Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlig hund i møte med andre hunder


Hundina
 Share

Recommended Posts

Noen her som har allergivennlig hund, men som ikke tåler andre hunder? Det blir vel problematisk hvis noen slipper sin hund bort til din hund og den blir full av en annen hunds spytt/pels/flass/hva nå enn man reagerer på? Da jeg hadde hund opplevde vi OFTE at de slapp hunden sin bort til vår hund uten å spørre. Han slet med usikkerhet som ble verre etter kastrering (medisinsk grunn) og vi ville ikke at han skulle hilse på fremmede hunder fordi han fikk fryktaggressjon. Men de gjorde det likevel og ser ofte at det skjer når noen passerer hverandre. 

Hvis jeg skulle finne en hund jeg tåler betyr det at den ikke kan hilse på hunder jeg ikke tåler. Ikke alltid et bad hjelper, så jeg ville heller fokusert på passeringstrening for at vi kan kunne gå tur uten den store interessen for andre hunder.

Men opplever dere ofte at det kommer hunder bort til dere mot deres vilje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har gått med store hunder som jeg ikke vil at skal hilse har det aldri vært noe problem, de fleste holder hundene langt unna. Men nå har jeg liten hund og oppfører meg helt likt, og de aller fleste slipper hundene bort. Jeg gir altså tydelig tegn til at jeg trener med henne og ikke vil hilse, men sier ingenting siden jeg vil ha fokus på hunden. 

De jeg kjenner med store hunder er ofte uforstående til problemet så jeg tror små hunder er mer utsatt siden de ikke har så stort skadepotensiale?

Utrolig irriterende i hvert fall :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hundina said:

Det blir vel problematisk hvis noen slipper sin hund bort til din hund og den blir full av en annen hunds spytt/pels/flass/hva nå enn man reagerer på?

Klarer ikke helt å tro at dette generelt skal være et problem i praksis, men kanskje du har erfart det som et problem allerede? Det er jo begrenset hvor "full av en annen hunds spytt/pels/flass ..." en hund blir ved at en annen hund hilser på. Mer ved lek, selvsagt, men selv da ... Burde uansett være mulig å hindre utstrakt fysisk kontakt om en fremmed hund kommer bort til dere. Hvis det er et problem i praksis så må du i alle fall holde hunden unna alle fellesområder for hund (parker, treningsbaner, innendørshaller) også - der vil det være masse allergener fra fremmede hunder. Det er jo ikke slik at en hund du evt ikke reagerer på er allergenfri heller - så om man er så allergisk at man får utbrudd av spor fra en annen hund, så ville jeg tenkt at det ikke gikk å ha hund i det store og hele.

Så finnes det sikkert noen som har en historie om at "joda ... jeg får anafylaktisk sjokk om hunden min har lekt med Islandsk fårehund" eller noe slikt, men generelt altså ... Jeg merker imidlertid godt om hunden min har badet i gress på sensommeren, så det er jo ikke slik at andre allergener ikke kan være et problem. Men, som sagt er det snakk om allergener hunden antakeligvis har fra før, og lite som smitter over.

Når der er sagt så er det en uting at noen slipper sine hunder bort til andre hunder uten eiers samtykke. Uhell skjer selvsagt innimellom, men noen eiere tenker at det er en fin ting uansett liksom. Eller ikke bryr seg. Jeg har ikke hatt så mye problemer med løse hunder, og de gangene jeg har hatt det så har ikke eier vært i nærheten heller. Og da er det ikke så mye man får gjort. Jeg har større problemer med hundeeiere man møter her og der med hundene i bånd som absolutt skal la hundene hilse eller leke litt. Gjerne mens man står og snakker litt. Der er en uting, også med tanke på båndet. Spør de først så sier jeg bare høflig nei. Enkelte ganger kan jeg dra en hvit løgn om sykdom (spesielt om det er noen som ikke har tatt hintet tidligere) eller bare rett og slett si at "vi trener på å ikke hilse på alle". Jeg har vel knapt opplevd at folk ikke har spurt i slike tilfeller, kanskje kan det ha å gjøre med at jeg klart signaliserer noe ved å korte inn båndet og be henne gå pent ved siden av meg (noe som ikke alltid funker, men den andre eieren ser jo hva jeg prøver på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis det er hundens spytt du reagerer på, så vil det jo ikke være noen hjelp i å kjøpe allergivennlig rase. Det eneste som gjør dem bedre for en del allergikere er pelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker min når han har herja med noen som sikler vel mye og hunden er gjennomvåt etterpå :lol: Tror ganske sikkert jeg kunne reagert på han da, altså, han er jo korthåra og helt tørrmunnet selv og det er det jo en grunn til at jeg gikk for den type rase mtp mine allergier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Milius skrev:

Når jeg har gått med store hunder som jeg ikke vil at skal hilse har det aldri vært noe problem, de fleste holder hundene langt unna. Men nå har jeg liten hund og oppfører meg helt likt, og de aller fleste slipper hundene bort. Jeg gir altså tydelig tegn til at jeg trener med henne og ikke vil hilse, men sier ingenting siden jeg vil ha fokus på hunden. 

