Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Noen som forer med Provit her?
Ser at de selger 14kg sekker og at det finnes i kjøtt,vom og kylling. Står at en skal tilsette pulver
Hvordan fungerer det?

Er dette like bra som VH? Og hvem av variantene burde man velge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri foret på kylling pga valpis sin allergi. 

Men for mine har kjøtt vært for de som lett legger på seg, bare trenger vedlikehold. Og Vom til de som trenger mer energi :)

Har foret lengre perioder på dette og vom, må si jeg liker terningsvarianten til Provit. Lett å tine, lett å scoope opp osv. Mindre søl.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker vom sammen med tørrfôr. Veldig lettvidt å håndtere sammenlignet med v&h. Det er jo ren vom, så fullfôr er det ikke, men er veldig fornøyd med det sammen med tørt. Opplever at det er lettere å regulere vekta på bikkjene (de i lavest aktivitet blir fort feite på v&h) Vitaminpulveret er bare å røre inn (jeg tilsetter ikke vann først, da synes jeg pulveret fordeler seg dårlig)

Forresten: jeg fôret i flere år på "hjemmelaget" fôr med provitvom som base. Den gang kjøpte jeg avskjær fra produksjonen deres i 200kg kasser, og blandet med vitaminer, kornprodukter og grønnsaker. Det fungerte også utmerket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynte å fóre på Provit Storfe nå i høst, etter å ha fullfóret på Vom og Hundemat lenge. Skiftet egentlig ikke pga innhold, men forpakning. Var lei av å stå ute i kulda og dele opp pølser med V&H, og lei av å stå ute i kulda og fóre (jeg fórer frossent, og det er noe skikkelig klin å gjøre innendørs).

Provit sine terninger er helt geniale. Har sekken i fryseren og bare skuffer riktig mengde direkte i skålene og serverer umiddelbart. Har en plastkopp med en rørepinne stående sammen med pulveret, og rører pulveret inn i litt vann før jeg heller det oppi skåla. Tar ikke mange sekundene. Fórer to ganger daglig, men gir pulveret på kvelden.

Eneste forskjellen jeg har merket på hundene, er at de fiser litt. Men siden det kun er luft og ikke lukter noe bryr jeg meg ikke stort. En venninne har derimot motsatt erfaring; hundene fiser mindre på Provit enn V&H.

Provit får trekk av meg for å kun ha to forskjellige dyr i maten sin. Jeg har nylig ryddet plass i fryseren så jeg kan kjøpe en sekk med storfe og en med kylling, og fóre 50/50. Men kunne tenkt meg et tredje slag for å få de tre proteinkildene som anbefales (selv om både Provit selv og de som har fóret på Provit lenge sier at vitaminpulveret veier opp for manglende proteinkilder).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge mine fungerer kjempefint på V&H, men får tidenes diare av Provit... Aner ikke hvorfor det er sånn, har prøvd ved to ulike anledninger, og for å si det sånn, det frister ikke å gjenta ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Har i perioder foret på Provit og det fungerer veldig bra på mine. Som flere skriver, er det veldig kjekt med bitene, lett å øse opp i skålene fra frossen tilstand. Pulveret som du nevner, er vitaminer. Dette følger med i posene. Man skal ha, om jeg ikke husker helt feil, 20g pr 0,5kg kjøtt. Pulveret har jeg rørt ut i litt vann og helt over maten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har i perioder foret på Provit og det fungerer veldig bra på mine. Som flere skriver, er det veldig kjekt med bitene, lett å øse opp i skålene fra frossen tilstand. Pulveret som du nevner, er vitaminer. Dette følger med i posene. Man skal ha, om jeg ikke husker helt feil, 20g pr 0,5kg kjøtt. Pulveret har jeg rørt ut i litt vann og helt over maten. 

Det er riktig 4 g per 100 g kjøtt/20 g per 0,5 kg kjøtt/40 g per kg kjøtt.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, MonicaT skrev:

Noen som har prøvd Provit sine pølser?

Jepp. Veldig bra alt. til V&H siden man får kyllingfritt i flere varianter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fórer med det på valpen nå. Kjøpte en 14 kg sekk med provit storfe som er i terninger. Det var en pose oppi posen med vitaminer som skal drysses over fóret. Jeg blander det med litt vann eller kokte moste grønnsaker. Tar fóret direkte fra fryseren oppi skåla og gir det enten fryst eller lar det tine litt før han får det. Han liker det veldig godt, men det er så som så med vitaminene som blir blandet ut i vann, så jeg tror jeg må finne en annen løsning på det. Kanskje blande det med litt leverpostei eller noe så han spiser det sammen med maten. Han får i tillegg litt svinekjøtt, kylling og fisk sånn at han skal få flere enn én proteinkilde. Synes det er veldig praktisk med at det er fryst i terninger, fremfor v&h som må tines i pølsen og som blir veldig klissete. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 6/20/2018 at 6:31 PM, Midas said:

