Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase


Guest Padde
 Share

Recommended Posts

okei, nå har jeg gådd igjennom så mange raser, at jeg ser meg litt blind egentlig. Derfor spørr jeg, ganske enkelt bare :

Tips til hunderaser?

Jeg liker gjetere godt, men de fleste har ett aktivitetsnivå og trenger gjerne for mye mental stimuli, iforhold til hva jeg ønsker og har tid til å gi. Det jeg liker er hvor milde de fleste er (med unntak), og sammarbeidsvilligheten. Utseendemessig elsker jeg Border Collie, Australsk Kelpie & Chodsky Pes. Jeg har Husky fra før, som krever mye fysisk aktivitet, og ønsker derfor ikke "kræsje" dette med å måtte gi masse mental stimuli i tillegg, men jeg ønsker en hund som er aktiv, fordeom. 

Størrelsemessig ønsker jeg noe mellom 15-25 kg, IKKE større, mulig mindre. 

Nå går det ikke å få i pose og sekk, det skjønner jeg også, men bare sånn ca - tips til rase?

Den må også kunne fungere fint i en familie med barn, og med andre hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du i en hund - og hva kan du tilby?

Lyd, varsling?

Pelsstell, røyting, type/lengde?

Alle de rasene du nevner, og veldig mange av gjeterhundene, er arbeidshunder som trenger å brukes til noe mer enn kos og tur. Har du sett på langhårscollie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Hva ønsker du i en hund - og hva kan du tilby?

Lyd, varsling?

Pelsstell, røyting, type/lengde?

Alle de rasene du nevner, og veldig mange av gjeterhundene, er arbeidshunder som trenger å brukes til noe mer enn kos og tur. Har du sett på langhårscollie?

Som sagt ønsker jeg ikke bruke veldig mye tid på mental stimuli, men gjerne fysisk aktivitet. Jeg er mye på tur i skog og mark, også på fjellet. 

 

Det er akkurat pga hvordan de rasene er, at jeg har lagt dem fra meg, og er på utkikk etter noe annet. Noe mildere, litt mindre krevende mentalt sett, men gjerne mild og førervar/sammarbeidsvillig. 

15-25 kg er idealvekt, IKKE større, men mindre går. 

Collien ligger vell på 25-30 kg? Om ikke litt mer tilogmed.. den er iallefall endel større enn en Bc, som er «malen» for størrelse jeg tenker. 

Pelsstell er lite viktig, gjøing/varsling kan man til en viss grad styre litt selv, og er heller ikke det viktigste for meg. Det viktigste er en mild/førervar og sammarbeidsvillig hund, som ikke er større enn Chodsky Pes(den er litt større enn BC, men ikke mye), og som tåler gode turer flere ganger i uken. Den må også passe godt i en familie med barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg tror ikke collien veier noe særlig mer enn 30, de ser større ut enn de er pga. pelsen. @Perfect Image?

Belger kan kanskje være et alternativ, om de får nok fysisk aktivitet? Jeg er litt usikker på hvor mye mental stimuli de MÅ ha, men det er andre her som kan svare på det.

Har sett litt på belgeren også, men den og er vell noe større? Ellers har jeg hørt endel «grums» om den som gjør meg litt usikker.. 

takker for tips uansett. Har sett på det meste, men blir ikke helt fornøyd på en måte, og på de fleste rasene er det rett og slett størrelsen som får meg til å «snu».. jeg ønsker ingenting større en ca en LITT «stor» bc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgern kklarer seg ganske godt med bare fysisk aktivitet, men det er større sjanse for å få grums hvis du dropper mental stimuli. Det trenger ikke være overmenneskelig mye, men de trives best når de får litt utfordringer. De blir meget kreative når de kjeder seg... Men det er ikke så mye som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg banner litt i kirka nå Men hvis det er border collie du vil ha Hvorfor ikke bare kjøpe det? Litt avhengig av aktivitetsnivå, men de fleste hunder er uansett fornøyd om de får mye ute tid og lange turer. Utover det kan man legge på en del småtteri underveis i turen, feks godbitsøk , balanserer på stubber, hoppe opp på ting man,  kan legge igjen en leke bak seg som man går fra og så etter ønsket distanse sender man hunden for å finne den (taptapport), ganske mange ting som ikke krever noe ekstra av deg utover å ha med litt mat eller en leke, men som kan gjøre mye for hunden.

