Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2018


Caroline
 Share

Recommended Posts

Ser ingen ny tråd for 2018, så da starter jeg en selv. 

2017 ble et bra år for min del. Totalt logget jeg 1340 km fordelt på løping, skogturer og litt sykling i sommerferien. Av disse er 925 løping. Desember alene genererte 209 km løping og 249 km totalt. Jeg deltok i to løp, begge 10 km. Utover dette bruker jeg skritteller på jobb, men der har jeg ikke tatt meg tid til å regne ut snittet for 2017.

Målet for 2018 er minst 1000 km løping, og delta i et par-tre løp, der det første målet er å gjennomføre halvmaraton (målet er under 2 timer), deretter Birken og så får jeg se om det blir maraton som etterhvert blir målet. Eller Farris Ultra, som gutta i løpegruppa prøver å overtale meg til, men det er laaangt med ultraløp :o 

Jeg tenker også å delta i et par VOM Dogrun, ihvertfall det i Vestfold :)

Flere som har satt seg mål for 2018?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde iallefall :P Ting er veldig uforutsigbart her for tiden føler jeg, men jeg har begynt å tatt opp skigåing og går mer selv ifht før når jeg hadde to hunder som trakk meg rundt. Begynte så smått med jogging også igjen før jeg ble syk før jul, og det henger i litt enda. Men jeg er lei av å være i dårlig form nå etter svangerskap og barseltid, så jeg tror 2018 må bli året jeg tar meg selv i ørene igjen.

Jogging blir det ikke noe mye av før til våren tipper jeg, men skal ha mål om å komme meg opp på 10 km jogging(til sommeren kanskje, eller ila året iallefall), uten å dø.

Veit ikke hvordan mål direkte jeg skal sette meg ang ski, men skal ihvertfall fortsette å gå så ofte føret tillater og gå enda lengre runder nå som bølla har noen km i bena også og blir eldre. Et løst mål om å holde samme eller bedre gjennomsnittsfart også på lengre runder kan vell gå an :) 

Skal prøve å gjøre minst 200 km i mnd samme om det er løping, gå, ski, sykling eller hva det er. 

Og skal gå ned minst 10 kg i år, mer på sikt som henger igjen etter graviditeten enda..

Edit: Jo, jeg skal ta opp igjen styrketrening. Hjemme i første omgang iallefall. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er rett og slett å fortsette som før.

Jeg jogga og trente intervaller i bakke vår/sommer/høst i fjor og planen min er å starte med jogginga igjen til våren, jeg er ingen vinterjogger. Har i stedet tatt 1-3 økter i uka hjemme på stua med forskjellige trimprogram på youtube. Ikke noe heftige greier, men for å få litt ekstra bevegelse og styrke i kroppen utover å bare trene beina :P .

Jeg logga 2.443 km i fjor. Dette er både gåing, jogging, sykling og ski. Satser på et like aktivt år i år, men pga valp så er det nok ikke sikkert det blir jogga like mange km på begynnelsen av våren og noen turer blir nok kortere enn standarden vår ei stund :) 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget med skader fra senhøst 2016 til august 2017, så det ble lite løping på meg i fjor. Men etter en lang periode med kun styrketrening og langrenn/fjellturer (fordelen med å bo i tromsø er at langrennssesongen varer til juni :P ) kom jeg så smått i gang igjen i høst. Lørdag som var deltok jeg i mitt aller første løp (Mørketidsmila), og det var artigere enn jeg hadde trodd. Målet nå er å kose meg med løping og ski i vinter, og få til noen ordentlige langturer på fjellet i sommer. Jeg har veldig lyst til å gå DNT's SAGA-rute (fra Ringebu til Snøhetta), så skal prioritere Norgesferie i sommer. 

Ellers satser jeg på å trene meg opp til halvmaraton i juni, samt halvultraen på Msm Mountain Challenge i august. Mulig det er litt vel hårete mål (jeg er ikke 100 % skadefri), men per i dag har jeg veldig lyst til å prøve.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg knapt har trent siden 2015 - vel, med unntak av at jeg gikk på yoga nå i høst - må jeg skryte litt av meg selv. I dag dro jeg med meg mamma og møtte opp på sirkeltrening. Var 8 ulike stasjoner, med to øvelser på hvert sted. Var faktisk veldig gøy! Tror jeg må fortsette med dette. Er 2 min dit med bil, og det er gratis. :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trent siden vel oktober eller så grunnet ICSI forsøk (treningsforbud), og nå har jeg toppen av det hele hatt bekkenløsning siden jeg var 4 uker på vei. Stopper jo litt muligheten for en del trening så medlemskapet på Elixia er fryst til en måned eller to etter fødsel. 

