Lavt stoffskifte - medisinering

10 innlegg i emnet

Jeg har nylig fått påvist lavt stoffskifte hos den yngste hunden (3 år), og siden hodet kobler tregt dukker ikke spørsmålene opp før en dag etterpå og etter kontorets åpningstid :lol:

Hun har da startet opp med forthyron to ganger daglig, hvor jeg fikk beskjed om at det ikke skulle gis sammen med mat.

Og da lurer jeg på; mine fôres to ganger daglig, mellom 8 - 10 om morgenen og 18 - 20 på kvelden. Er det da ok å gi den første tabletten 30 min før frokost, og den siste rundt når vi legger oss rundt 22 - 23?

Eller hvordan gjør dere andre det som har hunder med lavt stoffskifte? Jeg tenker så mye og så komplisert, og det gjør jo ikke det hele så mye enklere :ahappy:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh. Jeg fikk ikke den beskjeden, så min får i maten sin. Hvorfor skal man ikke gi med mat?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, mushi skrev:

Eh. Jeg fikk ikke den beskjeden, så min får i maten sin. emoji849.png Hvorfor skal man ikke gi med mat?

Som jeg forstod det, så hadde det med opptaket å gjøre. At tabletten burde få sige inn i kroppen uten å blandes med mat :|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er vel å gi så tilnærmet hver 12. time som mulig for å holde nivået jevnt gjennom hele døgnet? Så om du feks gir kl 8 og kl 20 og forer så nære kl 10 og kl 18 som mulig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, yurij skrev:

Det beste er vel å gi så tilnærmet hver 12. time som mulig for å holde nivået jevnt gjennom hele døgnet? Så om du feks gir kl 8 og kl 20 og forer så nære kl 10 og kl 18 som mulig? 

Ja, det er fullt mulig i helgene :) men i ukedagene så er vi gjerne ut dørene kl 8 - 9, og da bør både fôr og medisin være unnagjort. 

Men @mushi, har du lang erfaring med dette? Altså hvis det fungerer å gi sammen med fôret, så stresser ikke jeg meg ihjel for å få dette til å bli ett livslangt puzzlespill:lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, Anooni skrev:

Ja, det er fullt mulig i helgene :) men i ukedagene så er vi gjerne ut dørene kl 8 - 9, og da bør både fôr og medisin være unnagjort. 

Men @mushi, har du lang erfaring med dette? Altså hvis det fungerer å gi sammen med fôret, så stresser ikke jeg meg ihjel for å få dette til å bli ett livslangt puzzlespill:lol:

Du bør gjøre å hva veterinæren har sagt, og ikke hva andre gjør. Det er jo som du nevnte selv, en grunn til at du ikke skal gi medisin sammen med mat. 

Synes det et skremmende at folk så lettvint bare gjør som det de leser eller hører om at andre gjør. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, EllenJ skrev:

Du bør gjøre å hva veterinæren har sagt, og ikke hva andre gjør. Det er jo som du nevnte selv, en grunn til at du ikke skal gi medisin sammen med mat. 

Synes det et skremmende at folk så lettvint bare gjør som det de leser eller hører om at andre gjør. 

Nå synes jeg du skal ta deg en bolle, jeg spør om en erfaring og har verken trekt konklusjon hit eller dit. Man blir selvfølgelig nysgjerrig av erfaring når andre ikke har fått samme beskjed som en selv. Dette er noe hunden skal gå på livet ut, så det er helt innafor at det ikke skal gjøres mer komplisert enn høyst nødvendig.

Nå som klinikken har åpnet har jeg tatt en tlf og hørt. 20 - 30 min før mat og gjerne 1 - 2 timer etter mat har de som pekepinn. Det de veide tyngst var at medisinen ikke ble gitt med lite margin imellom, men gjerne holdt det på rundt 10 - 12 timer :) Utover dette er det som de sier, ulike praksiser rundt omkring. Men vi skal jo ta kontroll-prøve. Og da ser man jo om det man gjør virker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Anooni skrev:

Nå synes jeg du skal ta deg en bolle, jeg spør om en erfaring og har verken trekt konklusjon hit eller dit. Man blir selvfølgelig nysgjerrig av erfaring når andre ikke har fått samme beskjed som en selv. Dette er noe hunden skal gå på livet ut, så det er helt innafor at det ikke skal gjøres mer komplisert enn høyst nødvendig.

Nå som klinikken har åpnet har jeg tatt en tlf og hørt. 20 - 30 min før mat og gjerne 1 - 2 timer etter mat har de som pekepinn. Det de veide tyngst var at medisinen ikke ble gitt med lite margin imellom, men gjerne holdt det på rundt 10 - 12 timer :) Utover dette er det som de sier, ulike praksiser rundt omkring. Men vi skal jo ta kontroll-prøve. Og da ser man jo om det man gjør virker.

Jeg traff tydeligvis noe, med tanke på bollen 😂 

Det hjelper jo ikke hunden din noe hva andre gjør. Og du stiller jo direkte spørsmål om du kan gi medisin da og da. Dette er noe veterinær kan og bør svare på. Og nå har du jo spurt veterinæren også, flott 🤗

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som klinikken har åpnet har jeg tatt en tlf og hørt. 20 - 30 min før mat og gjerne 1 - 2 timer etter mat har de som pekepinn. Det de veide tyngst var at medisinen ikke ble gitt med lite margin imellom, men gjerne holdt det på rundt 10 - 12 timer Utover dette er det som de sier, ulike praksiser rundt omkring. Men vi skal jo ta kontroll-prøve. Og da ser man jo om det man gjør virker.

