Gå til innhold
Hundesonen.no

Royal canin medium adult


Ulrikke
 Share

Recommended Posts

Bikkjedyrene er ikke veldig glade i mat. Dvs, hannbikkja elsker VoH, men tispa gjør ikke det. Nå har jeg faktisk funnet et tørrfôr som begge liker. Problemet er at dette er Royal canin medium adult, hvis mais står som første ingrediens. Det stritter litt i meg, men tispa nekter å leve på bare VoH, så hun får et måltid av hver... 

Jeg har tidligere hatt en anorektisk hund, så EGENTLIG er det viktigst for meg at hun faktisk spiser. Så lenge de ikke spiser noe som helst får hun ihvertfall ikke i seg det hun trenger... Men mais?? Hanndyret får bare bittelitt for å ikke bli så hard i magen, ellers eter han rått, så det plager meg ikke så veldig... 

Hvor dårlig er fôret sånn egentlig? Eller vil jeg ikke vite det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, Ulrikke said:

Bikkjedyrene er ikke veldig glade i mat. Dvs, hannbikkja elsker VoH, men tispa gjør ikke det. Nå har jeg faktisk funnet et tørrfôr som begge liker. Problemet er at dette er Royal canin medium adult, hvis mais står som første ingrediens. Det stritter litt i meg, men tispa nekter å leve på bare VoH, så hun får et måltid av hver... 

Jeg har tidligere hatt en anorektisk hund, så EGENTLIG er det viktigst for meg at hun faktisk spiser. Så lenge de ikke spiser noe som helst får hun ihvertfall ikke i seg det hun trenger... Men mais?? Hanndyret får bare bittelitt for å ikke bli så hard i magen, ellers eter han rått, så det plager meg ikke så veldig... 

Hvor dårlig er fôret sånn egentlig? Eller vil jeg ikke vite det? 

Ja, det er viktig å være politisk korrekt og følge trender i tiden.... *sarkasme*
Beklager :( (jeg er bare så dritt lei - ååå kan ikke fore på det for innholdsfortegnelsen er feil...)

Altså - jeg har foret på RC medium adult siden 1996. Med et par tre avbrudd av andre merker som ProPlan, Eukanuba, Dr Clauder osv. - jeg har alltid alltid gått tilbake til medium adult, for jeg har rett og slett ikke funnet et for som hundene mine fungerer mer optimalt på. Super pels, lett å holde vekta, godt med energi og ikke minst de LIKER tørrforet.
Jeg forer også på vom og hundemat, men noen ganger er vi tom for det og da går det bare i tørrfor i perioder. Det som er litt morsomt er at når de går på bare vom og hundemat så begynner puddelen å stinke tåfis om hun ikke er badet på ca. 3 uker - lukter skikkelig høgg, terven stinker hund når han blir våt - i perioder når de bare får tørrfor så er denne stanken helt vekk - puddelen kan gå lengre enn tre uker uten et bad og fortsatt lukte godt, og terven stinker ikke hund om han har blitt bløt.

Jeg blåser derfor langt og lengre enn langt i hva som står først på innholdsfortegnelsen på hundemat - det viktigste for meg er at hundene liker maten, og at jeg ser at den fungerer. Og at merker som RC skal være så mye dårligere enn de svindyre politisk korrekte trendforene er, det tror jeg ikke noe på - det er brukt et par håndfull milliarder på å utvikle dem - og jeg neppe produsenten har gjort det med intensjon om at det skal være skadelig for hundene å spise det.

For med RC om det er det hunden vil ha, og det den fungerer på - punktum

...og, femmeren er brukt opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo vist seg at ernæringsverdien i disse dyrere, og nyere, fôrene faktisk ikke er så ekstremt mye høyere. I alle fall ikke i kjøttet som er i dem. Mais er vel ikke så ekstremt lett opptakelig, men jeg har også hunder som fungerer bra på RC medium adult. Mine får for det meste RC 4800 dog, og det har jo litt annet innhold. 

