Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykelige schæfere stuper i popularitet


QUEST
 Share

Recommended Posts

3 minutter siden, QUEST skrev:

Hvis man ser bort fra brukslinjene hvor krevende er egentlig en schæfer?  Jeg har jo egentlig alltid tenkt på det som en brukshund, i den forstand at 'bare' tur var ikke nok for å få en hushavende hund som er rimelig fornøyd. Dog har jeg jo oppigjennom årene vært borti husholdninger der man knappest kan  beskylde eierne for å overstimulere schæferen sin, det er mer snakk om en hund som 'går rundt husveggene'. Nå kjenner/kjente jeg jo ingen av disse inngående, så jeg skal jo ikke si for sikkert hvordan hundene var/er i det daglige så og si men de fremsto som rolige og greie hunder på meg. 

 

Det er veldig mange år siden jeg har hatt schäferhunder men jeg har fulgt rasen både i bruks og på utstilling. Gammel kjærlighet osv :) Mitt inntrykk er at de schäferhundene jeg har møtt kan være noe varierende i gemytt, Stort sett tror jeg at de fleste er de greie å forme og blir det man selv legger opp til m h t mosjon og trening forøvrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg turde å lese hele tråden uten å få høy puls Hverdagseiere har slike møkkabikkjer, vi som jobber med dyra våre har kontroll på tullballet. Så innefor miljøet er det litt mer trivelig. Altså, om

Jeg kjenner det er helt greit at rasen synker i popularitet. Det fjerner flere useriøse aktører(som kun avler for profitt på populære raser) forhåpentligvis. I tillegg betyr jo det også færre schäfere

Klart det er mange flotte og bra schäferhunder. Ingen tvil om det? Ja, de har sine helseutfordringer (kanskje ikke så mye knyttet til bygning, men div annet) Men at det skal være grunnen til at de går

Posted Images

12 minutes ago, QUEST said:

Hvis man ser bort fra brukslinjene hvor krevende er egentlig en schæfer?  Jeg har jo egentlig alltid tenkt på det som en brukshund, i den forstand at 'bare' tur var ikke nok for å få en hushavende hund som er rimelig fornøyd. Dog har jeg jo oppigjennom årene vært borti husholdninger der man knappest kan  beskylde eierne for å overstimulere schæferen sin, det er mer snakk om en hund som 'går rundt husveggene'. Nå kjenner/kjente jeg jo ingen av disse inngående, så jeg skal jo ikke si for sikkert hvordan hundene var/er i det daglige så og si men de fremsto som rolige og greie hunder på meg.

Tja, om man gjør ting rett, så er det jo ikke en veldig krevende hund dersom den får brukt seg litt fysisk og mentalt. Hannhundene er gjerne litt mer krevende enn tispene fram til fylte to-tre år, men er som regel ganske enkle sjeler når de har "landet". :P De bør få mental trening i tillegg til tur/fysisk trening, men det er sjeldne sånn at de trenger tre timer spor om dagen, liksom.

Som hunder flest er de ganske tilpasningsdyktige, og min erfaring er at de i voksen alder ikke nødvendigvis krever så veldig mye (med mindre man har lagt opp til det), men at de tar alt de får og er med på alt de får mulighet til. :) Vil du gå en dagstur på fjellet så fungerer det, vil du ligge en dag på sofaen så fungerer det (som regel) også, uten at tapetet blir spist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, QUEST skrev:

Æsj..der har jeg tydeligvis gått glipp av glimrende  underholdning..:huh: Siden det nå tydeligvis ikke er mulig å se denne diskusjonen lengre, kan noen fortelle litt for nysgjerrige sjeler? :D

Jeg var så utrolig tjukk i hue at jeg postet denne på "Avl og Oppdrett". Jeg har nok litt tungt for det, men jeg tenkte jo at dette var en riktig så klok avgjørelse, det var ikke det :P Så enkelte oppdrettere klarte å grave seg ennå dypere enn de alt er gravd ned ... 

