Gå til innhold
Hundesonen.no

Turid Rugaas fikk kongens fortjenestemedalje for sitt virke som hundetrener


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det synes jeg var høyst fortjent. Selv om man ikke er enig med damen, synes hun er litt skrudd her og der faktisk - så er det ikke å komme fra at hennes arbeid satte fokus på en viktig ting - hundens

Hun får da ikke medaljen for eventuelle konkurranseprestasjoner? Resultater, eller manglende sådanne, er helt irrelevant her. Hennes arbeid vedr hundens språk var banebrytende, ikke bare her men enda

Man kan si mye om den dama, men som det ble nevnt over her: hun bidro sterkt til å endre holdningen til hundetrening og å se hunder og hundespråk på en bedre måte. At jeg er eitrende uenig med henne i

Det synes jeg var høyst fortjent. Selv om man ikke er enig med damen, synes hun er litt skrudd her og der faktisk - så er det ikke å komme fra at hennes arbeid satte fokus på en viktig ting - hundens språk. Og hennes forhold til hunder er dyp kjærlighet, ingen tvil om det. Hennes syn på hund og omgang på hund, har gjort at mange har måttet gå i tenkeboksen og bli mer bevisst - det er mange år sidne nå, kanskje man tar hennes arbeid som en selvfølge i dag og synes at dama er 100 % tullete med sin holdning til lydighet, hundesport og mosjon av hund. Men hun har vært særdeles viktig, så den medaljen fortjener hun!

  • Like 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Hun er en stor bløff! Jeg kjente henne den tiden hun hadde en collie som het Lita... Når den ble gammel skryt hun av hvor god den var... Ingen I Kongsberg hundeklubb kjente igjen dette...Å når lita var død skrev hun en bok om en hund hun hadde eid som var lavinehund...Ingen kjente dette heller. .. senere er denne hunden omtalt av eieren som en fantastisk hund som ble også klubbmester I lydighet. Vi I klubben kjente ikke dette heller. Ikke ofte jeg tar til ordet I slike diskusjoner. Men tilfeldigvis eide jeg klubbmester en I lydighet klasse 1-2 og 3. Så hvilken klasse hun refererer til er det ingen som kjenner. Senere flyttet hun fra Kongsberg og ble plutselig selvutropt hundesykolog? Nei håper ikke noe slikt får medalje nei."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun er en stor bløff! Jeg kjente henne den tiden hun hadde en collie som het Lita... Når den ble gammel skryt hun av hvor god den var... Ingen I Kongsberg hundeklubb kjente igjen dette...Å når lita var død skrev hun en bok om en hund hun hadde eid som var lavinehund...Ingen kjente dette heller. .. senere er denne hunden omtalt av eieren som en fantastisk hund som ble også klubbmester I lydighet. Vi I klubben kjente ikke dette heller. Ikke ofte jeg tar til ordet I slike diskusjoner. Men tilfeldigvis eide jeg klubbmester en I lydighet klasse 1-2 og 3. Så hvilken klasse hun refererer til er det ingen som kjenner. Senere flyttet hun fra Kongsberg og ble plutselig selvutropt hundesykolog? Nei håper ikke noe slikt får medalje nei."
Hvem siterer du?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, olga skrev:

"Hun er en stor bløff! Jeg kjente henne den tiden hun hadde en collie som het Lita... Når den ble gammel skryt hun av hvor god den var... Ingen I Kongsberg hundeklubb kjente igjen dette...Å når lita var død skrev hun en bok om en hund hun hadde eid som var lavinehund...Ingen kjente dette heller. .. senere er denne hunden omtalt av eieren som en fantastisk hund som ble også klubbmester I lydighet. Vi I klubben kjente ikke dette heller. Ikke ofte jeg tar til ordet I slike diskusjoner. Men tilfeldigvis eide jeg klubbmester en I lydighet klasse 1-2 og 3. Så hvilken klasse hun refererer til er det ingen som kjenner. Senere flyttet hun fra Kongsberg og ble plutselig selvutropt hundesykolog? Nei håper ikke noe slikt får medalje nei."

