Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykelige schæfere stuper i popularitet


QUEST
 Share

Recommended Posts

Og plutselig hadde @Siri en langhåret, svart schäfer! :D

Her en til, Buffalo Bill von Tjärnshaget. Dette er dog brukslinjer, men han var en ekstrem pen hund.

46032.jpg

480053-406934.jpg

Og for kuriositetens skyld, her langhåret show/brukslinjemiks der far er svart og brukslinje og mor er sort/brun og fra utstillingslinjer - Charisteas Freddy (svenskoppdrettet):

2688471-806931.jpg

Og enda mer kuriositeter - dette er også en langhår, men den ser ikke akkurat veldig langhåret ut med det blotte øyet - Basta Menulio Sviesa At Stormlake:

2565898-789269.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg turde å lese hele tråden uten å få høy puls Hverdagseiere har slike møkkabikkjer, vi som jobber med dyra våre har kontroll på tullballet. Så innefor miljøet er det litt mer trivelig. Altså, om

Jeg kjenner det er helt greit at rasen synker i popularitet. Det fjerner flere useriøse aktører(som kun avler for profitt på populære raser) forhåpentligvis. I tillegg betyr jo det også færre schäfere

Klart det er mange flotte og bra schäferhunder. Ingen tvil om det? Ja, de har sine helseutfordringer (kanskje ikke så mye knyttet til bygning, men div annet) Men at det skal være grunnen til at de går

Posted Images

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Og plutselig hadde @Siri en langhåret, svart schäfer! :D

:lol: 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Her en til, Buffalo Bill von Tjärnshaget. Dette er dog brukslinjer, men han var en ekstrem pen hund.

46032.jpg

480053-406934.jpg

Det blir nesten en helt annen rase i svart... 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Og for kuriositetens skyld, her langhåret show/brukslinjemiks der far er svart og brukslinje og mor er sort/brun og fra utstillingslinjer - Charisteas Freddy (svenskoppdrettet):

2688471-806931.jpg

Hvorfor kan man ikke stille opp alle på den måten? Den stod jo riktig bra :D Minner egentlig om en chodsky :ustol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg har allerde skaffet meg advokat :lol: Jeg bare nevnte sånn i forbifarten at det jo var noen schäfere som har pannus f eks... og LTV1.. og at det bare var å slå opp på Koiranet, så fant man det enkelt. Jeg hadde jo gledet meg til å lese hva han svarte da jeg stod opp i morges, men da var jo diskusjonen borte... :( 

 

Han truet med anmeldelse av noe slag, gadd ikke å lese alt før jeg sa "Takk for deg, dette er bare flaut for schæfer-oppdretter i hele Norge" 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

:lol: 

Det blir nesten en helt annen rase i svart... 

Hvorfor kan man ikke stille opp alle på den måten? Den stod jo riktig bra :D Minner egentlig om en chodsky :ustol:

Nei, det kan du si. :P Den kan stilles opp annerledes også - samme hund:CharisteasFreddy.thumb.jpg.744d9154e8fc25763ed11741254a4c08.jpg

Personlig foretrekker jeg også et mindre dramatisk standbilde. Jeg liker godt dette av Jaro, der han har stilt seg opp selv (står og ser på en bil), rent bortsett fra at han ikke har noe pels. XD Må få prøvd å tatt et i full pels også, men å ta standbilde alene er himla vanskelig.

5a69db5e0aa1d_vr2017standbildeutenpels.thumb.jpg.bd85e4daace2ba9d030c7744ec6443cf.jpg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Margrete skrev:

Han truet med anmeldelse av noe slag, gadd ikke å lese alt før jeg sa "Takk for deg, dette er bare flaut for schæfer-oppdretter i hele Norge" 

Hahhahahaha, anmeldelse bare for å bekrefte at han snakket tøv faktisk :P 

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Nei, det kan du si. :P Den kan stilles opp annerledes også - samme hund:CharisteasFreddy.thumb.jpg.744d9154e8fc25763ed11741254a4c08.jpg

Men den har veldig rett overlinje der også - nesten som en amerikaner jo :lol: 

2 minutter siden, Tuvane skrev:

Personlig foretrekker jeg også et mindre dramatisk standbilde. Jeg liker godt dette av Jaro, der han har stilt seg opp selv (står og ser på en bil), rent bortsett fra at han ikke har noe pels. XD Må få prøvd å tatt et i full pels også, men å ta standbilde alene er himla vanskelig.

