Turid Rugaas fikk kongens fortjenestemedalje for sitt virke som hundetrener

41 innlegg i emnet

Akkurat nå, Vilje skrev:

Hentet fra: http://www.turid-rugaas.no/valpen.html

Synes det er mye på den siden som er rimelig spesielt i grunn. :hmm:

Ser ut som hun har moderert seg litt med årene da. Men hun holder fast på 5 minutters-reglen. Hun skriver heller ikke at trening i form av lydighet, bruks osv er direkte skadelig for hunden der, så kanskje hun har roa litt ned på det. Jeg er fortsatt ikke enig med henne da. Og hun går rett i mot treningsmiljøenes utvikling når hun sier at de ikke kan være trent hele året. Tidligere hadde trekkhunder fri på sommeren. Nå mener folk at de har bedre av å være i gang med aktivitet og trening hele året, selv om det ikke er på samme nivå som på vinteren. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Ser ut som hun har moderert seg litt med årene da. Men hun holder fast på 5 minutters-reglen. Hun skriver heller ikke at trening i form av lydighet, bruks osv er direkte skadelig for hunden der, så kanskje hun har roa litt ned på det. Jeg er fortsatt ikke enig med henne da. Og hun går rett i mot treningsmiljøenes utvikling når hun sier at de ikke kan være trent hele året. Tidligere hadde trekkhunder fri på sommeren. Nå mener folk at de har bedre av å være i gang med aktivitet og trening hele året, selv om det ikke er på samme nivå som på vinteren. 

Mja. Leste et intervju med henne i bladet til hundekjørerforbundet(?) Det var rimelig krasse meninger om alt som hadde med fysisk bruk av hund å gjøre, ja.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Mja. Leste et intervju med henne i bladet til hundekjørerforbundet(?) Det var rimelig krasse meninger om alt som hadde med fysisk bruk av hund å gjøre, ja.

Jeg satt faktisk og lette etter den artikkelen nå, men kan ikke finne den på nett. Har ikke lest den selv, men har hørt at hun ikke akkurat var positivt innstilt til mye trening av hunder.

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At hun kritiserer aktive hundekjørere er vel ikke så rart? Det gjøres jo her på Sonen også. De som driver rovdrift av hundene sine, uansett gren. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva hun kritiserer, da, bare kun ut fra det dere skriver her. 

5 minutters regelen har jeg heller aldri hørt om og ikke hørt andre snakke om heller, så hvor ombredt er den?

Jeg regner med om Morten Egtvedt og Cecilie Køste får Kongens fortjenestemedalje om noen år, så er det noen som skal kritisere det også. «Godbitsautomat» er det ikke? «Passive førere»? 

Interessant at man må stå til rette for alt man har gjort tilbake i en mannsalder og at det ikke går an å utvikle seg videre, sånn som det jo er med forskning og nybrottsarbeid. 

Merk, jeg har ikke fulgt Rugaas utvikling, så tar forbehold der. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Poter skrev:

At hun kritiserer aktive hundekjørere er vel ikke så rart? Det gjøres jo her på Sonen også. De som driver rovdrift av hundene sine, uansett gren. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva hun kritiserer, da, bare kun ut fra det dere skriver her. 

5 minutters regelen har jeg heller aldri hørt om og ikke hørt andre snakke om heller, så hvor ombredt er den?

Jeg regner med om Morten Egtvedt og Cecilie Køste får Kongens fortjenestemedalje om noen år, så er det noen som skal kritisere det også. «Godbitsautomat» er det ikke? «Passive førere»? 

Interessant at man må stå til rette for alt man har gjort tilbake i en mannsalder og at det ikke går an å utvikle seg videre, sånn som det jo er med forskning og nybrottsarbeid. 

Merk, jeg har ikke fulgt Rugaas utvikling, så tar forbehold der. 

Driver de med hund fortsatt da? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
6 timer siden, Siri skrev:

Så det er ikke engang førstehåndsinformasjon du sitter på? Da ble jo informasjonen skikkelig troverdig... 

Eeehhh jo det er nettopp det det er.  Dette er kopiert direkte fra  en annen debattside fra en person som trente i samme klubb / miljø som henne.  Kan legge ut mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, olga skrev:

Eeehhh jo det er nettopp det det er.  Dette er kopiert direkte fra  en annen debattside fra en person som trente i samme klubb / miljø som henne.  Kan legge ut mer.

