Gå til innhold
Hundesonen.no

Turid Rugaas fikk kongens fortjenestemedalje for sitt virke som hundetrener


QUEST
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Vilje skrev:

Hentet fra: http://www.turid-rugaas.no/valpen.html

Synes det er mye på den siden som er rimelig spesielt i grunn. :hmm:

Ser ut som hun har moderert seg litt med årene da. Men hun holder fast på 5 minutters-reglen. Hun skriver heller ikke at trening i form av lydighet, bruks osv er direkte skadelig for hunden der, så kanskje hun har roa litt ned på det. Jeg er fortsatt ikke enig med henne da. Og hun går rett i mot treningsmiljøenes utvikling når hun sier at de ikke kan være trent hele året. Tidligere hadde trekkhunder fri på sommeren. Nå mener folk at de har bedre av å være i gang med aktivitet og trening hele året, selv om det ikke er på samme nivå som på vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det synes jeg var høyst fortjent. Selv om man ikke er enig med damen, synes hun er litt skrudd her og der faktisk - så er det ikke å komme fra at hennes arbeid satte fokus på en viktig ting - hundens

Hun får da ikke medaljen for eventuelle konkurranseprestasjoner? Resultater, eller manglende sådanne, er helt irrelevant her. Hennes arbeid vedr hundens språk var banebrytende, ikke bare her men enda

Man kan si mye om den dama, men som det ble nevnt over her: hun bidro sterkt til å endre holdningen til hundetrening og å se hunder og hundespråk på en bedre måte. At jeg er eitrende uenig med henne i

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Ser ut som hun har moderert seg litt med årene da. Men hun holder fast på 5 minutters-reglen. Hun skriver heller ikke at trening i form av lydighet, bruks osv er direkte skadelig for hunden der, så kanskje hun har roa litt ned på det. Jeg er fortsatt ikke enig med henne da. Og hun går rett i mot treningsmiljøenes utvikling når hun sier at de ikke kan være trent hele året. Tidligere hadde trekkhunder fri på sommeren. Nå mener folk at de har bedre av å være i gang med aktivitet og trening hele året, selv om det ikke er på samme nivå som på vinteren. 

Mja. Leste et intervju med henne i bladet til hundekjørerforbundet(?) Det var rimelig krasse meninger om alt som hadde med fysisk bruk av hund å gjøre, ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Mja. Leste et intervju med henne i bladet til hundekjørerforbundet(?) Det var rimelig krasse meninger om alt som hadde med fysisk bruk av hund å gjøre, ja.

Jeg satt faktisk og lette etter den artikkelen nå, men kan ikke finne den på nett. Har ikke lest den selv, men har hørt at hun ikke akkurat var positivt innstilt til mye trening av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun kritiserer aktive hundekjørere er vel ikke så rart? Det gjøres jo her på Sonen også. De som driver rovdrift av hundene sine, uansett gren. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva hun kritiserer, da, bare kun ut fra det dere skriver her. 

5 minutters regelen har jeg heller aldri hørt om og ikke hørt andre snakke om heller, så hvor ombredt er den?

Jeg regner med om Morten Egtvedt og Cecilie Køste får Kongens fortjenestemedalje om noen år, så er det noen som skal kritisere det også. «Godbitsautomat» er det ikke? «Passive førere»? 

Interessant at man må stå til rette for alt man har gjort tilbake i en mannsalder og at det ikke går an å utvikle seg videre, sånn som det jo er med forskning og nybrottsarbeid. 

Merk, jeg har ikke fulgt Rugaas utvikling, så tar forbehold der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

At hun kritiserer aktive hundekjørere er vel ikke så rart? Det gjøres jo her på Sonen også. De som driver rovdrift av hundene sine, uansett gren. Nå vet jeg ikke nøyaktig hva hun kritiserer, da, bare kun ut fra det dere skriver her. 

5 minutters regelen har jeg heller aldri hørt om og ikke hørt andre snakke om heller, så hvor ombredt er den?

Jeg regner med om Morten Egtvedt og Cecilie Køste får Kongens fortjenestemedalje om noen år, så er det noen som skal kritisere det også. «Godbitsautomat» er det ikke? «Passive førere»? 