De jeg kjenner med store hunder er ofte uforstående til problemet så jeg tror små hunder er mer utsatt siden de ikke har så stort skadepotensiale?

Utrolig irriterende i hvert fall :sleep:

Mulig. Jeg har bare hatt små hunder :) Og her har det vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tillien skrev:

Klarer ikke helt å tro at dette generelt skal være et problem i praksis, men kanskje du har erfart det som et problem allerede? Det er jo begrenset hvor "full av en annen hunds spytt/pels/flass ..." en hund blir ved at en annen hund hilser på. Mer ved lek, selvsagt, men selv da ... Burde uansett være mulig å hindre utstrakt fysisk kontakt om en fremmed hund kommer bort til dere. Hvis det er et problem i praksis så må du i alle fall holde hunden unna alle fellesområder for hund (parker, treningsbaner, innendørshaller) også - der vil det være masse allergener fra fremmede hunder. Det er jo ikke slik at en hund du evt ikke reagerer på er allergenfri heller - så om man er så allergisk at man får utbrudd av spor fra en annen hund, så ville jeg tenkt at det ikke gikk å ha hund i det store og hele.

Så finnes det sikkert noen som har en historie om at "joda ... jeg får anafylaktisk sjokk om hunden min har lekt med Islandsk fårehund" eller noe slikt, men generelt altså ... Jeg merker imidlertid godt om hunden min har badet i gress på sensommeren, så det er jo ikke slik at andre allergener ikke kan være et problem. Men, som sagt er det snakk om allergener hunden antakeligvis har fra før, og lite som smitter over.

Når der er sagt så er det en uting at noen slipper sine hunder bort til andre hunder uten eiers samtykke. Uhell skjer selvsagt innimellom, men noen eiere tenker at det er en fin ting uansett liksom. Eller ikke bryr seg. Jeg har ikke hatt så mye problemer med løse hunder, og de gangene jeg har hatt det så har ikke eier vært i nærheten heller. Og da er det ikke så mye man får gjort. Jeg har større problemer med hundeeiere man møter her og der med hundene i bånd som absolutt skal la hundene hilse eller leke litt. Gjerne mens man står og snakker litt. Der er en uting, også med tanke på båndet. Spør de først så sier jeg bare høflig nei. Enkelte ganger kan jeg dra en hvit løgn om sykdom (spesielt om det er noen som ikke har tatt hintet tidligere) eller bare rett og slett si at "vi trener på å ikke hilse på alle". Jeg har vel knapt opplevd at folk ikke har spurt i slike tilfeller, kanskje kan det ha å gjøre med at jeg klart signaliserer noe ved å korte inn båndet og be henne gå pent ved siden av meg (noe som ikke alltid funker, men den andre eieren ser jo hva jeg prøver på).

Ja, det var først og fremst hilsing i bånd jeg tenkte på, der eierne slipper hunden din bort til din hund. Det har jeg opplevd mye av. Men jeg aner ikke om det er et reelt problem, jeg reagerer på pollen (siden du kom inn på det), og er derfor allergisk mot mann og barn om sommeren ;) så hunden er nok ikke det verste, og dersom jeg f.eks. kunne hatt puddel, hadde jeg badet den så ofte det lar seg gjør, året rundt. Jeg er vant til fra før av å måtte holde hunden unna andre hunder, mitt hundeliv har bestått av skogsturer og selskap. Var riktignok på valpekurs med første hunden.. men ja  .. hadde ikke vært noe nytt for meg sånn sett. 

Aner ikke hvor mye pels og spytt smitter ved hilsing, tenkte kanskje noen hadde noen erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den sure kjerringa som glefser til andre at "de får ikke hilse!" når jeg ser at folk ikke har tenkt til å la være. Jeg bor slik at jeg sjelden treffer andre hunder på tur, men det er jo mange andre situasjoner. Senest sist uke var jeg hos veterinær, og måtte fortelle en gubbe at "de får ikke hilse!" da han stilte seg midt på venteværelset med sin hund i flexiline og lot den gå rundt og rundt hvor den ville - da hunden gikk i vår retning sa jeg fra til eier og stilte meg foran min hund.