Man kan si mye om den dama, men som det ble nevnt over her: hun bidro sterkt til å endre holdningen til hundetrening og å se hunder og hundespråk på en bedre måte. At jeg er eitrende uenig med henne i mye og mangt, kan ikke ta fra henne det at hun nok har bidratt til at mange hunder har fått et bedre liv her i landet. 

Og det kan vel godt hende at hun konkurrerte litt i NHL en gang i fortiden. De stod jo ganske sterkt i søndre Buskerud/Vestfold på 80- og 90-tallet. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

 

Og det kan vel godt hende at hun konkurrerte litt i NHL en gang i fortiden. De stod jo ganske sterkt i søndre Buskerud/Vestfold på 80- og 90-tallet. 

Da er det jo litt merkelig at de andre i dette miljøet ikke kjenner til hennes prestasjoner da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, spot skrev:

Da er det jo litt merkelig at de andre i dette miljøet ikke kjenner til hennes prestasjoner da.

Det er vel også helt irrelevant med tanke på hva hun har gjort i ettertid for mange hunder og eiere. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får da ikke medaljen for eventuelle konkurranseprestasjoner? Resultater, eller manglende sådanne, er helt irrelevant her. Hennes arbeid vedr hundens språk var banebrytende, ikke bare her men enda mer i utlandet. Hun er internasjonalt kjent og berømt og diskutert. Hun har bidratt enormt til å bringe fagfeltet videre. Det er simpelthen prisverdig. Det er ikke en gang viktig om hennes konklusjoner står seg eller ikke, hun bidro til at det ble forsket mer, blir studert og gir økt kunnskap og bedre forhold for våre hunder.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Siri skrev:

Det er vel også helt irrelevant med tanke på hva hun har gjort i ettertid for mange hunder og eiere. 

Synes vel ikke at en bløffmaker skal få noen pris.  Dessuten har hun vært til mer skade enn gavn for hundene våre etter mitt syn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lola Pagola skrev:
4 timer siden, olga skrev:
"Hun er en stor bløff! Jeg kjente henne den tiden hun hadde en collie som het Lita... Når den ble gammel skryt hun av hvor god den var... Ingen I Kongsberg hundeklubb kjente igjen dette...Å når lita var død skrev hun en bok om en hund hun hadde eid som var lavinehund...Ingen kjente dette heller. .. senere er denne hunden omtalt av eieren som en fantastisk hund som ble også klubbmester I lydighet. Vi I klubben kjente ikke dette heller. Ikke ofte jeg tar til ordet I slike diskusjoner. Men tilfeldigvis eide jeg klubbmester en I lydighet klasse 1-2 og 3. Så hvilken klasse hun refererer til er det ingen som kjenner. Senere flyttet hun fra Kongsberg og ble plutselig selvutropt hundesykolog? Nei håper ikke noe slikt får medalje nei."

Hvem siterer du?

En person som kjenner henne meget godt, og som trente i samme klubb / miljø som henne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader så ufin vending denne tråden har fått. Nei, jeg er ikke enig med Turid Rugaas i så mye, men denne dritslenginga er under deres verdighet, vel? Har hun fått Kongens fortjenestemedalje for prestasjoner i konkurranse? Nei, det har hun ikke. Så hva har det egentlig med saken å gjøre, utover det å stille henne i et dårlig lys. 

Jeg kan være enig i at det tidvis fokuseres for mye på demping og hva slags hensyn vi må ta til stakkars Fido som slikker seg på nesa, men det var ikke veldig mye fokus på dempende signaler før TR skreiv og holdt foredrag om dem, så det er rimelig historieløst å grave opp irrelevant shit, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Ja, damen har sikkert bidratt til mer positive holdninger til hund. Om det veier opp for anti-mosjons messinga hennes? Nei, det synes jeg ikke. Hvor mange hunder har ikke blitt understimulerte og passiviserte takket være disse rådene?

