Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel..om størrelse , pelstell, helse og sånn


QUEST
 Share

Recommended Posts

I min søken etter 'ny' rase faller jeg irriterende ofte tilbake på storpuddel..Irriterende med tanke på at jeg virkelig ikke kan fordra pelstell..:P

Jeg har jo hatt dvergpuddel men har ingen personlig erfaring med storpuddel så jeg har ennå flere 'lurer på' om rasen. :ahappy: 

For å ta helsebiten først; Jeg ser at Addison og SA er nevnt på storpuddel bl.a , hvor utbredt er dette og er det noen 'reell' fare for å få en hund med noen av det nevnte ? 

http://www.bergogblaane.com/23550956

 

Pelskvalitet..jeg har tidligere spurt om det var synlig  ved 8 ukers alder hvorvidt det ble hard eller fluff type pels og fikk til svar at det kunne man ikke se ved den alderen. Litt kjedelig da hard pels er utrolig mye enklere, selv som kort. 

Apropos pels..jeg er helt noob her, riktignok har jeg i flere år klippet både min og ett par andre men det var med billigmaskiner til godt under 1000lappen og det var/er bare slitsomt. Maskinene stopper ved minste motstand og å sette på hoder for litt mer lengde enn nakenhund, fungerte ikke, da klippet rett og slett maskinene ikke.Hvis jeg nå skulle havne på storpuddel tilslutt, er ny og bedre maskin et must.. Jeg skal jo ikke stille så en kort sportsklipp på 2-3 cm på hele kroppen er hva jeg har i tankene. En god maskin bør vel kunne 'ligge' på hunden mens man klipper den lengden? De jeg har brukt har man måttet holde over hundens kropp, for å få ønsket lengde. Fryktelig krøkkete forklart men skjønner noen med klipperfaring hva jeg mener her? :P @Belgerpia f.eks . 

 

Så var det størrelsen..hvis jeg kjøper en storpuddel valp, så vil jeg jo ha en storpuddel, ikke en bittelitt for stor mellompuddel..:sleep: Det er jo et relativt stort sprang mellom 45cm og 62cm..hele 17 cm faktisk..og det utgjør MYE. Hannhund er det jeg sånn egentlig vil ha men det må bli tispe, jeg kjøper ikke en hannhvalp i den hensikt å kastrere den..Så allerede der 'krymper' vel den potensielle storpuddelen litt. Jeg  ønsker en storpuddel i den høyere delen av skalaen men hvordan vet man det, når man kjøper valp? Kjøper valp etter store foreldre og håper det beste, tar den største hvalpen eller er det litt hipp som happ hva man ender opp med? 

Det er mulig at jeg tar feil og at jeg bare innbiller meg det men er det en viss typeforskjell ute og går på storpuddel? Noen virker tyngre og litt mer lavbeinte mens andre virker lettere og noe mer høybente? Er det bare et optisk bedrag basert på klipp eller stemmer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har innspill på størrelse? :) Standarden sier at størrelsen kan være mellom 45-60 (+2) og det er jo faktisk en BETYDELIG størrelsesforskjell..Vi snakker faktisk om en differanse på hele 17 centimeter.. Selvsagt er ikke størrelsen det viktigste for min del men som nevnt, jeg ønsker en storpuddel, ikke en litt for stor mellompuddel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger vel storpudlene oftere i den større delen av skalaen, ikke i den minste, så om du ønsker deg en stor storpuddel, burde ikke det være noe problem å få til. 

Ad pelsstell, så er det alltid lurt med ordentlig utstyr. Jeg er litt usikker på hva du mener med at maskina bør kunne ligge på hunden mens man klipper den i lengden? Men @Belgerpia bruker en Wahl-maskin så vidt jeg husker, med avstandskammer, altså sånne: 

36533005-origpic-cd9092.jpg_0_0_100_100_

Jeg er litt usikker på om man kan bytte skjær på hennes maskin, men det trenger man strengt tatt heller ikke om man alltid bruker avstandskammer. 