5a69db5e0aa1d_vr2017standbildeutenpels.thumb.jpg.bd85e4daace2ba9d030c7744ec6443cf.jpg

Det er bare øvelse vet du :D Jeg har jo nesten aldri hjelp når jeg stiller opp mine - men med litt godis, en ball som piper og litt tålmodighet, så er det utrolig hva man får til alene :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Men den har veldig rett overlinje der også - nesten som en amerikaner jo :lol: 

Det er bare øvelse vet du :D Jeg har jo nesten aldri hjelp når jeg stiller opp mine - men med litt godis, en ball som piper og litt tålmodighet, så er det utrolig hva man får til alene :D 

Ja, rett overlinje, men det er jo ikke heeelt sånn de skal se ut. :P

Med mindre du har fjernstyrt pipeball, så blir det vanskelig med Jaro. *ler* Jeg kan jo ikke pipe med pipeball mens jeg fotograferer, da ser han jo i feil retning (med mindre du bruker selvutløser - jeg har bare mobilkamera jeg vettu). :P Han henger også ekstremt fort, så skal han fotograferes i stand bør jeg stå foran. Han blir stående, selvfølgelig, men ser ut som en potetsekk før jeg rekke å komme meg i stilling og ta fram mobilen. :P #bedageliganlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Ja, rett overlinje, men det er jo ikke heeelt sånn de skal se ut. :P

Jeg synes jo det er sånn de BØR se ut :D Sunn og godt konstruert :D 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Med mindre du har fjernstyrt pipeball, så blir det vanskelig med Jaro. *ler* Jeg kan jo ikke pipe med pipeball mens jeg fotograferer, da ser han jo i feil retning (med mindre du bruker selvutløser - jeg har bare mobilkamera jeg vettu). :P Han henger også ekstremt fort, så skal han fotograferes i stand bør jeg stå foran. Han blir stående, selvfølgelig, men ser ut som en potetsekk før jeg rekke å komme meg i stilling og ta fram mobilen. :P #bedageliganlagt

Jomen man piper med pipeballen - og så kaster man den slik at oppmerksomheten holdes på ballen som kastes - men UTEN at de flytter seg :D Lett!!!! Men jeg ser problemer med mobilkamera :P 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det der hadde faktisk en viss underholdningsverdi :lol:

Litt :D 

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men snakk om å drite ut seg selv og evt oppdrettsgjerning :P

Det er det som er så fint med internett - man finner fort ut hvem man IKKE skal kjøpe valp av, f eks... evt SELGE valp til :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Tuvane said:

Nei, det kan du si. :P Den kan stilles opp annerledes også - samme hund:CharisteasFreddy.thumb.jpg.744d9154e8fc25763ed11741254a4c08.jpg

Personlig foretrekker jeg også et mindre dramatisk standbilde. Jeg liker godt dette av Jaro, der han har stilt seg opp selv (står og ser på en bil), rent bortsett fra at han ikke har noe pels. XD Må få prøvd å tatt et i full pels også, men å ta standbilde alene er himla vanskelig.