Men som sagt så vet jeg ikke hvor nødvendig det er heller, selv om hunden sikkert setter pris på det. Av en malle og to korhårshollender fra bruks/tjh linjer, så er det ingen av dem jeg har kjent på at må ha mentalstimuli utover det de får på tur. De setter pris på det, ja, og de ble/blir trent innimellom, nåværende veldig sporadisk, men det virker ikke som de hverken mistrives eller mangler noe når det i perioder av forskjellig lengde bare er tur og fysisk fostring. Unntaket er etter perioder med mye mental jobbing, typ organisert trening hver dag over lengre tid, da kan jeg merke at det er en overgang der hvor de er mer på hugget inne uansett om de er fysisk slitne. Men det er en uke eller to også er det over. Og ikke problematisk for hverken meg eller dem.

Men cluet her er vell hvor man legger lista for tur og uteaktiviteter. Ser man på 1 time lett gange som langtur eller tenker man 2 timer, kløv, trekk, løpe løs, tur med andre hunder osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Mulig jeg banner litt i kirka nå Men hvis det er border collie du vil ha Hvorfor ikke bare kjøpe det? Litt avhengig av aktivitetsnivå, men de fleste hunder er uansett fornøyd om de får mye ute tid og lange turer. Utover det kan man legge på en del småtteri underveis i turen, feks godbitsøk , balanserer på stubber, hoppe opp på ting man,  kan legge igjen en leke bak seg som man går fra og så etter ønsket distanse sender man hunden for å finne den (taptapport), ganske mange ting som ikke krever noe ekstra av deg utover å ha med litt mat eller en leke, men som kan gjøre mye for hunden.

Men som sagt så vet jeg ikke hvor nødvendig det er heller, selv om hunden sikkert setter pris på det. Av en malle og to korhårshollender fra bruks/tjh linjer, så er det ingen av dem jeg har kjent på at må ha mentalstimuli utover det de får på tur. De setter pris på det, ja, og de ble/blir trent innimellom, nåværende veldig sporadisk, men det virker ikke som de hverken mistrives eller mangler noe når det i perioder av forskjellig lengde bare er tur og fysisk fostring. Unntaket er etter perioder med mye mental jobbing, typ organisert trening hver dag over lengre tid, da kan jeg merke at det er en overgang der hvor de er mer på hugget inne uansett om de er fysisk slitne. Men det er en uke eller to også er det over. Og ikke problematisk for hverken meg eller dem.

Men cluet her er vell hvor man legger lista for tur og uteaktiviteter. Ser man på 1 time lett gange som langtur eller tenker man 2 timer, kløv, trekk, løpe løs, tur med andre hunder osv.

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg har tenkt og overveid for og imot i over ett år på akkurat det valget. Skulle jeg drevet med noe - type agility, bruks, lydighet elns, hadde Bc eller Kelpie vært helt perfekt. Men med baby i vente i februar (kan legge til at jeg ikke skal ha noe ny hund før om lenge, men ser allerede nå fordi jeg ikke klarer å bestemme meg), ønsker jeg en hund som krever mindre, og som er bedre egnet i en småbarnsfamilie. BC er flotte hunder i familier det, men det er når de får det de trenger, noe jeg har kommet frem til at jeg ikke kan gi en Bc eller en Kelpie. 

Når det kommer til Chodsky Pes, så er det en veldig liten rase her i norge enda. Det er hovedsaklig derfor jeg velger å ikke kjøpe slik hund som neste hund iallefall. Ellers fungerer de veldig bra som familie hund OG brukshund. 

Men jeg skal ikke ha noe direkte brukshund heller, jeg skal ha en turhund, familiehund - en hund som tåler late perioder. Selv om tanken er å gi hundene mer enn nok tur, er det ingen garantier for at jeg får til det, som alenemor og da en 2-4 åring (alt etter).. derfor er valget som det er nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en tervueren som bare får fysisk trening nå. Riktignok ganske mye fysisk trening (hundespann), men han klarer seg helt fint uten mental trening. Det har begge tervene mine gjort. Den største forskjellen på han og huskyene med tanke på mental trening er at han syns det er veldig moro å få mentalt utfordrende oppgaver, mens huskyene egentlig ikke bryr seg om utfordringa i andre ting enn å løpe. Om de syns f.eks. lydighetstrening er moro, så er det bare fordi de får en belønning for det. Terven syns det er skikkelig moro i seg selv (i tillegg til belønninga selvfølgelig). Han syns det er moro å forstå og få til. Og å jobbe sammen med meg. Men han trenger det ikke. Han blir ikke noe mer utfordrende å ha i hus uten mental trening heller. Det går på oppdragelse. Men en god del fysisk trening trenger han for å ha det bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg har en tervueren som bare får fysisk trening nå. Riktignok ganske mye fysisk trening (hundespann), men han klarer seg helt fint uten mental trening. Det har begge tervene mine gjort. Den største forskjellen på han og huskyene med tanke på mental trening er at han syns det er veldig moro å få mentalt utfordrende oppgaver, mens huskyene egentlig ikke bryr seg om utfordringa i andre ting enn å løpe. Om de syns f.eks. lydighetstrening er moro, så er det bare fordi de får en belønning for det. Terven syns det er skikkelig moro i seg selv (i tillegg til belønninga selvfølgelig). Han syns det er moro å forstå og få til. Og å jobbe sammen med meg. Men han trenger det ikke. Han blir ikke noe mer utfordrende å ha i hus uten mental trening heller. Det går på oppdragelse. Men en god del fysisk trening trenger han for å ha det bra. 