Jeg har en stor hund, og dette var en liten hund. 

Det er ikke første gang, og dessverre neppe siste gang, da altfor mange ikke har sosiale antenner eller god forståelse for å ha hund. 

Jeg synes ikke venteværelset hos veterinær er en god arena for å sosialisere hunder - sjansen for at andre hunder på et venteværelse til veterinæren er syke er jo rimelig høy, som i seg selv er en god grunn til å la hunder få være i fred, og ikke plage dem hvis de har smerter og å skygge banen hvis de er smittsomme. 

Jeg synes også det er viktigere å lære en hund å gå rolig forbi andre hunder enn å bygge opp forventning om at hver fordømte gang du ser en hund så skal du få leke og hilse og løpe og være bajas med den.

Så det å ha hund innebærer en viss andel av oppdragelse overfor omgivelsene. Jeg bestemmer over mine hunder; jeg bestemmer når de får hilse på andre, jeg bestemmer hva de skal lære i livet, jeg bestemmer hvordan sosialisering skal foregå, og det er min plikt å beskytte dem. Jeg opplever dette overraskende ofte hos veterinær, men det kan skje hvor som helst en møter folk. Dette er en del av hundeholdet en må forberede seg på, med mindre en gjør som meg og bor så øde at vi må oppsøke sivilisasjonen for å se folk :P 

Det er altså ikke en problemstilling kun for allergikere - alle med hund vil måtte definere sine grenser og jobbe for dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg er den sure kjerringa som glefser til andre at "de får ikke hilse!" når jeg ser at folk ikke har tenkt til å la være. Jeg bor slik at jeg sjelden treffer andre hunder på tur, men det er jo mange andre situasjoner. Senest sist uke var jeg hos veterinær, og måtte fortelle en gubbe at "de får ikke hilse!" da han stilte seg midt på venteværelset med sin hund i flexiline og lot den gå rundt og rundt hvor den ville - da hunden gikk i vår retning sa jeg fra til eier og stilte meg foran min hund.

Jeg har en stor hund, og dette var en liten hund. 

Det er ikke første gang, og dessverre neppe siste gang, da altfor mange ikke har sosiale antenner eller god forståelse for å ha hund. 

Jeg synes ikke venteværelset hos veterinær er en god arena for å sosialisere hunder - sjansen for at andre hunder på et venteværelse til veterinæren er syke er jo rimelig høy, som i seg selv er en god grunn til å la hunder få være i fred, og ikke plage dem hvis de har smerter og å skygge banen hvis de er smittsomme. 

Jeg synes også det er viktigere å lære en hund å gå rolig forbi andre hunder enn å bygge opp forventning om at hver fordømte gang du ser en hund så skal du få leke og hilse og løpe og være bajas med den.

Så det å ha hund innebærer en viss andel av oppdragelse overfor omgivelsene. Jeg bestemmer over mine hunder; jeg bestemmer når de får hilse på andre, jeg bestemmer hva de skal lære i livet, jeg bestemmer hvordan sosialisering skal foregå, og det er min plikt å beskytte dem. Jeg opplever dette overraskende ofte hos veterinær, men det kan skje hvor som helst en møter folk. Dette er en del av hundeholdet en må forberede seg på, med mindre en gjør som meg og bor så øde at vi må oppsøke sivilisasjonen for å se folk :P 

Det er altså ikke en problemstilling kun for allergikere - alle med hund vil måtte definere sine grenser og jobbe for dem.

Ja, det er helt sant at det er noe alle bør jobbe med :) Men forskjellen ligger vel i at en allergiker kan bli syk. 

Mulig det er en litt absurd tenkt situasjon, men var bare noe jeg kom til å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hundina skrev:

Ja, det er helt sant at det er noe alle bør jobbe med :) Men forskjellen ligger vel i at en allergiker kan bli syk. 

Mulig det er en litt absurd tenkt situasjon, men var bare noe jeg kom til å tenke på. 

Jeg kan ikke nok om allergi til å kunne si noe om det - men å få passere i fred er et gjennomgående problem for de fleste hundeeiere, som var poenget mitt. Du vil aldri kunne unngå alt, du vil aldri kunne kontrollere omgivelsene dine, og om du er så allergisk mot hund at en hilsesituasjon kan være nok for å trigge deg, da ser jeg for meg at du dessverre får et problem med hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
22 hours ago, Hundina said:

Noen her som har allergivennlig hund, men som ikke tåler andre hunder? Det blir vel problematisk hvis noen slipper sin hund bort til din hund og den blir full av en annen hunds spytt/pels/flass/hva nå enn man reagerer på? Da jeg hadde hund opplevde vi OFTE at de slapp hunden sin bort til vår hund uten å spørre. Han slet med usikkerhet som ble verre etter kastrering (medisinsk grunn) og vi ville ikke at han skulle hilse på fremmede hunder fordi han fikk fryktaggressjon. Men de gjorde det likevel og ser ofte at det skjer når noen passerer hverandre. 

