Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor, mellomaktiv og røytefri hund.


Midas
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, 2ne skrev:

Hvem som har storpudler på hundesonen? Kan ikke si det, nei :P Jeg veit heller ikke om oppdrettere som avler pudler etter cm :) Jeg veit det er noen som har store linjer, jeg kommer ikke på noen som har små linjer, men jeg går ut fra at de og finnes, men denne puddel på cm-mål-greia klarer jeg ikke helt å forholde meg til. Det er ikke så lenge siden det var en tråd om store storpudler, nå skal de være små. Hva skjedde med at det ikke var størrelsen som teller, liksom :P 

Det er mer hund i mellompuddelen enn folk tror, det er det ingen tvil om. Jeg syns å huske eiere som er vant med raser som er aktive som lurte på om valpen aldri sov, som syns mellompuddelvalpen var mer slitsom enn aktive bruksraser, men det er vanskelig å forklare det for noen som ikke egentlig kjenner til pudler. Det er hund. Ikke tegneseriepuddel. Hund. 

Hverken Ali eller Leah (eller Monster, for den saks skyld) er mindre aktive enn belgerne jeg har hatt. Leah tror hun er trekkhund når jeg hekter henne på sykkelen (eller, hun tror alltid hun er trekkhund..), og hun er overraskende sterk til å være 40 cm høy og 11 kg tung. Ali er ikke fullt så trekkhund, hun syns det er greit å være pen og løpe i fint trav ved siden av sykkelen, så hun pleier pappa å sykle med :P 

Dette sier jeg i samtlige diskusjoner om hvilken størrelse til hva-diskusjoner om pudlen, men i følge svenska brukshundklubben statistikker over hunder som har gått MH, så ER det mer futt i mellompuddelen. De er mer sosiale, de har mer lekelyst, de har mer jaktlyst, de har bedre avreagering enn storpudlene har. De er ikke store nok til å være elegante og dashing som storpudlene, eller små nok til å være feisty og lekre som dverg/toy, så de havner ofte hos folk som vil ha puddel til noe annet enn show. Det er mange pudler som konkurrerer i AG og RL, så vidt jeg har fått med meg, særlig i Sverige, og de gjør det greit nok. 

Men det finnes brukbare storpudler også, om man veit hvor man skal leite. Jeg gjør ikke det, men jeg kjenner folk :P 

Ja, nå kjøper ikke jeg hund etter hverken størrelse eller utseende, men bruksområde. Grunnen til at jeg er redd de blir for små er med tanke på ski- og sykkelturer, og grunnen til at en hund over ca 55cm blir for stort er praktiske årsaker og økonomi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

Ja, nå kjøper ikke jeg hund etter hverken størrelse eller utseende, men bruksområde. Grunnen til at jeg er redd de blir for små er med tanke på ski- og sykkelturer, og grunnen til at en hund over ca 55cm blir for stort er praktiske årsaker og økonomi :) 

Om de orker å være med, eller om de orker å trekke deg, tenker du på? For de orker å være med, men om de er noe særlig til trekkhjelp over tid er vel heller tvilsomt. Mellompudler, altså. Jeg er litt usikker på om små storpudler er noe særlig til trekkhjelp heller, de veier jo ikke all verdens i forhold til høyde, ofte. Jeg mener storpudlen til en venninne veide 15 kg eller noe sånt, det er bare 4 kg mer enn Leah veier. Nå er rett nok Leah en kraftig frøken på 11 kg, Ali veier "bare" 9 :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mer vokt i portisen enn i puddel, jeg synes også de få portisene jeg kjenner har mye lyd og stress i seg, ikke ulikt enkelte mellompuddellinjer (da minus vokt). Jeg kjenner mange pudler (i all str varianter) og synes det er suveren og allsidig rase, sånn helt subjektivt. :)  Blant mellompuddel synes jeg det er klare linjeforskjeller, enkelte linjer har mye stress og lyd i seg, andre har ikke det.

