Gå til innhold
Hundesonen.no

Lot hundene bite ihjel andre dyr


QUEST
 Share

Recommended Posts

Nytt for saken er vel at en jakt-interessert ansatt ved en dyreklinikk er involvert i juks angående vaksiner/passene til hunder som ble eksporter/importert mellom Norge og utlandet for bruk i jakt, og at det er ulovlig importert svartelistede dyrearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

– Dette har vært en stor påkjenning for min klient. Dette bunner i en genuin hundeinteresse, og mye av tilværelsen hans har falt bort ved at han ble fratatt sine ti hunder. En del av tiltalen kommer også etter vår mening inn under det som omfattes av lovlig jakt i Norge, sier hun.

Ja, uff... stakkars liten. Dette må være helt grusomt for ham. Tenke seg til å bli fratatt hundene som han tydeligvis brenner så veldig for. Genuin hundeintresse my ass!!! 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner på om tidligere uttalelser i denne saken fra forumister:

1.PNG.1754f935a9517d565a0862c81154d1d5.PNG

2.PNG.2d4907d05ec72e12c99048d6622bc7d3.PNG

3.PNG.82a2daaf862f88cdc3d880d0406d7b75.PNG

4.PNG.375534cc8434080bfd5d932f0da1d4ef.PNG

5.PNG.c911d819660e83c311750b6d3bb77a6f.PNG

6.PNG.e86f4615fb8d48f2e5d6bca7660b0de4.PNG

3.PNG.82a2daaf862f88cdc3d880d0406d7b75.PNG

8.PNG.fde9c8c12dc86156d1fb2315b5a85243.PNG

9.PNG.8967d7ebf1c3563883853d369c167ae6.PNG

10.thumb.PNG.866d29a611581b44eaf3002fc30fdc56.PNG7.PNG

Quote fra Krutsi som ble avkappa litt rart ser jeg:

11.PNG.d942dec6a4dc76af377874426ca56999.PNG

 

Det finnes altså mennesker på dette forum som synes det er helt ok, innafor, vanlig i utlandet så whats the big fuzz about, som ønsker å bortforklare handlingene med at det er samfunnsnyttig og hensiktsmessig, som drar inn "what about other countries" / "what about the wolves". :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

– Dette har vært en stor påkjenning for min klient. Dette bunner i en genuin hundeinteresse, og mye av tilværelsen hans har falt bort ved at han ble fratatt sine ti hunder. En del av tiltalen kommer også etter vår mening inn under det som omfattes av lovlig jakt i Norge, sier hun.

Den lyssky kamphundsporten (egentlig kan vi vel bare lese "jakten" i stedet for et så fjottete ord som kamphundesport) skal ha holdt på i en årrekke, og tiltalen omfatter flere konkrete hendelser:

Oktober 2013: Avliving av grevling med bruk av terriere

April 2014: Avliving av kanin og stokkand ved bruk av bulldoger

Juli 2014: Slipp av terrier på katt i nettingbur

Oktober 2014: Avliving av kanin med bulldoger

November 2014: Slipp av kanin i kasse med hunder

Desember 2014: Avliving av tamrotter ved bruk av terriere eller bulldog

Januar 2015: Avliving av grevling ved bruk av bulldog eller andre hunder

Jeg stiller meg faktisk spørsmål om ikke flere i Norge, sikkert også på dette forumet (uten at jeg antyder noen som helst spesielle mennesker) har visst om dette. Siden det tydeligvis har pågått i flere år, og har vært utstrakt bruk av amerikansk bulldogg som er et lite miljø. Jeg har ganske tungt for å tro på at ingen har visst noe som helst, Norge er ikke et så stort land at man kan drive med slikt 100% usett i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det vi har diskutert tidligere er hvor vidt HUNDENE er farlige fordi EIER har begått lovbrudd. Noen mener jo åpenbart at alle hunder med et snev av byttebevisthet er livsfarlige og må avlives (som en del av straffen for eierens gale handlinger??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra debattinnleggene overfor er det diskutert hvorvidt hetsjakt "egentlig er så ille", at det er "hensiktsmessig å trene hunder på denne måten", at det skaper en "nytte for samfunnet å gjøre slik trening", at det jo er slik ville dyr jakter så hva er problemet med at noen putter en katt i en innhegning og lar hunder gå løs på den?

Det at noen overhodet bruker energi på å forsøke bagatellisere:
"Oktober 2013: Avliving av grevling med bruk av terriere

April 2014: Avliving av kanin og stokkand ved bruk av bulldoger

Juli 2014: Slipp av terrier på katt i nettingbur

Oktober 2014: Avliving av kanin med bulldoger

November 2014: Slipp av kanin i kasse med hunder

Desember 2014: Avliving av tamrotter ved bruk av terriere eller bulldog

Januar 2015: Avliving av grevling ved bruk av bulldog eller andre hunder"

I tillegg til ulovlig import av svartelistet dyreart, juks med pass og import + manglende veterinærtilsyn slik at hund måtte amputere fot...

