Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp til sommeren - praktiske spørsmål


Havanais123
 Share

Recommended Posts

Hei :ahappy:

I sommer blir det valp på meg også, en bichon havanais. Det er ganske mange år siden forrige valpetid. Jeg hadde ei nydelig havanais tispe som dessverre måtte avlives juni i fjord :icon_cry:
Et liv uten hund er ikke noe liv, så jeg gleder meg veldig! Har funnet en god oppdretter med friske foreldre, reg. i NKK og helseattester på plass. 

Planen er: 
3 uker ferie når valpen kommer, før jeg må tilbake på jobb. Søsteren min passer valpen under sin sommerferie på 3 uker, så søster nr2 med ferie på 3 uker også til slutt min mor :-) 
Jeg er så heldig at begge søstrene mine er studenter med mye selvstudie som kan være hjemme hos meg mens jeg må på jobb. Jobben min er lagt opp slik at jeg jobber 100% men kan jobbe hjemmefra. Høres dette ok ut? Hele familien min er godt vant med hund, så det blir nok av kjærlighet og leking, samt dotrening. :heart:

Så kommer spørsmålet mitt. Hvordan få en hund som ikke er fullstendig avhengig av at noen er hjemme til en hver tid? Hun vil aldri måtte være alene en hel arbeidsdag da samboeren min for det meste jobber natt og er hjemme på dagtid. Det er en annen liten hund som bor hos oss fra før (ikke min, men samboer sin.) MEN det at hun kan klare å være alene 2-3 timer er noe jeg ønsker om man vil ut å spise en kveld, dra på kino, til legen osv. 
Hvordan gjør dere dette dere som er hjemme med hunden hele dagen? Går det bra om dere drar på butikken? Eller et sted hunden ikke kan være med, som f.eks til legen? Og er det bedre for hunden å være alene når den har selskap av en til? 

Er så klar at jeg allerede har begynt å handle inn småting som seng, tannbørste, børster, valpesele, leker osv. Tenker valpen kan arve en del når den blir større, men er jo gøy med litt nytt også! :D

 






 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette kommer litt av seg selv? Vår valp var aldri alene siden jeg og samboer jobbet motsatt av hverandre, men vi trente da uansett :) gå ut med søpla, hente posten og sånne enkle ting i starten. Etter hvert dro jeg bare for å handle og gjøre sånne småærend som tok kanskje 20-30 min, og satset på at det gikk greit. Og det gjorde det jo. Hun fikk forøvrig fryst kong med leverpostei hver gang vi gikk. Nå er vel havanais en rase som er utsatt for separasjonsangst, så jeg syns det høres fornuftig at at valpen kommer til å være så lite alene. det er bedre å ta det i hundens tempo, enn å bare ha 3 ukers ferie så får den klare seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemmeværende, sånn at hos meg vil en hund aldri være noe særlig mye alene. Det er likevel noe jeg velger å legge like stor vekt på som om jeg skulle ha jobbet. Både fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å dra bort uten hunden, og at jeg tenker at det må være fryktelig slitsomt for en hund å ha seperasjonsangst/være redd for å være alene. 
Så mitt råd er og trene på å være hjemme alene når valpen er trygg i sitt nye hjem. Begynn forsiktig og øk tiden etterhvert som dere ser at valpen takler det. Høres veldig bra ut den planen om at noen skal passe den og at dere kan ta hjemme-alene-treningen i valpen sitt tempo :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...