 

Sitat

NRK med heksejakt i beste "fake news" stil overfor Schæferhunden (av Svenn Børre Steinsland) 
-
NRK hadde som mange vet en artikkel om Schæferhund etter registreringstallene fra NKK var klare.
Nrk omtaler rasen som sykelig og at den stuper i popularitet.

Sosiale fora koker over av dette, og siden jeg vel av de som virkelig følger med på helsefronten så ønsker jeg å avkrefte mye av det NRK skriver som reint svada og hets.

De baserer seg på en uttallelse fra en professor på landbrukshøyskolen på ÅS - hvilket faktisk ikke har noe han kan dokumentere. Videre viser de til resultater fra foskning/undersøkelselser i Storbrittania.. 
Må få understreke at Storbrittania på ingen måte er sammenlignbart med de nordeuropeiske landene eller tyskland på noen måte. Dette gjelder for alle raser. 
At de ikke har vært i kontakt med slik som Frode Lingås som bla er blandt de fremste på HD fremstår for meg som underlig og journalistisk amatørmessig.

For å få bekrefte eller avkrefte dette kan jeg vise til to ting:
- Rasens HD-statsus har ikke vært bedre på 23 år !
- I samtale med Agria dyreforsikring i dag (som besitter solide forskningsmateriale fra Sverige utført av den kjente Brenda Bennett så forteller de at Agria anser Schæferhund som en sunn rase og at deres resultater på ingen måte er sammenfallende med brittiske. "Her må det være resultater fra tidligere år hvor det ikke var bra som henger ved rasen selvom det ikke medfører riktighet i dag", uttalte Agrias Birgitte Tveito Teigen.

Forskningsrapporten har jeg i dag på oppdrag fra klubben rekvirert og satser på at NRK er store nok til at de lager en solid dementert artikkel.

At rasen stuper i popularitet er også gammelt nytt. De siste årene har det nå flatet ut og samlet for langhår og normalhår ble det i 2017 registrert 3 flere hunder enn for 2016.
NRK har tydelig laget et eget sammensurium for på den måten å få rasen til å fremstå dårligst mulig (min personlige oppfatning) samtidig som de mangler reell kompetanse.

Oppfordrer alle til å ta til motmæle mot svartmaling - fremsnakk verdens beste hunderase Schäferhunden. 
Vi er verdensledende og langt foran andre raseklubber på verdensbasis når det gjelder avlskrav og bruk av avlsverktøy !

Som dere forstår er jeg ganske engasjert av dette privat - og mener rett skal være rett. Engasjementet mitt er også privat.

Vi har et omdømme å jobbe med ja - primært for gamle synder. Min mening er at dagens Schæferhund på mange måter langt på vei har kompensert for den massive kritikken vi har fått før. Ekstreme hunder er uønskelige og rasen har neppe noen gang vært så sunn som nå. Tall før 1980 finnes ikke (iallefall ikke i Norge) - så de som ønsker å glorifisere fortiden har i grunn ingenting å underbygge dette med.
Som oppdrettere har vi alle et betydelig ansvar å kun avle på sunne, rasetypiske dyr og ikke ta stygge sjanser når vi burde vite bedre...


Hovedstyret la ut denne i dag: 

Sitat

Hei alle medlemmer og schæfervenner.
Tror de fleste som er på sosiale media har fått med seg den artikkelen som ble lagt ut på nrk.no som omfatter vår rase. Jeg vil benytte anledningen til og informere dere om at vi arbeider hardt med å få dementert de feilaktige påstander som har framkommet. Dette til deres info. Vil også takke for det positive engasjementet dere nå viser. 
Mvh
Leder Nschk

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Margrete skrev:

Jeg var så utrolig tjukk i hue at jeg postet denne på "Avl og Oppdrett". Jeg har nok litt tungt for det, men jeg tenkte jo at dette var en riktig så klok avgjørelse, det var ikke det :P Så enkelte oppdrettere klarte å grave seg ennå dypere enn de alt er gravd ned ... 