Siden dere er avhengig av å møte de ulike hundene og kanskje ha de på lån for å teste ut allergi ville jeg fokusert på raser som ikke er for uvanlige. Puddel og portis er mine forslag. Ellers så har du bedlington terrier, om den ikke blir for terrier eller for liten? Her jeg bor er det flere bedliser, men det er kanskje ikke den mest tallrike rasen. Jeg er hundeallergiker og tåler portis og puddelpels, men ikke bedlington av en eller annen grunn. En bekjent av meg er også hundallergiker og lever veldig godt med sin bedlis, så det er jo veldig individuelt. Forøvrig vil jeg også anbefale dere å se på unghund eller omplasseringshund, da valpetiden er helt grusom for de aller fleste hundeallergikere (inkl meg selv). Valper har mye mer allergener enn voksne hunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Midas skrev:

Det er mulig det finnes noen oppdrettere som har mindre storpudler, synes bare at de jeg har sett de siste årene har vært giga. Med hund over 60cm må vi plutselig bytte ut både det ene og det andre, og det er jeg ikke helt skkker på at min kjære er enig i :P 

Vi må uansett låne en hund her av de(n) rasen(e) vi bestemmer kan være aktuelle for en periode for å se om den blir tålt. Det er vel ingen raser som er direkte allergivennlig så det blir nesten å finne det vi kan tenke oss og så prøve ut. Jeg ser for meg at en røytefri kortklippet hund er mer allergivennlig enn en ekstrempelset Toller som både røytet absolutt hele året og som dro med seg halve nabolaget inn fra tur :P 

Krøllehunder er greit sånnsett. Noen spanske Vannhunder er jo også ganske søte. Men mitt inntrykk er at de er ganske forskjellige. 

Beardiser er nok mer allergivennlige enn toller, da pelsen er på en måte tørrere. Litt vanskelig å forklare. Det tar litt tid før voksenpelsen er på plass da. De skifter farge, og spesielt når de er unghunder. Min beardis slapp de store mengdene valpepels og underull når han var mellom 7 mnd og 1,5 år. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, 2ne skrev:

Om de orker å være med, eller om de orker å trekke deg, tenker du på? For de orker å være med, men om de er noe særlig til trekkhjelp over tid er vel heller tvilsomt. Mellompudler, altså. Jeg er litt usikker på om små storpudler er noe særlig til trekkhjelp heller, de veier jo ikke all verdens i forhold til høyde, ofte. Jeg mener storpudlen til en venninne veide 15 kg eller noe sånt, det er bare 4 kg mer enn Leah veier. Nå er rett nok Leah en kraftig frøken på 11 kg, Ali veier "bare" 9 :P 

Ja, nei jeg tenker ikke trekke, mer at de tåler og være med på sånne type turer ☺️ 

24 minutter siden, Lemen skrev:

Min erfaring er at det er mer vokt i portisen enn i puddel, jeg synes også de få portisene jeg kjenner har mye lyd og stress i seg, ikke ulikt enkelte mellompuddellinjer (da minus vokt). Jeg kjenner mange pudler (i all str varianter) og synes det er suveren og allsidig rase, sånn helt subjektivt. :)  Blant mellompuddel synes jeg det er klare linjeforskjeller, enkelte linjer har mye stress og lyd i seg, andre har ikke det.

Siden dere er avhengig av å møte de ulike hundene og kanskje ha de på lån for å teste ut allergi ville jeg fokusert på raser som ikke er for uvanlige. Puddel og portis er mine forslag. Ellers så har du bedlington terrier, om den ikke blir for terrier eller for liten? Her jeg bor er det flere bedliser, men det er kanskje ikke den mest tallrike rasen. Jeg er hundeallergiker og tåler portis og puddelpels, men ikke bedlington av en eller annen grunn. En bekjent av meg er også hundallergiker og lever veldig godt med sin bedlis, så det er jo veldig individuelt. Forøvrig vil jeg også anbefale dere å se på unghund eller omplasseringshund, da valpetiden er helt grusom for de aller fleste hundeallergikere (inkl meg selv). Valper har mye mer allergener enn voksne hunder. 

