Gå til innhold
Hundesonen.no

Belgisk fårehund forskjeller


Anni
 Share

Recommended Posts

Bare lurte generelt på hva som egt er forskjellene mellom groendael, lakenois, malionis og tervuren uten om utseende? 

Er det eksempel sånn at en rase kan være annerledes i mentaliteten enn andre eller krever noe annet? Vil gjerne vite så mye som mulig om hva som skiller dem utenom utseende. 

Bare lurer fordi jeg er nysgjerrig ?

belg5_orig.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på variantene. Groen og terv er mer type aktiv familiehund som gjerne kan jobbes med, mens lakke og malle krever jevnt over mer jobb/aktivitet for å ha det bra. Lakke er ikke så vanlig i Norge, mens malle kan du se som tjenestehund, eller hund brukt til IPO evnt som redningshund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Groenendael - ok hunder, dog så kan det skorte litt på evnen til konsentrajon, og også intensitet i lek/arbeid. Den mest laidbacke av variantene vil jeg påstå. Oppleves som litt "seig" (men ikke schæferseig)
Tervueren - kvikk, arbeidsvillig og skal i prinsippet være lik groenendael, men erfaringsmessig så har terven gjennomsnittlig bedre arbeidskapasitet, bedre konsentrasjon og ligger høyere i forhold til lek.
Malinois - fra utstillingslinjer - ekstremt varierende mentalt - men de som er bra er hakket hardere i nøtta enn de langhåra, og også hefigere i lek osv. - dog ikke værre enn at de fleste vil like å leve med en såfremt de ikke er nevrotiske. Fra brukslinjer - med mindre du er spesielt interessert - styr unna.
Laeken - varierende mentalt, men de som er bra er bra - litt mer alvor i ting enn hos de andre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
14 minutter siden, Kristiin skrev:

De langhårete er vell ganske like men det er jo to forskjellige raser, dermed forskjellige linjer iværtfall. Slik jeg har skjønt det :)

Terv og groen er vell litt mildere, kontra malle og lakke. :)

Det er ikke to forskjellige raser. Det er varianter av samme rase. Det betyr at det kan fødes valper av de forskjellige variantene i samme kull (med noen unntak genetisk), og de kan kryssparres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Det er ikke to forskjellige raser. Det er varianter av samme rase. Det betyr at det kan fødes valper av de forskjellige variantene i samme kull (med noen unntak genetisk), og de kan kryssparres.

Det jeg tenkte på at den største forskjellen mellom dem er linjene? Eller er jeg på bærtur? Likevel om det kan komme groen i tervkull og motsatt. Så er de ikke helt mikset? :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
7 hours ago, Kristiin said:

Det jeg tenkte på at den største forskjellen mellom dem er linjene? Eller er jeg på bærtur? Likevel om det kan komme groen i tervkull og motsatt. Så er de ikke helt mikset? :P

 

Jeg skjønner hva du mener, og vil si ja, den største forskjellen på dem er linjene. :) På generell basis, er jeg dog enig med @Belgerpia

Groenendael i tervuerenkull er sjeldent, men jeg vet om ett tilfelle i Norge. Tervueren i groenendaelkull er mer vanlig å se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...