 


Hovedstyret la ut denne i dag: 

 

Og så må det tilføyes at samme oppdretteren mente at @Siri skulle anmeldes av 270 sch. oppdrettere fordi hun nevnte at det finnes øyediagnoser på rasen i Finske koiranet :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, QUEST skrev:

Hvis man ser bort fra brukslinjene hvor krevende er egentlig en schæfer?  Jeg har jo egentlig alltid tenkt på det som en brukshund, i den forstand at 'bare' tur var ikke nok for å få en hushavende hund som er rimelig fornøyd. Dog har jeg jo oppigjennom årene vært borti husholdninger der man knappest kan  beskylde eierne for å overstimulere schæferen sin, det er mer snakk om en hund som 'går rundt husveggene'. Nå kjenner/kjente jeg jo ingen av disse inngående, så jeg skal jo ikke si for sikkert hvordan hundene var/er i det daglige så og si men de fremsto som rolige og greie hunder på meg. 

Nå har ikke jeg så god peiling på utstillingslinjet schäfer, men svarer likevel. Jeg tror de er rimelig enkle å aktivisere. Det her med "krever mental trening" synes jeg er litt oppskrytt. Selv min brukslinjet var mer enn fornøyd med gode turer i perioder der jeg ikke har treningsmotivasjon. Nå legger jeg jo gjerne inn litt mental trening på tur uansett, men det gjør jeg uavhengig av hvilken rase jeg går med. Vi trener litt innkallng, hiver ut noen godbitsøk, trener passering, trener hilse pent når noen vil hilse(ikke at man vasser i de med schäfer, men overraskende mange vil hilse på whipsene). Min schäfer ble mer urolig om vi hadde flere dager med bare trening, uten tur. Hun måtte bruke seg fysisk. Forskjellen er hva som bor i hundene rent egenskapsmessig og at du gjerne får litt ekstra driv og motor på treningsfronten med en bruksschäfer kontra utstillingslinjer. Men, som innen alle raser og linjer, så er det individuelle forskjeller også her. Det lureste er å fortelle aktuelle oppdrettere hva du kan tilby hunden, så får de vurdere om de tror de har hunder som passer til det formålet :)

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Og så må det tilføyes at samme oppdretteren mente at @Siri skulle anmeldes av 270 sch. oppdrettere fordi hun nevnte at det finnes øyediagnoser på rasen i Finske koiranet :lol:

Nevnte oppdretter burde ikke skrike så høyt, for vedkommende har nå noen svin på skogen den også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, Margrete skrev:

Jeg var så utrolig tjukk i hue at jeg postet denne på "Avl og Oppdrett". Jeg har nok litt tungt for det, men jeg tenkte jo at dette var en riktig så klok avgjørelse, det var ikke det :P Så enkelte oppdrettere klarte å grave seg ennå dypere enn de alt er gravd ned ... 

Neida, du var ikke tjukk i hu'e - du bare videreformidlet noe i god tro, du - til stor underholdning etter hvert :lol: 

9 minutter siden, Pringlen skrev:

Og så må det tilføyes at samme oppdretteren mente at @Siri skulle anmeldes av 270 sch. oppdrettere fordi hun nevnte at det finnes øyediagnoser på rasen i Finske koiranet :lol:

Ja, usja meg... også påpekte jeg at det også var en ganske utbredt rygglidelse i tillegg :o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Margrete skrev:

Jeg var så utrolig tjukk i hue at jeg postet denne på "Avl og Oppdrett". Jeg har nok litt tungt for det, men jeg tenkte jo at dette var en riktig så klok avgjørelse, det var ikke det :P Så enkelte oppdrettere klarte å grave seg ennå dypere enn de alt er gravd ned ... 

