Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshund?


Potekroken
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge vurdert Rottweiler, men nå er jeg plutselig litt usikker. Har nemlig begynt å vurdere jaktgolden, så nå vet jeg ikke hvilken rase som vil passe best. Tenker å besøke ulike oppdrettere for å få et større innblikk. 

Hunden vil bli brukt til lange turer i skog og på fjell (har familiehytte både på fjellet og i skogen, samt at jeg har jorder og skog som nærmeste nabo), kløv, skiturer og lydighet. Vil antagelig prøve meg på litt søk/spor for moro skyld. Valp vil bli kjøpt i 2019, bor da for meg selv og har mye fritid. Tips? :huh: Rottweileren virker på en måte litt "tung", men er kanskje den jeg liker best :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Potekroken skrev:

Jeg har lenge vurdert Rottweiler, men nå er jeg plutselig litt usikker. Har nemlig begynt å vurdere jaktgolden, så nå vet jeg ikke hvilken rase som vil passe best. Tenker å besøke ulike oppdrettere for å få et større innblikk. 

Hunden vil bli brukt til lange turer i skog og på fjell (har familiehytte både på fjellet og i skogen, samt at jeg har jorder og skog som nærmeste nabo), kløv, skiturer og lydighet. Vil antagelig prøve meg på litt søk/spor for moro skyld. Valp vil bli kjøpt i 2019, bor da for meg selv og har mye fritid. Tips? :huh: Rottweileren virker på en måte litt "tung", men er kanskje den jeg liker best :wub:

Hvorfor vil du ha en rottweiler da? Man kan jo starte der.. jeg har hatt flere selv, og da av krevende aktive linjer, og jeg skal innrømme at det er ikke en rase som passer hvermannsen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hvorfor vil du ha en rottweiler da? Man kan jo starte der.. jeg har hatt flere selv, og da av krevende aktive linjer, og jeg skal innrømme at det er ikke en rase som passer hvermannsen :P 

Kjenner flere med rasen og møtt flere individer, har likt de veldig godt. Snakket med oppdrettere. Etter det synes jeg det virker som rasen kan passe :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hvorfor vil du ha en rottweiler da? Man kan jo starte der.. jeg har hatt flere selv, og da av krevende aktive linjer, og jeg skal innrømme at det er ikke en rase som passer hvermannsen :P 

Siden du har personlig erfaring med rasen, håper jeg at jeg kan spørre om noe uten at det blir tatt som 'bare' kritikk om du skjønner? :) Det er jo ikke til å komme forbi at rasen har opparbeidet seg et noe frynsete 'ry' mtp alvorlige angrep på andre hunder. Etter din erfaring/oppfatning er dette et 'raseproblem' dvs noe man bør være inneforstått med så og si, eller dreier det seg hovedsaklig om uegnede eiere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Potekroken skrev:

Kjenner flere med rasen og møtt flere individer, har likt de veldig godt. Snakket med oppdrettere. Etter det synes jeg det virker som rasen kan passe :)  

Jeg tror absolutt at du har gjort hjemmeleksa di, ikke det jeg mener. Men en rottis og golden kan begge passe, men er veldig forskjellige hunder.. Dine krav kan i tillegg passe til en haug andre raser, så derfor lurer jeg; hvilke personlighetstrekk er det som gjør at du liker rottisen best? 

15 minutter siden, QUEST skrev:

Siden du har personlig erfaring med rasen, håper jeg at jeg kan spørre om noe uten at det blir tatt som 'bare' kritikk om du skjønner? :) Det er jo ikke til å komme forbi at rasen har opparbeidet seg et noe frynsete 'ry' mtp alvorlige angrep på andre hunder. Etter din erfaring/oppfatning er dette et 'raseproblem' dvs noe man bør være inneforstått med så og si, eller dreier det seg hovedsaklig om uegnede eiere? 

Ingen fare for tolkning av kritikk her, jeg kan slakte ned de fleste hunder og raser inkl mine egne :lol: 

men ja! Det er begge deler vil jeg påstå. Det er noe linjeavhenig, noe raseavhengig og en del eieravhengig (her kanskje går det mest på hvor god eieren er til å ha hunden under kontroll hvis du først får en med drittmeninger).. 

det som er litt sammenhengen, etter min erfaring, er at jo mer drifter det er i hunden, jo større sjanse er det for at det dukker opp slike ting også. Men det går jo også på oppdragelse, hvor mye aktivitet hunden får, erfaringer ifra andre hunder osv. 

Jeg har hatt 3 tisper selv. 1 ifra kennel x og 2 ifra kennel Y. De to siste var tante og tantebarn i slektskap. 

