Gå til innhold
Hundesonen.no

Det perfekte hundeholdet for deg - Drømmen


pippin
 Share

Recommended Posts

I lys av QUESTs sine tråder så lurer jeg på hva som er drømmehundeholdet ditt? Hvilke hunder har du, hva slags rase, hva gjør dere sammen med hundene?
 

For min del hadde drømmen vært å ha 1-3 huskyer (Alaskan eller sibbe) pluss en arbeidshund. Kanskje til og med en maskot. Jeg skulle brukt alle hundene til tur og kos, hundekjøring, sykkel, ski osv. Jeg tror det alltid vil være en husky i huset mitt fra nå av - jeg kan ikke motstå disse hundene :) 

Arbeidshunden kunne vært belger, malle eller kelpie, eventuelt schæfer. Alle er selvfølgelig friske :P I tillegg til trekk og tur så trener jeg også hundesport med den ene hunden. Mulig lydighet, rundering, søk osv? Vi har det moro sammen og har gode mål og jobber iherdige mot disse.

Det hadde vært gøy det!! Men det får bli med tanken for en GOD stund.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ganske nært å "leve drømmen" nå, faktisk. Jeg vil ha en liten hund med et mildt vesen og massevis av entusiasme og arbeidsglede som jeg kan konkurrere med i mange ulike typer hundesport (tenker agility, rally, blodspor og smeller/søk). Det eneste jeg savner per i dag er agility, hadde det ikke vært for at frøkna her har middels grad HD hadde hun vært den ultimate hund i mine øyne. Så en frisk liten cavalier er nok det som står aller høyest på ønskelista.

Red: Også drømmer jeg om at cavalieren flyttes til gruppe 8 og kan være med på spanieljakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen må være å kunne adoptere flere rescue greyhounds. Gjerne eldre hunder. For å gi de ett godt liv til det siste.  Men nå går det ikke av ulike grunner. Nå drømmer jeg bare om å kunne fortsatt ha hund etter at mine nåværende hunder er borte. Jeg ønsker alltid å ha greyhound, men antallet blir 1. Og jeg har alltid drømt om den perfekte hund iform av lydighet og ukomplisert type hund og liker alt og alle. Som kan gå løs overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "jaktgolden". Blir 2 år i slutten av mai. Først og fremst er hun en venn i tykt og tynt. Drar meg opp og ut hver eneste dag. Gir meg noe annet å tenke på når tankene går mot mørke steder.

Tur blir det hver dag. Hver eneste dag i halvannet år. Av varierende lengde. Har hatt som et absolutt minimum at hovedturen skal være 40 minutter. Løs i skog og mark. Det er for de dagene da været ikke spiller på vårt lag. Da snakker vi kombinasjon av vinter, mørketid, uvær og/eller holke over alt - slik som det er ute her nå. Normalt blir det en time eller halvannen på vanlige dager. Vår, sommer, høst, godvær eller fisketur utløser betydelig mer utetid flere dager i uken.

Vi trener retrieverjakt, litt nesten hver dag, mest på egen hånd grunnet et lite og lite aktivt miljø her. Ikke til forkleinelse for noen der altså (om noen av dem skulle lese her! :) ), det er kjempehyggelige folk. Primus motor flyttet for et års tid siden, så det tar vel litt tid før ting setter seg igjen. Har som mål stille i BK retrieverjakt før høsten kommer. Hvis jeg tør. Er ikke noe konkurransemenneske, men greit å ha et mål å styre treningen etter. Det er gøy både for meg og henne å mestre nye ting selv kun på egen hånd. Vi har også snust litt på smeller, men ser ikke helt for meg at vi tar det videre. I alle fall ikke konkurranse, men videregående kurs hadde vært fint - da får jeg litt flere verktøy å jobbe med for vår hobbytrening. Igjen er vel manglende treningsmiljø noe av grunnen. I alle fall et som jeg føler for å nærme meg. Vi får se.