Men nok om det, uansett hva fôret inneholder så er jo det viktigste at hunden trives på det, holder vekta si (enten det er oppe eller nede som er mest problematisk) og tåler det på alle mulige måter. Hvis de kriteriene er oppfylt så ville jeg gitt det fôret, selv med ingredienser jeg kanskje ikke var veldig begeistret over. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ulrikke skrev:

Bikkjedyrene er ikke veldig glade i mat. Dvs, hannbikkja elsker VoH, men tispa gjør ikke det. Nå har jeg faktisk funnet et tørrfôr som begge liker. Problemet er at dette er Royal canin medium adult, hvis mais står som første ingrediens. Det stritter litt i meg, men tispa nekter å leve på bare VoH, så hun får et måltid av hver... 

Jeg har tidligere hatt en anorektisk hund, så EGENTLIG er det viktigst for meg at hun faktisk spiser. Så lenge de ikke spiser noe som helst får hun ihvertfall ikke i seg det hun trenger... Men mais?? Hanndyret får bare bittelitt for å ikke bli så hard i magen, ellers eter han rått, så det plager meg ikke så veldig... 

Hvor dårlig er fôret sånn egentlig? Eller vil jeg ikke vite det? 

Så lenge bikkja spiser, så lenge den har bra pels, fin avføring og alt ellers er bra - hva er da problemet? Så lenge hunden fungerer på et fôr den får, så er dette et bra fôr for denne hunden. Det er faktisk umulig å si hva som er et bra fôr eller ikke, nettopp fordi det er så store individuelle forskjeller på hvordan det fungerer for hver enkelt hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare prøvd fôret en måneds tid, så det er kanskje litt tidlig å si noe som helst - men som sagt, bikkjene spiser det med mye mer lyst enn en god del annet og det har vart lenger enn med andre fôr...

Når det er sagt, så er jeg ikke fanatisk. Nettopp fordi jeg har hunder som ikke er matglade, OG den forrige hunden vi hadde så ut som en konsentrasjonsleirfange til tider (de periodene vi gjorde som "alle" sa vi måtte, med faste måltider, ta vekk etter ti minutter osv) og vi ble stoppet på gata med spørsmål om dyret ikke fikk mat - så er jeg bare glad for at de spiser... Tispa er ikke tynn, men det gjør ingenting om hun legger på seg en kilo. Hannhunden er tynn, han veier en knapp halvkilo mer men er også en cm høyere. Han kan godt legge på seg et par kilo!

Som sagt, ikke fanatisk... Men jeg må jo si at jeg stusset da jeg faktisk leste på pakka (jada, etter at de hadde spist det en stund, svigers var her i jula med deres hund som spiser Royal Canin, og det var da de fikk sansen for det... ). Mais har vel aldri vært førstevalg for en hund liksom... Men så lenge de får VoH i tillegg så får jeg vel ihvertfall si at det er greit, tenker jeg... I snitt blir vel det omtrent som et tørrfôr som inneholder mer kjøtt kanskje ;) (også diskuteres det jo hvor bra det kjøttet som er i disse fôrene med mye kjøtt er også)... 

Jeg har ønsket å fôre med et type høyenergifôr, nettopp fordi de da trenger å spise mindre for å holde vekta oppe (når 10 kuler er kvota de gidder å spise er det bedre jo flere kalorier det er pr kule, liksom), men har ikke funnet noe de liker. Når jeg sier DE, så mener jeg jo egentlig tispa, hannhunden kunne spist to kilo VoH pr dag om han fikk, men da får han så innmari trøbbel med magen... 

Nei, jeg har skeiet ut og bestilt en 15 kilos sekk med Royal Canin ;) Ellers har de spist så lite at jeg bare har holdt meg til små sekker... Kanskje jeg får tjukk tispe??? DET hadde vært noe! (neida, hunder skal ikke være tjukke, men det er jo lov til å se det som ønskedrøm etter å bare hatt tynne hunder... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...