Jammen det er da vel bare bra at rasen har vettuge og dedikerte forsvarere..:P Hm..skulle tydeligvis heller ha vært på fb i går enn å se på Farmen Kjendis, som har blitt riktig så tamt etter at Verdens Største Dramaqueen forlot gården..:cheer:

9 minutter siden, Pringlen skrev:

Og så må det tilføyes at samme oppdretteren mente at @Siri skulle anmeldes av 270 sch. oppdrettere fordi hun nevnte at det finnes øyediagnoser på rasen i Finske koiranet :lol:

Jammen kjære vene, man kan da ikke forlange at dedikerte oppdrettere skal finne seg i at noen sprer ren løgn om verdens beste rase.. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Jammen det er da vel bare bra at rasen har vettuge og dedikerte forsvarere..:P Hm..skulle tydeligvis heller ha vært på fb i går enn å se på Farmen Kjendis, som har blitt riktig så tamt etter at Verdens Største Dramaqueen forlot gården..:cheer:

Jammen kjære vene, man kan da ikke forlange at dedikerte oppdrettere skal finne seg i at noen sprer ren løgn om verdens beste rase.. :sleep:

Du hadde rukket begge deler faktisk. Dette var vel etter farmen-tid :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mange flotte og bra schäferhunder. Ingen tvil om det? Ja, de har sine helseutfordringer (kanskje ikke så mye knyttet til bygning, men div annet) Men at det skal være grunnen til at de går ned i tall, kjøper jeg ikke. Da hadde ikke folk kjøpt seg fralle, staff og cavalier i steden :P Det handler nok mer om at den ikke lenger er default-valget til folk som "bare skal ha en hund" til det er den for stor, og krever for mye. Utseendemessig har folk et utall raser å velge i. Og smaken er som kjent som baken. MEN det er jo fortsatt ikke akkurat en liten rase tallmessig. Den ligger fortsatt høyt i registreringstall. Og jeg lurer fortsatt på hvor alle disse schäferene er :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Klart det er mange flotte og bra schäferhunder. Ingen tvil om det? Ja, de har sine helseutfordringer (kanskje ikke så mye knyttet til bygning, men div annet) Men at det skal være grunnen til at de går ned i tall, kjøper jeg ikke. Da hadde ikke folk kjøpt seg fralle, staff og cavalier i steden :P Det handler nok mer om at den ikke lenger er default-valget til folk som "bare skal ha en hund" til det er den for stor, og krever for mye. Utseendemessig har folk et utall raser å velge i. Og smaken er som kjent som baken. MEN det er jo fortsatt ikke akkurat en liten rase tallmessig. Den ligger fortsatt høyt i registreringstall. Og jeg lurer fortsatt på hvor alle disse schäferene er :P

Gubben satt i går og funderte på hvor alle disse BC’ene var :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pringlen skrev:

Klart det er mange flotte og bra schäferhunder. Ingen tvil om det? Ja, de har sine helseutfordringer (kanskje ikke så mye knyttet til bygning, men div annet) Men at det skal være grunnen til at de går ned i tall, kjøper jeg ikke. Da hadde ikke folk kjøpt seg fralle, staff og cavalier i steden :P Det handler nok mer om at den ikke lenger er default-valget til folk som "bare skal ha en hund" til det er den for stor, og krever for mye. Utseendemessig har folk et utall raser å velge i. Og smaken er som kjent som baken. MEN det er jo fortsatt ikke akkurat en liten rase tallmessig. Den ligger fortsatt høyt i registreringstall. Og jeg lurer fortsatt på hvor alle disse schäferene er :P

Jeg tror heller ikke det er utseende eller helsa som er grunnen til at folk ikke velger schäfer lenger. Jeg tror schäfer hadde litt samme grunnen til popularitet som dalmatineren. Vi hadde jo Rex og diverse andre filmer/serier med Disney-versjon schäfer. Det er jo ikke et ukjent fenomen at hunderaser blir mer populære pga. film/serier. 

