Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiv førstegangshund


Hannah
 Share

Recommended Posts

Venninna mi har lyst på hund, og vi har snakket og tenkt på litt forskjellige raser. Akkurat nå er ikke det rette tidspunkter for henne å anskaffe hund, men det er fint å ha noen hunder hun kan vurdere.

Hun har aldri hatt hund før, og ønsker en hund som er aktiv. Hun er glad i å være ute i naturen og gå lange turer i skogen og fjellet.

Foreløpig vurderer hun ingen hundesporter som for eksempel lydighet eller agility, men en hund som trenger mer fysisk trening enn mentalt.

De hundene hun nå har sett på og liker er malamute, samojed og gorden setter.

Hun vil helst ha en jakt og trekk hund, og da helst en polarhund med god/tykk pels. Helst medium til store hunder.

Vet ikke om man kan ha både jakt og trekkhund som er en polarhund, men hvis hun måtte velge mellom jakt og trekk vil hun helst ha en trekkhund.

Hun kan ikke noe om hund (ennå), så kanskje ikke en hund som krever veldig mye.

Angående bjeffing og om hunden kan være løs vet jeg ikke helt hva hun tenker eller tolererer, men jeg tror litt bjeffing går fint, men ikke alt for mye. Tror hun vil like at hunden kan være løs i skogen med henne, men jeg tror ikke det er et must, men en bonus.

Noen hunderaser dere tror kan passe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vell langt flere jakthundene som trekker enn det er trekkhunder som jakter(sammen med folk), men på mange jakthunder i den kategorien så må hun nok ofre den gode pelsen som polarhunder har, men alt i alt kanskje få en bedre trekkhund(litt ettersom hvilket bruk hun ser for seg og hvilke raser hun måler den opp i mot). Men så spørs det hva hun jakter og da, polarhunder kan jo fint være båndhund på elgjakt feks, men en malamute feks kan bli stor og sterk og slitsom å gå å holde igjen på spor etter elg.

Jeg hadde nok sett på vorsteh om jeg skulle hatt meg jakt, trekk og turhund. Skulle jeg bare hatt trekk og turhund så hadde jeg antagelig fortsatt sett på vorsteh til tross for minus med pels. Men om pels er viktig så hadde jeg nok sett på alaska husky fra litt polare linjer(altså med god pels) eller siberian husky, fra gode arbeidslinjer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kommer jo an på hvordan jakt vi snakker om her da. Men sånn i hovedsak, så er ikke polarhundene gode jakthunder selv om de har mye jaktlyst. Ihvertfall ikke hvis vi snakker om småviltjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er vel enten whippet eller mellompuddel, er det ikke :P ? (Det var en spøk, de blir bare flittig anbefalt for tiden!)

Hvorfor tenker hun jakthund dersom hun, om jeg tolker rett, ikke skal jakte eller trene noe som bruker en jakthunds instinkter på et eller annet vis? Det samme kan man spørre angående trekkhund? Hva er det som skal trekkes? Hvor langt og hvor ofte? Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg får en følelse av at hun ønsker seg en aktiv, allsidig turhund som kan være med på det meste, og derfor tenkt at trekkhunder og jakthunder (hva nå det enn er - det er jo et enormt spenn fra en Jack Russell terrier til en setter, feks) måtte passe bra til slik bruk. Evt kombinert med at hun har møtt noen slike som hun har likt. Hvis det er slik og at hun ikke nødvendigvis er så altfor interessert i de spesialiserte egenskapene trekk og jakt (i en eller annen form) så mener jeg horisonten med fordel kan utvides.

Gordon setter høres ikke ut som noen god match i alle fall. Det er en utpreget fuglehund og bør strengt tatt få utløp for noe av disse driftene. Om ikke ved praktisk jakt, så i alle fall jakttrening, spor eller lignende.

Vorsteh blir jo avlet både for trekk og jakt, om det finnes noen gode komboer aner jeg ikke.

Ellers synes jeg stort sett AH er fine hunder å ha med å gjøre. Men som alltid, finn riktig oppdretter. Det kan være tilfeldig, men jeg har truffet på tre forskjellige unge par som har slitt ganske mye med sine AHer, da de ikke har vært sosialisert overhodet av oppdretter. De har vokst opp i hundegården. Så det ville jeg i alle fall vært oppmerksom på.

SH kjenner jeg egentlig ikke (bortsett fra at de er veldig fine), men Malamute er vel i alle fall kanskje ikke en hund for noen som eksplisitt sier at de ønsker det enkelt. Ellers er jeg stort sett av den oppfatning at førstegangseiere kan kjøpe den hunden som de ønsker, om de har gjort hjemmeleksa si og er ærlige med hva de kan gi hunden.