Jeg fórer med det på valpen nå. Kjøpte en 14 kg sekk med provit storfe som er i terninger. Det var en pose oppi posen med vitaminer som skal drysses over fóret. Jeg blander det med litt vann eller kokte moste grønnsaker. Tar fóret direkte fra fryseren oppi skåla og gir det enten fryst eller lar det tine litt før han får det. Han liker det veldig godt, men det er så som så med vitaminene som blir blandet ut i vann, så jeg tror jeg må finne en annen løsning på det. Kanskje blande det med litt leverpostei eller noe så han spiser det sammen med maten. Han får i tillegg litt svinekjøtt, kylling og fisk sånn at han skal få flere enn én proteinkilde. Synes det er veldig praktisk med at det er fryst i terninger, fremfor v&h som må tines i pølsen og som blir veldig klissete. 

vom og hundemat kommer i "kjøttboller" og "små skiver" nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Meg skrev:

vom og hundemat kommer i "kjøttboller" og "små skiver" nå

Hvordan er prisen i forhold til provit på kjøttboller for eksempel? Synes det fungerer greit sånn rent praktisk å fôre med provit, men det bekymrer meg litt at jeg ikke vet hvor mye han får i seg av vitaminene. Har prøvd å lage en blanding med leverpostei, vann og vitaminene, men ikke engang da slikker han i seg alt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutes ago, Midas said:

Hvordan er prisen i forhold til provit på kjøttboller for eksempel? Synes det fungerer greit sånn rent praktisk å fôre med provit, men det bekymrer meg litt at jeg ikke vet hvor mye han får i seg av vitaminene. Har prøvd å lage en blanding med leverpostei, vann og vitaminene, men ikke engang da slikker han i seg alt. 

det vet jeg ikke - jeg bruker blokker selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er prisen dobbel ift provit, men det er jo til å leve med om det blir så han ikke får i seg vitaminene :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk tak i mange sekker med provit oksekjøtt 3 kg for en billig penge. Pulveret er blandet i, og det nekter hundene her å spise- så jeg tar opp fra fryseren, tømmer passe mengde i ett dørslag og skyller skiten i kaldt vann.... Men da er  det jo ikke lenger noe fullfor.

Og 100% rent oksekjøtt tar jeg med en klype salt- javel det er sikkert okse (ku) men det er mest vom, fett og slintrer. og veldig lite "rødt kjøtt" for å si det slik.
Her blir det tilbake til klinet med 20 kg blokker V&H med en gang vi har fått i oss dette skvipet her som de knapt no vil ha :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her går Provit sine terninger ned på høykant, også med pulver. Blander pulveret i vann og heller over maten, og de slikker skålene helt rene etter hvert måltid - heldigvis 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk, jeg liker også de ganske godt! Fikk det ikke til med de som hadde mye sol da, lettest med de der det ikke var direkte sol. Jeg bruker lightroom ja. Du kan laste ned sånne ferdige presets, det er det jeg har brukt i bunn, og så har jeg finjustert litt etterpå Først kasta jeg en godbit, og når hun var borte fra meg ropte jeg på henne med lys stemme og klappa meg på brystet. Belønna for å hoppe opp på meg. Så kasta jeg en leke, og hadde en leke hos meg som jeg lokka med. Hun kom med leken hun hadde og hoppa opp, så fikk hun leke med den jeg hadde. Begynte å kaste leker med litt lavere verdi først. Så er jo målet at hun skal komme og hoppe på meg slik at vi kan bruke den leken hun kommer med for å belønne det, men dit har vi ikke kommet enda. Akkurat nå jobber jeg mest med slipp-kommandoen på kampleker. Sliter fortsatt med at hun skal kunne komme inn med ball. Hun er en hard nøtt å knekke 
    • Tusen takk! Det er en Alaska Husky, 4 år  veldig fin 
    • Velkommen  Hvilken rase blir det? Lykke til, håper det blir full klaff    
    • Vi avsluttet vår utstillingssesong for i år, på Oppdal  Jeg hadde med meg Noor og Neytiri. Noor har lavt stoffskifte og vi har jobbet mot å finne tilbake til den lette, motiverende og glade hunden med riktig dosering av medisinering og alt. Så i helga skulle hun få være med og hun viste seg som for 2 år siden - lett og fin, og det resulterte i BIR og jamen meg BIG 2 også   Neytiri er blitt 9,5 mnd og debuterte i jr.klassen. Hun er ei stor jente som trenger tid på å få "festet" seg en del, men hun er ung og jeg ville gi henne treningen før vi nå venter en stund. Hun fikk Excellent, og ble nr 3 i klassen sin av 4 jr 
    • Jeg er ganske ny her, postet et innlegg for en stund siden ang. valg av rase. Etter mye tenking har jeg nå tenkt å overta en voksen hund. Hilste på hunden i dag, blir spennende å se hvordan det blir   
  • Nylig opprettede emner