Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til raser som passer for meg?


imwithdog
 Share

Recommended Posts

Eg har lyst på ein hund til etterhvert, enten i år eller til neste år er tanken, men er litt usikker på hvilken rase eg vil ha denne gangen. Og eg er litt usikker på om eg bør skaffe ny valp i år, eller vente til 2019/2020. Det eineste eg veit, er at det skal være tispe. Det er mange fine raser der ute (men overraskende få som eg selv kunne tenkt meg å ha), og eg har lest meg litt opp om de som kan være aktuelle for meg, men eg tenkte eg kunne spørre her for å se om det kommer opp andre forslag som eg ikkje har tenkt på selv.

Eg har altså hatt hund i 12 år, og har hatt 5 stk på de årene, av rasene rottweiler hann, amerikansk bulldog tispe, rottweiler/amerikansk bulldog tispe (som bor med min eks nå, eg er deleier, og nei, det er ikkje valp av kull fra mine to renrasede), og nå har eg ein engelsk bulldog tispe på snart 5 mnd. Som dere forstår, så liker eg den typen hund som ser litt "tøff" ut, men som egentlig er kosegriser.

Eg er heimeværende, så eg har mye tid å bruke på hund, eg er stort sett kun borte fra huset og hunden når eg må på butikk eller legekontor, eller når eg besøker andre som ikkje ønsker hund i huset sitt. Eksen min stiller opp som hundepasser når det trengs.

Å være aktiv er heller ikkje eit problem, eg liker å gå turer og å være utendørs, har fine turområder like i nærheten, og det er kort vei til skog og fjell, men det hadde naturligvis vært greit med ein hund som klarte å ha ein rolig dag i blant og som ikkje krever mange lange turer for dagen (slik som eg innbiller meg at hunder med høyt aktivitetsnivå trenger for å trives), men som klarer seg med fleire korte og ein lengre tur ila ein dag. Mental trening/aktivisering kommer selvsagt utenom. 

Bulldogen min liker å være på tur og å leke ute, men er ikkje så lett å dra med på lengre turer i skauen, og er heller ikkje bygd for å bære kløv f.eks, eg kunne gjerne tenkt meg ein turkompis som kunne blitt med på ein 1 mil lang kveldstur uten å begynne å protestere og ville snu før vi var komt halvveis (eg drar ikkje valpen min med på ein så lang tur altså, det var bare eit eksempel, og eg sier heller ikkje at bullefrøkna ikkje klarer det når ho er eldre - eg klarer fint å gå med to hunder dersom begge skulle like å være aktive). 

Eg bor i leilighet, så eg vil ikkje ha noe som er kjent for å bjeffe mye, for naboene sin del. Har ein liten terrasse og hageflekk, men det er ikkje inngjerdet ordentlig (+naboene bruker hagen også), men det fins ein stor offentlig gressplen like i nærheten der de kan få løpe i langline i det minste. Noe pelsstell er greit, så lenge det ikkje må gjøres hver eineste dag eller nærmest krever egen frisør, og eg foretrekker korthårede eller maks lengde lik det rottweilere har, og noe som ikkje røyter året rundt. Eg ønsker også medium til stor størrelse på hunden. Hunden vil være familiehund og turvenn (evt. vaktbikkje), for eg har ingen interesse i å gå på utstillinger eller være med i konkurranser. Eg vil heller ikkje ha hund som er avlet til spesifikke formål, t.d gjeterhund eller jakthund. Raser uten mange kjente helseproblemer er å foretrekke, naturligvis.

Rasene eg vurderer er rottweiler, amerikansk bulldog, engelsk staffordshire bull terrier, ca de bou, og bullmastiff.. Bordeaux dogge var under vurdering, men de har så kort forventet levealder, at eg har lagt den rasen unna. 

Om noen har tanker om andre raser som kan passe mine kriterier, eller om noe eg har skrevet, skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ikke en rase jeg anbefaler så ofte. Men har du tenkt på dogo canario? En bra dogo kan passe på alle punkter.

