal fungere.

Ellers er det jo en veldig lojal hund. Holder seg som oftes i nærheten og har kort radius. De er såpass lettlærte at du kan hjernevaske de på innkalling og kalle de inne fra hva som helst. Min schäfer er den eneste hunden jeg har hatt hvor jeg ikke var redd for at hun skulle jage sau(hadde henne i bånd rundt sauer, men jeg visste at kom hun seg løs ville jeg med 99,9% sikkerhet greid å kalle henne inn). Schäfer er også en rase som mage har flere av, og det går som regel veldig fint uten at man kan garantere noe som helst, fordi det er dyr. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

[--]

Tollere har noe varierende gemytt må det være lov å si..

[--]

Se kommentaren min som et mislykket forsøk på å være morsom. Som jeg skrev har jeg ingen erfaring med tollere bortsett fra denne ene som ser ut til å være grei nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, QUEST said:

Hm..jeg har muligens formulert meg for uklart,det  tar jeg på min kappe :) Jeg syns jo ikke selv at jeg har spesiellt store eller mange krav men jeg er veldig klar på hva jeg ønsker og hva jeg IKKE vil ha..og nå tenker jeg først og fremst på adferd/gemytt. 

Men i følge det du har skrevet i ymse tråder på forumet her, så går det ikke bare på atferd/gemytt. Du har krav til utseende, hvor mye pels/hvor lite stell de trenger også, f.eks. Er det ikke derfor du sitter på gjerdet når det kommer til puddel? Du har ønsket deg storpuddel i et par tråder, og nå var det ytret et ønske om schäfer, men de skal ikke trenge noe større med oppdragelse, de må være friske og de skal være hyggelige med alle, ikke ha jaktlyst, men gjerne jage katter? 

Som sagt, jeg får ikke helt tak i hva du egentlig ønsker deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...