Jeg hadde en tråd om spansk for litt siden og mange hadde dårlig erfaring med rasen. Nå har jeg imidlertid vært i kontakt med flere som har det og flere oppdrettere, og inntrykket jeg sitter igjen med er at det er en viss risiko, men at det fokuseres mye på mentalitet hos seriøse oppdrettere og at hvis man er nøye i valget av linjer så kan man få en riktig flott hund. Jeg har også vært i kontakt med en som jeg kjenner som driver oppdrett av beardis hvor vi får låne hund om det skal bli aktuelt. Jeg må treffe flere portiser og vi skal låne puddel for å se om han tåler det. Jeg liker puddel veldig godt, og liker at de er aktive, men som sagt så vil jeg ikke ha veldig mye stress, men igjen så må man se på ljnjer. Det er en omfattende prosess dette :P Det begynner å snevre seg inn litt iallefall.

Når man sier at vannhundene har mye vokt; betyr det da at de varsler på absolutt alt og ingenting og det er håpløst å få roet noe av det? Eller er det bare at de varsler om det kommer folk/dyr? Det er jo helt sikkert individuelt og avhengig av trening, men sånn jevnt over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Midas said:

Ja, nei jeg tenker ikke trekke, mer at de tåler og være med på sånne type turer ☺️ 

Ja, det er ikke noe problem :) Om man skal på tur i kram snø kan det lønne seg å ha på de dress, hvis ikke blir de seende ut som snøballer, men det tror jeg nok gjelder for alle rasene du er interessert i :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schapendoes blir seende som snøballer ved rundt null grader og minus fem grader og valpepelsen og unghundpelsen er værst da den er mykere. De får da snøballer på beina og under magen og går rundt på en morsom måte da men er nok ikke noe behagelig for dem selvfølgelig da de plutselig kan stoppe på tur ved å dra ut snøballene selv. :P Det er mye energi i disse hundene og hopp og sprett og mye lyd men en herlig og glad rase.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en mellompuddel lett henger med på skiturer om du ikke forventer en som trekker deg. Det at pudler er sarte forfinede bestemorshunder er en seigliva myte dessverre. Toypuddelen i gata er med på lange joggeturer vår, sommer og høst . På vinteren er snømengden det som stopper han fra de lengste turene, han er jo bitteliten. Puddel er en sprek rase i alle varianter. :) 

Jeg kjenner to portiser og jeg synes de er litt skrullete, mye lyd og "politi"takter. De kan løpe fra vindu til vindu og varsle, men også passe godt på eierene sine om det kommer fremmede inn i stua, den ene er sånn som napper forbipasserende i rumpa/i hendene om den får mulighet.. Jeg tror ikke de er representative for rasen, men jeg vet at etter at Obama fikk seg portis så blomstret registreringstallene for rasen, også i Skandinavia. Og det ble avlet på litt av hvert. Hør med noen som kjenner rasen godt. :) Jeg synes det er mer alvor i portisen enn i pudlene jeg kjenner om det gir mening.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt portis i snart 13 år, og kjenner rasen godt tør jeg å påstå. 

Jeg synes rasen høres ut som noe for deg, jeg :) 

Ang. vokt synes jeg rasen har fått et litt overdrevet rykte. Dårlig oppdragelse blir ofte misoppfattet som vokt, for å si det sånn. Men ja, de er gjerne litt mer alvorlige enn en puddel kanskje er, men det gjelder først og fremst tispene - det er min erfaring. Rasen er ung til sinns hele livet, lærevillige, men også skikkelig sta.

Bare spør om du lurer på noe :) Jeg skal svare så godt jeg kan, men har ikke lest hele tråden her. Portisen er en utpreget rangerings-hund som får én favoritt i husstanden. Det kan være litt utfordrende hvis den ikke er enig med deg i hvem den bør like best, hvis du er den som vil trene mest med den. Snakker av egen erfaring :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Jeg har hatt portis i snart 13 år, og kjenner rasen godt tør jeg å påstå. 

