Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor, mellomaktiv og røytefri hund.


Midas
 Share

Recommended Posts


Vi skal etterhvert ha ny hund, og jeg står mellom noen raser som jeg tror vil passe godt til oss, men det er helt sikkert noen jeg ikke har tenkt på, og vil høre hva dere tenker. 

Jeg vil ha en mellomstor hund. Helst 45 - 55 cm (ikke større). Jeg vil ha en hund som kan være med på skiturer og sykkelturer nå og da, ikke veldig krevende turer, men sånn medium. Det skal være mulig å trene den til å være rolig inne. Den må ikke være ekstremt bjeffete, men om den varsler litt når det kommer besøk og sånn kan jeg leve med. Den trenger ikke være übersosial og elske alt og alle av mennesker eller hunder, men ikke engstelig av seg. Helse er viktig, men mentalitet er likestilt. Pelsstell er ikke til å unngå med røytefrie raser, så det er jeg inneforstått med. Den skal være passe førerorientert, men ikke utpreget enmannshund. Vil veldig gjerne at den skal knytte seg til oss alle tre. Den må ikke være helt egenrådig, jeg skal trene og konkurrere i rally/lydighet med den og kommer til å bruke den til litt søk/spor (med det kan jo de fleste hunder brukes til). Vil ha en hund som er litt selvstendig, men samtidig førerorientert :P Vi bor i en tomannsbolig, slik at det er endel lyder i huset, så den kan ikke gå bananas ved hver minste lyd. Jeg vil på en måte ha en ukomplisert hund som ikke er helt tam hvis det finnes, men ikke helt sånn vimsekopp som ikke finner roen inne (vet at det dreier seg mye om trening og alder, men noen er bare vimsete). Ja, og så skal den være røytefri og såkalt allergivennlig. Den må kunne være løs uten å stikke, altså den må kunne læres innkalling og å holde seg i nærheten. Helst ikke utpreget jakt, men det er ikke superviktig. 


Vi kan tilby et hjem og en inngjerdet hage som hunden disponerer som den vil. Ikke sofa/seng/soverom pga allergi. Gangen er hunderom som kan stenges av med en grind hvor hunden har mat/vann og seng slik at den får fred hvis vi har besøk av mange unger eller den er våt/skitten etter tur. Hunden vil nesten aldri være alene, men den må kunne være litt alene. Varierte dager med lange turer noen dager, trening noen dager og roligere dager med lufteturer. Vi lufter hunden på tur, hagen brukes ikke som hundedo i hovedsak, derfor får den turene sine daglig. Jeg vil trene og konkurrere i rallylydighet og kanskje litt lydighet og gå spor med den for gøy. Jeg er på organiserte treninger med hunden stort sett hele året, men også med det vil det blir perioder der det er mindre trening. Jeg kommer til å gå kurs med den. Ukentlige turer med andre hundekompiser og så vil jeg gjerne ha med hunden i stallen. Den trenger ikke å kunne være med på ridetur, for det blir uansett ikke aktuelt. Det er et godt hundeliv her, med god oppfølging og tilrettelegging for at hunden skal ha det best mulig og nok trening. 

Noen som har noen forslag til rase som kan passe for oss? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kjenneskap med rasen selv, men mamma er ute etter mye av det samme og så på bl.a. tibetansk terrier vet jeg :) Den skal ikke røyte tror jeg, uten at jeg vet sikkert, og den er visst ikke noe terrier men egentlig en gjeterhund, så ser for meg at den kan være ganske lettlært :) Er allergisk selv og reagerer hvertfall ikke på tibetansk spaniel, samme med flere jeg kjenner, så er kanskje verdt å sjekke nærmere hvis det høres interessant ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk en magefølelse på schapendoes. Ikke ulik tibetansk terrier, kan være litt lyd og ha litt egne meninger, men herlige, energiske hunder!