Så årets mål er litt todelt - før fødsel ønsker jeg fokusere på å holde kroppen i form med bekkenet (varmtvannstrening, fysio, enkle øvelser og passende turer) mens fra september/oktober blir det igjen styrketrening på treningssenteret og opptrening i forhold til utholdenhet/kondisjon. 

Hovedmålet i år er å holde bekkenløsningen så godt i sjakk som jeg kan og ha en kropp som er forberedt på å være høygravid, fødsel og tiden etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å ikke få vondt i ryggen igjen. Slagplanen for å få det til blir å ALLTID trene mage før løping og knebøy, og ellers kjenne etter på trening og ta hensyn til hva kroppen sier. Det er så lett for å bli revet med og bare pushe på. 

Ellers er målet å trene med 50 kg i benkpress, 60 kg knebøy og å komme ut spagaten. På god vei mot alle målene. Tar nå 43kg i benk, 55 kg i knebøy og er nesten i spagaten på den ene siden. 

Også skal jeg danse mye i år! Jazz/moderne, salsa, bachata og kizomba! ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått dratt meg selv i øret, og hatt første timen til fysio! Neste time blir å få prøvd ut en treningsplan for knær og ankler og justert den, så håper jeg at jeg kommer ordentlig i gang.. Hatt treningsforbud (og trappeforbud) i to år, så det blir hardt... :aww: 

Så målet mitt for 2018, er å prøve å få trent bort lyden i knærne, og senebetennelsen i akillesene! Så får evnt vekttap og økt kondis bli en bivirkning :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57,5 kg x 5 i knebøy i dag ??. Selv om det var tungt satt teknikken som et skudd! Jeg er alltid redd for at teknikken forfaller desto mer vekter jeg tar på, men jeg er veldig nøye på at det ikke skal skje. 

Nesten i mål med begge målene mine allerede i januar ? Neida, det er en lang vei å gå med benkpress enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner veldig å trene på treningssenter. Jeg prøver å få inn en del løpeturer ute, men vanskelig å få til med skole da det rett og slett ikke er trygt å løpe her når det er blitt mørkt. I det siste har det gått en del i yoga, faktisk, og med en og annen løpetur innimellom. Gleder meg til nytt skoleår, da skal medlemsskap på treningssenter bli prioritert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bli litt desperat over div plager med kroppen, så nå skal jeg prøve meg på trening for å se om ting blir bedre med leddene.. 

Jeg har ikke lov å holde på med noe annet enn styrketrening i starten, mobilitetsøvelser skal jeg generelt aldri holde på med osv.. så i morgen skal jeg innom treningsstudioet for første gang for å ordne med medlemskap og program og litt hjelp.. 

så målet må nok bli å trene jevnlig ? Jeg hater å trene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

60 kg bøy i går ? ? Det var null problem! Så da var det måler nådd. 

Veldig i tvil om jeg skal pushe på med flere mål i bøy eller bare kose meg med treningen å ta vekten som det kommer. Litt redd for å skade meg igjen om jeg lager meg flere mål. Ta det rolig en stund til ihvertfall, kose meg med at et av målene mine er nådd ? 

Jeg er også veldig nære å komme ned i spagaten på ene siden ? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er i gang med trening igjen jeg også, det føles bra. Det er fotballtrening mandag+onsdag, også tar jeg styrketrening og løping samtidig de andre dagene der det passer mtp jobbtider og skolearbeid :) . Er oppe i 60kg på markløft igjen og det går fint. Klarer å holde vekta også etter juleferien hvor jeg gikk ned :lol: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva løper dere som løper intervaller eller jogger på mølle på? 

Jeg løp 4x4 intervaller på mellom 11 og 12 km/h før, men har ikke trent det på et halvt år. Nå har jeg startet å trene et nytt sted, og klarer såvidt å gjennomføre på 9.2 (1% stigning). Er usikker på om jeg bare har fått helt fullstendig elendig form, eller om det kan være stor feilmargin på møller? Jeg trener nå på et lite treningsrom, ikke et treningssenter. De har en mølle, og den virker litt billig i utformingen. Føler ikke at jeg er i noe dårligere form nå enn da jeg løp tidligere, men jeg er 10 kg tyngre (fin vekt nå) nå, så jeg antar det kan gjøre en forskjell? 

Prøvde å søke litt på nettet, og virker som de fleste starter på minst 10 km/h og 3% stigning... Jeg er milevis unna det for å si det sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å løpe igjen. Foreløpig er det ikke lystbetont men presser meg ut på tur. Målet i år er å klare å løpe regelmessig uten å slå opp akillesbetennelsen igjen, så planen er å løpe kortere distanser. 

Idag løp jeg 5 km i snøvær og fikk min andre beste tid ever, ifølge runkeeper :P

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/5/2018 at 3:54 PM, Elisabeth00 said:

Hva løper dere som løper intervaller eller jogger på mølle på? 