Drømmen blir med den ene hunden jeg har. Ser ikke for meg å ha flere. Hundeholdet er kjempefint som det er, men vesentlig bedre økonomi kunne gjort ting bedre. I alle fall enklere. Først og fremst til ny bil. Kjøpte splitter ny bil rett før jeg bestemte at jeg skulle ha hund, og å bytte er ekstremt kostbart. Den veien økonomien har tatt siste måneder så er jeg ikke sikker på om jeg hadde fått nytt lån heller - så våger ikke selge. Bilen var drømmebilen (innenfor realistiske og relativt fornuftige mål), men den blir for liten til å ha noe normalt hundebur i. Så en enkel stasjonsvogn hadde gjort seg. Dernest et lite hus på en stor, flat tomt. Litt på landet, men nært en by. Da skulle det blitt hundegård som hun kunne løpe rundt i. Og hvis helsen hennes og noen greie meritter skulle gi rom for det, så skal man ikke se bort i fra at det kom til å løpe rundt en bøling med goldennøster der etterhvert. Og så skulle jeg ønske at aktiviteten og innholdet i klubben tok seg opp. Med en "trener" som tok tak og hjalp nybegynnere som meg med å stake ut kursen. Litt struktur og entusiasme. Og gjerne en god porsjon med andre nybegynnere også. Og flere menn - er det en ting jeg synes kan være litt tungt så er det å hele tiden være eneste hanen i hønsegården overalt. Man føler liksom at man kommer og forstyrrer jenteklubben litt. Det ser litt mørkt ut akkurat det, men har i alle fall som mål å bruke gruppa mer for hva den er verdt i år. Engasjere meg litt mer. Man får kanskje ikke så mye uten å gi litt. Vi får se på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Neei, kunne bodd mer landlig med mer tilgang til skog og turområder.

Foruten om det så er jeg fornøyd med en allrounder som tåler et normalt liv med som er med på det den blir tatt med på. Så sånn sett lever jeg vel drømmen, kunne ha fått vært litt mer aktiv på trening og stevner, men vi er ikke der i livet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ganske fint nå jeg :wub: Kanskje ikke det man vil høre i en slik tråd :lol:

Eneste er at jeg tror jeg aldri skal ha 2 hunder igjen. Men man skal aldri si aldri. De gir hverandre veldig mye dårlige vaner, selv om jeg tror de også gir hverandre gode. Jeg angrer ikke på at jeg skaffet meg en hund nummer 2, for hun er akkurat den hunden jeg kunne tenke meg nå. Aktiv, har høyt tempo på tur, er med på joggeturer, skiturer, og samtidig er hun helt rolig inne. Verdens snilleste med alt og alle :wub: I tillegg er hun kjempe gøy å trene med og gjør det godt i alt vi trener, fra agility til spor, til lydighet og rally lydighet.

Det jeg kunne tenke meg var min egen hall til å trene i innendørs. Med alt av agilityutstyr, rally skilt, og lydighetsutstyr :drool: Oppvarmet hall :D Det er vel det eneste jeg mangler. Ja, og kanskje en større, finere og nyere bil da :sleep: Ellers er hundeholdet som drømmen nå! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig fornøyd med det hundeholdet jeg har nå. To flotte polarhunder til turer og arbeid, og en herlig shiba som er med på alt vi gjør. De tre er gode venner, og kan være sammen både ute og inne :wub: 

Senere drømmer vi om å kjøpe et sted der vi kan ha flere polarhunder, og da drive mer aktivt med trekk. Men jeg ønsker ikke veldig mange hunder samtidig - 6 stk kanskje. Det viktigste er uansett en stabil og grei flokk med hunder som kan brukes til turer, trekk og muligens et lite oppdrett :) En shiba eller to må vi også ha i gjengen da!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel jeg har et ganske optimalt hundehold nå, selv om jeg er et typisk enhundsmenneske. Jeg er egentlig litt for klønete til å ha to store hunder som fort girer seg opp til de store høyder sammen, men samtidig synes jeg det er hyggelig at de kan ha selskap av hverandre også. 

