Gå til innhold
Hundesonen.no

Fasanjakt & vestfold fuglehundklubb - NRK avslører


Gjest
 Share

Recommended Posts

Så lenge man er i øvre samfunnslag, så kan man tillate seg hva man vil? :ahappy:

https://www.nrk.no/vestfold/xl/den-store-fasanjakten-1.13811794

Quote

Mattilsynet forvalter regelverket om dyrevelferd, mens Miljødirektoratet har med import og utsetting av fugl å gjøre. I et internt notat hos Mattilsynet går det fram at Vestfold fuglehundklubb vedgår å ha satt ut fugl til langt ut i oktober. Det er ikke tillatt.

Dersom man har tillatelse til å sette ut fugler skal de i så fall settes ut før 20. juli. Grunnen er at fuglene skal bli naturlig forvillet, slik at de klarer å finne seg mat, og blir redde for folk og rovdyr. Det forteller Jo Anders Auran i Miljødirektoratet.

– Fuglene som blir satt ut for sent blir kun et redskap for egeninteresse, og lider en langsom død og fryser i hjel, særlig under kalde vintre, sa Auran til NRK i høst.

I tillegg er det forbudt å sette ut fasan eller rapphøns i norsk natur uten godkjenning fra Miljødirektoratet. En slik tillatelse har ikke Vestfold fuglehundklubb. Klubben vedgår at den har satt ut fugl uten tillatelse, og sier de ikke var klar over denne bestemmelsen som kom 1. januar 2016. Klubben benekter derimot overfor NRK at de har satt ut fugler senere enn 1. september.

 

 

Quote

 

God butikk

En bil med hestehenger ruller inn på farmen til Vestfold fuglehundklubb. Inn lesser de kasser med 150 fasaner. Etter seks timers kjøring er medlemmer av Rogaland fuglehundklubb klare til å sette fuglene ut i Sandnes. De åpner kassene og jager fuglene ut på steder der medlemmene senere skal trene hundene til å finne fugl. Dette skjer 15. august i år og nesten en måned senere enn fristen 20. juni. Det bekrefter leder i Rogaland fuglehundklubb, Erwin Kranzmann. De har heller ikke tillatelse fra Miljødirektoratet til å sette ut fugl.

Vestfold fuglehundklubb har en årlig omsetning godt over en million kroner. Mye av dette stammer fra salg av fugler. Det viser også klubbens egne regnskaper.

På kundelista i år står også Hedmark og Oppland fuglehundklubb, Tjølling jeger- og fiskerforening, Sando fuglehundsenter og en del privatpersoner. Andre klubber og privatpersoner setter ut fugl fra andre produsenter. Slik blir flere tusen fasaner hvert eneste år ulovlig blir satt ut i naturen, og mange av dem for sent på høsten.

Sando hundesenter samarbeider med Vestfold fuglehundklubb, men vil ikke slippe NRK inn for å se hvordan de overvintrer rapphøns, eller utdype hvordan de praktiserer utsetting av fugler. Hundesenteret reklamerer med at de har fasaner og rapphøns hundeeiere kan trene på

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

heldigvis ikke. Men noen spurte om det var vanlig å sette ut fugl for jakt.  Det er vel ikke vanlig, men det har skjedd- skjønt nå er det ikke tillatt lenger.  Synes dog ikke dette skiller seg al

Ok, men det er likevel å bruke levende dyr som treningsobjekter, og jeg synes det også er over streken hva etikk angår.  Jeg lurer forøvrig på om de som støtter all denne skytingen av ulv, bl.a.

da blir det mange trist skjebner i år også da. Men hva gjør vel det, så lenge man får jakta med bikkjene...dyrevelferd er bare viktig når det gjelder hund og jakt skjønner jeg. Ikke det en jakter på. 

Posted Images

Just now, Pringlen said:

Tydeligvis. Ellers tror jeg ikke det er noe særegent for akkurat DEN klubben. Vet ikke hvor mange klubber som har lavlandsprøver. Men lavlandsprøver foregår på utsatt fugl. I Østfold greier de seg nok, ellers ikke.

De dekker det også i artikkelen som er lang, velskrevet og grundig :)

Quote

Mens NRK arbeider med saken sender dagens leder av Fuglehundklubbenes forbund, Hans E. Enoksen, ut en e-post til fem av fuglehundklubbene i landet om at de ikke bør uttale seg til media om saken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

De dekker det også i artikkelen som er lang, velskrevet og grundig :)

 

Ok, hadde ikke lest. Så bare innslaget på NRK i går. Der var det kun fokus på Vestfold fhk. 

red: det står ikke så mye mer enn hva som var på innslaget.

Tror forøvrig det er liten sjangs for at fuglehundklubbene (og private) legger ned lavlandstrening og prøver. Dette er pengemaskinene i hundesport....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke videre imponert nei - men det forsterker vel mitt inntrykk av fuglehundfolk- og sport... 