Både til Andis og Oster får du kjøpt skjær ved siden av. Jeg tror det er 7f som er anbefalt til de som snauer ned hele bikkja, uten at jeg skal si det for sikkert akkurat nå. Den etterlater litt pels uten at den ser skamklippet ut. 

Addison og epilepsi ville jeg vært mer redd for enn SA, men det er jo sykdommer der du er avhengig av oppdretter/eiers ærlighet for å vite noe om, så undersøk godt uansett. Det er nok mulig å få tak i storpudler som holder seg friske, men jeg har ikke satt meg noe større inn i helse på store, må jeg innrømme. Valpeformidleren i puddelklubben er ei kunnskapsrik og engasjert dame da, så om du virkelig er nysgjerrig, anbefaler jeg deg å ringe henne. Hun har oppdrett av storpudler selv, så hun kan nok svare deg både på dette med sykdommer og dette med størrelse. Antageligvis dette med pelsstell også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, 2ne skrev:

Nå ligger vel storpudlene oftere i den større delen av skalaen, ikke i den minste, så om du ønsker deg en stor storpuddel, burde ikke det være noe problem å få til. 

Ad pelsstell, så er det alltid lurt med ordentlig utstyr. Jeg er litt usikker på hva du mener med at maskina bør kunne ligge på hunden mens man klipper den i lengden? Men @Belgerpia bruker en Wahl-maskin så vidt jeg husker, med avstandskammer, altså sånne: 

36533005-origpic-cd9092.jpg_0_0_100_100_

Jeg er litt usikker på om man kan bytte skjær på hennes maskin, men det trenger man strengt tatt heller ikke om man alltid bruker avstandskammer. 

Både til Andis og Oster får du kjøpt skjær ved siden av. Jeg tror det er 7f som er anbefalt til de som snauer ned hele bikkja, uten at jeg skal si det for sikkert akkurat nå. Den etterlater litt pels uten at den ser skamklippet ut. 

Addison og epilepsi ville jeg vært mer redd for enn SA, men det er jo sykdommer der du er avhengig av oppdretter/eiers ærlighet for å vite noe om, så undersøk godt uansett. Det er nok mulig å få tak i storpudler som holder seg friske, men jeg har ikke satt meg noe større inn i helse på store, må jeg innrømme. Valpeformidleren i puddelklubben er ei kunnskapsrik og engasjert dame da, så om du virkelig er nysgjerrig, anbefaler jeg deg å ringe henne. Hun har oppdrett av storpudler selv, så hun kan nok svare deg både på dette med sykdommer og dette med størrelse. Antageligvis dette med pelsstell også :P 

Takk for svar 2ne :) Avstandskammer..aha..det er det de heter..:ahappy: Da skal jeg prøve å forklare på nytt; På de billigmaskinene jeg har/har hatt, har det ikke gått an å bruke disse kammene, for da har det blitt full stopp.. Så jeg har måttet bruke bare skjæret og for å ikke lage nakenhund av de stakkars puddlene som har havnet i min 'frisørstol' , så har jeg måttet passe på å holde maskinen en viss høyde over huden ( omtrent som når man klipper med saks) ellers ble hundene ikke særlig puddellike for å si det slik..:P

Takk, da kan jeg ved passende anledning kontakte den omtalte damen og forhøre meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, QUEST said:

Takk for svar 2ne :) Avstandskammer..aha..det er det de heter..:ahappy: Da skal jeg prøve å forklare på nytt; På de billigmaskinene jeg har/har hatt, har det ikke gått an å bruke disse kammene, for da har det blitt full stopp.. Så jeg har måttet bruke bare skjæret og for å ikke lage nakenhund av de stakkars puddlene som har havnet i min 'frisørstol' , så har jeg måttet passe på å holde maskinen en viss høyde over huden ( omtrent som når man klipper med saks) ellers ble hundene ikke særlig puddellike for å si det slik..:P

Takk, da kan jeg ved passende anledning kontakte den omtalte damen og forhøre meg :) 