Jeg løp 4x4 intervaller på mellom 11 og 12 km/h før, men har ikke trent det på et halvt år. Nå har jeg startet å trene et nytt sted, og klarer såvidt å gjennomføre på 9.2 (1% stigning). Er usikker på om jeg bare har fått helt fullstendig elendig form, eller om det kan være stor feilmargin på møller? Jeg trener nå på et lite treningsrom, ikke et treningssenter. De har en mølle, og den virker litt billig i utformingen. Føler ikke at jeg er i noe dårligere form nå enn da jeg løp tidligere, men jeg er 10 kg tyngre (fin vekt nå) nå, så jeg antar det kan gjøre en forskjell? 

Prøvde å søke litt på nettet, og virker som de fleste starter på minst 10 km/h og 3% stigning... Jeg er milevis unna det for å si det sånn... 

Det kommer helt an på lengden på dragene! Dess kortere, dess høyere fart. Har du pulsmåler? Istedenfor å løpe på en bestemt fart bør du løpe etter puls, helst innenfor visse prosentandeler av makspuls. Men, altså. Det trenger ikke å være avansert heller - det er fullt mulig å løpe etter følelse. På 4x4 (4x5, 5x5, 10x2) vil det kunne være nyttig å øke tempoet for hvert drag. 4 minutter er såpass lenge at du ikke kan ligge helt på maks i alle dragene, og det er heller ikke lurt. En så hard økt kan ødelegge for trening i et par dager etterpå. Jeg øker ofte med 0,5 km for hvert drag, og hvis jeg fortsatt har litt å gå på i siste runde øker jeg heller hvert minutt.

10 kg har for øvrig mye å si for løpeform. Det er ikke uten grunn at alle aktive løpere hele tiden forsøker å gå ned i vekt uten at det går for mye utover muskelmasse. Men ja, det er en del merkelig kalibrering ute og går på en del tredemøller også. Det kan godt være en kombinasjon :)  Trøsten får være at kondisjon bedrer seg veldig raskt! Et par, tre økter med 4x4 (eller tilsvarende, personlig liker jeg å variere de lange intervallene også), så vil du merke stor bedring allerede.

(P.S. Har jobbet sammen med aktive løpere og solgt løpsrelaterte produketer i en del år.)

Edit: Og aldri tenk på hva "alle" andre gjør. Det er defintivt ingen fasit for hva som er best fart, best distanse, best sko, etc. for deg. Det er fullstendig avhengig av deg - din kropp, ditt grunnlag, dine mål, din dagsform og variasjon er uansett det aller viktigste for sunn progresjon :) 

Endret av Nimbus
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Nimbus! Løper etter puls + varierer intervaller. Foretrekker 4x4 pga enkelheten, så det trener det en del mer enn annet. Løper så godt som aldri langkjøring, for det syns jeg er dørgende kjedelig :)

Har trent løping fast i 5 uker nå, og ser egentlig ikke særlig med fremgang på kondisen. Styrke derimot har jeg god fremgang i samme periode. Jeg har gått fra å løpe flatt til 1% stigning, det er det eneste. Ligger over 85% av makspuls, som regel over 90% (<195 bmp) på intervaller (makspuls 210). Har aldri hatt noe problem med fremgang på kondis før, så ganske frustrerende. 

Spør altså ikke om hastighet for å finne ut hva jeg bør ligge på, men for å danne meg et bilde av hvor dårlig formen min er, og om det er grunn til bekymring. Jeg har nå bmi på 20, så jeg har ikke noe særlig ekstra å drasse på, men klart, det er likevel 10 kg mer enn da jeg var undervektig. 

Er det mulig jeg ikke ser fremgang på kondis fordi jeg trener for tungt? Trener intervall 1-3 ganger i uken (+ styrke 2 ganger), men tar meg som regel alltid maks ut... har alltid vært glad i hard trening.

Den siste mulige årsaken jeg kan tenke meg er ubehandlet astma (anstrengelses + allergisk utløst). Jeg får mildt til medium anfall ved hver løping, såpass mye at det høres en hveselyd ved utpust + hosting. Har medisin for dette, og nå når jeg nevner det innser jeg at det er helt idiotisk at jeg ikke bruker den. Har fått det for meg at den skal spares til kraftige anfall, som jeg kun får ved uteløping eller allergi. :icon_redface:

Endret av Elisabeth00
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Elisabeth00 said:

Takk for svar @Nimbus! Løper etter puls + varierer intervaller. Foretrekker 4x4 pga enkelheten, så det trener det en del mer enn annet. Løper så godt som aldri langkjøring, for det syns jeg er dørgende kjedelig :)

Har trent løping fast i 5 uker nå, og ser egentlig ikke særlig med fremgang på kondisen. Styrke derimot har jeg god fremgang i samme periode. Jeg har gått fra å løpe flatt til 1% stigning, det er det eneste. Ligger over 85% av makspuls, som regel over 90% (<195 bmp) på intervaller (makspuls 210). Har aldri hatt noe problem med fremgang på kondis før, så ganske frustrerende. 