Og misunnelig og glad på dine vegne hvis du er så frisk som du høres ut i denne beskrivelsen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mushi skrev:

Hva med weaten terrier? Har et par på treninga som virker godt motivert og hyggelige. :)  Den kommer i to typer pels, begge røytefrie, men den ene skal klippes og den andre nappes.

Ja, wheaten liker jeg, men så er det den terriergreia. Jeg har hatt terrier før, og prøvde å trene med henne, men måtte bare gi opp. Hun funket bra til spor, så det ble det av henne tilslutt da, men på alle kurs og treninger vi var på så var det forskjellig hver gang. Noen dager ville hun jobbe og andre dager ikke. Jeg ser for meg at det er vanskelig å bruke en sånn hund til konkurranse om de ikke vil samarbeide. Det meste kan trenes på, men jeg vil ikke kjøpe meg en hund jeg må jobbe supermye med bare for å være noenlunde med på laget :P Jeg vet ikke om dette gjelder wheaten da, mulig de er enklere sånn sett. Jeg liker de veldig godt ellers. 

2 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Har ikke noe kjenneskap med rasen selv, men mamma er ute etter mye av det samme og så på bl.a. tibetansk terrier vet jeg :) Den skal ikke røyte tror jeg, uten at jeg vet sikkert, og den er visst ikke noe terrier men egentlig en gjeterhund, så ser for meg at den kan være ganske lettlært :) Er allergisk selv og reagerer hvertfall ikke på tibetansk spaniel, samme med flere jeg kjenner, så er kanskje verdt å sjekke nærmere hvis det høres interessant ut.

De er veldig fine, men de må ha sånn superlang pels? Eller er det kurant å klippe de ned så de har en sportslook? Jeg orker ikke pels ned til bakken heller nemlig :whistle: 

2 timer siden, simira skrev:

Jeg fikk faktisk en magefølelse på schapendoes. Ikke ulik tibetansk terrier, kan være litt lyd og ha litt egne meninger, men herlige, energiske hunder!

Og misunnelig og glad på dine vegne hvis du er så frisk som du høres ut i denne beskrivelsen!


Ja, schapendoes har jeg kikket litt på. Det er en venninne av meg som hadde det før. Den var kortklipt, og hun brukte den til det samme som jeg skal bruke min til. 

Ja, nå er det jo stort sett det jeg bruker energien min på og da, bortsett fra familien. Det var det livet jeg klarte å opprettholde for Midas når han levde og jeg var syk i alle de årene jeg hadde han. Siden sykdommen delvis er litt uforutsigbar så er jeg avhengig av at hunden takler roligere dager, men så er jeg i tillegg så heldig at jeg har en mann som turer når jeg ikke klarer :wub: Mental trening faller på meg da. Jeg er litt spent på å begynne på nytt med valp/unghund, men det skal nok gå fint så lenge vi får en rase som passer oss. Jeg er veldig heldig, som er såpass velfungerende som jeg faktisk er *bank i bordet*.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Du kan vel klippe ned både schapendoes og tibetansk terrier, lurer på om tibben har litt enklere pels. Men helt ærlig ser jeg ikke alltid forskjell på dem...

Jeg er nesten ganske sikker på at schapendoes har enklere pels enn en tibbe. De har nok grovere og ikke fullt så lang pels, og den er mye tynnere enn tibbenes pels. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Jeg er nesten ganske sikker på at schapendoes har enklere pels enn en tibbe. De har nok grovere og ikke fullt så lang pels, og den er mye tynnere enn tibbenes pels. 

Det kan godt være du har rett. Jeg har ingen erfaring med pelsstellet deres overhodet, bare inntrykk av at tibben er lettere å klippe ned. Men tar ikke noe ansvar for den uttalelsen. :P

Men, forskjellen?

Spoiler

Schapendoes til venstre, tibbe til høyre, for de andre som lurte.

tibbeschap.thumb.PNG.7f27aed3435775489524dedb9309a2e4.PNG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på tibetansk terrier med en gang, det var jo det jeg hadde selv og jeg vet min hadde hatt det helt supert med det livet du beskrev.