Ja, men det har med at det er en billigmaskin å gjøre, ikke at det ikke funker med avstandskammer :P Skal du satse på å holde bikkja nedbarbert, bør du investere i en ordentlig barbermaskin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min tredje puddel nå og jeg har aldri brukt avstandskammer når jeg har klipt mine egne eller andres pudler. Avstandskammer er supert til gjennombørstet, ren flokefri rett/bølget pels. Skal du skrelle ned en puddel trenger du ikke avstandskammer. Kjøp heller en ordentlig maskin - den varer i årevis om du behandler den bra. Jeg liker Andis, andre liker Oster. Til min storpuddel brukte jeg 40 skjær, 5(FC)skjær og 7 skjær. Om du lite erfaring med klipping vil jeg anbefalt deg å styre unna FC skjær før du er blitt mer vant. FC skjær har større avstander mellom bladene og kan lettere sette seg fast i huden og lage sår.

Om du kjøper en sort storpuddel får du mest sannsynlig en hund med god pelskvalitet og en mer lettstelt pels enn f. eks en hvit puddel. Men om du skal ha den nedskrelt så spiller det egentlig liten rolle, pelsen må være noen cm for å floke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2ne skrev:

Ja, men det har med at det er en billigmaskin å gjøre, ikke at det ikke funker med avstandskammer :P Skal du satse på å holde bikkja nedbarbert, bør du investere i en ordentlig barbermaskin :) 

Ja, jeg har innsett at billigskrot ikke holder , ikke minst for egen del..:ahappy:

Akkurat nå, Lemen skrev:

Jeg har min tredje puddel nå og jeg har aldri brukt avstandskammer når jeg har klipt mine egne eller andres pudler. Avstandskammer er supert til gjennombørstet, ren flokefri rett/bølget pels. Skal du skrelle ned en puddel trenger du ikke avstandskammer. Kjøp heller en ordentlig maskin - den varer i årevis om du behandler den bra. Jeg liker Andis, andre liker Oster. Til min storpuddel brukte jeg 40 skjær, 5(FC)skjær og 7 skjær. Om du lite erfaring med klipping vil jeg anbefalt deg å styre unna FC skjær før du er blitt mer vant. FC skjær har større avstander mellom bladene og kan lettere sette seg fast i huden og lage sår.

Om du kjøper en sort storpuddel får du mest sannsynlig en hund med god pelskvalitet og en mer lettstelt pels enn f. eks en hvit puddel. Men om du skal ha den nedskrelt så spiller det egentlig liten rolle, pelsen må være noen cm for å floke.

Hvit har aldri vært på 'ønskelista' , av en eller annen grunn er jeg ikke spesiellt begeistret for hvite puddler. Svart, sølv eller brun er mest ønskelig :) 

Jeg må tydeligvis sette meg en hel del mer inn i klippemaskiner ser jeg.. :ahappy: Takk for info :) 

 

Dere som har tisper, hvor høye er de ca? Som nevnt ovenfor, jeg vil jo ha en storpuddel, ikke en nesten mellompuddel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Ja, jeg har innsett at billigskrot ikke holder , ikke minst for egen del..:ahappy:

Det er en investering. Kjøper du en ålreit maskin trenger du bare å kjøpe nye eller slipe opp igjen skjærene :) 

2 hours ago, QUEST said:

Hvit har aldri vært på 'ønskelista' , av en eller annen grunn er jeg ikke spesiellt begeistret for hvite puddler. Svart, sølv eller brun er mest ønskelig :) 

http://www.arsnovas.com/ Brune storpudler med ok størrelse og - av de jeg har møtt - bra mentalitet. 