Det er som Kåre Lise sa allerede i 2016; spinnvillt.

truth.PNG.c4da42c6c942afadbdbd9f6ddaa83dbd.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kanger. Som vanlig leser du med akkurat de brillene som passer deg for anledningen. Om du går tilbake i den tåden vil du (i hvertfall om du gidder å lese) se at INGEN forsvarer eierenes lite dyrevennlige brudd på Norsk lov. Det jeg skriver er at HUNDENE ikke i kraft av dette, har noen unormale egenskaper, som gjør dem så farlige at de måtte avlives. Og at vi finner nøyaktig samme egenskaper hos hunder som utfører samfunsnyttige oppgaver, som å forkorte lidelse under ettersøk. NEI, disse hundene ble, igjen, ikke brukt til det. Men egenskapene er de samme. Ønsket i en sammenheng, avlivningsgrunn i en annen. Kun fordi eierene var idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, QUEST said:

Mener også å huske ( uten å ha lest igjennom opprinnelig tråd) at det var hvorvidt disse hundene egnet seg for omplassering til nye eiere eller ei, som var den store diskusjonen. 

Hundene var allerede dau lenge før diskusjonen fortsatte. Har du i det hele tatt lest igjennom skjermbildene ovenfor? Høres dette ut som en diskusjon om hvorvidt disse hundene egnet seg for omplassering:

"På verdensbasis er dette en ikke-sak"

"står det noen steder at eierne av disse bulldoggene har drept katter" (nei "heldigvis" ble katten bare møtt med en gjeng terriere i et nettingbur)

"Jakten må ha foregått i utland" (feil, de importerte villsvin ulovlig for å rive de levende i stykker)

"terrierne er strengt tatt ikke brukt til noe ulovlig" (Juli 2014: Slipp av terrier på katt i nettingbur, Oktober 2013: Avliving av grevling med bruk av terriere, November 2014: Slipp av kanin i kasse med hunder, Januar 2015: Avliving av grevling ved bruk av bulldog eller andre hunder)

"denne saken er ikke så unik, mye skyldes vår tids trang til å filme og dele alt mulig."

"I andre land er det ikke ulovlig, og filmene inneholder ikke noe uvanlig."

"det vi ser på filmen er faktisk sånn det funker i naturen" (hunder inne i et bur som river diverse mindre byttedyr levende i fillebiter)

Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at flere deltakere i den tråden har gått relativt langt for å "bortforklare" "forklare" og "bagatellisere" hetsjakt. De prøver normalisere dyremishandling - noe frastøtende og j*vlig. Det provoserer meg, personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gjett om jeg husker denne tråden, 'a? Skal hilse og si jeg fikk mye per, for ikke å si mye usaklige karakteristikker og sarkasme, fordi jeg våget å stille spørsmål og teorisere rundt disse hundenes mentale helse. Jeg påpekte gang på gang at jeg ikke hadde noen mening om hvorvidt hundene skulle avlives eller ei, men møtte en fanatisk vegg av forsvar. Det var ikke en snøballs sjanse i ******* for at noen av disse hundene kunne komme til å bite halen av så mye som en Ikea-rotte, fikk jeg vite. Nuvel. Det ble meg fortalt i en annen tråd, av @2ne, at alle her er enige om at om en hund tar en sau, så er det natta for godt (eller noe til den effekt). Det stemmer liksom ikke helt med inntrykket denne tråden ga meg, for det får da være måte på forskjellbehandling. En puddel som tar sau må dø, med Sonens velsignelse, men en gjeng "kamphund"-lignende hunder, trent av heller tvilsomme karakterer, og brukt i bajaseksperimenter for å ta livet av dyr for moro skyld, de skal gis fordelen av den lille tvilen som finnes om at de ikke vil drepe igjen, og omplasseres. Jædda... Forhelligelse av rase er ikke det spøtt bedre enn fordømmelse av rase...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lene_S said:

Åh, gjett om jeg husker denne tråden, 'a? Skal hilse og si jeg fikk mye per, for ikke å si mye usaklige karakteristikker og sarkasme, fordi jeg våget å stille spørsmål og teorisere rundt disse hundenes mentale helse. Jeg påpekte gang på gang at jeg ikke hadde noen mening om hvorvidt hundene skulle avlives eller ei, men møtte en fanatisk vegg av forsvar. Det var ikke en snøballs sjanse i ******* for at noen av disse hundene kunne komme til å bite halen av så mye som en Ikea-rotte, fikk jeg vite. Nuvel. Det ble meg fortalt i en annen tråd, av @2ne, at alle her er enige om at om en hund tar en sau, så er det natta for godt (eller noe til den effekt). Det stemmer liksom ikke helt med inntrykket denne tråden ga meg, for det får da være måte på forskjellbehandling. En puddel som tar sau må dø, med Sonens velsignelse, men en gjeng "kamphund"-lignende hunder, trent av heller tvilsomme karakterer, og brukt i bajaseksperimenter for å ta livet av dyr for moro skyld, de skal gis fordelen av den lille tvilen som finnes om at de ikke vil drepe igjen, og omplasseres. Jædda... Forhelligelse av rase er ikke det spøtt bedre enn fordømmelse av rase...