Samme person skriver dette:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
Tragisk at en selvutlært menneske som hun sonaldri n
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutes ago, olga said:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Så den eneste måten å få erfaring med hunder på, er å konkurrere med de? Det må være noe av det mest latterlige jeg har sett på lenge. Du får erfaring i å trene hund opp mot konkurranse ved å konkurrere med de. Er det det TR har fått Kongens fortjenestemedalje for? Nei. Det er ikke det. Ikke denne gangen heller. 

Aldri hjulpet andre "aktive" mennesker :rolleyes: Nei, klart. Hundehold uten konkurranseaspektet har jo null verdi. 

13 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, 2ne skrev:

Så den eneste måten å få erfaring med hunder på, er å konkurrere med de? Det må være noe av det mest latterlige jeg har sett på lenge. Du får erfaring i å trene hund opp mot konkurranse ved å konkurrere med de. Er det det TR har fått Kongens fortjenestemedalje for? Nei. Det er ikke det. Ikke denne gangen heller. 

Aldri hjulpet andre "aktive" mennesker :rolleyes: Nei, klart. Hundehold uten konkurranseaspektet har jo null verdi. 

Shit..Jeg innser nå at selv om jeg har levd med hunder over ett halvt århundre, så har jeg null erfaring med hund...:o

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutter siden, olga skrev:

Men hvem er denne personen da? Skal man ta noe en anonym person som skriver på en annen nettside som god fisk bare fordi? Og man må ikke ha konkurrert selv for å få erfaring med hund. Frem til for to år siden konkurrerte jeg i høyeste klasse i lp. Jeg vil ikke si jeg fikk mer erfaring med hund da enn nå. Jeg fikk mer erfaring med å trene konkurransehund... nå får jeg erfaring med andre ting. 

8 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, QUEST said:

Shit..Jeg innser nå at selv om jeg har levd med hunder over ett halvt århundre, så har jeg null erfaring med hund...:o

Jeg har litt. Jeg har tross alt starta i LP kl.2 et par ganger. Samt en gang i bruks. Det betyr nok mye mer enn at jeg har jobbet med hund og/eller levd med de i noen tiår nå :yes::thumbs: 

7 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har litt. Jeg har tross alt starta i LP kl.2 et par ganger. Samt en gang i bruks. Det betyr nok mye mer enn at jeg har jobbet med hund og/eller levd med de i noen tiår nå :yes::thumbs: 

Gurimalla, da er du jo rene eksperten i forhold til meg..Jeg bøyer meg i støvet altså,.:ahappy: Ja, det er det jeg har sagt, man lærer noe nytt hele tiden! Men nå vet vi det, har man ikke konkurrert med hund, så kan man bare klappe igjen, for da har man ikke peiling på hunder..:sleep:

Tillegg; Men nå kom jeg  jo på at jeg har jo faktisk deltatt i konkurranser med hund..riktignok bare på utstillinger men det er jo også en form for konkurranse vel? * prøver desperat å grabbe til meg i alle fall litt troverdighet når det kommer til emnet hund* 

5 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, olga skrev:

Nei! Du har kopiert noe noen andre har skrevet. Det vil jeg ikke si er førstehånds kunnskap. 

49 minutter siden, olga skrev:

Så vidt jeg vet har hun aldri noen sinne skrevet noen som helst for Hundesport. Hun hadde en spørrespalte hos Canis da de begynte med nettsider. Men du må gjerne spa opp hva hun har skrevet for Hundesport. 

Jeg kjenner folk fra det lokale hundemiljøet der hun hadde sin virksomhet da hun begynte å slå gjennom som hundetrener (ja, jeg trente der selv), og jeg er ganske sikker på at de kunne sagt hva som helst for å sverte henne og hennes virksomhet, for å si det sånn. Hun var ikke videre populær av en eller annen grunn. 

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Emilie skrev:

Jeg vet ikke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Emilie skrev:

10 timer siden, Poter skrev:

Jeg vet ikke. 

Joda, de holder kurs fortsatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Poter skrev:

Jeg vet ikke. 

De hadde hvert fall instruktørutdannelse i fjor :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive