Gå til innhold
Hundesonen.no

Helseteste i utlandet?


Recommended Posts

http://web2.nkk.no/no/tjenester/helse/rontgenbilder/

Er det noen som vet om jeg kan få min hannhund helsetestet i Budapest når jeg studerer og bor her mesteparten av året? Ser for meg at det koster en brøkdel her i forhold til hjemme og vi har veldig flinke veterinærer på skolen (samme type opplegg som Norges Veterinærhøyskole vil jeg tro) Går det an for meg å få han f.eks. HD-røntget, patellasjekket, hjerteundersøkt osv her nede og likevel få registrert det i NKK? Hunden er hentet fra Norge og registrert i NKK. Klarte ikke helt å tolke det jeg fant da jeg prøvde å sjekke om det sto noe det på NKK sin hjemmeside :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lerkefuglen skrev:

http://web2.nkk.no/no/tjenester/helse/rontgenbilder/

Er det noen som vet om jeg kan få min hannhund helsetestet i Budapest når jeg studerer og bor her mesteparten av året? Ser for meg at det koster en brøkdel her i forhold til hjemme og vi har veldig flinke veterinærer på skolen (samme type opplegg som Norges Veterinærhøyskole vil jeg tro) Går det an for meg å få han f.eks. HD-røntget, patellasjekket, hjerteundersøkt osv her nede og likevel få registrert det i NKK? Hunden er hentet fra Norge og registrert i NKK. Klarte ikke helt å tolke det jeg fant da jeg prøvde å sjekke om det sto noe det på NKK sin hjemmeside :)

NKK registrerer ikke avlesninger fra andre land. Men det kan godt hende de vil lese av (og så registrere) bilder som er tatt i utlandet. Stigen gjør i hvertfall det med ryggrøntgen tatt i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bilder tatt i Sverige av norskeide hunder avleses - noen bor så nærme grensen at det er bedre å bruke svensk veterinær. 

Jeg ville sjekket direkte med NKK, for jeg vet om en ungarsk hund som ble importert i voksen alder. NKK godkjente ikke røntgenresultatet hjemmefra, så den måtte røntges på nytt i Norge. På grunn av avlesningsmetoden er det flere lands resultat som ikke aksepteres i Norge, for å kvalitetssikre helsesjekker - importen over fra Ungarn fikk et helt annet røntgenresultat her enn i Ungarn. Så mulig det er restriksjoner for hvilke land de godkjenner bilder fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da må jeg sikkert høre med NKK etter hvert. :) 

Mener dere at jeg kan få bildene tatt her og så sende de inn til NKK for avlesing? Hvordan går man fram da tro? Og er det avlesningen som koster penger hjemme eller er det å få tatt selve bildene?

 

EDIT: Kan jo nevne at grunnen til at jeg maser om disse kostnadene er at jeg er student og det kun er noe jeg ønsker å gjøre av egen nysgjerrighet foreløpig... Det er ingen krav om det på rasen ei heller er HD utbredt, han har ingen symptomer/problemer som tilsier at noe er galt. Så dersom jeg kan få det billig på noen måte så hadde jo det vært supert når vi likevel er stuck her i Budapest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Takk, da må jeg sikkert høre med NKK etter hvert. :) 

Mener dere at jeg kan få bildene tatt her og så sende de inn til NKK for avlesing? Hvordan går man fram da tro? Og er det avlesningen som koster penger hjemme eller er det å få tatt selve bildene?

 

EDIT: Kan jo nevne at grunnen til at jeg maser om disse kostnadene er at jeg er student og det kun er noe jeg ønsker å gjøre av egen nysgjerrighet foreløpig... Det er ingen krav om det på rasen ei heller er HD utbredt, han har ingen symptomer/problemer som tilsier at noe er galt. Så dersom jeg kan få det billig på noen måte så hadde jo det vært supert når vi likevel er stuck her i Budapest :P

Nei, det kan du ikke. :) Alle veterinærer som sender inn bilder til NKK må ha en avtale med NKK og ha ett kurs man må ta for å få lov til ta HD-bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...