Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange parringer?


Hannah
 Share

Recommended Posts

På generell basis vil jeg si at det ikke er bra å parre en hannhund med mange tisper i løpet av ett år (egentlig totalt). NKK anbefaler ikke at hannhund/tispe får flere avkom enn det antall som tilsvarer 5 % av registreringstallene over fem år. Sånn sett vil en hannhund fra en tallrik rase kunne brukes mer enn en hannhund fra en sjelden rase. Hvis en hannhund får mange avkom, som igjen brukes videre i avl vil man avle videre på de samme linjene og genpoolen for rasen vil kunne reduseres på sikt. Dette er uheldig. Skal en først bruke en hannhund mye, bør den i hvert fall være frisk, fra friske linjer og virkelig ha noe som tilfører rasen noe nyttig/viktig.  Men, jeg synes på generell basis at det ikke er gode nok grunner for matadoravl (ekstrem hyppig bruk av en hannhund).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et todelt spørsmål. 

Anbefaling om kullfrekvens for tisper handler om den fysiske belastningen en tispe går gjennom i svangerskapet, fødselen og valpetiden. Så det er for å beskytte tispa. Det er derfor regler for antall kull, alder for første og siste kull, tid mellom hvert kull, og unntak. Det er minimal fysisk påkjenning for en sunn og frisk hannhund å pare, og de har derfor ikke behov for den samme beskyttelse.

Matadoraspektet som Alvira snakker om gjelder i grunnen både tispe og hannhund, men det er fysisk enklere for en hannhund å nå den grensa før en tispe.

Hvordan en disponerer de kullene en hannhund kan/bør få gjennom sitt liv er en egen diskusjon.

For å ta min egen hannhund og rase som eksempel. Vår matadorgrense er cirka 75. Raseklubben, derimot, stopper alle avlsdyr uansett kjønn etter det kullet hvor den 30. valpen er født, for avkomsgranskning. Det er om en følger klubbens retningslinjer for avl kun mulig for en norsk berner å få mer enn 30 valper om de 30 første gjør det meget bra i avkomsgranskningen. Dette punktet er satt for å begrense overdreven bruk av unge stjerner.

Jeg er ikke interessert i at min hannhund skal bli far til 30 valper fortest mulig. Jeg vil se hva han gir. Men for å vite noe om hva han gir så synes jeg også at ett kull er veldig lite - det sier bare noe om kombinasjonen. Derfor foretrekker jeg at han får to-tre kjappe kull om mulig, så jeg kan se hva som går igjen i ulike kombinasjoner og dermed si noe mer sannsynlig om hva HAN gir. Han har et kull på fem valper som er to måneder, og han er lovet bort til to andre tisper som bør få løpetid før sommeren. Andre sier jeg nei til, med mindre det dukker opp "an offer I can't refuse" - men jeg sa heller ikke ja til første og beste henvendelse, jeg har vært bevisst på hvem han skal brukes på og har sagt mange nei underveis.

Dette føles riktig for meg, det er ulike meninger om dette.

Vi har også retningslinjer i klubben som gjør at avlsklarering skjer etter fylte 18 måneder. I noen raser bruker de jo hannhunder som ikke er ferdig med valpeshow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...