5a69db5e0aa1d_vr2017standbildeutenpels.thumb.jpg.bd85e4daace2ba9d030c7744ec6443cf.jpg

 

Her ser man jo ganske tydelig at det ikke bare er oppstilling, den øverste har en rett overlinje og "brekker ikke av" i bananbøy halvveis ned ryggen - selv om den stilles opp som en Schäfer. Mens den nederste enda har en avbrukket bananrygg halvvegs nedstrøms selv når den står på sine fire bein uten å bli dratt og bretta :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
25 minutter siden, Siri skrev:

Hahhahahaha, anmeldelse bare for å bekrefte at han snakket tøv faktisk :P 

Ikke bare anmeldelse. Du risikerer søksmål for grove injurierende påstander i full offentlighet. Du kan glede deg til du skal betale erstatning til 300 oppdrettere og entusiaster. Det blir ikke billig skal jeg si deg! :D 

Jeg sovnet seint i går og fikk med meg diskusjonen. Veldig skuffet over å ikke ha fått med meg fortsettelsen :P 

 

Ellers så er min personlige mening at jo rettere de er i ryggen, jo penere er de. Og dessverre ser jeg alt for mange som ikke bare er oppstilt til å se ut som en banan som det ble beskrevet som ovenfor. De fleste jeg møter på tur går faktisk med svært lav rygg og nærmest slenger baklabbene fremover når de går. Det er tydelig at de ikke er arbeidende linjer, og heller ikke seriøst avlede linjer. Og det er trist, for det ødelegger veldig inntrykket av rasen generelt. Men i forhold til mindre popularitet enn tidligere så er det jo positivt også. 
Og så skal de være svart og brun med litt grått. Alt annet blir bare feil i mitt hode fargemessig, men det er fordi det er det jeg har vært vant til :P 

Forhåpentligvis er lavere registreringstall begynnelsen på en bedre trend hvor helse, mentalitet og seriøst avl faktisk kommer i fokus i større grad, og at markedet for dårlig avl innskrenkes kraftig. 

Jeg har vokst opp med schäfer, så jeg heier på positiv utvikling i rasen. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Her ser man jo ganske tydelig at det ikke bare er oppstilling, den øverste har en rett overlinje og "brekker ikke av" i bananbøy halvveis ned ryggen - selv om den stilles opp som en Schäfer. Mens den nederste enda har en avbrukket bananrygg halvvegs nedstrøms selv når den står på sine fire bein uten å bli dratt og bretta :P 

Tja, han har da en rimelig rett rygglinje og et svakt avfallende kryss, noe som rasen skal ha. Ikke så veldig mye bananrygg. Men hvis du mener at HAN har bananrygg, da skjønner jeg jo at vi bare kan gi opp rasen med en gang. De fleste whippeter er jo minst like "krumme" i avslutningen, så da får vi bare avlive dem også.JaroOppstilt2.thumb.jpg.c36731ae5fdfff3bec4832dd250c6d7c.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Tuvane skrev:

Tja, han har da en rimelig rett rygglinje og et svakt avfallende kryss, noe som rasen skal ha. Ikke så veldig mye bananrygg. Men hvis du mener at HAN har bananrygg, da skjønner jeg jo at vi bare kan gi opp rasen med en gang. De fleste whippeter er jo minst like "krumme" i avslutningen, så da får vi bare avlive dem også.JaroOppstilt2.thumb.jpg.c36731ae5fdfff3bec4832dd250c6d7c.jpg

Dette er helt klart et eksempel på de bedre individene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Tuvane said:

Tja, han har da en rimelig rett rygglinje og et svakt avfallende kryss, noe som rasen skal ha. Ikke så veldig mye bananrygg. Men hvis du mener at HAN har bananrygg, da skjønner jeg jo at vi bare kan gi opp rasen med en gang. De fleste whippeter er jo minst like "krumme" i avslutningen, så da får vi bare avlive dem også.JaroOppstilt2.thumb.jpg.c36731ae5fdfff3bec4832dd250c6d7c.jpg

Sorry men jeg ser enda en hund med bøy på ryggen :) 