2 hours ago, QUEST said:

Dere som har tisper, hvor høye er de ca? Som nevnt ovenfor, jeg vil jo ha en storpuddel, ikke en nesten mellompuddel..

hehe.. Jeg har mellompuddeltisper, det er vel ikke altfor mange her på forumet som har storpudler? Men mine er 40 og 41 cm :P 

Jeg tror jeg har kjent 1 storpuddel som var så lav at den var akkurat under minstemålet, hun var vel bare 3-4 cm høyere enn mine. De pleier ikke å være så små :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også pudler i familien. To mellom (hann og tispe) og en storpuddel (tispe). Storpuddelen er mye større! Den forrige storpuddelen var lettere bygget, men også hun var betydelig større enn mellom. Vi har også wahl (som vi bruker på puddel, nakenhund og en blanding) veldig god maskin. Ellers foretrekker jeg oster. Husker ikke hva den store vi har heter, men den blir sabla fort varm!!! 

 

Edit: Den store het visst andis. Usikker om det bare er denne maskinen som er dårlig, eller om det er problemer ellers med merket også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

http://www.arsnovas.com/ Brune storpudler med ok størrelse og - av de jeg har møtt - bra mentalitet. 

De jeg har sett der er i hvertfall ikke små :) Og så virker det som damen har et veldig fornuftig syn på hund og mentalitet!

Ellers har kennel Stribukken svarte storpudler. Er de like nøye med helse og mentalitet på pudlene som på jakthundene sine, så kan de varmt anbefales! (og det regner jeg med)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også pudler i familien. To mellom (hann og tispe) og en storpuddel (tispe). Storpuddelen er mye større! Den forrige storpuddelen var lettere bygget, men også hun var betydelig større enn mellom. Vi har også wahl (som vi bruker på puddel, nakenhund og en blanding) veldig god maskin. Ellers foretrekker jeg oster. Husker ikke hva den store vi har heter, men den blir sabla fort varm!!! 
 
Edit: Den store het visst andis. Usikker om det bare er denne maskinen som er dårlig, eller om det er problemer ellers med merket også. 

Oster er vel kjent for å bli varm, Andis blir varm på skjæra-ikke maskina. Kjølespray og et par skjær, så går det bra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. størrelsen så er det svært uvanlig med storpudler ned mot 50cm. Noen tisper på noen linjer kan kanskje så vidt bikke under 55cm, men de fleste tisper holder seg over 55cm. Hanner noe større, og det er mer vanlig at de går over 60cm enn under. Min hann var 67cm... Så storpudler vil jeg si har en høyde på 60cm +/- noen cm.

Pelsen på en svart eller brun storpuddel er lettstelt i voksenpels om man holder lengden under 3-4cm. Da floker den ikke, og den trenger ikke børsting mellom klippene. En god maskin med ulike skjær, som skrevet tidligere i tråden, er et must. Min storpuddel ga jeg en stelleomgang ca annenhver mnd, med bad, føhn og klipp, og tok snute og labber et par ganger mellom disse hovedstellene, jeg liker ikke raggete snute :P Han brukte dekken, sele og halsbånd uten at dette floket så lenge pelsen var kort nok (max 3-4cm).

5a5b20338b16f_Samterrassen2.jpg.4ca8cad0a01cd659cbd81f804b24923d.jpg

5a5b2057be48d_Ceciliehelg1002.thumb.jpg.97c3c02bbf4c19151692a2991cd419d0.jpg

Vedlikeholdsfri klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. januar 2018 at 5:49 PM, Pringlen skrev:

De jeg har sett der er i hvertfall ikke små :) Og så virker det som damen har et veldig fornuftig syn på hund og mentalitet!

Ellers har kennel Stribukken svarte storpudler. Er de like nøye med helse og mentalitet på pudlene som på jakthundene sine, så kan de varmt anbefales! (og det regner jeg med)

Takk til deg og @2ne for oppdrettertips :) 

2 timer siden, Stella skrev:

Ang. størrelsen så er det svært uvanlig med storpudler ned mot 50cm. Noen tisper på noen linjer kan kanskje så vidt bikke under 55cm, men de fleste tisper holder seg over 55cm. Hanner noe større, og det er mer vanlig at de går over 60cm enn under. Min hann var 67cm... Så storpudler vil jeg si har en høyde på 60cm +/- noen cm.

