Gå til innhold
Hundesonen.no

Provit kjøtt


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Aldri foret på kylling pga valpis sin allergi. 

Men for mine har kjøtt vært for de som lett legger på seg, bare trenger vedlikehold. Og Vom til de som trenger mer energi :)

Har foret lengre perioder på dette og vom, må si jeg liker terningsvarianten til Provit. Lett å tine, lett å scoope opp osv. Mindre søl.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vom sammen med tørrfôr. Veldig lettvidt å håndtere sammenlignet med v&h. Det er jo ren vom, så fullfôr er det ikke, men er veldig fornøyd med det sammen med tørt. Opplever at det er lettere å regulere vekta på bikkjene (de i lavest aktivitet blir fort feite på v&h) Vitaminpulveret er bare å røre inn (jeg tilsetter ikke vann først, da synes jeg pulveret fordeler seg dårlig)

Forresten: jeg fôret i flere år på "hjemmelaget" fôr med provitvom som base. Den gang kjøpte jeg avskjær fra produksjonen deres i 200kg kasser, og blandet med vitaminer, kornprodukter og grønnsaker. Det fungerte også utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å fóre på Provit Storfe nå i høst, etter å ha fullfóret på Vom og Hundemat lenge. Skiftet egentlig ikke pga innhold, men forpakning. Var lei av å stå ute i kulda og dele opp pølser med V&H, og lei av å stå ute i kulda og fóre (jeg fórer frossent, og det er noe skikkelig klin å gjøre innendørs).

 

Provit sine terninger er helt geniale. Har sekken i fryseren og bare skuffer riktig mengde direkte i skålene og serverer umiddelbart. Har en plastkopp med en rørepinne stående sammen med pulveret, og rører pulveret inn i litt vann før jeg heller det oppi skåla. Tar ikke mange sekundene. Fórer to ganger daglig, men gir pulveret på kvelden.

 

Eneste forskjellen jeg har merket på hundene, er at de fiser litt. Men siden det kun er luft og ikke lukter noe bryr jeg meg ikke stort. En venninne har derimot motsatt erfaring; hundene fiser mindre på Provit enn V&H.

 

Provit får trekk av meg for å kun ha to forskjellige dyr i maten sin. Jeg har nylig ryddet plass i fryseren så jeg kan kjøpe en sekk med storfe og en med kylling, og fóre 50/50. Men kunne tenkt meg et tredje slag for å få de tre proteinkildene som anbefales (selv om både Provit selv og de som har fóret på Provit lenge sier at vitaminpulveret veier opp for manglende proteinkilder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i perioder foret på Provit og det fungerer veldig bra på mine. Som flere skriver, er det veldig kjekt med bitene, lett å øse opp i skålene fra frossen tilstand. Pulveret som du nevner, er vitaminer. Dette følger med i posene. Man skal ha, om jeg ikke husker helt feil, 20g pr 0,5kg kjøtt. Pulveret har jeg rørt ut i litt vann og helt over maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i perioder foret på Provit og det fungerer veldig bra på mine. Som flere skriver, er det veldig kjekt med bitene, lett å øse opp i skålene fra frossen tilstand. Pulveret som du nevner, er vitaminer. Dette følger med i posene. Man skal ha, om jeg ikke husker helt feil, 20g pr 0,5kg kjøtt. Pulveret har jeg rørt ut i litt vann og helt over maten. 

Det er riktig [emoji4] 4 g per 100 g kjøtt/20 g per 0,5 kg kjøtt/40 g per kg kjøtt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg fórer med det på valpen nå. Kjøpte en 14 kg sekk med provit storfe som er i terninger. Det var en pose oppi posen med vitaminer som skal drysses over fóret. Jeg blander det med litt vann eller kokte moste grønnsaker. Tar fóret direkte fra fryseren oppi skåla og gir det enten fryst eller lar det tine litt før han får det. Han liker det veldig godt, men det er så som så med vitaminene som blir blandet ut i vann, så jeg tror jeg må finne en annen løsning på det. Kanskje blande det med litt leverpostei eller noe så han spiser det sammen med maten. Han får i tillegg litt svinekjøtt, kylling og fisk sånn at han skal få flere enn én proteinkilde. Synes det er veldig praktisk med at det er fryst i terninger, fremfor v&h som må tines i pølsen og som blir veldig klissete. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2018 at 6:31 PM, Midas said:

Jeg fórer med det på valpen nå. Kjøpte en 14 kg sekk med provit storfe som er i terninger. Det var en pose oppi posen med vitaminer som skal drysses over fóret. Jeg blander det med litt vann eller kokte moste grønnsaker. Tar fóret direkte fra fryseren oppi skåla og gir det enten fryst eller lar det tine litt før han får det. Han liker det veldig godt, men det er så som så med vitaminene som blir blandet ut i vann, så jeg tror jeg må finne en annen løsning på det. Kanskje blande det med litt leverpostei eller noe så han spiser det sammen med maten. Han får i tillegg litt svinekjøtt, kylling og fisk sånn at han skal få flere enn én proteinkilde. Synes det er veldig praktisk med at det er fryst i terninger, fremfor v&h som må tines i pølsen og som blir veldig klissete. 

vom og hundemat kommer i "kjøttboller" og "små skiver" nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Meg skrev:

vom og hundemat kommer i "kjøttboller" og "små skiver" nå

Hvordan er prisen i forhold til provit på kjøttboller for eksempel? Synes det fungerer greit sånn rent praktisk å fôre med provit, men det bekymrer meg litt at jeg ikke vet hvor mye han får i seg av vitaminene. Har prøvd å lage en blanding med leverpostei, vann og vitaminene, men ikke engang da slikker han i seg alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Midas said:

Hvordan er prisen i forhold til provit på kjøttboller for eksempel? Synes det fungerer greit sånn rent praktisk å fôre med provit, men det bekymrer meg litt at jeg ikke vet hvor mye han får i seg av vitaminene. Har prøvd å lage en blanding med leverpostei, vann og vitaminene, men ikke engang da slikker han i seg alt. 

det vet jeg ikke - jeg bruker blokker selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i mange sekker med provit oksekjøtt 3 kg for en billig penge. Pulveret er blandet i, og det nekter hundene her å spise- så jeg tar opp fra fryseren, tømmer passe mengde i ett dørslag og skyller skiten i kaldt vann.... Men da er  det jo ikke lenger noe fullfor.

Og 100% rent oksekjøtt tar jeg med en klype salt- javel det er sikkert okse (ku) men det er mest vom, fett og slintrer. og veldig lite "rødt kjøtt" for å si det slik.
Her blir det tilbake til klinet med 20 kg blokker V&H med en gang vi har fått i oss dette skvipet her som de knapt no vil ha :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Noen som har brukt dette over tid og er fornøyde? Vurderer gå helt over til Provit istedenfor VOM av samme grunn som tonjek, enklere rett og slett og bollene blir dyrere enn disse terningene. (Så tilsetter jeg bare litt andre proteinkilder nå og da.)

Det som gjør meg usikker på det som fullfôr er at jeg synes vitaminene virker så slump, akkurat samme mengde vit som skal tilsettes de forskjellige variantene, liksom ikke noe hensyn til at det inneholder bein eller ikke fra før av f.eks? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Noen som har brukt dette over tid og er fornøyde? Vurderer gå helt over til Provit istedenfor VOM av samme grunn som tonjek, enklere rett og slett og bollene blir dyrere enn disse terningene. (Så tilsetter jeg bare litt andre proteinkilder nå og da.)

Det som gjør meg usikker på det som fullfôr er at jeg synes vitaminene virker så slump, akkurat samme mengde vit som skal tilsettes de forskjellige variantene, liksom ikke noe hensyn til at det inneholder bein eller ikke fra før av f.eks? ?

Jeg tror jeg brukte Provit ca et år, og hundene fungerte veldig bra på det (nesten) hele tiden. Både den voksne og unghunden. Men jeg klarte vel kanskje ikke helt legge fra meg tanken om det egentlig var "fullverdig" nok på sikt. Både mtp proteinkilder (jeg brukte både kylling og storfe, så hadde to, men to er jo egentlig litt lite) og innholdet (veldig ensidig avskjær har jeg skjønt?). 
Etter å ha fungert veldig bra i over et år begynte begge hundene med magetrøbbel som gikk litt til og fra over mange uker. Endte til slutt med å skifte tilbake til VOM, og problemene ble borte på begge hundene. Er vel kanskje sannsynlig at det var en dårlig batch eller to, men fikk en veldig bra pris på VOM hos en annen dyrebutikk, og fant ut at jeg synes det var verdt å skifte over, så har ikke prøvd Provit noe mer i ettertid. Har brukt VOM sine kjøttboller (og noe halvkilospølser) nå siste par årene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...