Jeg har overhodet ikke sagt noe om avlivning, og jeg har heller ikke sagt dette er et eksempel på det verste jeg noen gang har sett. Her synes jeg du tar litt på veg og fører poenget av vegen og ut i skogen. Slike ekstremer av meninger trenger vi ikke hoppe til. Har kun poengtert at de bildene du deler viser helt tydelig det jeg (og andre) ofte har sagt, men blir motsagt på, nemlig at det ikke bare er oppstilling som gjør at schæferhunden har en merkelig rygg (for å være politisk korrekt i omtalen). Det er helt tydelig en anatomisk greie, og hunden du deler bilde av (om det er din eller noen andres hund har jeg ikke satt meg inn i, jeg dømmer hunden helt objektivt) har helt tydelig en bøy i ryggen som stammer fra anatomi og ikke bare oppstilling. Det er selvsagt ikke noe ekstrem bøy, men nok til at man ser det på alle bildene du deler.

Whippet har også en reke-kropp, men jeg synes det er en helt annen type krum-reke-rygg siden disse hundene ikke har så veike haseledd. Nøyaktig hvem/hva/hvordan er jeg ikke 100% sikker på (altså hvorfor whippet har krum rygg og ikke rare haseledd, mens schæfern har krum rygg og veldig veike haser - det har kanskje noe med krum rygg hos whippet er framavlet for å skape en veldig rask hund med bygning ala en gepard, mens schæferen er avlet etter et menneskeskap ideal om en hund med "bakkekontakt" samtidig som den løper eller hva det nå heter :) ). I mine øyne er det uansett hvor dårlig eller godt jeg klarte å forklare det: to forskjellige krumme rygger. Selv om du helt korrekt har observert: de har begge rasene svært avfallende kryss eller hva nå det heter på fagspråket å ha rekerygg  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Sorry men jeg ser enda en hund med bøy på ryggen :) 

Jeg har overhodet ikke sagt noe om avlivning, og jeg har heller ikke sagt dette er et eksempel på det verste jeg noen gang har sett. Her synes jeg du tar litt på veg og fører poenget av vegen og ut i skogen. Slike ekstremer av meninger trenger vi ikke hoppe til. Har kun poengtert at de bildene du deler viser helt tydelig det jeg (og andre) ofte har sagt, men blir motsagt på, nemlig at det ikke bare er oppstilling som gjør at schæferhunden har en merkelig rygg (for å være politisk korrekt i omtalen). Det er helt tydelig en anatomisk greie, og hunden du deler bilde av (om det er din eller noen andres hund har jeg ikke satt meg inn i, jeg dømmer hunden helt objektivt) har helt tydelig en bøy i ryggen som stammer fra anatomi og ikke bare oppstilling. Det er selvsagt ikke noe ekstrem bøy, men nok til at man ser det på alle bildene du deler.

Whippet har også en reke-kropp, men jeg synes det er en helt annen type krum-reke-rygg siden disse hundene ikke har så veike haseledd. Nøyaktig hvem/hva/hvordan er jeg ikke 100% sikker på, men i mine øyne er det to forskjellige krumme rygger. Selv om du helt korrekt har observert: de har begge rasene svært avfallende kryss eller hva nå det heter på fagspråket å ha rekerygg :P 

Jeg tror nok vi definerer "rygg" litt forskjellig. Ryggen er rett, krysset er avfallende. Forøvrig, jeg kan godt stille ham opp sånn at han ser ut som en krøpling også, men det kan jeg gjøre med så å si alle hunder med en viss vinkling i bakbeina som er vant til å la seg "manipulere" når de står.

Du legger jo litt opp til det selv, når du kaller dette for "avbrekket bananrygg", "bananbøy" og "rekerygg" hva forventer du da egentlig som svar?

Jeg vet ikke hva du mener med veike haseledd? Løse haser? Min er forøvrig helt fast sett bakfra, men litt hasetrang, noe som selvfølgelig ikke er ideelt, men han er ikke noe mindre fast av den grunn.