Pelsen på en svart eller brun storpuddel er lettstelt i voksenpels om man holder lengden under 3-4cm. Da floker den ikke, og den trenger ikke børsting mellom klippene. En god maskin med ulike skjær, som skrevet tidligere i tråden, er et must. Min storpuddel ga jeg en stelleomgang ca annenhver mnd, med bad, føhn og klipp, og tok snute og labber et par ganger mellom disse hovedstellene, jeg liker ikke raggete snute :P Han brukte dekken, sele og halsbånd uten at dette floket så lenge pelsen var kort nok (max 3-4cm).

5a5b20338b16f_Samterrassen2.jpg.4ca8cad0a01cd659cbd81f804b24923d.jpg

5a5b2057be48d_Ceciliehelg1002.thumb.jpg.97c3c02bbf4c19151692a2991cd419d0.jpg

Vedlikeholdsfri klipp.

Takk for info og bilder, en slik klipp er akkurat hva jeg ser for meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme klippefrekvens som Stella, men bader oftere pga moderat støvallergi, hos hunden, altså. Ca hver 14. dag. Pelsen er av den stive typen. Jeg vil si den er flokefri når den er kort, og får den litt lengde før klipp (rundt 5-7 cm), er den lett å børste gjennom likevel. Jeg bruker å børste før klipp, syns det er lettere å klippe da- særlig med maskin. En klipperunde inkl børsting tar vel mellom 1 og 1,5 time, avhengig av hvor nøye jeg tar det. Bad med føning etterpå tar vel også fort en time. Føning er kanskje ikke nødvendig ved kort pels, men mer behagelig for hunden enn å gå med våt pels, innbiller jeg meg.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krelise skrev:

@Vita Nydelig hund :) Hva vil "lettstelt" si i puddelsammenheng? Ser at @Stella over her beskriver hvor ofte hun steller pels, men antar det varierer med pelskvalitet? 

Storpuddel er den størrelsen som har best pelskvalitet. De svarte, og i stor grad de brune, har nesten alltid kraftig og "hard" pels, og vil være lettstelt i en slik kort hverdagsfrisyre som Vita og jeg viser bilder av.

Jeg klippet min kortere i sommerhalvåret, og lot ham få litt mer "genser" på vinteren. Han var mye ute, jeg hadde hest mens jeg hadde ham, og han var med på timevis rideturer i skogen nesten daglig. I vått og kaldt vær hadde han et enkelt regntett dekken, ellers var han helt uten klær eller annet, han tålte kulde godt så lenge den var tørr.
5a5b964a9d6da_samhytta3.jpg.e3b3a487b3ac096764889b884fc73230.jpg
Her har han litt lenger pels på kroppen, og holdt seg god og varm tross innlandsvinter (-20). Som bildet viser er han ikke fønet opp og børstet, pelsen er krøllet og grov i uttrykket. Den er så kort at den ikke tover, så han trengte ikke børstes mellom klippene. Jeg hadde kun en børste, en saks, klotang, vanlig hårføner og en klippemaskin med 3 ulike skjær, og det fungerte fint til å holde pelsen hans. Jeg hadde ingen erfaring med skikkelig stell av puddel før jeg fikk ham, og med min lille kunnskap og lite utstyr tok det ca 3 timer fra jeg begynte å børste ham før bad til han var ferdig badet, fønet og klippet. Annenhver mnd altså. Så klippet jeg snuta og labbene og under magen et par ganger mellom hver hovedklipp for jeg likte at han var hygienisk :P Det tok kanskje en time, inkl. kloklipp. Og siden de ikke røyter er det ingen tid som kreves til ekstra støvsuging pga pelsdotter, ingen hundehår i sofa, på gulvteppet, i senga, i gangen, i smørpakka, på kjøkkenbordet ;) Så totalt sett tror jeg ikke en slik røytefri puddelpels krever så mye mer tid enn røytehunder :P Så sant man ikke skal ha dem i utstillingspels for de store titlene, det krever mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Storpuddel er den størrelsen som har best pelskvalitet. De svarte, og i stor grad de brune, har nesten alltid kraftig og "hard" pels, og vil være lettstelt i en slik kort hverdagsfrisyre som Vita og jeg viser bilder av.