Eg har lest litt om den tidligere, men eg kjenner eg er littegrann usikker siden de visstnok kan være veldig dominerende mot andre hunder. Eg har også inntrykk av at de blir enorme i størrelse, lignende grand danois, men det er kanskje bare meg som forveksler med ein annen rase på det punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, imwithdog skrev:

Eg har lest litt om den tidligere, men eg kjenner eg er littegrann usikker siden de visstnok kan være veldig dominerende mot andre hunder. Eg har også inntrykk av at de blir enorme i størrelse, lignende grand danois, men det er kanskje bare meg som forveksler med ein annen rase på det punktet..

Er det sånn at det er viktig for deg at rasen du skal ha går godt overens med andre hunder? I så måte er vel bullehunder på generelt grunnlag litt dumme valg, da mange av de sliter med samkjønnsagressjon :)

Ellers så er jo DC tålig store hunder. Ikke nødvendigvis så store i størrelse, men det er jo kraftige hunder, så de veier jo en del kg. De er dog vesentlig mindre enn en grand danois :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, imwithdog skrev:

Eg har lest litt om den tidligere, men eg kjenner eg er littegrann usikker siden de visstnok kan være veldig dominerende mot andre hunder. Eg har også inntrykk av at de blir enorme i størrelse, lignende grand danois, men det er kanskje bare meg som forveksler med ein annen rase på det punktet..

Det er hunder som ofte kan ha samkjønnsagressivitet. Som staff, rottis og am.bull. Regnet med du ikke nødvendigvis var ute etter en hund som automatisk elsker alle fremmede hunder, siden du nevner staff. :) I størrelse er de omtrent som rottis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Sprettballen skrev:

Er det sånn at det er viktig for deg at rasen du skal ha går godt overens med andre hunder? I så måte er vel bullehunder på generelt grunnlag litt dumme valg, da mange av de sliter med samkjønnsagressjon :)

Ellers så er jo DC tålig store hunder. Ikke nødvendigvis så store i størrelse, men det er jo kraftige hunder, så de veier jo en del kg. De er dog vesentlig mindre enn en grand danois :) 

Nei, for det handler jo mest om å gjøre ein god jobb med sosialisering. Eg føler erfaringen min med dominante hunder (dvs hunder som er dominant mot andre hunder) ikkje er så mye å skryte av - det var kun rottweileren som var litt sånn, men det var aldri problemer i den forstand, for han satte som regel andre hanner på plass med kroppsspråket sitt om de prøvde seg på noe "tull". Om eg skulle endt opp med ein DC, så hadde det i hvert fall vært greit å vite hvordan sånt skal håndteres, annet enn å sosialisere med vennlige hunder av begge kjønn.

Den som forhåpentligvis kommer i hus vil være den første store hunden eg har på egenhånd fra starten av, og da må eg være litt skeptisk til rasene eg aldri har vært borti før ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE bare å sosialisere med andre hunder for å forebygge aggresjon mot samme kjønn. Dette kan ligge å så latent i rasen at det ikke spiller noen som helst rolle hva man gjør. Man må være innstilt på å ikke omgås så mange andre hunder om man kjøper en av rasene som er kjent for aggresjon mot samme kjønn. Det kjipeste er jo selvsagt om det blir konflikter mellom hundene du har hjemme. Det kan også skje. Det kan være noe å tenke over. 

En annen ting er jo forskjellen på de fleste raser - og den du allerede har - rent fysisk. Du vil nok neppe kunne dra med deg den engelske bulldoggen på lange, strabasiøse turer. Du må ta hensyn til temperatur fordi de kan bli overopphetet om det er for varmt ute. Hva gjør du om du ikke kan ta med bulldogen på tur sammen med den nye hunden? Kan den være alene hjemme? Er det hyggelig å la den være igjen alene hjemme mens du er på tur med den andre? 

Det er bare noen tanker jeg gjør meg altså :) 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en staffeoppdretter her på forumet som sa noe sånt som at de fleste som sier at staffen deres går fint med alt og alle har en hund som ikke har fylt 2 år enda? Det er vel heller unntaket enn regelen at en staff går sammen med alt og alle, for eksempel.