Nr 1 tok jeg over som voksen, ren problemhund som ble sendt tilbake til oppdretter fordi den vistnok var gal. Utagerte på alt, uavhengig av avstand, så lenge hun så det var en annen hund. Sånn type brannmerker i hendene av båndet. Hun fikk litt rammer og struktur i livet sitt, samt en fast lekekamerat daglig som hun bodde med, og det ble egentlig ikke noe problem. Tok mine forhåndsregler, men i utgangspunktet ikke noe problem.  Tok ingen sånn kjempe driftig dame :P 

Nr 2 kjøpte jeg som valp og var et fyrverkeri. Hun var egentlig grei med hunder inntil hun møtte søstera ved et uhell og som smalt rett på henne i en alder av 2 år. Etter det var hun alltid forberedt til kamp inntil hun fikk lese hunden.. kontrollerbar (var med på utstillinger osv) og levde til daglig med andre tisper. Men jeg stolte selvfølgelig ikke 100% på henne :P Søstera derimot teengte ikke mange unnskyldninger for å ta ei Anna tispe.. 

nr 3 kom til meg som 1åring, og var datter til den «sinnataggen» av ei søster nevnt over. Hun var ingen kjempe driftig tøtte, men hadde sine greier på Forsvar. Hun kunne gå overens med alle slags hunder, svaret ikke og var veldig enkel. Dog, hvis hun anså noe som en fare, gikk hun rett inn til angrep :P 

 

så som du ser, det er nok noe rasenetinget. Men også flere variabler :) jeg har håndtert flere hunder som har vært i begge leire, fra samme kull. Trent sammen med andre hunder som også har vært begge deler.. 

og legg merke til at dette er mine meninger.. spør du andre, får du nok garantert andre svar ? jeg har selvfølgelig rett, men ja ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg tror absolutt at du har gjort hjemmeleksa di, ikke det jeg mener. Men en rottis og golden kan begge passe, men er veldig forskjellige hunder.. Dine krav kan i tillegg passe til en haug andre raser, så derfor lurer jeg; hvilke personlighetstrekk er det som gjør at du liker rottisen best? 

38 minutter siden, QUEST skrev:

De jeg har møtt har vært veldige "blide", godlynte hunder med god arbeidsvilje. Liker at den er sterk og ikke noe "pinglete". Så det er vel en sammensetning av utstrålingen jeg har sett samt egenskaper den har som gjør at jeg har falt ekstra for rottisen. Det at golden, og andre raser, kan passe er det som gjør meg forvirret/usikker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Potekroken skrev:

De jeg har møtt har vært veldige "blide", godlynte hunder med god arbeidsvilje. Liker at den er sterk og ikke noe "pinglete". Så det er vel en sammensetning av utstrålingen jeg har sett samt egenskaper den har som gjør at jeg har falt ekstra for rottisen. Det at golden, og andre raser, kan passe er det som gjør meg forvirret/usikker 

Egentlig så er det nok så «enkelt» at hvis du kan leve med en «dårlig» rottis med de negative sidene og liker rottis best, så hvorfor ikke? Særlig hvis du er innstilt på å trene med den fra dag 1 og ta jobben som følger med, samt har noen som kan Evt hjelpe deg.. 

jeg selv har BC nå og synes det er verdens enkleste rase spesielt i forhold Til rottis. BC er bare energi og fart. Rottisen hadde mye meninger om ting, og hadde tyngde til å gjennomføre meningene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Egentlig så er det nok så «enkelt» at hvis du kan leve med en «dårlig» rottis med de negative sidene og liker rottis best, så hvorfor ikke? Særlig hvis du er innstilt på å trene med den fra dag 1 og ta jobben som følger med, samt har noen som kan Evt hjelpe deg.. 

jeg selv har BC nå og synes det er verdens enkleste rase spesielt i forhold Til rottis. BC er bare energi og fart. Rottisen hadde mye meninger om ting, og hadde tyngde til å gjennomføre meningene sine. 

Takk for tilbakemelding :) 

Har lest litt om border collien også. Hørt at den fort kan begynne å gjete biler og annet som beveger seg, men er det slik at det i stor grad unngås hvis hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt? Har ingen kunnskap eller interesse om gjeting, men så sant hunden blir aktivisert på andre måter er det kanskje ok? Liker å ivareta hunden opprinnelse, med en jaktgolden kan jeg f.eks godt tenke meg å delta på jaktprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Potekroken skrev:

Takk for tilbakemelding :) 

Har lest litt om border collien også. Hørt at den fort kan begynne å gjete biler og annet som beveger seg, men er det slik at det i stor grad unngås hvis hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt? Har ingen kunnskap eller interesse om gjeting, men så sant hunden blir aktivisert på andre måter er det kanskje ok? Liker å ivareta hunden opprinnelse, med en jaktgolden kan jeg f.eks godt tenke meg å delta på jaktprøver. 

Det er ikke min erfaring. Det er nok av BCer som gjeter "alt mulig" selv om de blir tilstrekkelig aktivisert. Det er i utgangspunktet et utrolig sterkt instinkt i rasen, det er ikke uten grunn at BC er regnet som den beste sauegjeteren. 

Det handler nok mer om lydighet og kontroll. På samme måte som sterke instinkter i andre raser kan være framtredende(vokt hos rottweiler f.eks), så vil det være mulig å dempe/lære hunden hvilke situasjoner det er greit og hvilke som ikke er greit. 

Selv om rasen har et aktivitetsnivå og en førbarhet som tiltrekker meg veldig, så synes jeg gjetingen er såpass ulempe for min del at jeg ikke vil ha rasen. Da er det andre raser som har de samme positive egenskapene som jeg liker bedre. Poenget med å fortelle det, er at raser kommer med et sett egenskaper. Noen ønsker man, andre ønsker man kanskje ikke. Så må man finne ut hvilke "negative" egenskaper man kan leve med og hvilke man ikke kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring. Det er nok av BCer som gjeter "alt mulig" selv om de blir tilstrekkelig aktivisert. Det er i utgangspunktet et utrolig sterkt instinkt i rasen, det er ikke uten grunn at BC er regnet som den beste sauegjeteren. 
Det handler nok mer om lydighet og kontroll. På samme måte som sterke instinkter i andre raser kan være framtredende(vokt hos rottweiler f.eks), så vil det være mulig å dempe/lære hunden hvilke situasjoner det er greit og hvilke som ikke er greit. 
Selv om rasen har et aktivitetsnivå og en førbarhet som tiltrekker meg veldig, så synes jeg gjetingen er såpass ulempe for min del at jeg ikke vil ha rasen. Da er det andre raser som har de samme positive egenskapene som jeg liker bedre. Poenget med å fortelle det, er at raser kommer med et sett egenskaper. Noen ønsker man, andre ønsker man kanskje ikke. Så må man finne ut hvilke "negative" egenskaper man kan leve med og hvilke man ikke kan. 

Jeg har samme erfaring. Det som ligger av gjeting i hunden ligger gjerne der uansett. Man kan plukke bort en del (f. eks gjeting på biler og sånt), men noe vil alltid ligge der. Hvis jeg skulle tatt frem penn og papir og skrevet ned hver gang mine to gjeter i løpet av en gjennomsnittlig hverdag hadde jeg hatt det travelt. Og ingen av de gjeter på biler, syklister osv. De gjeter lekene sine, hverandre, andre hunder i lek osv. Uavhengig av hvor hardt jeg kjører dem på trening eller hvor ofte vi gjeter sau.
Yngste er mye mer ekstrem enn eldste, selv om hun riktignok aldri har gjetet kjøretøy, noe eldste var ram på. Eldste ser jeg også eskalerer i interessen for bilhjul hvis han får litt lite stimuli et par dager.

Det er nok store individuelle forskjeller; jeg har kjøpt begge hundene mine fra gode gjeterlinjer. En fargeavlet hobbyborder har kanskje (merk; kanskje) mindre i seg. Men jeg tenker at man faktisk bør være komfortabel med både stirring, kryping og flanking om man kjøper seg border, hvis ikke kan man potensielt gå på en smell hvis man ikke er «heldig» og får en med lite «hverdagsgjeting».
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Potekroken skrev:

Takk for tilbakemelding :) 

Har lest litt om border collien også. Hørt at den fort kan begynne å gjete biler og annet som beveger seg, men er det slik at det i stor grad unngås hvis hunden får nok aktivisering både fysisk og mentalt? Har ingen kunnskap eller interesse om gjeting, men så sant hunden blir aktivisert på andre måter er det kanskje ok? Liker å ivareta hunden opprinnelse, med en jaktgolden kan jeg f.eks godt tenke meg å delta på jaktprøver. 

Noen andre spørsmål som kan være greie å tenke over før man kjøper seg en rottis er; Har du mye erfaring med hund ifra før? Takler du en hund som feks ikke lar folk komme inn i huset? Er det et ønske at hunden skal være med deg overalt? 