Jeg synes rasen høres ut som noe for deg, jeg :) 

Ang. vokt synes jeg rasen har fått et litt overdrevet rykte. Dårlig oppdragelse blir ofte misoppfattet som vokt, for å si det sånn. Men ja, de er gjerne litt mer alvorlige enn en puddel kanskje er, men det gjelder først og fremst tispene - det er min erfaring. Rasen er ung til sinns hele livet, lærevillige, men også skikkelig sta.

Bare spør om du lurer på noe :) Jeg skal svare så godt jeg kan, men har ikke lest hele tråden her. Portisen er en utpreget rangerings-hund som får én favoritt i husstanden. Det kan være litt utfordrende hvis den ikke er enig med deg i hvem den bør like best, hvis du er den som vil trene mest med den. Snakker av egen erfaring :P 

Jeg har lest på tråden din om portis og prøvde å finne hjemmesiden din, men lyktes ikke. Jeg har vært i kontakt med en oppdretter som virker seriøs og har beskrevet litt rundt hverdagen med rasen. Jeg synes det er så fint å få folks erfaringer med rasen og ikke bare lese på hjemmesider, da får man ofte fremlagt et «glansbilde» og kanskje ikke så mye de tingene man må være oppmerksom på. 

Det var endel vokt i tolleren min og, men så fort folk kom innom døra så var han helt galskap av glede, så det stakk ikke så dypt :P 

Hva er det mest negative med rasen synes du? Er de «retriever» begeistret for folk utenfor familien? Elsker alt og alle eller mer reserverte? Er det lett å gjøre feil med de? Altså er de sånn at om du feiler med noe ift sosialisering/miljøtrening så er det gjort? Jeg vil gjerne ha erfaringer både positive og negative :) 

Hvor ofte må de klippes ned om de skal være kortklipt? Altså hvor fort vokser pelsen? Er det noe man bør være ekstra oppmerksom på? Har oversikt over de helsetestene som er påkrevd. Har sett på raseklubben sine sider, er oppdretterlisten der oppdatert? Var få oppdrettere der i forhold til en annen liste jeg kom over. Er det et tilfeldig utvalg?

Jeg vil vite alt :P Tusen takk for at du vil svare :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Midas skrev:

Jeg har lest på tråden din om portis og prøvde å finne hjemmesiden din, men lyktes ikke. Jeg har vært i kontakt med en oppdretter som virker seriøs og har beskrevet litt rundt hverdagen med rasen. Jeg synes det er så fint å få folks erfaringer med rasen og ikke bare lese på hjemmesider, da får man ofte fremlagt et «glansbilde» og kanskje ikke så mye de tingene man må være oppmerksom på. 

Det var endel vokt i tolleren min og, men så fort folk kom innom døra så var han helt galskap av glede, så det stakk ikke så dypt :P 

Hva er det mest negative med rasen synes du?

Tja. Vanskelig å si synes jeg. Dårlig avl er det noe av (mye stress og lyd, som ikke er sånn rasen skal være), og stadig dårligere helse (tror det har sammenheng med at antallet har skutt i været de siste årene, men jeg ser det er noe allergi ute og går blant annet). Men rasen er krevde mtp tilstedeværelse synes jeg. Skal følge deg i beina, på do, i sofaen osv. hele dagen. Også er de aktive hele livet, og trenger skikkelig tur for å ikke bli veldig masete... De maser veldig aktivt. Slår med labbene, stirrer, syter. Den andre rasen jeg har er ikke i nærheten av å være så intens.

Er de «retriever» begeistret for folk utenfor familien? Elsker alt og alle eller mer reserverte?

Nei, de elsker ikke alt og alle. De fleste er bare interessert i de de kjenner godt, men de skal ikke være redd for fremmede. 

 Er det lett å gjøre feil med de? Altså er de sånn at om du feiler med noe ift sosialisering/miljøtrening så er det gjort?