Har du sett på ridgeback? De er ikke så glade i tur i drittvær, men det går vel for flere av rasene du har nevnt. Ellers synes jeg den oppfyller kriteriene dine bra, og er vel av de friskere store rasene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en rase som kanskje er samkjønnsaggresiv så ville jeg skaffet meg motsatt kjønn av det du allerede har, sosialisert med hunder du er 100% sikker på er snille og greie under oppveksten og hatt hunden vekk fra alle andre hunder for å unngå negative opplevelser med fremmede hunder, og belaget meg på at hunden ikke alltid vil gå bra med andre fremmede hunder uten videre når den er voksen (særlig ikke de av samme kjønn.) Det kan også være lurt å være ekstra streng med regler hundene seg i mellom i hjemmet når man har flere hunder. 

Flere av rasene du nevner er vel ofte samkjønnsaggresive eller dominante. Men har man faste grenser og er konsekvent med dem fra tidlig alder så er mye gjort. Mye enklere sagt enn gjort da :) 

En staff er som regel mer aktiv enn en bullmastiff feks. Staff er jo også veldig sosiale med folk kontra de andre rasene du nevner som er mer vakthunder. En staff blir også mye mindre. 

Ville tenkt litt mer på hva slags aktivitetsnivå du ønsker, om du skal gjøre noe mer med hunden enn å gå tur (hundesport av noe slag). 

Flere av de nevnte rasene er det vel en del HD på, så vær i tilfelle nøye på at foreldredyr er røngtet, og at dette er noe oppdretteren fokuserer på.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 at 8:33 AM, Siri skrev:

Det er IKKE bare å sosialisere med andre hunder for å forebygge aggresjon mot samme kjønn. Dette kan ligge å så latent i rasen at det ikke spiller noen som helst rolle hva man gjør. Man må være innstilt på å ikke omgås så mange andre hunder om man kjøper en av rasene som er kjent for aggresjon mot samme kjønn. Det kjipeste er jo selvsagt om det blir konflikter mellom hundene du har hjemme. Det kan også skje. Det kan være noe å tenke over. 

En annen ting er jo forskjellen på de fleste raser - og den du allerede har - rent fysisk. Du vil nok neppe kunne dra med deg den engelske bulldoggen på lange, strabasiøse turer. Du må ta hensyn til temperatur fordi de kan bli overopphetet om det er for varmt ute. Hva gjør du om du ikke kan ta med bulldogen på tur sammen med den nye hunden? Kan den være alene hjemme? Er det hyggelig å la den være igjen alene hjemme mens du er på tur med den andre? 

Det er bare noen tanker jeg gjør meg altså :) 

Det er jo sant, men eg satser på at det går seg til ved å kjøpe fra seriøs oppdretter med gode linjer, når eg endelig har valgt ut rase. 

Det med at bullefrøkna her ikkje kan dras med på lange turer, er jo noe eg nevner selv også. Ho klarer fint å være heime aleine i ein time eller to, og ellers har eg også muligheten til å få eit av søsknene mine til å komme bortom (de bor i nabolaget, 50 meter unna) og holde ho med selskap mens eg går lengre tur med hund nr 2. Eg ville tatt de med på litt kortere turer sammen resten av dagen, og latt de få herje sammen i langline. Bullefrøkna er overraskende energisk, så eg vil ikkje utelukke at ho kan være med på lengre tur når ho blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2018 at 10:03 AM, simira skrev:

Det var vel en staffeoppdretter her på forumet som sa noe sånt som at de fleste som sier at staffen deres går fint med alt og alle har en hund som ikke har fylt 2 år enda? Det er vel heller unntaket enn regelen at en staff går sammen med alt og alle, for eksempel.

Har du sett på ridgeback? De er ikke så glade i tur i drittvær, men det går vel for flere av rasene du har nevnt. Ellers synes jeg den oppfyller kriteriene dine bra, og er vel av de friskere store rasene.