Hvis jeg skulle finne en hund jeg tåler betyr det at den ikke kan hilse på hunder jeg ikke tåler. Ikke alltid et bad hjelper, så jeg ville heller fokusert på passeringstrening for at vi kan kunne gå tur uten den store interessen for andre hunder.

Men opplever dere ofte at det kommer hunder bort til dere mot deres vilje? 


Er jeg den eneste her som tenker at det må være ekstremt stusslig for en hund å skulle leve hele livet UTEN å noen gang få lov til å leke med andre hunder?

Jeg synes TS skal tenke helt seriøst gjennom det å skaffe seg hund - for at en hund skal leve i 15 år, og aldri få ha omgang med andre hunder fordi eier er allergisk synes jeg er drøyt egoistisk. Er man så allergisk så skaffer man seg ikke hund tenker jeg. Da får man heller leve uten, for å holde en hund i 10-15 år i fullstendig isolasjon fra andre hunder er ikke spesielt hyggelig for hunden.
Hunder trenger omgang med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en hund bør få kunne leke /omgås andre hunder litt i hvert fall. Så å ha en lekekamerat hvor de møtes et par ganger i mnd for så å vaske hunden etterpå bør være uproblematisk :)

Ellers går det helt greit å unngå nærkontakt med andre hunder. Det er bare å si ifra det.  Så kan du selv bestemme hvem hunden skal leke med /hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er så allergisk at det hindrer din allergivennlige hund normal sosial omgang med andre hunder, så burde du kanskje ikke ha hund? Hunden må jo kunne leve er normalt hundeliv og få tilfredstilt sine behov uten at du skal bli syk av det og deemed måtte forhindre hunden dette.

 

For å unngå at folk hilser sånn generelt, få brodert et bruksdekken med ' ingen hilsing, hund på jobb' eller liknende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:


Er jeg den eneste her som tenker at det må være ekstremt stusslig for en hund å skulle leve hele livet UTEN å noen gang få lov til å leke med andre hunder?

Jeg synes TS skal tenke helt seriøst gjennom det å skaffe seg hund - for at en hund skal leve i 15 år, og aldri få ha omgang med andre hunder fordi eier er allergisk synes jeg er drøyt egoistisk. Er man så allergisk så skaffer man seg ikke hund tenker jeg. Da får man heller leve uten, for å holde en hund i 10-15 år i fullstendig isolasjon fra andre hunder er ikke spesielt hyggelig for hunden.
Hunder trenger omgang med andre hunder.

Det finnes faktisk andre hunder av samme rase asså ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Red Merle skrev:

Dersom du er så allergisk at det hindrer din allergivennlige hund normal sosial omgang med andre hunder, så burde du kanskje ikke ha hund? Hunden må jo kunne leve er normalt hundeliv og få tilfredstilt sine behov uten at du skal bli syk av det og deemed måtte forhindre hunden dette.

 

For å unngå at folk hilser sånn generelt, få brodert et bruksdekken med ' ingen hilsing, hund på jobb' eller liknende.

Normal sosial omgang, for en hund, Er ofte å omgås flokken sin. Hunder er flokkdyr. Fremmede hunder er ikke flokken til hunden, ergo er det ikke sånn at alle hunder har et behov for å møte andre hunder. Man kan til og med ha TO av samme rase sammen, hvis man er fryktelig redd for at hunden ikke får omgås andre hunder. Da kan de to hundene være sammen i mange år. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Djervekvinnen skrev:

Enig i at en hund bør få kunne leke /omgås andre hunder litt i hvert fall. Så å ha en lekekamerat hvor de møtes et par ganger i mnd for så å vaske hunden etterpå bør være uproblematisk :)

Ellers går det helt greit å unngå nærkontakt med andre hunder. Det er bare å si ifra det.  Så kan du selv bestemme hvem hunden skal leke med /hilse på.

Ja, og den lekekameraten kan jo også være av samme rase :) eventuelt om man har to hunder, da.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler ikke om å "hindre hunder sosial omgang", men om at hunden ikke skal få hilse på fremmede hunder når eieren er allergisk. Alle hunder har godt av å lære seg passering. 