Spør altså ikke om hastighet for å finne ut hva jeg bør ligge på, men for å danne meg et bilde av hvor dårlig formen min er, og om det er grunn til bekymring. Jeg har nå bmi på 20, så jeg har ikke noe særlig ekstra å drasse på, men klart, det er likevel 10 kg mer enn da jeg var undervektig. 

Er det mulig jeg ikke ser fremgang på kondis fordi jeg trener for tungt? Trener intervall 1-3 ganger i uken (+ styrke 2 ganger), men tar meg som regel alltid maks ut... har alltid vært glad i hard trening.

Den siste mulige årsaken jeg kan tenke meg er ubehandlet astma (anstrengelses + allergisk utløst). Jeg får mildt til medium anfall ved hver løping, såpass mye at det høres en hveselyd ved utpust + hosting. Har medisin for dette, og nå når jeg nevner det innser jeg at det er helt idiotisk at jeg ikke bruker den. Har fått det for meg at den skal spares til kraftige anfall, som jeg kun får ved uteløping eller allergi. :icon_redface:

Hmm, ja det hørtes mer snodig ut. Hvis du var undervektig tidligere burde du være sterkere nå også, så i teorien burde du kunne løpe fortere - eller ihvertfall i samme fart. Klart, å trene hardt fire-fem ganger i uka er ikke heeelt ideelt. Og det kan være årsaken, at kroppen rett og slett er utmattet. Men siden du har noen fridager høres det også rart ut. I tillegg er det noe som burde merkes i hverdagen, ihvertfall litt - man blir gjerne slapp og sliten ellers også (og det tar gjerne mer enn fem uker å trene på seg).

For meg høres også astmaen ut som den mest sannsynlige synderen, spesielt siden styrketreningen går så bra! Kanskje det er en idé å ta medisin før du trener kondisjon de neste gangene? Fin måte å teste på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet maksfart på møllen i dag, og den viser definitivt lavere hastighet enn hva møllene på treningssenteret gjorde - antar mellom 1.2-2 km/h forskjell. Greit å få bekreftet at møllene ikke er likt kalibrert, da har jeg i det minste ikke hatt en plutselig drastisk nedgang i formen som jeg fryktet.

 

Tok astmamedisin før trening, og kom på hvorfor jeg har ventet i det lengste med å bruke den - jeg blir veldig shaky første halvtimen, typ synlig tremor. MEN, det var mye bedre å løpe etter at jeg hadde tatt den, fikk ikke samme følelse av å ikke få luft og ingen pipelyder eller hveselyder ved pusting... så tror jeg må fortsette med dette. Pluss at det er den astmamedisinen hele langrennslandslaget bruker, så da må jeg jo bare få bedre kondis :P 

Endret av Elisabeth00
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Elisabeth00 said:

Fikk testet maksfart på møllen i dag, og den viser definitivt lavere hastighet enn hva møllene på treningssenteret gjorde - antar mellom 1.2-2 km/h forskjell. Greit å få bekreftet at møllene ikke er likt kalibrert, da har jeg i det minste ikke hatt en plutselig drastisk nedgang i formen som jeg fryktet.

 

Tok astmamedisin før trening, og kom på hvorfor jeg har ventet i det lengste med å bruke den - jeg blir veldig shaky første halvtimen, typ synlig tremor. MEN, det var mye bedre å løpe etter at jeg hadde tatt den, fikk ikke samme følelse av å ikke få luft og ingen pipelyder eller hveselyder ved pusting... så tror jeg må fortsette med dette. Pluss at det er den astmamedisinen hele langrennslandslaget bruker, så da må jeg jo bare få bedre kondis :P 

Haha, straka vægen til neste OL nå, ja :D Men så bra, alltid kjekt når man finner den egentlige synderen. Det hadde jo vært kjedelig om det som høres ut som en veldig sunn og nødvendig vektoppgang skulle legge demper på formen - når det egentlig burde gjøre det motsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter at jeg startet med astmamedisin før intervall har jeg økt hastighet med 0.5 km/h på litt over en mnd. Er storfornøyd! Endelig ser jeg fremgang :D

Målet mitt er 1 km/h økning til midten av sommeren, og 2 km/h til jul. Dersom jeg fortsetter med denne fremgangen vil det gå lett, men antar at jeg kommer til å gå tyngre etterhvert. Progresjonen er jo typisk mye raskere i starten. Om noen vet om disse målene er fullstendig urealistiske så skrik ut :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...