Forøvrig, jeg bare synes det er så rart at det alltid er schäferens overlinje som blir dratt fram som ekstremt usunn, når whippeter, borzoier, italienske mynder mm har en vel så krummet rygglinje, uten at det blir beskrevet som usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tuvane said:

Jeg tror nok vi definerer "rygg" litt forskjellig. Ryggen er rett, krysset er avfallende. Forøvrig, jeg kan godt stille ham opp sånn at han ser ut som en krøpling også, men det kan jeg gjøre med så å si alle hunder med en viss vinkling i bakbeina som er vant til å la seg "manipulere" når de står.

Du legger jo litt opp til det selv, når du kaller dette for "avbrekket bananrygg", "bananbøy" og "rekerygg" hva forventer du da egentlig som svar?

Jeg vet ikke hva du mener med veike haseledd? Løse haser? Min er forøvrig helt fast sett bakfra, men litt hasetrang, noe som selvfølgelig ikke er ideelt, men han er ikke noe mindre fast av den grunn.

Forøvrig, jeg bare synes det er så rart at det alltid er schäferens overlinje som blir dratt fram som ekstremt usunn, når whippeter, borzoier, italienske mynder mm har en vel så krummet rygglinje, uten at det blir beskrevet som usunt.

Jeg har ikke skrevet "avbrekket bananrygg", jeg skrev "den brekker av" - det betyr at man har en tendens som endrer seg. (Good grief at jeg faktisk sitter og bruker tid på å forklare noe sånt :P) Bananrygg er et begrep alle i verden bruker om schäfer, men det er selvsagt der du skal legge avvæpningen av alle ting du kunne kommet med?  Jeg synes jeg har gjort det rimelig klart at de korrekte ordene mangler for meg, at jeg ikke har fagterminologien inne. Beklager om det på ettellerannet vis gjør at du kun føler deg angrepet, det er ikke meningen.

Jeg synes ikke det er så rart siden dette er hunder som - jeg allerede har skrevet - er avlet for fart og på et eller annet vis dermed har fått krum rygg. I motsetning til schæfern som er avlet på et menneskeskap bilde/ideal. På et eller annet vis er det en - for meg litt vanskelig å forklare - konkret forskjell.

Kan laste opp en video jeg filmet i Berlin av en Schæfer som forklarer hva jeg mener med løse haser. Gimme a second to figure out how, first.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kangerlussuaq said:

Jeg har ikke skrevet "avbrekket bananrygg", jeg skrev "den brekker av" - det betyr at man har en tendens som endrer seg. (Good grief at jeg faktisk sitter og bruker tid på å forklare noe sånt :P) Bananrygg er et begrep alle i verden bruker om schäfer, men det er selvsagt der du skal legge avvæpningen av alle ting du kunne kommet med?  Jeg synes jeg har gjort det rimelig klart at de korrekte ordene mangler for meg, at jeg ikke har fagterminologien inne. Beklager om det på ettellerannet vis gjør at du kun føler deg angrepet, det er ikke meningen.

Jeg synes ikke det er så rart siden dette er hunder som - jeg allerede har skrevet - er avlet for fart og på et eller annet vis dermed har fått krum rygg. I motsetning til schæfern som er avlet på et menneskeskap bilde/ideal. På et eller annet vis er det en - for meg litt vanskelig å forklare - konkret forskjell.

Kan laste opp en video jeg filmet i Berlin av en Schæfer som forklarer hva jeg mener med løse haser. Gimme a second to figure out how, first.

Mens den nederste enda har en avbrukket bananrygg halvvegs nedstrøms selv når den står på sine fire bein uten å bli dratt og bretta

Nja, jeg kjenner ikke så veldig mange som bruker ordet "bananrygg" om schäfer, men det er mulig vi har litt ulik omgangskrets.

Jeg vet hva løse haser er, men du skrev "veike haseledd" som at alle schäfere har det, og akkurat DET er feil. Det finnes sikkert whippeter med løse haser også, for alt jeg vet, og det er sikkert akkurat like uønsket hos whippet som det er hos schäfer.