Og sånn ellers så kan man ha to av samme rase, eller en lekekamerat av samme rase (eventuelt en annen rase man tåler, da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hunder er ikke flokkdyr iflg forskning. 

Men i praksis vil hunden din da av ha en lekevenn samme rase ? og kun omgåes av hunder av samme rase ? Høres veldig begrenset ut. Det er viktig å sosialisere hunderr med mange forskjellige raser og hundetypene, mange grunner til det, men den viktigste - unngå språkvansker og aggresjon mot andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Hundina said:

Ja, det var først og fremst hilsing i bånd jeg tenkte på, der eierne slipper hunden din bort til din hund.

Ja, da kan jeg i alle fall ikke se noe problem. Allergenene hopper ikke bare over fra en hund til en annen sånn uten videre. Den såkalte allergivennlige hunden din (det er et mildt sagt omdiskutert begrep) er allerede full av allergener av samme type og i mye større mengder enn en hilsehund klarer å "smitte" over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

@Hundina - de aller aller aller fleste hunder har EKSTREMT god glede av å være sammen med andre hunder, av forskjellige raser. Det er ikke noen som helst tvil om at hunder setter stor pris på å få omgås hverandre. Jeg forstår at du gjerne vil ha hund, men jeg synes det er drøyt egoistisk når du må sette relativt ekstreme begrensninger på hunden fordi DU ikke tåler ting.

Jeg synes ikke det er greit - jeg synes det er egoistisk.

En menneskeflokk kan aldri noensinne erstatte det å være med artsfrender. Og nei - jeg synes ikke det blir bedre om man har to hunder som må leve et restriktivt liv.
Tenk deg om - kan du faktisk gi en hund et godt liv? HVOR mye restriksjoner vil du måtte innføre for hunden for at du skal kunne fungere? (i forhold til pollen, tur i skog og mark osv.)

Nei - jeg må ærlig innrømme at om en person med så allvorlig og mange allergier nok ikke hadde fått kjøpt hund av meg (puddel). For greit nok at hunder ikke MÅ omgås andre, men det er ingen tvil om at det er en ektrem glede for de fleste hunder å få omgås andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hund og har puddel. Min hund har to/tre bestiser som han omgås jevnlig. Bestisene er en toypuddel og to mellompudler. Og de andre hundene vi omgås sjelden er "doodles" og andre pelsstellraser. I min omgangskrets er det mange som har fått øynene opp for puddel og andre ikke røytende raser, så det er ikke et bevisst valg fra min side å kun være med ikke-røytende hunder. Det er bare blitt sånn. Her jeg bor er det mange pudler og et stort miljø bla. Så allergener som hopper over til min hund er det ikke stort av. :) 

Ang passering så har TS et poeng synes jeg. Det er lurt å trene på det. Selv har jeg en dvergpuddel og jeg lar den ikke hilse på hvermansen, vi trener passering og kontakt. Herjing og løsslipp gjør vi med bestisene.

Om TS kjøper seg en puddel finner hun seg sikkert et miljø der hun bor, det er en tallrik rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Red Merle skrev:

 

Nei hunder er ikke flokkdyr iflg forskning

 

Den forskningen gir jeg ikke mye for.. Hunder er pr definisjon samme art som ulv og de er i høyeste grad sosiale flokkdyr. At vi i vår klåfingrethet  har avlet frem en del  raser som mangler de normale sosiale egenskaper, er dog en annen sak. 

Jeg ville aldri solgt valp til noen som planla å la hunden leve uten noen omgang med andre hunder. Det betyr ikke at jeg mener at man skal slippe sin hund sammen med 'alt' man møter, på ingen måte men enhver normalt skrudd hund bør få sjanse til å omgåes andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder får ikke reke rundt med hvem som helst. Nico får hilse på flere enn Toddy , for hun kan gå løs og er en jevnt over en trygg og fornuftig  frøken.  Toddy kan ikke være løs og er en usikker bølle , så han slippes ikke i hundeparken heller.

Jeg har aldri noensinne tenkt at livet deres forringes av den grunn. Nico leker faktisk bare med Toddy. Hun kan omgås andre hunder, men Toddy er den eneste hun viser glede av å ha samvær med. Bor det andre hunder her over flere dager viser hun etterhvert mer interesse for den. Det tok en uke før noen av mine gadd by opp puddelen til lek  

I mitt lille hode har jeg tatt det som en bekreftelse på at hunder er flokkdyr. De to er en flokk. De kjenner hverandre godt og hører sammen. Andre tilfeldige hunder er ikke en del av flokken. Derfor er de irrelevante, spesielt  i følge flokkorienterte Nico. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...