Vi har forresten fasaner som flakser rundt her også - og blir påkjørt tidvis... Jeg må innrømme at jeg nesten holdt på å kjøre av vegen første gangen jeg så en :o 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Det var en kommentar til TS startinnlegg, der 'de øvre samfunnslag' ble nevnt :ahappy: Hvordanndet i realiteten forholder seg med denne klubben og dens medlemmer, skal jeg ikke uttale meg om. 

Jeg skjønte det, og da har jeg fått svaret på hvorfor jeg i alle år har sett ned på "allmuen"..... Har hatt mange fuglebikkjer i over 30 år :)

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Jeg skjønte det, og da har jeg fått svaret på hvorfor jeg i alle år har sett ned på "allmuen"..... Har hatt mange fuglebikkjer i over 30 år :)

Helt ærlig, jeg skjønte ikke helt poenget ditt her? :) Jeg er oppvokst med jakt og deriblandt også fuglehunder. Jegere er en blandet skare, akkurat som i resten av befolkningen. Det finnes tullinger som aldri burde ha hatt våpenlisens likeså det finnes flotte folk med genuin naturforståelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Helt ærlig, jeg skjønte ikke helt poenget ditt her? :) Jeg er oppvokst med jakt og deriblandt også fuglehunder. Jegere er en blandet skare, akkurat som i resten av befolkningen. Det finnes tullinger som aldri burde ha hatt våpenlisens likeså det finnes flotte folk med genuin naturforståelse. 

Jeg kødda litt.  Er forøvrig helt enig med deg.  Men øvre samfunnslag i ts blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, spot skrev:

Jeg kødda litt.  Er forøvrig helt enig med deg.  Men øvre samfunnslag i ts blir for dumt.

Ja det var litt kødd fra min side også..:ahappy: Men når det er sagt..jeg skal selvsagt ikke uttale meg om 'alle' fra de øvre lag av befolkningen som er jegere men.. 'Vår' erfaring er velbeslåtte folk , gjerne i dyre og 'riktige' klær , som reiser hele landet rundt , og har med seg hundene 'sine' ( som ellers står på kennel hos trener resten av året) og som benytter seg av helikopter for å komme til jaktområdene.. Her er det om å skyte mest mulig fugl, for en 'ekte' jeger må jo ha mest mulig felt vilt å vise til..:sleep: Av en eller annen grunn så er slike 'jegere' ofte ikke så populære blandt lokalbefolkningen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om millionomsetning og fuglehunder i Osloområdet, og folk som tar seg tid til å bruke tusenlapper på å sette ulovlig fugl ut i marka så de skal skyte på levende blink -  så er det ikke akkurat de fattige i Norge jeg forestiller meg. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, og at han med litt lite å gjøre som bor i enebolig ute i Asker bare ser ut som han er vel bemidlet. Kanskje er denne millionindustrien egentlig grunnet i NAV-stønader fra folk med lite å gjøre, og at vi snakker om et lavere sjikt i samfunnet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Når det er snakk om millionomsetning og fuglehunder i Osloområdet, og folk som tar seg tid til å bruke tusenlapper på å sette ulovlig fugl ut i marka så de skal skyte på levende blink -  så er det ikke akkurat de fattige i Norge jeg forestiller meg. Men jeg kan selvfølgelig ta feil, og at han med litt lite å gjøre som bor i enebolig ute i Asker bare ser ut som han er vel bemidlet. Kanskje er denne millionindustrien egentlig grunnet i NAV-stønader fra folk med lite å gjøre, og at vi snakker om et lavere sjikt i samfunnet? :)

Når det gjelder avl og utsetting av fugl gjort av Vestfold fuglehundklubb, så er dette noe som har blitt gjort i veldig mange år med gode resultater.  Det er så klart uheldig at de ikke hadde fått med seg at de måtte søke, noe som ble innført i 2016.  Men ellers har de forholdt seg til regelverket om dato for utsetting etc.  Fuglene er ikke avlet og satt ut for å skytes.  Og ettersom jeg kjenner flere av disse folkene, så er dette stort sett helt vanlige folk med vanlige inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, spot skrev:

Når det gjelder avl og utsetting av fugl gjort av Vestfold fuglehundklubb, så er dette noe som har blitt gjort i veldig mange år med gode resultater.  Det er så klart uheldig at de ikke hadde fått med seg at de måtte søke, noe som ble innført i 2016.  Men ellers har de forholdt seg til regelverket om dato for utsetting etc.  Fuglene er ikke avlet og satt ut for å skytes.  Og ettersom jeg kjenner flere av disse folkene, så er dette stort sett helt vanlige folk med vanlige inntekter.