Interessant at man må stå til rette for alt man har gjort tilbake i en mannsalder og at det ikke går an å utvikle seg videre, sånn som det jo er med forskning og nybrottsarbeid. 

Merk, jeg har ikke fulgt Rugaas utvikling, så tar forbehold der. 

Driver de med hund fortsatt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Siri skrev:

Så det er ikke engang førstehåndsinformasjon du sitter på? Da ble jo informasjonen skikkelig troverdig... 

Eeehhh jo det er nettopp det det er.  Dette er kopiert direkte fra  en annen debattside fra en person som trente i samme klubb / miljø som henne.  Kan legge ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, olga skrev:

Eeehhh jo det er nettopp det det er.  Dette er kopiert direkte fra  en annen debattside fra en person som trente i samme klubb / miljø som henne.  Kan legge ut mer.

Samme person skriver dette:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
Tragisk at en selvutlært menneske som hun sonaldri n
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, olga said:

Samme person skriver dette:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
Tragisk at en selvutlært menneske som hun sonaldri n
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Så den eneste måten å få erfaring med hunder på, er å konkurrere med de? Det må være noe av det mest latterlige jeg har sett på lenge. Du får erfaring i å trene hund opp mot konkurranse ved å konkurrere med de. Er det det TR har fått Kongens fortjenestemedalje for? Nei. Det er ikke det. Ikke denne gangen heller. 

Aldri hjulpet andre "aktive" mennesker :rolleyes: Nei, klart. Hundehold uten konkurranseaspektet har jo null verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Så den eneste måten å få erfaring med hunder på, er å konkurrere med de? Det må være noe av det mest latterlige jeg har sett på lenge. Du får erfaring i å trene hund opp mot konkurranse ved å konkurrere med de. Er det det TR har fått Kongens fortjenestemedalje for? Nei. Det er ikke det. Ikke denne gangen heller. 

Aldri hjulpet andre "aktive" mennesker :rolleyes: Nei, klart. Hundehold uten konkurranseaspektet har jo null verdi. 

Shit..Jeg innser nå at selv om jeg har levd med hunder over ett halvt århundre, så har jeg null erfaring med hund...:o

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
19 minutter siden, olga skrev:

Samme person skriver dette:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
Tragisk at en selvutlært menneske som hun sonaldri n
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Men hvem er denne personen da? Skal man ta noe en anonym person som skriver på en annen nettside som god fisk bare fordi? Og man må ikke ha konkurrert selv for å få erfaring med hund. Frem til for to år siden konkurrerte jeg i høyeste klasse i lp. Jeg vil ikke si jeg fikk mer erfaring med hund da enn nå. Jeg fikk mer erfaring med å trene konkurransehund... nå får jeg erfaring med andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Shit..Jeg innser nå at selv om jeg har levd med hunder over ett halvt århundre, så har jeg null erfaring med hund...:o

Jeg har litt. Jeg har tross alt starta i LP kl.2 et par ganger. Samt en gang i bruks. Det betyr nok mye mer enn at jeg har jobbet med hund og/eller levd med de i noen tiår nå :yes::thumbs: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har litt. Jeg har tross alt starta i LP kl.2 et par ganger. Samt en gang i bruks. Det betyr nok mye mer enn at jeg har jobbet med hund og/eller levd med de i noen tiår nå :yes::thumbs: 

Gurimalla, da er du jo rene eksperten i forhold til meg..Jeg bøyer meg i støvet altså,.:ahappy: Ja, det er det jeg har sagt, man lærer noe nytt hele tiden! Men nå vet vi det, har man ikke konkurrert med hund, så kan man bare klappe igjen, for da har man ikke peiling på hunder..:sleep:

Tillegg; Men nå kom jeg  jo på at jeg har jo faktisk deltatt i konkurranser med hund..riktignok bare på utstillinger men det er jo også en form for konkurranse vel? * prøver desperat å grabbe til meg i alle fall litt troverdighet når det kommer til emnet hund* 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, olga skrev:

Eeehhh jo det er nettopp det det er.  Dette er kopiert direkte fra  en annen debattside fra en person som trente i samme klubb / miljø som henne.  Kan legge ut mer.