Ja, vet du, jeg synes dessverre det er lett å gjøre feil med dem. Alt jeg irriterer meg over med tispa mi er ting som kunne vært anmeldes om jeg visste mer da jeg fikk henne, tror jeg. De lærer veldig fort, på godt og vondt. F.eks. er hun ikke bare grei med andre tisper, og det har ikke jeg alltid håndtert på en god måte. Rasen trenger en konsekvent oppdragelse, men jeg synes de funker dårlig om de får kjeft eller om man er frustrert når man trener dem. Min leser meg som en åpen bok, og om jeg er stressa eller nervøs er bikkja umulig å jobbe med :P 

Jeg vil gjerne ha erfaringer både positive og negative :) 

Hvor ofte må de klippes ned om de skal være kortklipt? Altså hvor fort vokser pelsen?

Kommer an på pelstypen. Ca 1 cm i mnd. Skal du ha lettstelt pels hele tiden må du skinne hunden 3 ganger i året, men jeg ville heller klippet en bamseklipp i så fall. Den må stusses hver måned for å holde lengden. 

Er det noe man bør være ekstra oppmerksom på? Har oversikt over de helsetestene som er påkrevd. Har sett på raseklubben sine sider, er oppdretterlisten der oppdatert? Var få oppdrettere der i forhold til en annen liste jeg kom over. Er det et tilfeldig utvalg?

Miljøet er mildt sagt komplisert :P For å si det sånn - det er flinke oppdrettere som ikke står på den lista også. 

Jeg vil vite alt :P Tusen takk for at du vil svare :)  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maria skrev:

 

 

Takk for svar :) 

Det er fint å være klar over sånne ting så man kan legge opp treningen etter det. Det med rotrening er ekstremt viktig på sånne raser. Jeg har litt erfaring med det, da Midas mildest talt var en krevende valp og unghund med mye forventninger både til det ene og det andre. Jeg fikk aldri bukt med forventningene til vann på han, men jeg har lært mye til neste eventuelt vanngale hund :P 

Det er en fordel at de ikke er helt tussete etter folk synes jeg. Vil gjerne ha en hund som ikke freaker ut av glede bare noen ser i dens retning. 

Oppdretteren jeg har vært i kontakt med planlegger kull med en amerikansk hannhund i 2018 eller 2019. Skal sjekke ut det litt nærmere og eventuelt dra og besøke henne. 

Jeg har forstått det som at det er litt komplisert ja :P Det er fint at pelsen vokser såpass da, for da kan man jo faktisk planlegge utstilling og få stilt den om man vil det og. Hvordan er det med stell av pels om den er forholdsvis kort? Er det mye som setter seg i pelsen? Hva med snø? Må de børstes ofte om de er korte i pelsen?  

Jeg føler kanskje at portisen har endel fellestrekk med sånn som Midas var. Selv om det ikke var lett å gjøre feil med han med tanke på psyken hans så var det lett å gjøre feil i treningssammenheng. Han lærte veldig fort, på godt og vondt og tilbød atferd i hytt og pine. Husker når jeg trente spesialsøk med han så brukte han poten på boksen et par ganger han fikk belønning for, og dermed var det en lov at det var sånn det skulle gjøres :P Man må være litt kjapp og ha god timing, men det er gøy å trene hunder som er ivrig. 

Jeg føler meg kresen, men det er mye som skal stemme og man skal jo ha hunden og trives med den i mange år. Det er ikke store ambisjoner jeg har med trening og konkurranse, men vil så gjerne ha en hund med treningslyst uten negativt stress. Så gjør man alltids noen feil på veien, og lærer mer for hver hund man har :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Sitat

Ja, har vurdert puddel. Egentlig er det mellompuddel som tiltaler meg mest, men det er to ting jeg er litt usikker på og det er uro/stress inne og størrelse. Skulle bare ønske de var pittelitt større :P Storpuddel som er i det lavere sjiktet er veldig fine hunder, men finnes det egentlig noe særlig storpudler som er rundt 55cm eller under? 

Portugisisk vannhund er vanligvis større enn mellompuddel, og mindre enn storpuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...