I tillegg har jo internettet skutt fart og vi kan i dag både tilegne oss kunnskap og finne flere forskjellige hunderaser enn vi hadde muligheten til før. Det spiller kanskje også en rolle? At man ser flere forskjellige raser fordi de har blitt mer tilgjengelige. 

Og hvor de gjemmer seg? Vel, med tanke på at det er en og annen schäfer som liker lyden av sin egen stemme, kan det godt tenkes at de går tur når "ingen andre går tur" eller på steder hvor det er lite folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg så schäfer var forrige torsdag, løs på Oslo S. Eieren kom noen meter bak og hadde full kontroll allikevel. Det ble jeg litt imponert og misunnelig over :P 

På samme togtur var det vissnok en staff med og, den passerte jeg på perrongen. Med Monsteret mitt på armen. Ikke fordi det var en staff eller schäfer der, men fordi folk i farta ikke ser toypuddel-valper :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg tror heller ikke det er utseende eller helsa som er grunnen til at folk ikke velger schäfer lenger. Jeg tror schäfer hadde litt samme grunnen til popularitet som dalmatineren. Vi hadde jo Rex og diverse andre filmer/serier med Disney-versjon schäfer. Det er jo ikke et ukjent fenomen at hunderaser blir mer populære pga. film/serier. 

I tillegg har jo internettet skutt fart og vi kan i dag både tilegne oss kunnskap og finne flere forskjellige hunderaser enn vi hadde muligheten til før. Det spiller kanskje også en rolle? At man ser flere forskjellige raser fordi de har blitt mer tilgjengelige. 

Og hvor de gjemmer seg? Vel, med tanke på at det er en og annen schäfer som liker lyden av sin egen stemme, kan det godt tenkes at de går tur når "ingen andre går tur" eller på steder hvor det er lite folk. 

Ja, og så kom jeg på at samtlige jeg kjenner med schäferhund, er godt voksne folk. Og de har gjerne vokst opp med rasen + hatt den i "alle år". Og før var det jo schäferhunder over alt. Det var jo førstevalget enten du skulle ha familiehund, trekkhund, gårdsbikkje, eller trene lydighet. Det ER litt flere valgmuligheter i dag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringlen skrev:

Ja, og så kom jeg på at samtlige jeg kjenner med schäferhund, er godt voksne folk. Og de har gjerne vokst opp med rasen + hatt den i "alle år". Og før var det jo schäferhunder over alt. Det var jo førstevalget enten du skulle ha familiehund, trekkhund, gårdsbikkje, eller trene lydighet. Det ER litt flere valgmuligheter i dag.

Fefer´n er som poteten, kan brukes til alt. I hvert fall nesten :) "Flink med barn", et par av mine var rimelig bra lavinehunder i FNL som Norske Redningshunder hette den gangen. Sammen med en kollega og hans schäfer dro vi på ukelange trekkturer innover  i "ødemarken" i indre Troms. Kollegaen hadde en kanadisk tobaggan med splitcane-drag med plass til to bikkjer med komtesele. Bare for å mimre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, 2ne skrev:

Sist jeg så schäfer var forrige torsdag, løs på Oslo S. Eieren kom noen meter bak og hadde full kontroll allikevel. Det ble jeg litt imponert og misunnelig over :P 

På samme togtur var det vissnok en staff med og, den passerte jeg på perrongen. Med Monsteret mitt på armen. Ikke fordi det var en staff eller schäfer der, men fordi folk i farta ikke ser toypuddel-valper :aww: 

Savner det der. Nå kunne nok ikke jeg hatt mi løs på Oslo S, men hun gikk løs over alt som regel. Hun holdt seg i nærheten, gikk ikke bort til folk og holdt seg som regel unna hunder også, hvert fall hvis hun fikk beskjed om det. 