Eg har ikkje kikket på den før, men skal kikke nærmere på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jma skrev:

Skal du ha en rase som kanskje er samkjønnsaggresiv så ville jeg skaffet meg motsatt kjønn av det du allerede har, sosialisert med hunder du er 100% sikker på er snille og greie under oppveksten og hatt hunden vekk fra alle andre hunder for å unngå negative opplevelser med fremmede hunder, og belaget meg på at hunden ikke alltid vil gå bra med andre fremmede hunder uten videre når den er voksen (særlig ikke de av samme kjønn.) Det kan også være lurt å være ekstra streng med regler hundene seg i mellom i hjemmet når man har flere hunder. 

Flere av rasene du nevner er vel ofte samkjønnsaggresive eller dominante. Men har man faste grenser og er konsekvent med dem fra tidlig alder så er mye gjort. Mye enklere sagt enn gjort da :) 

En staff er som regel mer aktiv enn en bullmastiff feks. Staff er jo også veldig sosiale med folk kontra de andre rasene du nevner som er mer vakthunder. En staff blir også mye mindre. 

Ville tenkt litt mer på hva slags aktivitetsnivå du ønsker, om du skal gjøre noe mer med hunden enn å gå tur (hundesport av noe slag). 

Flere av de nevnte rasene er det vel en del HD på, så vær i tilfelle nøye på at foreldredyr er røngtet, og at dette er noe oppdretteren fokuserer på.  

I bunn og grunn ønsker eg samme kjønn. Eg har hatt to av motsatt kjønn før, og eg syns ikkje det var særlig ideelt mtp. at de måtte holdes adskilt når eg ikkje kunne holde de under oppsyn, og eg har heller ikkje lyst til å ende opp med ein hannhund som stresser ekstremt når løpetid kommer (som noen hannhunder gjør). Eg liker dessuten tisper bedre.

Aktivitetsnivå er ønsket rundt medium. Hundesport har eg ikkje peiling på eller interesse for, så i hovedsak er det tur. Om den passer på huset er det ein bonus, men da uten å stå å gneldre ved lyder, siden eg har naboer. 

Eg vil naturligvis forsikre meg om friske foreldredyr fra seriøse oppdrettere som veit hva de holder på med. Har hatt hunder fra forskjellige hold før, og det er definitivt de som kommer fra ordentlig oppdrett som har vært "best"/friskest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. januar 2018 at 3:24 PM, imwithdog skrev:

I bunn og grunn ønsker eg samme kjønn. Eg har hatt to av motsatt kjønn før, og eg syns ikkje det var særlig ideelt mtp. at de måtte holdes adskilt når eg ikkje kunne holde de under oppsyn, og eg har heller ikkje lyst til å ende opp med ein hannhund som stresser ekstremt når løpetid kommer (som noen hannhunder gjør). Eg liker dessuten tisper bedre.

Aktivitetsnivå er ønsket rundt medium. Hundesport har eg ikkje peiling på eller interesse for, så i hovedsak er det tur. Om den passer på huset er det ein bonus, men da uten å stå å gneldre ved lyder, siden eg har naboer. 

Eg vil naturligvis forsikre meg om friske foreldredyr fra seriøse oppdrettere som veit hva de holder på med. Har hatt hunder fra forskjellige hold før, og det er definitivt de som kommer fra ordentlig oppdrett som har vært "best"/friskest. 

Da ville jeg nok funnet meg en rase som ikke er kjent for å være samkjønnsaggresiv, og iaf stryrt unna staff, da den er det, og ganske aktiv. Amerikansk bulldog og rottweiler kan jo også være ganske aktive, avhengi av hva slags linjer dem er fra. Nå er jo bulldog tispa di såpass ung enda at du heller ikke vet hvordan hun vil bli med andre tisper. Så det er også noe å tenke på. Selv om bulldogger er rolige og ikke har behov for mye aktivisering så er det jo fremdeles en bulldog (som kan være sta og ha mye meninger). Du kan selvfølgelig være heldig og få en tispe som går kjempefint med tispa di uansett rase. Men det er jo en sjans å ta, og det blir brått mye jobb og en kjip situasjon om det kræsjer. 

Har du en trygg vakthund så vil den mest sannsynlig ikke bjeffe på vante lyder, men det må jo noen ganger læres fra de er små at det ikke er nødendig. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...