Okei, men er ikke terven type 20-30 kg? Og ganske store (høye)? Har sett på terven, og det er fine hunder, hadde vært ett «lett» valg om størrelsen hadde vært rett.. 

har hørt om endel grums i linjene, mentalt sett der, men jeg vet ikke hvorvidt det stemmer? 

Har du hatt mange terver, eller bare 2? Med tanke på at det fort kan være tilfeldig at du har hatt det slik..

hvor mye (ca) trim får hundene dine, for å være fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Schapendoes? Pyrenisk gjeterhund?

Liker du spisshunder? Finsk eller svensk spisshund? De virker som noen herlige hunder de jeg har møtt i hundeparken.

Har ikke hørt om Pyrenisk gjeterhund, har du noe å fortelle om dem? 

Har jo spisshund nå, sånn egentlig (selv om AH er en blanding, egentlig). Og jeg digger henne! Kan du fortelle noe om de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Padde skrev:

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg har tenkt og overveid for og imot i over ett år på akkurat det valget. Skulle jeg drevet med noe - type agility, bruks, lydighet elns, hadde Bc eller Kelpie vært helt perfekt. Men med baby i vente i februar (kan legge til at jeg ikke skal ha noe ny hund før om lenge, men ser allerede nå fordi jeg ikke klarer å bestemme meg), ønsker jeg en hund som krever mindre, og som er bedre egnet i en småbarnsfamilie. BC er flotte hunder i familier det, men det er når de får det de trenger, noe jeg har kommet frem til at jeg ikke kan gi en Bc eller en Kelpie. 

Når det kommer til Chodsky Pes, så er det en veldig liten rase her i norge enda. Det er hovedsaklig derfor jeg velger å ikke kjøpe slik hund som neste hund iallefall. Ellers fungerer de veldig bra som familie hund OG brukshund. 

Men jeg skal ikke ha noe direkte brukshund heller, jeg skal ha en turhund, familiehund - en hund som tåler late perioder. Selv om tanken er å gi hundene mer enn nok tur, er det ingen garantier for at jeg får til det, som alenemor og da en 2-4 åring (alt etter).. derfor er valget som det er nå.. 

Om du vil ha noe som er mindre krevende enn en husky, så tror jeg du kan glemme disse aktive gjeterhundene. De er ikke mindre krevende enn en husky. Huskyer er enkle sjeler bare de får løpe litt. Tervueren, bc osv krever omtrent like mye. De er bare annerledes i fokus og mentalitet. De har ett litt annet sett med egenskaper enn huskyer. 

Akkurat nå, Padde skrev:

Okei, men er ikke terven type 20-30 kg? Og ganske store (høye)? Har sett på terven, og det er fine hunder, hadde vært ett «lett» valg om størrelsen hadde vært rett.. 

har hørt om endel grums i linjene, mentalt sett der, men jeg vet ikke hvorvidt det stemmer? 

Har du hatt mange terver, eller bare 2? Med tanke på at det fort kan være tilfeldig at du har hatt det slik..

hvor mye (ca) trim får hundene dine, for å være fornøyd?

Jo, stort sett. Mine to hanner er store tervhanner, og de veier 28-29 kg. Ca 65 cm høye (ene min er alt for høy). Noen tisper veier under 20 kg. Jeg har hatt bare 2 terver ja. De trenger omtrent like mye fysisk trening som huskyene mine for å være fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Om du vil ha noe som er mindre krevende enn en husky, så tror jeg du kan glemme disse aktive gjeterhundene. De er ikke mindre krevende enn en husky. Huskyer er enkle sjeler bare de får løpe litt. Tervueren, bc osv krever omtrent like mye. De er bare annerledes i fokus og mentalitet. De har ett litt annet sett med egenskaper enn huskyer. 

Jo, stort sett. Mine to hanner er store tervhanner, og de veier 28-29 kg. Ca 65 cm høye (ene min er alt for høy). Noen tisper veier under 20 kg. Jeg har hatt bare 2 terver ja. De trenger omtrent like mye fysisk trening som huskyene mine for å være fornøyde.