Du husker tydeligvis ikke så godt. For det første, det jeg bidro med av diskusjon i den opprinnelige tråden om disse hundene var a) politiets metoder for å vurdere hvorvidt en hund er farlig eller ikke, og b) om en hund som biter seg fast i biteskinn er farlig eller ikke. For det andre, så var det vel at om en hund tar HUND, så er det bred uenighet hvorvidt bikkja bør avlives eller ikke. For det tredje, de gangene jeg skriver noe om når hund tar sau, så er avlivning ofte resultatet, helt uten sonens innblanding (det hender, til tross for mitt asosiale liv, at jeg får med meg ting som foregår utenfor min egen stue). For det tredje, den gangen jeg skreiv om en puddel som måtte dø, var det en EIER av en puddel som mente den burde avlives fordi den tok en KANIN. 

Neste gang du drar meg inn i en diskusjon jeg ikke har bidratt i, bør du være sikker på at du husker riktig. Det her ser ut for meg som bare et sverteforsøk, hvor du er mer interessert i person enn sak. Det kan du bare legge av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hundene var allerede dau lenge før diskusjonen fortsatte. Har du i det hele tatt lest igjennom skjermbildene ovenfor? Høres dette ut som en diskusjon om hvorvidt disse hundene egnet seg for omplassering:

Som jeg sa, det jeg husket fra tråden var diskusjonen om hvorvidt slike hunder hadde egnet seg for omplassering. At hundene i dette tilfellet allerede var døde, var egentlig uinteressant i så måte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, QUEST said:

Som jeg sa, det jeg husket fra tråden var diskusjonen om hvorvidt slike hunder hadde egnet seg for omplassering. At hundene i dette tilfellet allerede var døde, var egentlig uinteressant i så måte. 

At du kun husker spesifikke deler av tråden, er egentlig 100% uinteressant i så måte. Det graverende og viktige her, er at mennesker har omtalt den tiltalte i saken som en "skikkelig fyr", "en av de få (i verden) som virkelig kan hund" - og at man har brukt enormt med tid og energi på å bagatellisere hetsjakt med sammenlikninger som ikke hører hjemme noen steds. At du bare husker deler av det er HELT uinteressant, i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

At du kun husker spesifikke deler av tråden, er egentlig 100% uinteressant i så måte. Det graverende og viktige her, er at mennesker har omtalt den tiltalte i saken som en "skikkelig fyr", "en av de få (i verden) som virkelig kan hund" - og at man har brukt enormt med tid og energi på å bagatellisere hetsjakt med sammenlikninger som ikke hører hjemme noen steds. At du bare husker deler av det er HELT uinteressant, i så måte.

Er du sikker på at det er den tiltalte og ikke initiativtaker til å redde hundene fra avliving som @Emilie skrev om i den andre tråden (som du har lagt inn skjermdumper av i denne tråden)? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, JTT said:

Er du sikker på at det er den tiltalte og ikke initiativtaker til å redde hundene fra avliving som @Emilie skrev om i den andre tråden (som du har lagt inn skjermdumper av i denne tråden)? 

Det kan godt være, at jeg har misforstått at tiltalte ikke er ambulloppdretter, men at de som tok til seg hundene er ambulloppdretter? Derfor jeg har vært rystet av at ikke miljøet har vist mer om dette, hvis noen som er oppdretter har drevet på med slikt. I så fall er det en feil oppfatning jeg har fått, og lar saken falle tilbake til "kun" bagatelliseringen av hetsjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Det kan godt være, at jeg har misforstått at tiltalte ikke er ambulloppdretter, men at de som tok til seg hundene er ambulloppdretter? Derfor jeg har vært rystet av at ikke miljøet har vist mer om dette, hvis noen som er oppdretter har drevet på med slikt. I så fall er det en feil oppfatning jeg har fått, og lar saken falle tilbake til "kun" bagatelliseringen av hetsjakten.

Ja, de som har tatt de til seg er/var ambulloppdretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

Ja, de som har tatt de til seg er/var ambulloppdretter. 

Da har jeg forstått feil. Da er det ingen i tråden som har forhellighet en dyreplager, de forsøker "kun" å bagatellisere hetsjakt. 5% tro på menneskeheten gjenopprettet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...