Du kan helt fint klippe ned en tibbe, det er like mange frisyrer som det er hunder. Jeg foretrakk å ha litt lengde på ørene, ha litt bart og skjegg, og beholde lengden på halen, men ellers ha kroppen kort men litt rufsete. Han ble ofte klippet helt kort om sommeren og elsket det! 

Pelsen trenger en del stell, spesielt mellom ca 10 mnd til ca 18 mnd når voksenpelsen kommer inn. Den røyter ikke overhode, men det vil jo bli litt underull rundt trimmebordet under pelsstell og de drar med seg en del sand og rusk inn i pelsen.

De er jo varslere men det trenger ikke bety at de bjeffer på alt og alle. Min bjeffet på katter i hagen, dørklokka og passerende mopeder ute, men som oftest var det nok å bare si fra at "vi har hørt deg nå, det er greit. Flink gutt." så var han fornøyd.

En tibbe er myk og lærevillig, men er ikke en typisk lydighetshund. Det er ikke fordi de ikke er intelligente, men fordi de gjerne har noen meninger selv om når de gidder å gjøre ting :P Trener man positivt og er flink til å gjøre det gøy for hunden, og er raus med godbiter, er det ikke noe problem å trene det meste! Vi trente rally og litt lydighet, triks og gikk spor, og jeg tviler ikke på at det var jeg som var bremsen og ikke hunden. De elsker agility!

Jeg ville prøvd å finne en valp med foreldre som er i øvre del av skalaen størrelsesmessig, de kan variere ganske mye i størrelse. Min var langbeint, 48 cm og 15 kg da vi omplasserte ham ved toårsalder.

Min erfaring er at de er våkne og intelligente, myke og sosiale. De er full fart ute, elsker å løpe, går aldri langt unna deg på tur (min kunne løpe litt rundt men aldri så langt unna at han mistet meg av syne, løp han foran meg stoppet han i svinger eller ved veiskiller for å vente på meg), innkalling er enkelt om man er raus med godbiter i starten (kan bli midlertidig døv i perioder som unghund da), inne er de kosegriser som helst ligger opp ned mellom dere i sofaen og kan fint tåle rolige dager. Mange jeg kjenner i UK har tibber som nesten ikke vil ut døra om det regner, de tar heller en sovedag eller tre :P

Ta gjerne en titt her, les litt om rasen og se om det er noen oppdrettere i nærheten av deg så du kan få treffe noen hunder. Om du tar en titt på mine bilder her inne vil du kunne se min i aktivitet ute, avslappet inne og i varierende pelslengder.

Jeg har ihvertfall forelsket meg helt i rasen, og vet at livet du beskriver ville ha gjort min hund veldig lykkelig :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Det kan godt være du har rett. Jeg har ingen erfaring med pelsstellet deres overhodet, bare inntrykk av at tibben er lettere å klippe ned. Men tar ikke noe ansvar for den uttalelsen. :P

Jeg er litt usikker på hva du legger i "lettere å klippe ned" da :P De har begge pels - og skal klippes ned. Det er kanskje hakket mer pels å komme gjennom med en tibbe enn en schapenoes, men veldig stort forskjell er det neppe. Klipping er klipping liksom :P 

Va'kke så vanskelig å klippe denne her heller :D Med kjøkkensaks :aww: 
TorilsinGaleGrieg06.jpg.6955764d6867d401729dbd759e079570.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Storpuddel? 45-60 i mankehøyde, så delvis innafor, og fyller jo ellers de andre kravene dine.

Ja, har vurdert puddel. Egentlig er det mellompuddel som tiltaler meg mest, men det er to ting jeg er litt usikker på og det er uro/stress inne og størrelse. Skulle bare ønske de var pittelitt større :P Storpuddel som er i det lavere sjiktet er veldig fine hunder, men finnes det egentlig noe særlig storpudler som er rundt 55cm eller under? 