Jeg veit ikke jeg. Tror du det er flere eller færre enn disse som ble utsatt for kadaverdisiplin? Du har kanskje tall på de hundene som blir understimulerte og passiviserte takket være disse rådene? Sånn ca da, i det minste? 

Nei, nordmenn er fortsatt, til tross for TRs meninger om stress og turlengde, generelt sett flinke til å gå turer med hundene sine, gitt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, damen har sikkert bidratt til mer positive holdninger til hund. Om det veier opp for anti-mosjons messinga hennes? Nei, det synes jeg ikke. Hvor mange hunder har ikke blitt understimulerte og passiviserte takket være disse rådene?

Nå har jeg ikke sett at hun har vært så mye imot mosjon i seg selv per se, det hun har vært imot er slike ting som LP, bruks, hundekjøring etc, DVs det vi synes er vanlige hundeaktiviteter. Hun har da aldri vært imot å gå tur med hunden så lenge den fikk styre tempo og gå og kose seg.

Du kjører formålsregning, så hvis vi skal gå den veien så vet jeg ikke hvordan man skal kunne anslå de tallene - forskning i hundeadferd de siste 20 årene, resultatene der som innvirker på dagens treningsfilosofier, de mykere treningsmetodene (nei jeg tenker ikke bare på clicker), folk som setter seg ned og tenker seg om når hunden knurrer fremfor å fly i flint etc. Hvor mange hunder kan det dreie seg om mon tro på verdensbasis? 

Hva er best da - tjukk og trygg eller slank og misforstått? (For å virkelig sette det på spissen på mest usaklige vis! :P )

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg veit ikke jeg. Tror du det er flere eller færre enn disse som ble utsatt for kadaverdisiplin? Du har kanskje tall på de hundene som blir understimulerte og passiviserte takket være disse rådene? Sånn ca da, i det minste? 

Nei, nordmenn er fortsatt, til tross for TRs meninger om stress og turlengde, generelt sett flinke til å gå turer med hundene sine, gitt. 

 

Nei, bare et inntrykk av at det er disse rådene som har nådd fram til hvermannsen. 5 minutters regelen refereres jo til stadig vekk, når det er snakk om aktivisering av valper/unghunder.

@TonjeM Går for slank og misforstått :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen jeg kjenner følger 5 minutters regelen. Ingen jeg kjenner forfekter 5 minutters regelen. Det er bare unntaksvis vi hører om de her på sonen. Jeg klarer ikke helt å se for meg at det er et vidstrakt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
4 timer siden, TonjeM skrev:

Nå har jeg ikke sett at hun har vært så mye imot mosjon i seg selv per se, det hun har vært imot er slike ting som LP, bruks, hundekjøring etc, DVs det vi synes er vanlige hundeaktiviteter. Hun har da aldri vært imot å gå tur med hunden så lenge den fikk styre tempo og gå og kose seg.

Du kjører formålsregning, så hvis vi skal gå den veien så vet jeg ikke hvordan man skal kunne anslå de tallene - forskning i hundeadferd de siste 20 årene, resultatene der som innvirker på dagens treningsfilosofier, de mykere treningsmetodene (nei jeg tenker ikke bare på clicker), folk som setter seg ned og tenker seg om når hunden knurrer fremfor å fly i flint etc. Hvor mange hunder kan det dreie seg om mon tro på verdensbasis? 