Forøvrig, ingen av polarhundrasene er noe å ha løse i skogen. Det er båndhunder.

Om hun egentlig ikke, som jeg antydet først, er avhengig av trekkegenskapene til polarhundene og ikke har tenkt å gå på jakt - så tenker jeg det er mange andre hunder som også kan passe bra. Retrievere, spaniels og kanskje noen av gjeterhundene, feks. Der vil det være lettere å oppfylle to av de andre ønskene som blir nevnt: en "enkel" hund for førstegangseier og det å kunne ha hunden løs. Polarhundpelsen ryker, dog. Det første som slo meg var egentlig labrador, men flat eller golden (fra passe aktive linjer) også passe. Labrador er i alle fall sterke, robuste hunder med en god pels for de fleste formål. Snille, relativt ukomplekse hunder som er med på alt. Engelsk springer spaniel blir litt i samme leia, om den ikke blir for liten da. Ellers er det ikke tvil om at noen av polarhundene også kunne passe greit uansett, men med mer å passe på med tanke på jaktinnstinkt. Du kan vel sikkert fortelle henne mer om samojed, men slik jeg kjenner dem så er de kanskje ikke spesielt aktive sammenlignet med resten av polarhundene? Jeg ville uansett holdt meg langt unna rene jakthunder, som sagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag.

Skal høre litt mer med henne hva hun mente og tenkte med jakthund, og om hun egentlig trenger det.

Hun har i alle fall falt for polarhunder med en del pels. Vet hun har lyst at hunden skal kunne trekke henne (på ski, sykkel), bære kløv og trekke pulk. Og som tåler å være og sove en del ute.

Vet det finnes mange raser der ute som kan passe henne bedre enn for eksempel engelsk setter, men hun er litt sta hvis hun først finner noe hun liker, men alt kan endre seg. Hun skal jo ikke få hund nå, så bare kom med noen forlag til raser med gode eksempler på hvorfor de kan passe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første keg tenkte på var collie langhår. Hun får antageligvis ikke en trekkmaskin som en polarhund, men en oppegående collie er ukomplisert og vennlig. Den vil trives godt som turselskap på korte og lange turer, og hun får et greit utgangspunkt ift å la hunden kunne gå løs :)

 

Edit: er forøvrig enig med @tillien, jakthunder bør få jakte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapphund, enten svensk eller finsk er kanskje noe å se på? Ikke raser jeg kjenner særlig godt til, men kan være en grei mellomting mtp at hun ønsker  robust pels for friluftsliv, bør være grei størrelse også til å bære litt kløv. De få jeg har møtt har hatt god innkalling også så jeg antar at det er overkommelig å ha de løs med litt trening :)

Man må tåle litt lyd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket litt med henne nå. Hun er veldig usikker angående jakthund, om hun skal ha og hva hun skal jakte, men hun er i hvertfall sikker på at hunden må tåle en del kulde og kunne dra på lange turer som kanskje krever en del. Om hunden lager lyd, kan være løs er ikke så viktig, men den må kunna dra og trekke, og som nevnt tidligere trenge mer fysisk en mentalt stimuli. Hun tenker heller ikke på noe i retningen av andre hundesporter spørsmål agility eller lydighet, men en hund som kan være ute og tåle en del. Hvis den i tillegg kan brukes til jakt er det en fordel, men siden hun fortsatt er usikker, kan vi legge jakthund litt til sies.

så kan Alaska husky, siberian husky, malamute, grønlandshund, Vorsteh og laikahund være noe for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er lurt å legge bort tankene om at det skal være en jakthund, dersom det ikke er sikkert den skal brukes til akkurat det. Hvertfall er jeg en av de som er av den mening at om en skaffer seg jakthund bør de også få lov til å bli brukt på nettopp det de er ment til. Så er det jo også forsvinnende få oppdrettere som vil være intressert i å selge til noen som ikke jakter. 

Med mindre hun tenker på en faktisk trekkhund istedet for hund som kan trekke for morro, så støtter jeg Mokken sitt forslag om lapphund jeg :) Det kommer i det hele tatt veldig an på i hvor stor grad hun ser for seg at den skal trekke, eller om det først og fremst skal være en turkamerat. Om hun er veldig aktiv og ser for seg en mer "seriøs" trekkhund (og det ikke er viktig at den skal kunne gå løs) så kan hun jo sikkert se mer i retning polarrasene, men der kjenner jeg lite til forskjellene mellom hver av de. Men du som har samojed selv har vel sikkert litt egne tanker om det eventuelt kunne passet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...