Ja det er litt det jeg prøver å få frem i hovedinnlegget.. å ha en Husky er ganske enkelt, den får løpe ut, også er det ok.. en Bc eller annen type brukshund og spesielt gjetere krever mye mer, på en helt annen måte.. hadde jeg hatt bare Bc eller gjeter for å ta ett eksempel, hadde det vært noe annet - da kunne jeg brukt tiden på mentaltrening og slike aktive ting, mens når jeg har en husky som «krever» løpeturer, ogsååå må jeg ut og trene mentalt med en hund som krever det - det er her jeg ikke føler kapasiteten strekker til. 

Jeg trenger ikke nødvendigvis noe som er mindre krevende enn en husky, men heller en hund som klarer seg uten at jeg må ut trene spor eller smeller (bare for å ta eksempler) etter at vi har vært på fjelltur.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Bearded collie da? De er gjeterhunder men samtidig familiehunder sånn som colliene. De er vell litt mindre enn collie.

Ønsker ikke noe mindre en Collien, ønsker noe som ikke er større en border Collie.. eller, jeg har satt maksgrena på 25 kg, og helst ikke under 15. Høres kanskje veldig kresen ut, men det er en ting jeg er helt sikker på - og det er her jeg ikke viker fra.. rasestandarden skal si ikke større en rundt 25 kg, det er jo forskjell på individene og noen går jo over selvfølgelig.. 

bearded collie har jeg ikke sett på, den skal jeg sjekke ut :) vet ikke hvor stor den er jeg..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Katharina skrev:

Jeg har Schapendoes og de liker barn og er veldig aktive. Mye hopp og sprett og tjohei og det bor en liten klovn i disse hundene. De veier rundt 15 kilo. Veldig glad i gå turer og de har mye energi.

Jeg skal søke litt, og se på den ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Padde skrev:

Ønsker ikke noe mindre en Collien, ønsker noe som ikke er større en border Collie.. eller, jeg har satt maksgrena på 25 kg, og helst ikke under 15. Høres kanskje veldig kresen ut, men det er en ting jeg er helt sikker på - og det er her jeg ikke viker fra.. rasestandarden skal si ikke større en rundt 25 kg, det er jo forskjell på individene og noen går jo over selvfølgelig.. 

bearded collie har jeg ikke sett på, den skal jeg sjekke ut :) vet ikke hvor stor den er jeg..? 

Ca. 17 til 26 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Padde skrev:

Ja det er litt det jeg prøver å få frem i hovedinnlegget.. å ha en Husky er ganske enkelt, den får løpe ut, også er det ok.. en Bc eller annen type brukshund og spesielt gjetere krever mye mer, på en helt annen måte.. hadde jeg hatt bare Bc eller gjeter for å ta ett eksempel, hadde det vært noe annet - da kunne jeg brukt tiden på mentaltrening og slike aktive ting, mens når jeg har en husky som «krever» løpeturer, ogsååå må jeg ut og trene mentalt med en hund som krever det - det er her jeg ikke føler kapasiteten strekker til. 

Jeg trenger ikke nødvendigvis noe som er mindre krevende enn en husky, men heller en hund som klarer seg uten at jeg må ut trene spor eller smeller (bare for å ta eksempler) etter at vi har vært på fjelltur.. 

Men de trenger ikke mer. De er bare annerledes. Som sagt, mine terver trives godt med bare fysisk trening. At de syns mental aktivitet er moro er en annen ting. Det er bare fysisk de trenger. Du trenger ikke gå å trene spor etter dere har gått fjelltur eller gått 3 mil på ski. Men du får en hund med en helt annen mentalitet og andre egenskaper. De tenker mer og fortere enn huskyer. De er oppmerksomme på deg på en helt annen måte. Du kan få mer vokting, kamp osv i f.eks. en tervueren enn i en husky. Så jeg vil si de er veldig like i mengde aktivitet, men veldig forskjellige i mentalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke pushe på ang noe som helst, og det er jo bra at du ikke ønsker å ta på deg mer enn du greier, både for hunden og din egen del, men litt av det jeg tenkte når jeg kjøpte hollender som alenemor til en på 6 mnd var at en hund som er lettrent og lydhør er enklere å ha med å gjøre.og en hund som gir mye av seg selv og er lett å motivere er også lett å tømme på travle/late dager, det er lett å tilpasse daglige, barnevennlige aktiviteter tilnoe som hunden også kan få noe utbytte av osv.

 

Det sagt så finnes det selvsagt mer å velge i enn de mest aktive gjeterne. Collie, begge hårlag. Det virker jo som en fantastisk "potet", samt milde og enkle. Bearded collie, litt samme som collie, med annen pels. Langhårsbelger, men de kan jo både være krevende ifht aktivitet og kan ha vokt(individavhengig), jeg ville nok også ha åpnet for puddel i valgfri str og springer spaniel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...