Jeg har ikke i nærheten av samme kontroll på whipsene, som jeg hadde på schäferen, på tross av mye mer trening og mer kunnskap om hverdagslydighet på hund nå enn jeg hadde da schäferen var ung. Eldste whippeten er ikke så langt unna, men førerorientertheten kan ikke sammenlignes likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, 2ne said:

Sist jeg så schäfer var forrige torsdag, løs på Oslo S. Eieren kom noen meter bak og hadde full kontroll allikevel. Det ble jeg litt imponert og misunnelig over :P

Jeg kan allerede avsløre her at det ikke var meg. *ler* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Savner det der. Nå kunne nok ikke jeg hatt mi løs på Oslo S, men hun gikk løs over alt som regel. Hun holdt seg i nærheten, gikk ikke bort til folk og holdt seg som regel unna hunder også, hvert fall hvis hun fikk beskjed om det. 

Jeg har ikke i nærheten av samme kontroll på whipsene, som jeg hadde på schäferen, på tross av mye mer trening og mer kunnskap om hverdagslydighet på hund nå enn jeg hadde da schäferen var ung. Eldste whippeten er ikke så langt unna, men førerorientertheten kan ikke sammenlignes likevel. 

Jeg må innrømme at sånn kontroll har jeg bare hatt på en hund, og det var Nora. Dina var passe lydig hun og, men hun kunne gå i jaktmodus på joggere og syklister, og i Oslo sentrum ville det vært upraktisk :P 

Pudlene er forholdsvis lydige de også, de holder seg stort sett i nærheten og de kommer stort sett når jeg roper. Bortsett fra de gangene de ikke gjør det, liksom :P Ali f.eks er superlydig, helt til hun finner ut at hun har noe annet hun burde sjekke ut. Det har ikke skjedd veldig ofte på hennes snart 3.5 år, men 2-3 gangene det har skjedd, har hun vært fullstendig døv og gitt fullstendig f.. i hva jeg har gjort. Sånn var det ikke med belgere. Det savner jeg litt :P 

Just now, Tuvane said:

Jeg kan allerede avsløre her at det ikke var meg. *ler* :D

:lol: Nei, det var ei lita snerten korthåra tispe, så det visste jeg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg må innrømme at sånn kontroll har jeg bare hatt på en hund, og det var Nora. Dina var passe lydig hun og, men hun kunne gå i jaktmodus på joggere og syklister, og i Oslo sentrum ville det vært upraktisk :P 

Pudlene er forholdsvis lydige de også, de holder seg stort sett i nærheten og de kommer stort sett når jeg roper. Bortsett fra de gangene de ikke gjør det, liksom :P Ali f.eks er superlydig, helt til hun finner ut at hun har noe annet hun burde sjekke ut. Det har ikke skjedd veldig ofte på hennes snart 3.5 år, men 2-3 gangene det har skjedd, har hun vært fullstendig døv og gitt fullstendig f.. i hva jeg har gjort. Sånn var det ikke med belgere. Det savner jeg litt :P 

Samme her. De kommer som regel når jeg roper og de er så og si alltid i nærheten, hvert fall innenfor synsvidde. Men så er det jo de gangene de ikke kommer da :P Det gjør at jeg ikke tørr å ha de løs i typisk lysløyper der vi gjerne treffer flere hunder i bånd eller folk uten hund, som jeg ikke regner med setter pris på to overlykkelige whipser, selv om de er forholdsvis små og "bare er snille!", men med en imponerende spenst, i det minste. Så folk får smellkyss på truten enten de vil eller ikke :icon_redface: 

Husker når Blitz var valp og jeg måtte følge med på henne hele tiden når hun var løs, fordi hun plutselig tok seg en tur. Selv om Nemi var med, trengte jeg ikke tenke på henne. Jeg visste hun var innen en 10 meter radius uansett. Èn gang mista jeg henne bort til en annen hund. En samojed i bånd som hun bare elska. Jeg aner ikke hvorfor akkurat den hunden skulle være hennes bestevenn. Det ble med denne ene hunden riktignok og akkurat den gangen syntes eieren det bare var stas. Andre hunder var som regel totalt uinteressante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...