Selvfølgelig finnes det schäfere med løse haser, men det er uønsket. Det blir slått hardt ned på i utstillingsringen, og det vil også medføre at en brukshund får dårligere utholdenhet, og er veldig lite funksjonelt på en hund som skal være en traver. Løshet/fasthet har forøvrig lite med om det er snakk om en utstillingsavlet hund eller ikke, det forekommer i akkurat like stor grad hos brukslinjene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Kat84* skrev:

Ikke bare anmeldelse. Du risikerer søksmål for grove injurierende påstander i full offentlighet. Du kan glede deg til du skal betale erstatning til 300 oppdrettere og entusiaster. Det blir ikke billig skal jeg si deg! :D 

Jeg sovnet seint i går og fikk med meg diskusjonen. Veldig skuffet over å ikke ha fått med meg fortsettelsen :P 

Jeg får vel bare begynne å spare, skjønner jeg :lol: Fader at jeg gikk og la meg... og at Margrete sletta diskusjonen... 

58 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Whippet har også en reke-kropp, men jeg synes det er en helt annen type krum-reke-rygg siden disse hundene ikke har så veike haseledd. Nøyaktig hvem/hva/hvordan er jeg ikke 100% sikker på (altså hvorfor whippet har krum rygg og ikke rare haseledd, mens schæfern har krum rygg og veldig veike haser - det har kanskje noe med krum rygg hos whippet er framavlet for å skape en veldig rask hund med bygning ala en gepard, mens schæferen er avlet etter et menneskeskap ideal om en hund med "bakkekontakt" samtidig som den løper eller hva det nå heter :) ). I mine øyne er det uansett hvor dårlig eller godt jeg klarte å forklare det: to forskjellige krumme rygger. Selv om du helt korrekt har observert: de har begge rasene svært avfallende kryss eller hva nå det heter på fagspråket å ha rekerygg  :P 

Nehhhhh... geparden har vel ikke "rekerygg" akkurat... :P 
Bilderesultat for Gapard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt sammenligne gepard med hund da, de er litt annerledes bygd opp :) 
Hundedyr har som utgangspunkt en mye stivere rygg enn kattedyr. Så en hund kan ikke bruke ryggen som en spent fjær på samme måte som geparden gjør. I stedet har de avlet et avfallende kryss som gjør at de får beina godt inn under seg i det de starter frasparket, samtidig har de ganske lange underlår, og fronten er gjerne langt steilere. Dette fungerer bra i galopp, men vil være en sterk ulempe for en langdistansetraver som skal bruke minst mulig krefter (her: tenk ulv som prototype). Det sagt så synes jeg italieneren spesielt ser litt vel overdrevet ut for sitt formål. Den ser jo ikke akkurat ut som en miniutgave av greyhound/galgo osv som blir brukt i veddløp.
Schäfere har ofte denne "knekken" folk snakker om ikke i selve de virvelene som utgjør ryggen, men ved overgangen fra rygg til lend. Jeg personlig foretrekker en relativt rett overlinje med et svakt avfallende kryss på hunder generelt. Og rasestandardmessig er det feil på en god del raser. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Det der hadde faktisk en viss underholdningsverdi :lol:

Men snakk om å drite ut seg selv og evt oppdrettsgjerning :P

Æsj..der har jeg tydeligvis gått glipp av glimrende  underholdning..:huh: Siden det nå tydeligvis ikke er mulig å se denne diskusjonen lengre, kan noen fortelle litt for nysgjerrige sjeler? :D

 

Ellers..Det er bare å konstatere at pene schæfere er veldig pene hunder! ..:drool: Det 'hjelper' heller ikke at jeg ganske ofte treffer på en flott langhårshann, som attpåtil ikke er brøleape..:wub: 

 