For er det første hunden som du vil ha med deg «overslt», så er det kanskje enklere hunder å starte med og trene med enn en rottis :P 

edit: selv om rottis ikke er en umenneskelig rase å ha.. det bare krever litt annet enn hundehold enn mange andre raser, og en eier som virkelig vil klare det og som får litt hjelp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Golden, evt av jaktlinjer, vil fungere utmerket til det du beskriver. Om du i tillegg kunne tenke seg å trene jakt (uansett ambisjoner, men vil fungere også om du har ambisjoner) så er det jo virkelig midt i blinken. Forventer du at hunden skal kunne bære tungt når det gjelder kløv, så vær oppmerksom på at jaktgolden er relativt små og nette. Tisper på rundt 20kg er ikke uvanlig.

Det er imidlertid såpass stor forskjell på en Rottweiler og en (jakt)golden at jeg tror du ennå har en liten vei å gå for å finne ut hva du egentlig liker. Og som andre har nevnt, det er masse raser "mellom" Rottweiler og (jakt)golden som sikkert også kunne passe utmerket til ditt bruk. Og som får det utmerket hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tonjek skrev:


En fargeavlet hobbyborder har kanskje (merk; kanskje) mindre i seg. Men jeg tenker at man faktisk bør være komfortabel med både stirring, kryping og flanking om man kjøper seg border, hvis ikke kan man potensielt gå på en smell hvis man ikke er «heldig» og får en med lite «hverdagsgjeting».

Her hjemme er det den gule som gjeter desidert mest i hverdagen, på randen til irriterende selv for meg som i grunnen ikke bryr meg, på tross at de andre to har brukslinjer av en annen dimensjon enn førstnevnte :P

Det er absolutt ikke en felle man burde gå i om man skulle være interessert i BC, å kjøpe sportshund eller hund fra foreldre som ikke gjeter er litt som å skyte blindt. Instinktene sitter der til noen grad uansett, det som dog vannes ut ved sporthundavl er egenskapene til samarbeid og kontroll av disse instinktene, for ikke å snakke om hvordan de utfolder seg.

Veldig enig med @tonjek i siste delen! Man må være typen som kan overleve at man aldri får det helt bort fra hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også, som @tillien, at en jaktgolden fint passer det du skriver - men husk at mange er små når det kommer til kløv. Det er også stor forskjell på linjene innen jaktgolden på væremåte og størrelse, og det finnes linjer hvor det kun selges til jakt, mens andre igjen selges til alt. 

Jeg vet ikke om det har kommet ordentlig frem, men hva får deg til å stå mellom jaktgolden og rottis? Ikke som kritikk, men det er jo et stykke mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme er det den gule som gjeter desidert mest i hverdagen, på randen til irriterende selv for meg som i grunnen ikke bryr meg, på tross at de andre to har brukslinjer av en annen dimensjon enn førstnevnte [emoji14]
Det er absolutt ikke en felle man burde gå i om man skulle være interessert i BC, å kjøpe sportshund eller hund fra foreldre som ikke gjeter er litt som å skyte blindt. Instinktene sitter der til noen grad uansett, det som dog vannes ut ved sporthundavl er egenskapene til samarbeid og kontroll av disse instinktene, for ikke å snakke om hvordan de utfolder seg.
Veldig enig med @tonjek i siste delen! Man må være typen som kan overleve at man aldri får det helt bort fra hunden.

Derfor jeg skrev «merk; kanskje», haha [emoji2] For man vet jo faktisk aldri hvordan disse instinktene slår ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :)

Rottisen har jeg vel egentlig bare "alltid" vært glad i. Møtt mange individer som jeg har likt godt, derfor jeg har sjekket ut rasen nærmere. Og nå i det siste når jeg har snakket mer med folk med rasen og oppdrettere som forteller at en Rottweiler vil fungere godt ift. hva jeg ønsker å bruke hunden til, har jeg fortsatt å vurdere den. Ble ekstra betatt da jeg var på handlerkurs med en rottis (som jeg gikk i ringen med altså). Liker rottisen og jaktgolden på "hver sin måte", men tror jo at det er golden som passer best. Jeg liker egenskapene til begge raser, selv om de er forskjellige. Skjønner at jeg ikke kan få alt i en hund allikevel. Kløv er ikke det viktigste, så det skal gå bra at hunden ikke kan bære noe tungt. 

 

Jeg skal gjøre enda mer research fremover (planlegger tross alt ikke valp før neste år), men tror jeg er kommet et skritt nærmere mot at jeg vil ha jaktgolden. Den er vel mer egnet for å kunne ha med mer rundt omkring. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...