1 time siden, Pixie skrev:

Jeg tenkte på tibetansk terrier med en gang, det var jo det jeg hadde selv og jeg vet min hadde hatt det helt supert med det livet du beskrev.

Du kan helt fint klippe ned en tibbe, det er like mange frisyrer som det er hunder. Jeg foretrakk å ha litt lengde på ørene, ha litt bart og skjegg, og beholde lengden på halen, men ellers ha kroppen kort men litt rufsete. Han ble ofte klippet helt kort om sommeren og elsket det! 

Pelsen trenger en del stell, spesielt mellom ca 10 mnd til ca 18 mnd når voksenpelsen kommer inn. Den røyter ikke overhode, men det vil jo bli litt underull rundt trimmebordet under pelsstell og de drar med seg en del sand og rusk inn i pelsen.

De er jo varslere men det trenger ikke bety at de bjeffer på alt og alle. Min bjeffet på katter i hagen, dørklokka og passerende mopeder ute, men som oftest var det nok å bare si fra at "vi har hørt deg nå, det er greit. Flink gutt." så var han fornøyd.

En tibbe er myk og lærevillig, men er ikke en typisk lydighetshund. Det er ikke fordi de ikke er intelligente, men fordi de gjerne har noen meninger selv om når de gidder å gjøre ting :P Trener man positivt og er flink til å gjøre det gøy for hunden, og er raus med godbiter, er det ikke noe problem å trene det meste! Vi trente rally og litt lydighet, triks og gikk spor, og jeg tviler ikke på at det var jeg som var bremsen og ikke hunden. De elsker agility!

Jeg ville prøvd å finne en valp med foreldre som er i øvre del av skalaen størrelsesmessig, de kan variere ganske mye i størrelse. Min var langbeint, 48 cm og 15 kg da vi omplasserte ham ved toårsalder.

Min erfaring er at de er våkne og intelligente, myke og sosiale. De er full fart ute, elsker å løpe, går aldri langt unna deg på tur (min kunne løpe litt rundt men aldri så langt unna at han mistet meg av syne, løp han foran meg stoppet han i svinger eller ved veiskiller for å vente på meg), innkalling er enkelt om man er raus med godbiter i starten (kan bli midlertidig døv i perioder som unghund da), inne er de kosegriser som helst ligger opp ned mellom dere i sofaen og kan fint tåle rolige dager. Mange jeg kjenner i UK har tibber som nesten ikke vil ut døra om det regner, de tar heller en sovedag eller tre :P

Ta gjerne en titt her, les litt om rasen og se om det er noen oppdrettere i nærheten av deg så du kan få treffe noen hunder. Om du tar en titt på mine bilder her inne vil du kunne se min i aktivitet ute, avslappet inne og i varierende pelslengder.

Jeg har ihvertfall forelsket meg helt i rasen, og vet at livet du beskriver ville ha gjort min hund veldig lykkelig :P

 

Takk for god beskrivelse :) Jeg skal lese mer og sjekke ut denne nærmere. 

1 time siden, Marie skrev:

Bearded Collie :wub:

En av favotittrasene mine. Skikkelig glade ukompliserte hunder. Ser du til Sverige finnes det hunder som er LP, og RL Champions og som gjetes med. 

Skuddreddsel kan forekomme. 

Jeg kjenner en som driver oppdrett av Bearded collie og kjente noen av hennes tidligere hunder. De var helt supre hunder. Så snille og holdt seg i nærheten, og samtidig treningsvillige. Skal sjekke ut mer om de også. De bør jo kanskje være litt mer førerorientert enn en terrier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Midas said:

Ja, har vurdert puddel. Egentlig er det mellompuddel som tiltaler meg mest, men det er to ting jeg er litt usikker på og det er uro/stress inne og størrelse. Skulle bare ønske de var pittelitt større :P Storpuddel som er i det lavere sjiktet er veldig fine hunder, men finnes det egentlig noe særlig storpudler som er rundt 55cm eller under? 