Hunden min har bare gått på billene siden før jul, så vi har ikke vært på noe kontroll enda. Da skal jeg vært flink til å gi piller før mat! Jeg har hørt av venner som har lavt stoffskifte at tar man piller med mat får de en dårligere effekt.

Redigert: om morgenen kan det jo lett løses ved at hunden får pille før morgentur! Da gr det fort 20 min før frokost.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, EllenJ skrev:

Jeg traff tydeligvis noe, med tanke på bollen 😂 

Det hjelper jo ikke hunden din noe hva andre gjør. Og du stiller jo direkte spørsmål om du kan gi medisin da og da. Dette er noe veterinær kan og bør svare på. Og nå har du jo spurt veterinæren også, flott 🤗

Da har jeg formulert meg ganske dårlig, for jeg er mest ute etter andres erfaringer og hvordan de løser dette. Regner med jeg ikke er den eneste med hund som har denne diagnosen :)

30 minutter siden, mushi skrev:

Hunden min har bare gått på billene siden før jul, så vi har ikke vært på noe kontroll enda. Da skal jeg vært flink til å gi piller før mat! Jeg har hørt av venner som har lavt stoffskifte at tar man piller med mat får de en dårligere effekt.

Redigert: om morgenen kan det jo lett løses ved at hunden får pille før morgentur! Da gr det fort 20 min før frokost.

Skjønner, takk! :) Jeg har løst morgenen så langt ved å gi hunden tabletten med en gang jeg står opp. Da gir det meg som du sier, 20 - 30 min før de får frokosten sin :) Kveld ble veldig enkelt å løse, da gir jeg bare før vi legger oss. Det blir 2 timer +, etter kveldsmaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• I dag våknet jeg med vondt i hodet og hele kroppen. Så jeg sovnet igjen og våknet for kanskje 45 minutter siden.  Hodet er fortsatt vondt, kroppen stiv og støl, og jeg fryser.  Nå får jeg vel få bestilt en ny forsyning mat til Sjef. Satser på at jeg får hentet det på fredag.
      Og så satser jeg på at jeg får kommet meg ut på tur i dag, og hentet pakke på posten uten større problemer. Snøen er på vei til å smelte. Det er 3 grader her nå, og det kommer regn i løpet av dagen... 
    • Den forstår jeg veldig godt! Hjelper på morroa når man klarer å utføre en oppgave uten å vri seg i smerter eller ha problemer med å i det heletatt gjøre oppgaven Tenkte jeg skal kjøpe kondomdresstoff neste gang jeg er på stoffbutikken, og sy dress til mini med det Fleecen var litt tager hva man haver Men merker godt at ikke fleecen er god på puddelpels, den gjør at pelsen blir veldig rar   Jeg krysser bare fingrene for at oppdretteren har rett om pelsen til Melvin  ikke ta fra meg håpet        
    • Jepp.  Jeg ville vært forsiktig med å sette avlssperre på 6-8 uker gamle valper jeg da, men det er meg. Man kan godt være politisk korrekt og mene at man kan se det når de er så små at de ikke vil egne seg i avl, men for det første - det kan man ikke vite, og for det andre - det kan skje ting senere som tilsier at disse hundene bør brukes i avl, og da er det skrekkelig tåpelig å ha gjort noe som i følge NKK ikke kan reverseres.  Nå er - uheldigvis - ikke avl som furrypaws (et spill med avl og konkurranser med hund), der man har full DNA-profil og derfor oversikt over alle syke gener som finnes. Det er heller ikke sånn som i furrypaws at gener aldri muterer. Da ville avl vært enkelt - jeg (ja, jeg spiller.. En liten pause nå, men jeg spiller) har f.eks på 5 generasjoner gått fra hunder med flere sykdomsgener, til hunder som ikke har en eneste sykdom. Alle er friske. Jeg innavler over en lav sko, og ingen blir syke.  Så ja, som oppdretter og valpekjøper skulle jeg gjerne hatt en genetisk gjennomfrisk hund, men de bor dessverre sammen med enhjørninger i eventyrland, så det får jeg ikke fått. Så da gjør jeg det beste ut av det, jeg leiter i timesvis etter hannhunder, info om søsken og foreldre og foreldres søsken, prøver å finne ut alt det er verdt å vite noe om og har ingen som helst illusjoner om at det ikke kan komme en overraskelse eller tre - fordi vi snakker om levende vesner.  Dere som ønsker dere "friske hunder", hvor flinke er dere til å screene for sykdommer selv? Sjekking av mentalitet? Oppgir dere sykdom til oppdretter? For alle ønsker seg friske hunder, men det er få som skjønner sammenhengen med helsesjekking o.l. og avl, selv når avl ikke gjøres på det individet.  Soniser er ikke valpekjøpere jeg ønsker meg, særlig ikke etter tråder som denne, og jeg anser meg som svært seriøs og kunnskapsrik. Noen ganger fremstår dere som urealistisk kravstore. 
    • Jepp, i alle lommer rundt omkring..og i vaskemaskinen..  For de som ikke allerede vet det, så kan jeg opplyse om at vanlige svarte bæsjeposer, tåler vask helt utmerket..
    • Øverste skuffen i kommoden i gangen - og alle lommer mm... Jeg er sikkert miljøsvin, men orker ikke bioposer - de er så tynne at jeg er redd de skal gå istykker hele tiden. Og jeg kan si at jeg var sabla glad jeg hadde tykke poser her i forrige uke hvor jeg tryna så lang jeg var med bæsjepose i hånda. Moste knyttneven ned i bæsjeposen... heldigvis holdt den  
  • Nylig opprettede emner