Bostedet jeg har nå er jo nærmest perfekt - det eneste som kunne vært enda bedre var om det IKKE gikk sau på beite utenfor her :lol: Men ellers er det så bra det kan bli. Passe stort hus, nok plass til både hundene og meg, stort jorde som vi bruker til lufting og lek, bil som passer til hundene, bobil som hundene elsker å være med i - også har jeg ikke drivet etter å måtte konkurrere lenger. Livet er trivelig og avslappet. Vi trener når vi vil (hvilket blir veldig sjelde), vi har venner vi kan omgås om vi vil, men kan også ture alene når vi vil det. Masse fine friluftsområder rundt her, og by om vi føler for litt bytrening. 

Det eneste som kunne satt prikken over i'en var å ha en egen liten saueflokk, men jeg kjenner mine egne begrensninger og vet ikke om jeg har tid og ork til å ta meg av slike dyr pr nå. Jeg har plass til det, men jeg vil helst være fri til å reise på tur/kurs/utstilling når det passer uten å måtte få andre til å se til andre dyr jeg måtte skaffe meg. Så enn så lenge får det bli bare hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen må være å ha en fleksibel jobb med mulighet til korte arbeidsdager, et passe stort hus med god, inngjerdet hage og skog og mark rett bak huset. Av hundene hadde det vært ønskelig med to greyhounds, og kanskje en liten maskot. Mulig jeg er farget av oppdretter, men de derre griffonene er innmari søte å ha på fanget assa... :sleep: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever egentlig drømmen mht hundehold. Jeg drømte lenge om eget hundespann.- Eneste er at jeg kunne ønske vi bodde litt mer praktisk til- mye tid går med for å unngå lukt og lyd (jepp det krever litt trening) for å ikke sjenere naboer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen er et hus med stor inngjerdet tomt i skogkanten. Og så vil jeg ha en bil så jeg kommer meg mer rundt enn nå. Har også veldig lyst til å trene en redningshund, lyst til å prøve retrieverjakt, og også finne flere å trene sammen med. Ellers så er jeg veldig fornøyd med hundeholdet jeg har nå, en hund passer meg egentlig perfekt. Det hadde vært perfekt å ha en oppvarmet hall med masse utstyr sånn at jeg kunne trene selv på dager med drittvær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen er to-tre hunder som fungerer bedre sammen enn gutta mine gjør. Ellers er drømmehundene ganske nært oppfyllt med gutta. Satser på at neste hund gir meg det jeg ønsker meg når det kommer til førerorientert og værbestandig :ahappy: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen her en et småbruk der jeg skal ha eget kennelanlegg. Målet er ikke i seg selv å ha så mange hunder at de må bo i kennel, men bare det å kunne ha ett sted _kun_ forbeholdt hund, det hadde vært drømmen. Småbruket skal være så langt unna folk at jeg slipper ta hensyn til naboer. Det må være direkte adgang til turområder fra eiendommen. 
Hundene skal ha store utearealer til frislipp/lek, samt luftegårder i tilknytning til kennel der de kan lufte seg mens vi er bortreist. 

Antall/rasemessig er jeg fornøyd med rasene jeg har idag, men har 1-3 raser til som skal under tak en gang i fremtiden. 
Det viktigste er at jeg skal ha en landseer i innflyttingsgave når dette berømte småbruket kommer på plass :sleep:
Alt annet er sikleprosjekter enn så lenge. 

Sånn, da gjenstår det bare å vinne i Lotto :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville egentlig ikke forandret så mye på hundeholdet mitt i seg selv, jeg har 3 hunder som alle fungerer til alt jeg drar de med på. Og jeg drar de ganske så bokstavelig med på alt. Gode kamerater i huset, med folk, på tur, på trening, med hestene ja alt egentlig.

3 aktive hunder er mer enn nok for meg også, jeg har ikke noe stort ønske om en diger flokk.