Hvis man ser bort fra brukslinjene hvor krevende er egentlig en schæfer?  Jeg har jo egentlig alltid tenkt på det som en brukshund, i den forstand at 'bare' tur var ikke nok for å få en hushavende hund som er rimelig fornøyd. Dog har jeg jo oppigjennom årene vært borti husholdninger der man knappest kan  beskylde eierne for å overstimulere schæferen sin, det er mer snakk om en hund som 'går rundt husveggene'. Nå kjenner/kjente jeg jo ingen av disse inngående, så jeg skal jo ikke si for sikkert hvordan hundene var/er i det daglige så og si men de fremsto som rolige og greie hunder på meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tuvane said:

Mens den nederste enda har en avbrukket bananrygg halvvegs nedstrøms selv når den står på sine fire bein uten å bli dratt og bretta

Nja, jeg kjenner ikke så veldig mange som bruker ordet "bananrygg" om schäfer, men det er mulig vi har litt ulik omgangskrets.

Jeg vet hva løse haser er, men du skrev "veike haseledd" som at alle schäfere har det, og akkurat DET er feil. Det finnes sikkert whippeter med løse haser også, for alt jeg vet, og det er sikkert akkurat like uønsket hos whippet som det er hos schäfer.

Selvfølgelig finnes det schäfere med løse haser, men det er uønsket. Det blir slått hardt ned på i utstillingsringen, og det vil også medføre at en brukshund får dårligere utholdenhet, og er veldig lite funksjonelt på en hund som skal være en traver. Løshet/fasthet har forøvrig lite med om det er snakk om en utstillingsavlet hund eller ikke, det forekommer i akkurat like stor grad hos brukslinjene. :)

Jeg er sleivete i min bruk av fagterminologi her, fordi jeg overhodet ikke har peiling på de anatomisk korrekte begrepene, det har jeg allerede sagt fra åpningsinnlegg. Du trenger ikke ta det så tungt, det er et beskrivende ordlage, og jeg mente ikke avbrukket som knekt, men som i brekker av (endrer seg fra => til).

Ja, jeg har ikke sagt at det er utstilling eller bruksschäfer spesifikt, jeg sa at på disse bildene så føler jeg ikke du brukte det beste eksemplet i verden da det ganske tydelig er en anatomisk overgang fra rygg til lend (takk Snøfrost for korrekt terminologi :P ). That's all.

 

21 minutes ago, Snøfrost said:

I stedet har de avlet et avfallende kryss som gjør at de får beina godt inn under seg i det de starter frasparket, samtidig har de ganske lange underlår, og fronten er gjerne langt steilere. Dette fungerer bra i galopp,

Ja det var det jeg forsøkte å forklare, takk for at du tydeliggjorde det! Husker tydeligvis gepard som veldig annerledes enn den egentlig ser ut, men jeg hadde vel en gepard i full gallopp i hodet (kan googles for de som måtte ønske, orker ikke at tråden skal bli fylt med masse irrelevante bilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, QUEST skrev:

Æsj..der har jeg tydeligvis gått glipp av glimrende  underholdning..:huh: Siden det nå tydeligvis ikke er mulig å se denne diskusjonen lengre, kan noen fortelle litt for nysgjerrige sjeler? :D

 

Ellers..Det er bare å konstatere at pene schæfere er veldig pene hunder! ..:drool: Det 'hjelper' heller ikke at jeg ganske ofte treffer på en flott langhårshann, som attpåtil ikke er brøleape..:wub: 

 

Hvis man ser bort fra brukslinjene hvor krevende er egentlig en schæfer?  Jeg har jo egentlig alltid tenkt på det som en brukshund, i den forstand at 'bare' tur var ikke nok for å få en hushavende hund som er rimelig fornøyd. Dog har jeg jo oppigjennom årene vært borti husholdninger der man knappest kan  beskylde eierne for å overstimulere schæferen sin, det er mer snakk om en hund som 'går rundt husveggene'. Nå kjenner/kjente jeg jo ingen av disse inngående, så jeg skal jo ikke si for sikkert hvordan hundene var/er i det daglige så og si men de fremsto som rolige og greie hunder på meg. 

 

Den jeg hadde var omtrent som å ha en litt aktiv whippet i hus.. men med mer lyd da ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...