Nei! Du har kopiert noe noen andre har skrevet. Det vil jeg ikke si er førstehånds kunnskap. 

49 minutter siden, olga skrev:

Samme person skriver dette:

"Desverre har hun ingen erfaring med hunder. Hun har aldri konkurrert. ...Eller dempet en konkurransehund. Hun skrev enstund egne innlegg I hundesport- men så begynte fagfolk å lese det hun skrev...
Tragisk at en selvutlært menneske som hun sonaldri n
oen gang har deltatt aktivt eller hjulpet andre aktive mennesker over hode blir nominert."

Så vidt jeg vet har hun aldri noen sinne skrevet noen som helst for Hundesport. Hun hadde en spørrespalte hos Canis da de begynte med nettsider. Men du må gjerne spa opp hva hun har skrevet for Hundesport. 

Jeg kjenner folk fra det lokale hundemiljøet der hun hadde sin virksomhet da hun begynte å slå gjennom som hundetrener (ja, jeg trente der selv), og jeg er ganske sikker på at de kunne sagt hva som helst for å sverte henne og hennes virksomhet, for å si det sånn. Hun var ikke videre populær av en eller annen grunn. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg satt og surfet litt på nettet og skrev inn Turid Rugaas - Kongens fortjensmedalje. Da havnet jeg her inne. Etter å ha lest det meste av kommentarene så tenker jeg: " Skal lure på om det finnes noen andre som har fått medalje for en samfunnsinnsats som har fått så mye dårlig omtale i den forbindelsen?" Og så tenker jeg:" Finnes det noen her inne som helt ærlig kan fortelle at de kjenner Turid Rugaas og har sett noen av henns resultater med vanskeligstilte hunder?"  "Er det noen som uttaler seg her inne som har hørt og lest omtalene om Rugaas rundt omkring i verden som omhandler hennes betydning for dyrevelferd? Ikke bare når det gjelder hunder, men også andre dyrearter. Er det noen her inne som har lest og hørt hvordan Rugaas sin bok - spesielt om signaler, er med og forandre dyrevelferden bl.a. i Asiatiske land?" Jeg har fulgt med Rugaas en god del år nå, og vet at dette som skrives bl.a. om trening og aktiviteter her, er saker som Rugaas bygger på kunnskap fra bl.a. professorer innen felt og andre fagfolk innen fysikken hos hunder. Folk som underviser hva som er sundt og naturlig for rovdyr når det gjelder aktivitet. Hunder er rovdyr.

Ellers så kan jeg jo si at dersom jeg hadde hørt alle ryktene om Rugaas før jeg tok utdannelse hos henne, så hadde jeg ikke giddet å bruke tid på det. Så --- heldigvis var jeg av de heldige som ikke var fòret med slikt. Jeg sier ikke at det folk sier de har opplevd ikke stemmer - det vet jeg ikke noe om, men jeg vet mye om ryktene som verserer.

En liten kommentar til at Rugaas er selvutnevnt hundespykolog: Ingen vil noen sinne høre Rugaas selv kalle seg psykolog. Tvert i mot - hun har selv gått ut bl.a. mot aviser som har betegnet henne som psykolog. Det er en beskyttet tittel i Norge som ingen har lov å bruke, men noen gjør det likevel.

Flott å se at noen gratulerer Rugaas med medaljen selvom man ikke er enig i alt hun sier og gjør. Bare tiden vil vise hvor mye hun har betydd for dyrevelferden rundt i til nå, 4 verdensdeler og flere er på tur.

Jeg har en god venn på et helt annet felt som har fått denne utmerkelsen og jeg har aldri hørt noen har gjort noe annet enn å gratulere. Enten de er interessert eller ikke i det aktuelle området meldajen er gitt for. Skulle bare mangle!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Plako said:

[...] Jeg har fulgt med Rugaas en god del år nå, og vet at dette som skrives bl.a. om trening og aktiviteter her, er saker som Rugaas bygger på kunnskap fra bl.a. professorer innen felt og andre fagfolk innen fysikken hos hunder. Folk som underviser hva som er sundt og naturlig for rovdyr når det gjelder aktivitet. Hunder er rovdyr. [...]