Eneste jeg håper kunne forandre over de neste årene er å få meg ett småbruk hvor jeg kan ha en liten flokk med sau, har hestene på eget bruk og kanskje en liten treningsbane på hjemmebane (største drømmen hadde vært en liten hall til vintertid :P Ridehus? og trening til hundene) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med hvordan vi har det nå. Bor på gård med stor eiendom. Har store fine hundergårder til dagen, bra fungerende hunderom, muligheten til å ha hundene løs og fritt, mulighet til å ha de med rundt på gården mens jeg jobber. Bra plass inne med mye åpne gulv, bra opplegg for å ha valper på. Lettvindt å holde rent ute og inne. Har hunder som fungerer bra sammen, alle er lydhøre og har hverdagslydigheten jeg ønsker, samt sosiale og fungerer med alt og alle som kommer på gården. Fungerer også bra å kunne passe hunder fra mitt eget oppdrett, samt å få forhunder hjem for kull og pass. Fungerer bra med de andre dyrene vi har, hjelper til med å drive storfe fra beite til beite på sommertid og de fungerer på rideturer og stallen.

Eneste jeg kunne ønske var at vi slapp å ha jakthundene, men jeg klager aldri på det  eller sier noe siden de er samboers lidenskap :P Vi har akkurat nå 6 hunder, 2 er jakthundene hans, 2 er pensjonert fra utstilling/avl fungerer som ungenes hunder så har jeg 2 stykker som bare er mine. Men vi har nå 2 valpekull, og noe skal beholdes men det blir nok på for  samt at jeg henter en hund til snart fra utlandet.

Det jeg kunne ønske meg var et flislagt stellerom med opphøyet badekar som var faststøpt :) Samt å skifte ut gulvet i stuene til et gulv med litt mer mønster på og som tåler mer vann. Ellers er det ingen ting. Har bra tilgang på oppvarmet hundehall til trening og valpesosialisering, så det er luksus :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund man kan gå tur med uten å måtte ta masse hensyn og at den utagerer på folk. Aller helst en finsk lapphund da:wub: så kunne jeg gjerne tenkt meg å bo mer landlig, men  sentralt. Med stor inngjerdet tomt der man bare kunne slippe hunden ut på morgenen. Nå har vi ikke hage en gang, og jeg hater det:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Må bare spørre, hva legger dere i begrepet "maskot"? Det jeg ser for meg er ikke veldig positivt :fear:

For meg er "maskot"hund en attåthund som kanskje ikke er lik alle de andre, som man kanskje ikke har spesielle planer med. Som ikke krever enormt mye eller som er en del av flokken pga det sosiale med det å ha hund? Alle legger vel litt forskjellig i det begrepet vil jeg tro. Jeg har lenge vurdert Shiba engang, men jeg tror den da blir litt som en maskothund. Mest fordi jeg liker hunder med litt størrelse og fordi jeg liker trekk osv og da blir de litt for små. Men jeg tiltrekkes ekstremt mot shiba og om jeg får en så blir det en attpåklatt som er med oss på turer, enkelt trening og som kos/moro i heimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tillien skrev:

Jeg har en "jaktgolden". Blir 2 år i slutten av mai. Først og fremst er hun en venn i tykt og tynt. Drar meg opp og ut hver eneste dag. Gir meg noe annet å tenke på når tankene går mot mørke steder.

Tur blir det hver dag. Hver eneste dag i halvannet år. Av varierende lengde. Har hatt som et absolutt minimum at hovedturen skal være 40 minutter. Løs i skog og mark. Det er for de dagene da været ikke spiller på vårt lag. Da snakker vi kombinasjon av vinter, mørketid, uvær og/eller holke over alt - slik som det er ute her nå. Normalt blir det en time eller halvannen på vanlige dager. Vår, sommer, høst, godvær eller fisketur utløser betydelig mer utetid flere dager i uken.

Vi trener retrieverjakt, litt nesten hver dag, mest på egen hånd grunnet et lite og lite aktivt miljø her. Ikke til forkleinelse for noen der altså (om noen av dem skulle lese her! :) ), det er kjempehyggelige folk. Primus motor flyttet for et års tid siden, så det tar vel litt tid før ting setter seg igjen. Har som mål stille i BK retrieverjakt før høsten kommer. Hvis jeg tør. Er ikke noe konkurransemenneske, men greit å ha et mål å styre treningen etter. Det er gøy både for meg og henne å mestre nye ting selv kun på egen hånd. Vi har også snust litt på smeller, men ser ikke helt for meg at vi tar det videre. I alle fall ikke konkurranse, men videregående kurs hadde vært fint - da får jeg litt flere verktøy å jobbe med for vår hobbytrening. Igjen er vel manglende treningsmiljø noe av grunnen. I alle fall et som jeg føler for å nærme meg. Vi får se.

Drømmen blir med den ene hunden jeg har. Ser ikke for meg å ha flere. Hundeholdet er kjempefint som det er, men vesentlig bedre økonomi kunne gjort ting bedre. I alle fall enklere. Først og fremst til ny bil. Kjøpte splitter ny bil rett før jeg bestemte at jeg skulle ha hund, og å bytte er ekstremt kostbart. Den veien økonomien har tatt siste måneder så er jeg ikke sikker på om jeg hadde fått nytt lån heller - så våger ikke selge. Bilen var drømmebilen (innenfor realistiske og relativt fornuftige mål), men den blir for liten til å ha noe normalt hundebur i. Så en enkel stasjonsvogn hadde gjort seg. Dernest et lite hus på en stor, flat tomt. Litt på landet, men nært en by. Da skulle det blitt hundegård som hun kunne løpe rundt i. Og hvis helsen hennes og noen greie meritter skulle gi rom for det, så skal man ikke se bort i fra at det kom til å løpe rundt en bøling med goldennøster der etterhvert. Og så skulle jeg ønske at aktiviteten og innholdet i klubben tok seg opp. Med en "trener" som tok tak og hjalp nybegynnere som meg med å stake ut kursen. Litt struktur og entusiasme. Og gjerne en god porsjon med andre nybegynnere også. Og flere menn - er det en ting jeg synes kan være litt tungt så er det å hele tiden være eneste hanen i hønsegården overalt. Man føler liksom at man kommer og forstyrrer jenteklubben litt. Det ser litt mørkt ut akkurat det, men har i alle fall som mål å bruke gruppa mer for hva den er verdt i år. Engasjere meg litt mer. Man får kanskje ikke så mye uten å gi litt. Vi får se på det også.

Lurer på at det var deg Eine og jeg traff i hundeparken på Charlottenlund her tidligere i vinter?

 

Angående mitt perfekte hundehold, så er jeg veldig fornøyd med Eine og han har alt og er alt jeg drømte om. Hadde han ikke vært skadet og kunne trukket på ski, ville han hatt absolutt alt jeg drømte om og drømmer om. Da hadde han vært perfekt og det ville jo vært litt kvalmende :lol: Nei, men sånn seriøst, så er jeg veldig fornøyd med ham og selv om vi ikke får trent så aktivt som jeg ville, så er han frisk nok til å brukes til den lille jakta vi bedriver med og det er veldig trivelig. For hans del, skulle jeg gjerne ønsket at han var smertefri, så en drøm er å ha en frisk hund. 

Det jeg drømte om for, la oss si ti år siden, det har jeg nå :heart: Nå vil jeg bare ha Eine i mange år til og å bli trukket på ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Poter said:

Lurer på at det var deg Eine og jeg traff i hundeparken på Charlottenlund her tidligere i vinter?

Det første som slo meg var at, nei jeg har da ikke vært i Trondheim med hunden min! Etter studietid i Trondheim i forrige årtusen så er liksom Charlottenlund Trondheim i mitt hode :) Men så kom jeg på at vi har jo Charlottenlund her også, det er hundepark der, jeg er der innimellom, jeg traff en med en jaktlabbe der i høst/vinter og vi diskuterte litt ståa i den lokale retrieverjaktgruppa. Og var vel ganske enige. Så det kan nok stemme veldig bra ja :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...