Hva legger du i "gode resultater"? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
33 minutter siden, spot skrev:

Og som alltid har en sak minst 2 sider (men noen kaster seg jo ukritisk på enhver sak som kan skade andre):

http://www.vestfoldfuglehundklubb.no/wp-content/uploads/2018/03/Informasjon-til-våre-medlemmer.pdf

Personlig driter jeg en lang marsj i "han sa", "hun gjorde" osv. Det jeg vil vite er følgende: Blir det, av noen her i landet, satt ut fugler av noen som helst art, med det formål at de skal skytes på? Mulig jeg ikke er fantasifull nok, men jeg klarer liksom ikke å se noen annen grunn til at en fuglehundklubb, eller noen som helst med våpenlisens og jakthund, skal sette ut fugler verken på lukka område eller i naturen, lovlig eller ulovlig. Opplys meg gjerne dersom det finnes andre årsaker enn til blinkbruk. Men om skyting av disse fuglene er poenget, så har det, etter min mening, gått over i sportsdreping, og ikke jakt for mat. Hvis mat var målet, så kunne disse fuglene som oppdrettes slaktes før de settes ut. Jakt for mat kan jeg se et poeng med, skyting av dyr for skytingens del er forkastelig og patetisk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Fuglehundfolk setter ikke ut fugl for å skyte på dem, men for å trene hund. Så enkelt. Søk, stand, rios. Og selvsagt til lavlandsprøver. Eneste skytinga er med startpistol.

Ok, men det er likevel å bruke levende dyr som treningsobjekter, og jeg synes det også er over streken hva etikk angår. 

Jeg lurer forøvrig på om de som støtter all denne skytingen av ulv, bl.a. med å bruke argumentet "ulven hører ikke hjemme her, den er finsk/russisk, samtidig fordømmer utsetting av fasaner og rapphøns. I følge linken i startinnlegget (jeg har lite greie på fugl) har fasaner aldri hørt til her og rapphøns er utdødd. Jeg mistenker kynisk at regelen for den arten som er plagsom for jegerne, ikke gjelder de artene som kan brukes som levende jaktleker for hundene deres, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Dere som bruker argumentet om ikke-norsk ulv for å støtte ulvejakta, dere er selvfølgelig ikke dobbeltmoralister som samtidig synes denne utsettingen av fremmedfugl er helt innafor?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lene_S skrev:

Ok, men det er likevel å bruke levende dyr som treningsobjekter, og jeg synes det også er over streken hva etikk angår. 

Jeg lurer forøvrig på om de som støtter all denne skytingen av ulv, bl.a. med å bruke argumentet "ulven hører ikke hjemme her, den er finsk/russisk, samtidig fordømmer utsetting av fasaner og rapphøns. I følge linken i startinnlegget (jeg har lite greie på fugl) har fasaner aldri hørt til her og rapphøns er utdødd. Jeg mistenker kynisk at regelen for den arten som er plagsom for jegerne, ikke gjelder de artene som kan brukes som levende jaktleker for hundene deres, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Dere som bruker argumentet om ikke-norsk ulv for å støtte ulvejakta, dere er selvfølgelig ikke dobbeltmoralister som samtidig synes denne utsettingen av fremmedfugl er helt innafor?

"Dere" ?? Har jeg sagt at jeg støtter utsetting av fugl? Jeg forklarte deg hvorfor den settes ut, siden dine antagelser var skivebom. Jeg har vel tidligere i tråden sagt at jeg ikke synes noe om å sette ut fugl som klarer seg dårlig i Norske vintre. Men, siden du nevner det, det er jo på plussiden at de i hvertfall ikke gjør skade på Norsk natur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

"Dere" ?? Har jeg sagt at jeg støtter utsetting av fugl? Jeg forklarte deg hvorfor den settes ut, siden dine antagelser var skivebom. Jeg har vel tidligere i tråden sagt at jeg ikke synes noe om å sette ut fugl som klarer seg dårlig i Norske vintre. Men, siden du nevner det, det er jo på plussiden at de i hvertfall ikke gjør skade på Norsk natur.

Jeg sa vel ikke at du støtta dette, jeg spurte: "Dere som bruker argumentet om ikke-norsk ulv for å støtte ulvejakta, dere er selvfølgelig ikke dobbeltmoralister som samtidig synes denne utsettingen av fremmedfugl er helt innafor?". Legg merke til spørsmålstegnet på slutten der ;) 
At du ikke støtter dette, er jo bare flott, etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Jeg sa vel ikke at du støtta dette, jeg spurte: "Dere som bruker argumentet om ikke-norsk ulv for å støtte ulvejakta, dere er selvfølgelig ikke dobbeltmoralister som samtidig synes denne utsettingen av fremmedfugl er helt innafor?". Legg merke til spørsmålstegnet på slutten der ;) 
At du ikke støtter dette, er jo bare flott, etter min mening :)

Nei, jeg synes, som tidligere nevnt, at det er en rar ting å sette dem ut der de ikke klarer seg. Nedover i Østfold finnes det vel levedyktige stammer av fasan, men ellers vil de stryke med. Nå kan jeg ikke skrekkelig mye om arten. Men den er vel innført fra østen, og ikke hjemmehørende i Europa i det hele tatt. Den lever dog fint i landbruks og kulturlandskap i mildere land, og plager vel egentlig ingen.

Til trening av fuglehunder kan man godt bruke duer, som flyr hjem til dueslaget sitt. Men det er klart, til lavlandsprøver er de jo avhengig av utsatt fugl.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...