Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! Undervektig hund?


Guest Cavalier123
 Share

Recommended Posts

Guest Cavalier123

Cavaliertispe på 5 år. Foret de to siste mnd på mush (råfor), mistenker at hun har fått for lite. Prøvde å slanke henne litt, men tror ikke jeg gikk riktig fram. Byttet tilbake til tørrfôr nå. Passer på at hun spiser nok til hvert måltid. Men annet enn dette? Noen tips? Hvordan kan jeg gå fram? Noen som vet om det kam være noe galt med henne? Konsekvenser? Osv

Man ser det ikke direkte på hun at hun er undervektig. Men kjenner man på henne kjenner man ribbeina godt. Samt overgangen fra brystkasse til buk er veldig brå. Man kan kjenne de siste ribbeina som avslutter brystkassen, så er det på en måte et lite fall (ikke mye) til buken. Hun vil ikke hoppe opp i sofaen lengre, gjør d noen ganger. Og når vi går på tur eller hvis man løfter henne kan det være at hun plutselig bjeffer (som om hun har vondt, et lite pip). 

Elsker hunden min, takk for hjelp på forhånd hilsen en veldig bekymret matmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å bekymre deg for vekta iallefall eller at det er noe problemer knyttet til underernæring om det var det du tenkte på. Høres ut som en hund i passelig hold som har pådratt seg noe annet, og det skjer jo innimellom.

Angående foring så er det jo bare å øke mengde om hunden blir for tynn/har gått ned nok. Anbefalinger av mengde ligger jo på 2% av ønsket kroppsvekt når man forer rått, men det er uansett bare et utgangspunkt. Mengde må alltid tilpasses behovet samme om man gir tørt eller rått. Blir de tynne gir man mer og blir de tykke gir man mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det unektelig ut som noe er galt, og hadde det vært min hund så hadde jeg tatt en grundig sjekk hos veterinær fra topp til tå. Og kanskje en runde hos fysioterapeut også. Blir min hund tynn, eller piper når man løfter henne, er det i hvert fall bra sikkert at noe ikke stemmer. Tror ikke hun hadde blitt undervektig om jeg så hadde sulta henne i flere uker. Og det er vel ganske gjengs for rasen at de heller har litt for mye enn for lite og er vanskelige å holde slanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...