De fleste i denne tråden er vel enige om at hun har gjort mye for å sette forståelse av hundens adferd på dagsordenen og på den måten bidratt til bedre dyrevelferd. Det betyr ikke at man trenger å være enig med så mye av det andre hun står for. Når Rugaas er avbildet flere ganger med sine sterkt overvektige hunder, tilsier det ikke at fysiologi er det hun har mest kunnskap om? Mye mulig at hun har moderert seg med årene, men hun har i alle fall tidligere frontet en mosjonsmengde langt under det som alle hunder burde få hver dag. Så vidt jeg husker grunngir hun dette med stress, uten at hun tar med i beregningen at det er noe som heter positivt stress. Ikke alt stress er negativt stress.

En hund i fri tilstand vil selvsagt være i mye aktivitet, allerede som valp. Både vi mennesker og alle andre dyr ble skapt for å være i aktivitet. Naturlig får ikke hunden servert maten i en skål tre meter fra liggeplassen sin, den må lete etter eller nedlegge denne selv, av og til slåss for den også. Da ser vi bare isolert på et av de grunnleggende fysiske behovene, hunder har også andre behov og drifter som krever aktivitet.
Å si at det ikke er sunt og naturlig å være i fysisk aktivitet, bærer ikke hold i en tid der svært mange studier støtter opp om at overvekt og inaktivitet er helseskadelig.

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man googler Turid Rugaas, så kommer det opp en del bilder av henne med en schæfer som jeg vill påstå er i nærheten av sykelig overvekt. får vondt langt inn i sjela mi når jeg ser hunder er så overvektige!

heller litt tynn og trent hund, enn overvektig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Buffaloes skrev:

Hvis man googler Turid Rugaas, så kommer det opp en del bilder av henne med en schæfer som jeg vill påstå er i nærheten av sykelig overvekt. får vondt langt inn i sjela mi når jeg ser hunder er så overvektige!

Man kan si mye om at folk har gjort noe positivt for opplysning, holdninger osv., men dette kunne jeg ikke vært mer enig i.
At noen som er så profilert som hundemenneske går frem på en måte som ikke ivaretar god fysisk helse hos hundene, og i tillegg holder hunder slik selv, er hårreisende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, maysofie skrev:

Man kan si mye om at folk har gjort noe positivt for opplysning, holdninger osv., men dette kunne jeg ikke vært mer enig i.
At noen som er så profilert som hundemenneske går frem på en måte som ikke ivaretar god fysisk helse hos hundene, og i tillegg holder hunder slik selv, er hårreisende.

ja, rett og slett hårreisende! jeg er veldig enig i mye av det hun har kommet med, og er på ingen måte ute etter å "ta henne." men akkurat det med mosjon og mental stimuli er noe av det viktigste i et hundehold for min del. understimulerte hunder er for så vidt et ganske trist syn å se på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet... Jeg synes også hun har gjort mye bra, og helt sikkert forbedret dyrevelferden for mange dyr, og det setter jeg høyt. Det er bare det at hunden hennes er jo direkte bælfeit?!

Jeg hadde privattimer hos en atferdsspesialist for mange år siden på en langhårscollie jeg hadde som jobbet etter Rugaas sine metoder. Han var gulvredd og stressa, men egentlig mye mer stressa inne enn ute for det var stort sett inne han var redd. Jeg fikk beskjed om å slutte å gå tur med han. Bare være inne og på gårdsplassen i flere uker før vi kunne gå 100m bort i nabolaget. Dette var en ung hund, og han ble jo helt kokko av det. Jeg fulgte rådene en stund, men jeg så jo at hunden bare ble verre av så lite stimuli og mosjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med både den 'ene og den  andre her'.. Rugaas har uten tvil gjort mye for hunder mtp forståelse for hundens språk mm men jeg er sterkt imot denne såkalte 5minutters regelen.. Selv småttingene mine som går som verdens minste rase, hadde blitt tullerusk av så lite mosjon og stimuli. Problemet for hunder  flest i dag er vel ikke for mye mosjon/turer, det er vel helst helt tvert om..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...