Hva er best da - tjukk og trygg eller slank og misforstått? (For å virkelig sette det på spissen på mest usaklige vis! :P )

Jeg mista all respekt for henne da jeg var på foredrag med henne og hun, i tillegg til å mene at all form for trening med hund er dyreplageri, og bare for menneskers interesse, så mente hun at nordmenn går alt for mye tur med hundene sine. Du kan gå 20-30 minutter et par-tre ganger i uka uten å gjøre skade, men det er isåfall for din del, ikke for hunden sin. Nå husker jeg ikke hvor lang tid hun mente en hund brukte på å komme ned på normalt stressnivå etter en times gåtur, men det var lenge. Og dette var skadelig for hundene fordi å gå skikkelig tur med hunden hver dag fører til at hunden ligger konstant høyt i stress. Dette gjaldt friske hunder, ikke hunder som hadde et problem/eier hadde et problem med. Dem var det enda verre for å gå tur med. Når hun i tillegg viser bilder av sine egne hunder hvor alle er ekstremt overvektige, så blir jeg bekymra for hunders velferd om mange følger hennes råd. 

Men å spre sladder om hva noen man ikke kjenner sier om henne og hva hun drev med for for 30 år siden, blir bare dumt. Kildekritikk er fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Snusmumrikk said:

Jeg mista all respekt for henne da jeg var på foredrag med henne og hun, i tillegg til å mene at all form for trening med hund er dyreplageri, og bare for menneskers interesse, så mente hun at nordmenn går alt for mye tur med hundene sine. Du kan gå 20-30 minutter et par-tre ganger i uka uten å gjøre skade, men det er isåfall for din del, ikke for hunden sin. Nå husker jeg ikke hvor lang tid hun mente en hund brukte på å komme ned på normalt stressnivå etter en times gåtur, men det var lenge. Og dette var skadelig for hundene fordi å gå skikkelig tur med hunden hver dag fører til at hunden ligger konstant høyt i stress. Dette gjaldt friske hunder, ikke hunder som hadde et problem/eier hadde et problem med. Dem var det enda verre for å gå tur med. Når hun i tillegg viser bilder av sine egne hunder hvor alle er ekstremt overvektige, så blir jeg bekymra for hunders velferd om mange følger hennes råd. 

Men å spre sladder om hva noen man ikke kjenner sier om henne og hva hun drev med for for 30 år siden, blir bare dumt. Kildekritikk er fint. 

Dette er helt ny info for meg, kan du linke til noe av dette materialet (hennes hunder, hennes ord om at hunder aldri skal ha tur etc) sånn at man kan sette seg inn i det? Jeg har alltid sett på hennes om en pioner slik TonjeM beskriver, så det er litt sånn "woaheyhey, what" når jeg leser det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Dette er helt ny info for meg, kan du linke til noe av dette materialet (hennes hunder, hennes ord om at hunder aldri skal ha tur etc) sånn at man kan sette seg inn i det? Jeg har alltid sett på hennes om en pioner slik TonjeM beskriver, så det er litt sånn "woaheyhey, what" når jeg leser det du skriver.

Nei, jeg har informasjonen fra et foredrag med henne som jeg var på. Jeg jeg har lest noe tilsvarende på nett senere, så det er sikkert mulig å søke opp noe hun har kommet med om turgåing og hund? Jeg lærte masse om hundespråk fra henne før dette foredraget, men hennes syn på aktivitet farga vel kanskje mitt syn på hele dama litt etter det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Dette er helt ny info for meg, kan du linke til noe av dette materialet (hennes hunder, hennes ord om at hunder aldri skal ha tur etc) sånn at man kan sette seg inn i det? Jeg har alltid sett på hennes om en pioner slik TonjeM beskriver, så det er litt sånn "woaheyhey, what" når jeg leser det du skriver.

Sitat

Voksne hunder som ikke direkte skal ha KONDISJON på grunn av jakt, trekk, eller annet  krevende arbeid, trenger ikke mer enn ½-1 times mosjon pr. dag.

Hentet fra: http://www.turid-rugaas.no/valpen.html

Synes det er mye på den siden som er rimelig spesielt i grunn. :hmm:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...