Jeg klippet min kortere i sommerhalvåret, og lot ham få litt mer "genser" på vinteren. Han var mye ute, jeg hadde hest mens jeg hadde ham, og han var med på timevis rideturer i skogen nesten daglig. I vått og kaldt vær hadde han et enkelt regntett dekken, ellers var han helt uten klær eller annet, han tålte kulde godt så lenge den var tørr.
5a5b964a9d6da_samhytta3.jpg.e3b3a487b3ac096764889b884fc73230.jpg
Her har han litt lenger pels på kroppen, og holdt seg god og varm tross innlandsvinter (-20). Som bildet viser er han ikke fønet opp og børstet, pelsen er krøllet og grov i uttrykket. Den er så kort at den ikke tover, så han trengte ikke børstes mellom klippene. Jeg hadde kun en børste, en saks, klotang, vanlig hårføner og en klippemaskin med 3 ulike skjær, og det fungerte fint til å holde pelsen hans. Jeg hadde ingen erfaring med skikkelig stell av puddel før jeg fikk ham, og med min lille kunnskap og lite utstyr tok det ca 3 timer fra jeg begynte å børste ham før bad til han var ferdig badet, fønet og klippet. Annenhver mnd altså. Så klippet jeg snuta og labbene og under magen et par ganger mellom hver hovedklipp for jeg likte at han var hygienisk :P Det tok kanskje en time, inkl. kloklipp. Og siden de ikke røyter er det ingen tid som kreves til ekstra støvsuging pga pelsdotter, ingen hundehår i sofa, på gulvteppet, i senga, i gangen, i smørpakka, på kjøkkenbordet ;) Så totalt sett tror jeg ikke en slik røytefri puddelpels krever så mye mer tid enn røytehunder :P Så sant man ikke skal ha dem i utstillingspels for de store titlene, det krever mye jobb.

Wow, så flott han var! :wub: Klippet slik som dine og Vita's ser de jo ut som hunder! Synd de ikke kommer med den pelslengden permanent..:ahappy: Vel , jeg liker ikke pelsarbeid men det må vel bære overkommelig siden det ikke er noe som skal gjøres på ukentlig basis :) 

Kan jeg spørre hvor gamle dine og @Vita's ble? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, QUEST skrev:

Wow, så flott han var! :wub: Klippet slik som dine og Vita's ser de jo ut som hunder! Synd de ikke kommer med den pelslengden permanent..:ahappy: Vel , jeg liker ikke pelsarbeid men det må vel bære overkommelig siden det ikke er noe som skal gjøres på ukentlig basis :) 

Kan jeg spørre hvor gamle dine og @Vita's ble? 

 

Ja, de er flotte i slik kort frisyre, jeg liker dem best slik, spesielt storpudlene som er så grasiøse og kraftfulle i uttrykket, de kler kort pels, de har ikke noe å skjule under riktige linjer i pelsen.

Min Samson, "Sam", ble bare 5 :( Han ble påkjørt en vakker januardag av en som kjørte villmann på en skogsbilvei på snøføre. Jeg hadde lånt han ut en periode, jeg var fulltidsstudent og Sam hadde separasjonsangst (mild, men likevel mistrivdes han veldig alene), så jeg tenkte det var en god løsning. Han hadde flyttet rett før jul, indre Buskerud. Mye snø, så det var høye brøytekanter. Sam døde på vei til veterinæren av skadene :( Verste telefonen jeg har fått i mitt liv. Lett å være etterpåklok, jeg skulle aldri sendt ham fra meg... Det gjør fremdeles vondt, selv om det er 13 år siden nå i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre, Stella. Min fyller 4 år i mars, var drøye 3 på bildet. Dette er min første puddel, så har lite erfaring der. Men ser på puddelgrupper på Facebook at mange har storpudler som blir gamle. Noen rundt 15 år, så vidt jeg husker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...