Det aner jeg ikke, men det er vel noen her inne med storpuddel som kan svare? Jeg husker ikke hvem da :P Kanskje @2ne vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til at både bearded collie og shapendoes kan legge fra seg en dott med hår her og der. Men de røyter ikke på samme måte som andre hunder. Meeeen... Jeg må legge til at det blir ikke noe mindre støvsuging av den grunn, særlig å våren. Da blir all strøsanden ute tatt med inn. Så her blir det mye spyling i badekart, eller høye boots på hunden. 

De nevnte problemene blir mindre så fort hunden blir klippet selvsagt. Men én beardis eller shapendoes med full pels er ganske morsomme ? 

Allergivennlige er de ikke. Men jeg har opplevd at folk med mild allergi tåler hunden min (beardis). Nå mosekoser de han ikke. Men klapper han litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Midas skrev:

Ja, har vurdert puddel. Egentlig er det mellompuddel som tiltaler meg mest, men det er to ting jeg er litt usikker på og det er uro/stress inne og størrelse. Skulle bare ønske de var pittelitt større :P Storpuddel som er i det lavere sjiktet er veldig fine hunder, men finnes det egentlig noe særlig storpudler som er rundt 55cm eller under? 

Takk for god beskrivelse :) Jeg skal lese mer og sjekke ut denne nærmere. 

Jeg kjenner en som driver oppdrett av Bearded collie og kjente noen av hennes tidligere hunder. De var helt supre hunder. Så snille og holdt seg i nærheten, og samtidig treningsvillige. Skal sjekke ut mer om de også. De bør jo kanskje være litt mer førerorientert enn en terrier? 

Ja de er førerorienterte. 

Men jeg trodde de var allergivennlige da. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Line skrev:

Det aner jeg ikke, men det er vel noen her inne med storpuddel som kan svare? Jeg husker ikke hvem da :P Kanskje @2ne vet?

Det er mulig det finnes noen oppdrettere som har mindre storpudler, synes bare at de jeg har sett de siste årene har vært giga. Med hund over 60cm må vi plutselig bytte ut både det ene og det andre, og det er jeg ikke helt skkker på at min kjære er enig i :P 

43 minutter siden, Silyeah skrev:

Jeg må bare legge til at både bearded collie og shapendoes kan legge fra seg en dott med hår her og der. Men de røyter ikke på samme måte som andre hunder. Meeeen... Jeg må legge til at det blir ikke noe mindre støvsuging av den grunn, særlig å våren. Da blir all strøsanden ute tatt med inn. Så her blir det mye spyling i badekart, eller høye boots på hunden. 

De nevnte problemene blir mindre så fort hunden blir klippet selvsagt. Men én beardis eller shapendoes med full pels er ganske morsomme ? 

Allergivennlige er de ikke. Men jeg har opplevd at folk med mild allergi tåler hunden min (beardis). Nå mosekoser de han ikke. Men klapper han litt. 

Vi må uansett låne en hund her av de(n) rasen(e) vi bestemmer kan være aktuelle for en periode for å se om den blir tålt. Det er vel ingen raser som er direkte allergivennlig så det blir nesten å finne det vi kan tenke oss og så prøve ut. Jeg ser for meg at en røytefri kortklippet hund er mer allergivennlig enn en ekstrempelset Toller som både røytet absolutt hele året og som dro med seg halve nabolaget inn fra tur :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man klipper ned pelsraser som i utgangspunktet skal ha lang pels. F.eks Schapendoes. Ødelegger man ikke noe av pelsens funksjon da? Hvordan blir det med håndtering av varme/kulde om man klipper de kort? Jeg vil ikke ha en rase som lider av å bli klippet kort. Kan det ikke finnes en mellomting mellom gigapuddel og mellompuddel? Eller er mellompuddelen så stor i personlighet at den føles som en større hund? :P Schapendoes virker som en kul hund synes jeg og sunn, og god mentalitet. Så er det den pelsen da... 

Hva med portugisisk vannhund? Blir livet jeg skisserer for kjedelig for dem? Er det veldig mye vokt og lyd i dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Hvis man klipper ned pelsraser som i utgangspunktet skal ha lang pels. F.eks Schapendoes. Ødelegger man ikke noe av pelsens funksjon da? Hvordan blir det med håndtering av varme/kulde om man klipper de kort? Jeg vil ikke ha en rase som lider av å bli klippet kort. Kan det ikke finnes en mellomting mellom gigapuddel og mellompuddel? Eller er mellompuddelen så stor i personlighet at den føles som en større hund? :P Schapendoes virker som en kul hund synes jeg og sunn, og god mentalitet. Så er det den pelsen da... 

Jeg har klipt ned noen av mine briarder når de har blitt gamle, og det som har vært problematisk er helt i starten når pelsen er kort (jeg har klippet veldig kort da). Da blir de fort våte (dvs mine ble det i hvert fall) - altså våte til skinnet. Pelsen hadde ikke den vannavstøtende effekten lenger. Jeg brukte derfor dekken på dem til pelsen var vokst ut litt. 

Akkurat nå, Midas skrev:

Hva med portugisisk vannhund? Blir livet jeg skisserer for kjedelig for dem? Er det veldig mye vokt og lyd i dem? 

Jeg tenkte faktisk på portis - det kan i hvert fall være verdt å sjekke ut. Jeg kjenner ikke rasen, så jeg skal ikke uttale meg om egenskapene da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Hvis man klipper ned pelsraser som i utgangspunktet skal ha lang pels. F.eks Schapendoes. Ødelegger man ikke noe av pelsens funksjon da? Hvordan blir det med håndtering av varme/kulde om man klipper de kort? Jeg vil ikke ha en rase som lider av å bli klippet kort. Kan det ikke finnes en mellomting mellom gigapuddel og mellompuddel? Eller er mellompuddelen så stor i personlighet at den føles som en større hund? :P Schapendoes virker som en kul hund synes jeg og sunn, og god mentalitet. Så er det den pelsen da... 

Hva med portugisisk vannhund? Blir livet jeg skisserer for kjedelig for dem? Er det veldig mye vokt og lyd i dem? 

Nå har ikke jeg mellom puddel, men en dverg. Han er også bare 4 mnd, så har ikke alverdens erfaring med rasen, men den lille tassen er veldig mye hund iforhold til hva jeg hadde forventet meg. Jeg kan faktisk sammenligne han litt med border collie til min mor. Det er mye motor i han, og han higer etter å trene. Jeg opplever min som litt høytflyvende, om å gjøre mest mulig på en gang. Samtidig som at jeg føler at det er veldig kontrollerbart. Virkelig en herlig hund å trene med, samtidig som han allerede nå har en avknapp. 

Men igjen, jeg har dvergpuddel og liten erfaring med rasen. Så dette er bare mitt lille inntrykk :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Siri skrev:

Jeg har klipt ned noen av mine briarder når de har blitt gamle, og det som har vært problematisk er helt i starten når pelsen er kort (jeg har klippet veldig kort da). Da blir de fort våte (dvs mine ble det i hvert fall) - altså våte til skinnet. Pelsen hadde ikke den vannavstøtende effekten lenger. Jeg brukte derfor dekken på dem til pelsen var vokst ut litt. 

Jeg tenkte faktisk på portis - det kan i hvert fall være verdt å sjekke ut. Jeg kjenner ikke rasen, så jeg skal ikke uttale meg om egenskapene da :) 

Ja, dekkenbruk er ikke noe problem. Jeg tenker også å klippe de ganske kort, Altså med maskin da :whistle: Det spørs jo om noen oppdretter i det hele tatt vil selge en sånn type hund til meg når jeg sier at jeg skal klippe den kort :ermm:

7 minutter siden, Snoffe skrev:

Nå har ikke jeg mellom puddel, men en dverg. Han er også bare 4 mnd, så har ikke alverdens erfaring med rasen, men den lille tassen er veldig mye hund iforhold til hva jeg hadde forventet meg. Jeg kan faktisk sammenligne han litt med border collie til min mor. Det er mye motor i han, og han higer etter å trene. Jeg opplever min som litt høytflyvende, om å gjøre mest mulig på en gang. Samtidig som at jeg føler at det er veldig kontrollerbart. Virkelig en herlig hund å trene med, samtidig som han allerede nå har en avknapp. 

Men igjen, jeg har dvergpuddel og liten erfaring med rasen. Så dette er bare mitt lille inntrykk :)

 

Det virker jo som de mindre pudlene er "mer" hund enn storpuddel. Jeg kjenner en storpuddel som er ganske mye, men ellers virker de noen ganger som litt tamme, mens de mindre er det mer futt i. Jeg vil ha futt, bare ikke stress :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de jeg har møtt, så ville jeg heller hatt mellompuddel enn storpuddel - syns de har virka lettere å jobbe med blant annet. :) 

Tenkte også på bearded collie, verdt å prøve om han tåler de. Morsomme trivelige hunder. :ahappy: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midas skrev:

 

Det virker jo som de mindre pudlene er "mer" hund enn storpuddel. Jeg kjenner en storpuddel som er ganske mye, men ellers virker de noen ganger som litt tamme, mens de mindre er det mer futt i. Jeg vil ha futt, bare ikke stress :P 

Jeg opplever mer stress i puddelen enn i whippeten, men mye mindre stress i puddelen enn i border collie jeg hadde og border collie min mor har (to helt forskjellige linjer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Line said:

Det aner jeg ikke, men det er vel noen her inne med storpuddel som kan svare? Jeg husker ikke hvem da :P Kanskje @2ne vet?

Hvem som har storpudler på hundesonen? Kan ikke si det, nei :P Jeg veit heller ikke om oppdrettere som avler pudler etter cm :) Jeg veit det er noen som har store linjer, jeg kommer ikke på noen som har små linjer, men jeg går ut fra at de og finnes, men denne puddel på cm-mål-greia klarer jeg ikke helt å forholde meg til. Det er ikke så lenge siden det var en tråd om store storpudler, nå skal de være små. Hva skjedde med at det ikke var størrelsen som teller, liksom :P 

Det er mer hund i mellompuddelen enn folk tror, det er det ingen tvil om. Jeg syns å huske eiere som er vant med raser som er aktive som lurte på om valpen aldri sov, som syns mellompuddelvalpen var mer slitsom enn aktive bruksraser, men det er vanskelig å forklare det for noen som ikke egentlig kjenner til pudler. Det er hund. Ikke tegneseriepuddel. Hund. 

Hverken Ali eller Leah (eller Monster, for den saks skyld) er mindre aktive enn belgerne jeg har hatt. Leah tror hun er trekkhund når jeg hekter henne på sykkelen (eller, hun tror alltid hun er trekkhund..), og hun er overraskende sterk til å være 40 cm høy og 11 kg tung. Ali er ikke fullt så trekkhund, hun syns det er greit å være pen og løpe i fint trav ved siden av sykkelen, så hun pleier pappa å sykle med :P 

Dette sier jeg i samtlige diskusjoner om hvilken størrelse til hva-diskusjoner om pudlen, men i følge svenska brukshundklubben statistikker over hunder som har gått MH, så ER det mer futt i mellompuddelen. De er mer sosiale, de har mer lekelyst, de har mer jaktlyst, de har bedre avreagering enn storpudlene har. De er ikke store nok til å være elegante og dashing som storpudlene, eller små nok til å være feisty og lekre som dverg/toy, så de havner ofte hos folk som vil ha puddel til noe annet enn show. Det er mange pudler som konkurrerer i AG og RL, så vidt jeg har fått med meg, særlig i Sverige, og de gjør det greit nok. 

Men det finnes brukbare storpudler også, om man veit hvor man skal leite. Jeg gjør ikke det, men jeg kjenner folk :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...